Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji

Przemol 08 Paź 2011 20:05 20847 30
  • naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji

    Witam.
    Biorąc przykład kolegów z forum robię sam napę bramy przesuwnej.

    Silnik zastosowany jest od wspomagania elektrycznego toyoty corolli
    naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji
    Przerobienie do zębatki u tokarza 60zł
    naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji

    Sterownik znany wszystkim bramster:
    naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji

    Napęd jest na razie na sucho składany w garażu bo deszcz na dworze. I jeszcze parę zdjęć:
    naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji

    Sugestie i propozycje mile widziane

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Specjalizuje się w: komputery, internet, elektronika
    Przemol napisał 54 postów o ocenie 32, pomógł 1 razy. Mieszka w mieście Twardowice. Jest z nami od 2003 roku.
  • #2
    bigthomas666
    Poziom 12  
    Na Twoim miejscu transformator i wszystkie układy elektryczne umieścił bym wyżej, chyba że cała skrzynka będzie paręnaście centymetrów nad ziemią.
  • #3
    wojto15-05
    Poziom 18  
    Jestem na podobnym etapie tylko że robię napęd na wyciągarce budowlanej pozbawionej bębna z linką + nowe łoże dla silnika i przekładni, wszystko na 230V
    nasunęło mi się kilka pytań:
    Jak masz zamiar rozwiązać blokadę bądź zwolnienie mechanizmu ?
    jest to ważne ponieważ po zamknięciu bramy powinna być ona zablokowana,
    zaś w czasie gdy brakuje zasilania a chcemy otworzyć bramę... ?!
    Masz trochę łatwiej ponieważ możesz zrobić zasilanie awaryjne z akumulatora.
    Czekam na odpowiedzi i na ukończenie projektu.
  • #4
    carot
    Poziom 26  
    wojto15-05 napisał:
    Jak masz zamiar rozwiązać blokadę bądź zwolnienie mechanizmu ?

    Blokada jest w silniku, a co do odblokowywania można sobie zrobić cały napęd na zawiasie i np. na kłódce.
  • #5
    Przemol
    Poziom 12  
    wojto15-05 napisał:
    Jestem na podobnym etapie tylko że robię napęd na wyciągarce budowlanej pozbawionej bębna z linką + nowe łoże dla silnika i przekładni, wszystko na 230V
    nasunęło mi się kilka pytań:
    Jak masz zamiar rozwiązać blokadę bądź zwolnienie mechanizmu ?
    jest to ważne ponieważ po zamknięciu bramy powinna być ona zablokowana,
    zaś w czasie gdy brakuje zasilania a chcemy otworzyć bramę... ?!
    Masz trochę łatwiej ponieważ możesz zrobić zasilanie awaryjne z akumulatora.
    Czekam na odpowiedzi i na ukończenie projektu.


    blokady żadnej nie mam ale w zupełności wystarcza przekładnia ślimakowa, która daje opór do otwarcia ale ciężko idzie i w razie braku prądu bramę idzie przepchnąć a jak złodziej będzie chciał przejść to szybciej przeskoczy przez płot.

    bigthomas666: napęd jest zamontowany ok 3cm nad ziemia ale w sumie nie pomyślałem, że obudowa może być w 100% nie szczelna i jakaś woda się dostanie wiec będę coś myślał żeby wszystko podnieść chociaż o trochę bo dzisiaj wszystko już zmontowałem i zobaczę jak mi przewody starczą
  • #6
    uhyt
    Poziom 13  
    Przemol napisał:
    przekładnia ślimakowa, która daje opór do otwarcia ale ciężko idzie i w razie braku prądu bramę idzie

    Przekładnie ślimakowe są samohamowne, tego nie da się przepchnąć. Więc jeśli jednak się udaje to musi być po drodze jakieś sprzęgło, które puszcza przy większym obciążeniu.
  • #7
    Przemol
    Poziom 12  
    uhyt: w silnikach ze wspomagania nie ma żadnego sprzęgła a przepchnąć idzie ale bardzo ciężko.
  • #8
    Przemol
    Poziom 12  
    z testów zrobionych to bramster działa jak chce. Czasy ustawione ile się ma otwierać i ile zamykać a co chwile staje w innym miejscu do tego ma jakiś przeskok że jak nacisnę zamykanie lub otwieranie to brama ruszy z 0,5cm i się zatrzyma dopiero po ponownym naciśnięciu działa.Ciekawe co jest przyczyną?

