Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Domofon 6 przewodowy, jakie powinny być napięcia?

07 Paź 2011 19:46 10365 11
  • Poziom 10  
    Witam.
    Mam domofon 6 przewodowy i chciałem sobie zrobić układ do automatycznego otwierania drzwi jak się wciśnie odpowiednią sekwencję (rytm).
    Układ dla MCU to nie problem, ale mam kłopot z sterowaniem zaciskami.

    Mam takie przewody i napięcia:
    1. wywołanie +
    2. wywołanie - (masa)
    3. słuchawka
    4. mikrofon (10.5V)
    5. zamek - (masa)
    6. zamek +

    I teraz pytania:
    1. czy wszystkie napięcia są stałe? Czy napięcie dla elektrozaczepu jest zmienne czy stałe?
    2. jak mierzyłem multimetrem napięcie między 5 i 6 (które trzeba zewrzeć by otworzyć drzwi na dole) to miałem tylko 0.7V. Trochę dziwnie mało jak dla mnie. Chyba, że jest zmienne, ale to i tak mierzyłbym wtedy skuteczne na multimetrze więc i tak mało. Na forum czytałem, że tak inni mają 12V, więc dlaczego u mnie tak mało?

    Chciałem zrobić prosty klucz na MOSFET, żeby móc sterować z uc, ale na takim małym napięciu (0.7V) to nie zadziała.
  • HELUPOWER
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    A czy przestawiłeś miernik na pomiar napięcia przemiennego przy pomiarze na zaciskach 5 i 6?

    Jaki masz pomysł na utworzenie impulsu (sterującego układem logicznym) będącego reprezentacją określonej sekwencji naciśnięć przycisku wywołania?
  • Poziom 10  
    jeden miernik na AC pokazuje mi 0V, a drugi 1V, ale ma bardzo duży zakres 200V ustawiony (niższego nie ma). Natomiast oba na DC pokazuja 0.7V. Wiec jednak to jest napiecie DC. Ale czemu takie małe?

    Zwarłem na próbe mikrofon (10.5V) z przewodem 5 (zamek -) i drzwi sie otwierają. Wiec od biedy mogę sterować zwierając to złącze. Ale wolałbym tego nie robić bo nie wiem czy to nie popsuje układu domofonu na dole?

    Sterowanie bedzie przez MCU atmega13. Wejscie będzie z wywołania+. Dam diode i dzielnik napiecia.
  • HELUPOWER
  • Poziom 27  
    chmurli napisał:

    2. Jak mierzyłem multimetrem napięcie między 5 i 6 (które trzeba zewrzeć by otworzyć drzwi na dole) to miałem tylko 0.7V. /.

    To jest możliwe i prawidłowe. Niektóre elektroniki mają takie właśnie napięcie, ale bezproblemowo działają także przez zwarcie linii mikrofonu do masy.
    Bez obawy o uszkodzenie można wykorzystać jedną lub drugą opcję.
  • Specjalista - zasilacze komputerowe
    Jeśli masz zamiar konstruować urządzenie, które miałoby być zasilane z instalacji domofonu to najpierw musisz ustalić jaki najwiekszy prąd możesz pobrać z jego obwodów aby nie zakłócić normalnej pracy.
    Idealnym rozwiązaniem byłaby taka konfiguracja, gdzie elektrozaczep połączony z transformatorem wyprowadzony jest do zrównoleglonych styków otwierania we wszystkich mieszkaniach. To zapewnia możliwość pobrania kilkudziesięciu miliamperów akurat na potrzeby konstruowanego układu.
    Pomierz to jeszcze raz. Może robisz jakiś błąd.

    Przy opisie styków 2 i 5 napisałeś "(masa)". Czy to oznacza, że pomiędzy nimi jest zwarcie?
  • Poziom 10  
    Mam podobny problem co Ty. Pomiary dokonałem w DC (stałe) i AC(zmienne). Moje kable mają kolory Pomarańczowy, Niebieski, Zielony, Żółty, Brążowy, Szary.

    I tak:
    - do B - jest stale 0V DC/AC od każdej innej żyły.
    - do Ż - z P jest 3,3V AC, oraz wszystkie pomiary w DC niestabilne - spada napięcie od 1V/2V do zera w ciagu 2s.

    W DC jest Z do S - 1V, z S do P 2,7V, z P do N 2,7V. Wszystkie pośrednie napięcia też się zgadzają, wiec myśle, że pomiar został dokonany poprawnie. W przeciwieństwie do pomiarów w AC gdzie z Z do S - 2V, z S do P 7,8V, z P do N 8,5V, ale z Z do N jest 11V co nijak sie ma do sumy poprzednich napięć - powinno być ok 20V, natomiast z S do N jest 8,8V + z Z do S 2V - się zgadza z pomiarem Z do N 11V. Zakładam, że równania nie wychodzą własnie dlatego ze mam do czynienia z układem DC.

