Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prądnica szeregowa i regulator mechaniczny..

autoservice 07 Paź 2011 21:43 11014 7
  • #1 07 Paź 2011 21:43
    autoservice
    Poziom 20  

    Witam
    Posiadam pewien pojazd Bellard LXD50 plastikowy z mini silniczkiem "na" dowód osobisty, z prądnicą szeregową 12V, padł regulator a ponieważ nie można nigdzie kupić więc kombinuję.
    Prądnica na schemacie wygląda tak:
    Prądnica szeregowa i regulator mechaniczny..
    Opis:
    Do zacisku D+ wchodzi plus zasilania...rozdziela się na dwie szczotki, które idę na wirnik i na dwa przewody do uzwojenia stojana. Drugi koniec uzwojenia stojana wychodzi jako zacisk wyjściowy plusowy 30 i idzie przez jakis duzy stycznik (przekaznik) na plusowa kleme akumulatora a drugi koniec wirnika przez szczotki idzie do masy czyli do obudowy. D- to zacisk masy czyli obudowa. DF to jakieś uzwojenie na stojanie, ma swój zacisk a drugi koniec nie wiem gdzie idzie, nie pamiętam, jutro zmierzę. Wygląda to na prądnicę szczeregową.
    Czy da się ją jakoś "podogdzić" z regulatorem RG15d?
    Prądnica szeregowa i regulator mechaniczny..
    Lub macie może inne pomysły.
    Pozdrawiam.

    1 7
  • Relpol
  • #2 07 Paź 2011 22:15
    Zico63
    Poziom 37  

    Po pierwsze - czy kolega jest pewien, że jest to szeregowa i prądnica?
    DF to zwykle szotki i wirnik - i to alternatora; w ogóle oznaczenia jakby z altka.

    0
  • #3 07 Paź 2011 22:22
    tzok
    Moderator Samochody

    Normalny regulator alternatora (ty twierdzisz, że masz prądnicę), taki np. z Poloneza ma 3 zaciski:
    15 (D+)
    16 (DF)
    31 (D-)

    Gdy napięcie jest niższe niż próg regulacji DF (wzbudzenie) pozostaje "w powietrzu", gdy jest niższe jest zwierany z D+ - przy normalnej pracy DF jest cyklicznie zwierany i rozwierany z D+.

    1
  • Relpol
  • #4 07 Paź 2011 23:00
    autoservice
    Poziom 20  

    Tak prądnica, bo nic w niej w środku nie ma więcej, żadnych diod itd...a regulator jest bardzo podobny, dwie cewki, pod spodem rezystor drutowy itd., zero diod prostowniczych. A że szeregowa...tak mi się wydaje, bo wynika to z budowy wewnętrznej i tego schematu, który napisałem, wyjście alternatora (uzw. stojana) to 30 i idzie przez stycznik do aku, nie wiem po co ten stycznik ale mniejsza o to. A początek uzw. stojana łączy się z D+ i dwoma przeciwległymi szczotkami wirnika, które puszczają prąd na miedzane pręty wirnika...prąd wraca dwoma kolejnymi szczotkami które podłączone są do obudowy prądnicy czyli masy.
    Dziwny układ, w większości znajduję układ gdzie uzw. wzbudzenia jest podłączone do masy lub to wyjścia stojana...a tutaj z jednej strony do masy a z drugiej do uzwojenia stojana i plusa... więc początek uzwojenia stojana nie jest dokładnie na potencjale masy.
    Pzdr.

    1
  • #5 08 Paź 2011 07:58
    kidu22
    Poziom 35  

    Prądnice szeregowe nie sa wogóle stosowane bo dają prąd tylko jak jest obciążenie.

    Pozatym jak nie ma komutatora to nie jest prądnica.

    Po czwarte czekamy na zdjęcia, .....no chyba że to jest Tóskobus :) .