    Teraz co odkryłem i jak to było podłączone. N był do głośnika i faktycznie po takim podłączeniu na dole słychać co się mówi w mieszkaniu. Z jako ten o najniższym potęcjale uznałem za masę. Do tego B, który po podłączeniu do wywołania (CA) działa, ale tylko co myśle jest poprawne, jak słuchawka jest odłożona. Także zwarcie P i S powoduje otwarcie elektrozaczepu. Próbowałem też zwierać P z Ż i S z Ż ale nie działa.Zatem do ustalenia pozostało czemu Ż podłączony do słuchawki nie powoduje, że słychać. Zwłaszcza ze słysze taki charakterystyczny szum jak podnosze słuchawkę, oraz jego brak jak odłoże.
    I najważniejsze czy mogę (bo w starym apracie były to oddzielne układy) zewrzeć S z Z, bo tak mam na schemacie Urmet'u 1133 Atlantico (zwarcie wewnątrz aparatu pin'y 6 i 10 - pewnie na płytce). Przypomne tylko, że zarówno w DC jak i AC jest różnica potęciałów między tymi kablami.

    Sprawdziłem też 3 domofony i na każdym z nich efekt jest podobny, choć każdy ma inny układ i na każdym testowałem jakie kable do czego. Jeśli chodzi o sąsiadów to raczej nie mogę liczyć na to, że mi pomogą - starsi ludzie, którzy nawet nie otwierają drzwi.

    I oprócz tematu zwarcia chciałbym się też dowiedzieć czemu w AC mam takie dziwne pomiary, ew. jak się przekonać (bez oscyloskopu czy czegoś podobnego) czy napięcie jest DC czy AC. No i co z Ż kablem na którym widzę napięcie prawdopodobnie z jakiegoś kondensatora, który się rozładowuje - czy to normalne by taki kabel zasilał słuchawke?
  • Pomocny dla użytkowników
    aka_e napisał:

    No i co z Ż kablem na którym widzę napięcie prawdopodobnie z jakiegoś kondensatora, który się rozładowuje - czy to normalne by taki kabel zasilał słuchawke?

    Tak to normalne na linii słuchawkowej. Tym różni się ona od mikrofonowej, bo na tej drugiej napięcie jest stabilne.
    Nie rób pomiarów na zmiennym, bo to do niczego nie prowadzi. Szybciej ustalisz wszystko metodą "na słuch". Miernik faktycznie może pomóc, ale i bez można się obejść.
    Jeżeli masz rzeczywiście instalację 6 żyłową (tzn. że wszystkie są wykorzystane), to najpierw ustal, które otwierają zamek i nimi się chwilowo nie zajmuj. Potem postępuj według zasad opisywanych tu wielokrotnie.
  • Poziom 10  
    Tak zrobiłem (elektrozaczep osobno i reszte podpiąłem), i nie słysze, wobec tego podejrzewam, że może to wina głośnika na dole. Z żyłami do elektrozaczepu - piszesz nie przejmować się. No cóż jeśli podłączyłem wszystko dobrze, a na to wskazuje możliwość wywołania, i mowienia oraz słuchawka na niestabilnym napięciu, to pozostaje włączyc układ otwierania zaczepu do reszty. I tu mam problem bo Urmet Atlantico 1133 ma zwartą mase (pin 6) do mikrofonu/słuchawki z masą do elektrozaczepu (pin 10). A jest różnica napięć miedzy tymi żyłami. Mam jakoś przerabiać domofon (niby nie widze nic do rozłączenia tych pinów na płycie) czy może mam się nie przejmować tym 1V różnicy i zewszeć te żyły na płycie?
  • Pomocny dla użytkowników
    Powinny być mostki do przecięcia. Jak nie ma, to trzeba ciąć ścieżki w odpowiednich miejscach. Swoja drogą, to unifon jest przeznaczony do instalacji 5 lub 6 żyłowych Link .
  • Pomocny dla użytkowników
    Jakbyś zajrzał pod spód płytki, to byś zobaczył co da przecięcie tej zworki. Instrukcja jest do bani, skoro nic na ten temat nie piszą. Ja bym przeciął. Jakby co zawsze można to ponownie połączyć.
    Tu jest na stronie trzeciej jest strzałka, która pokazuje tą zworkę.
    http://pomar.pl/kamery/kam-opisy/INSTRUKCJAOBSLUGI_1133.pdf
  • Poziom 10  
    Zwore przeciąłem. Funkcje zachowane, tzn. nadal nie słysze - reszta w normie. Dostałem też potwierdzenie producenta, że dla instalacji 6 żyłowych właśnie tą zwore (P1 na płytce między pinami 6i 10) należy przeciąć.

    Udało się tez porozmawiać z sąsiadem, u niego nie ma również dźwieku. Pozostaje, więc zająć się mikrofonem na dole - ale to już nie moja działka - spróbuje wynająć kogoś - jak nie weźmie za dużo to przysponsoruje naprawę.

    Jeszcze gwoli podsumowania - dla potomnych - wykrywanie żył - u mnie najwiekszy potęcjał ma linia mikrofonu 5.3, linia elektrozaczepu 4,3V, masa elektrozaczepu 1V, masa mikrofonu 0V, linia wywołania bez potęcjału i działa jedynie z odłożoną słuchawka (na innym domofonie działała nawet z podniesioną), linia słuchawki - napięcie niestabilne ok 2V i spada do 0V - przy czym nie działa. Otworzenie zamka możliwe jest poprzez zwarcie linie elektrozaczepu z jego masą oraz lini elektrozaczepu z masą mikrofonu. Zwieranie lini mikrofonu do masy powoduje buczenie mikrofonu na dole.

    Jeśli zadziała dźwięk to jeszcze napisze co ustalił instalator.

    Dzięki za pomoc.