    0
  • #6 09 Paź 2011 15:29
    autoservice
    Poziom 20  

    Komutator jest, to nie są pierścienie ślizgowe jak w alternatorze gdzie maszyna jest 3-fazowa także na 100% prądnica.
    Ok znalazłem schemat do tych prądnic:
    Prądnica szeregowa i regulator mechaniczny..
    I teraz najdziwniejsze, jeśli podam 12V na styk 50 cewki stycznika to prądnica pracuje jako silnik! Dziwne bo samochodzik ma i tak osobny rozrusznik więc nie wiem w jakim celu to zastosowano. W moim regulatorze tam gdzie jest niebieska przerywana linia u mnie jest "zwarcie" w sensie połączone grubą blachą bezpośrednio D+ i 61.
    Prądnica jest taka jak pierwsza od góry z poniższego linku.
    http://www.auto-elektrik.de/index-d.php?page=dynastarter
    U mnie widnieje tylko na niej nr 110 064.
    Dochodzę do wniosku, że styk 30 prądnicy to nie wyjście. Wyjściem może być D+ a DF to uzwojenie wzbudzenia nawinięte na stojanie. Pytanie tylko czy twornik nawinięty jest na wirniki, taki gruby drut i niezbyt dużo uzwojeń...więc jak gdzie tam będzie indukować się 12..14V.
    Może spróbować podłączyć jakiś elektroniczny regulator jak do alternatorów...
    Pzdr

    0
  • #7 09 Paź 2011 15:42
    Zico63
    Poziom 37  

    Bo to jest coś jak w Velorexie - prądnico-rozrusznik, co z resztą widnieje na niej napisane po niemiecku.
    Chyba ma Kolega rację: 30 to podłączane przecież stałe napięcie; wyjście by mialo (w niemieckich oznaczeniach) B+. 50 to rozrusznik - jak to w niemieckich.
    Moze mechaniczny od prądnicy (np 126P) by zadziałał. Chodzi tylko o wpięcie D+ po wzroście napięcia a odpięcie DF. Wszystkie wymagane człony w takim regulatorze są. Musi być wyłącznik zwrotny, i to z osłabioną kleszczykami sprężynką, bo w 126p działa dopiero przy coś 20A! Człon reg. napięcia do podawania i odłączania DF też jest.
    A ten oryginalny regulator (a właściwie też przełącznik rodzaju pracy) nie da się reanimować?

    Ze starej posiadanej książki Elektrotechnika Fiatów i Poloneza:
    Prądnica szeregowa i regulator mechaniczny..
    Można spróbować. A funkcję rozruchową agregatu zostawić w spokoju, 30 nie podłączać. Drugi koniec uzwojenia wzbudzenia dać do masy może, jak na rysunku (zrobi się bocznikowa)?

    0
  • #8 09 Paź 2011 17:34
    autoservice
    Poziom 20  

    OK, narysowałem sobie schemat mojego regulatora:
    Prądnica szeregowa i regulator mechaniczny..
    Grube zwoje to zwoje drutem 1,5mm2, a pod nimi dwie zwykle cewki przekaźnikowe 12V zasilane po załączeniu styku prawego przekaźnika. Na B+ podane jest cały czas 12V z akumulatora, styk ten w czasie spoczynku jest rozłączony. W drugim przekaźniku w stanie spoczynku DF zwierane jest do masy, a gdy "ręcznie" nacisnę styk i zewrę DF z D+/61 to wywala bezpiecznik podłączony do B+...
    Wygląda na to, że DF to regulowany obwód wzbudzenia, który wytwarza strumień magnetyczny a więc D+ to musi być chyba wyjście tej prądnicy...czyli twornik jest na wirniku, na to wygląda.
    Może spróbować podłączyć regulator elektroniczny z alternatora...
    Prądnica jest nowa, regulator ciężko reanimować, ktoś już grzebał i wyginał styki...może coś chciał podregulować. Poprzednia prądnica uległa spaleniu, uzwojenie się przepaliło, nie znam przyczyny.
    Pzdr

    3