    Chyba już wiem transformator ma za słaby amperaż czy może mi ktoś powiedzieć, który będzie lepszy:

    1. elektroniczny http://jghfjdrfghdg-150w-12v-i1844699218.html

    2. toroidalny http://allegrodfgdfggfdfg-12v-150w-i1876984473.html


    Moderowany przez joy_pl:

    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • #9
    wojto15-05
    Poziom 18  
    Osobiście użyłbym toroida, nie mam przekonania do elektronicznych, zresztą toroid jest mniej awaryjny.
    Jakoś nie widzę elektronicznego w takiej konstrukcji.
  • #10
    neoswat
    Poziom 14  
    Witam! Ja też chciałbym skopiować pomysł napędu bramy i mam następujące pytanie, czy wszystkie silniki wspomagania kierownicy z różnych marek samochodów mają podobne parametry, czy na wybrane silniki wspomagania należy szczególnie "polować", bo są mocniejsze? Pozdrawiam
  • #11
    Przemol
    Poziom 12  
    neoswat napisał:
    Witam! Ja też chciałbym skopiować pomysł napędu bramy i mam następujące pytanie, czy wszystkie silniki wspomagania kierownicy z różnych marek samochodów mają podobne parametry, czy na wybrane silniki wspomagania należy szczególnie "polować", bo są mocniejsze? Pozdrawiam


    Trudno powiedzieć ale mi się zdaję że wszystkie silniki powinny być o podobnych parametrach. U mnie jak na razie napęd działa bezproblemowo.
  • #12
    neoswat
    Poziom 14  
    Mi też się tak zdaje, ale jeszcze spytam w paru miejscach... I w ile czasu Twoja brama się całkowicie otwiera i jaka jest jej długość?
  • #13
    Przemol
    Poziom 12  
    dokładnie nie mierzyłem czasu ale ok 10s długość bramy 4m w świetle a cała prowadnica 6m. Z tego co widziałem oryginalne napędy to mój jest błyskawica w otwieraniu.
  • #14
    misieklodz
    Poziom 1  
    Miałem zrobiony napęd na silniku od wycieraczek ale za cięka ośka i wkońcu ukręciło ,no niestety bezwładność bramy jej ciężar i oś pękła.Aktualnie przerabiam i stałem się szczęśliwym posiadaczem wspomagania od clio II.Na pytanie czy wszystkie silniki się nadają od razu odpowiem że nie.BLisko mojego miejsca zamieszkania miał facet do sprzedania wspomaganie od meganki ,i niestety nie udało mi się nic z tego stworzyć ,jest tam jakiś dziwny silnik ,kilka wyprowadzeń uzwojeń i ni jak nie mogłem sobie z tym poradzić ,mało tego sterownik jest odrazu w obudowie polutowany razem z podłączeniami silnika .Czytałem trochę o tych wspomaganiach i one działają troszkę inaczej ,nie wiem może to jakiś silnik krokowy ,szkoda zachodu ,szczęśliwie udało mi się oddać facetowi sprzęt i odzyskać kaskę.Pojechałem po wspomaganie od clio bo na takich robili koledzy i jest git.Ogólnie żeby podsumować nadają się te silniki z których wychodzą grube 2 przewody zasilające i idą dopiero do sterownika .
    Chciałbym jeszcze zaprosić do kontynuowania tematu i opublikowaniu swoich pomysłów na blokowanie bramy w stanie zamkniętym.Wiem że złodziej może przeskoczyć przez płot ,ale weżmy pod uwagę taką sytuację że wieżdzam autem na podwórko i zostawiam kluczyki w stacyjce ,jeżeli bramę można przesunąć nawet ciężko to gość ma możliwość wyjechania autkiem ,jeżeli jest blokada to może mi zabrać ewentualnie lekkie pierdułki z którymi wróci przez płot .Co Wy na to ,jenak chciałbym mieć blokowaną bramę ,wrzucajcie swoje pomysły
  • #15
    kidu22
    Poziom 35  
    misieklodz napisał:
    Co Wy na to ,jenak chciałbym mieć blokowaną bramę ,wrzucajcie swoje pomysły


    Gdyby przekładnia była samochamowalna to problem odpada.
    Teraz musisz dołożyć hamulec elektryczny.
  • #16
    bigthomas666
    Poziom 12  
    Witam,
    Ja mam z tą bramą mały problem.
    Po użytkowaniu ponad 2 lata nie zawsze brama domyka się do końca.
    Sterownik BRAMSTER już ustawiałem kilka razy (czas otwierania i zamykania).
    Na krańcówki również patrzyłem i wyłączają napęd również w odpowiednim miejscu.
    Tak jakby przy końcu zamykania brakowało prądu/mocy i brama się zatrzymuje 10 / 5 centymetrów przed końcem.
    Praktycznie napęd wygląda i jest zrobiony jak z pierwszego postu.

    Czyżby transformator padał i nie dawał odpowiedniej mocy na silnik ?
  • #17
    Przemol
    Poziom 12  
    a spróbuj ustawić czas otwierania i zamykania o 10s więcej.
  • #18
    jamrjan
    Poziom 12  
    Witam

    Jeśli chodzi o silnik z przekładnią ślimakową to niestety nie obejdzie się bez sterowania PWM, zwalniania przy starcie i zatrzymywaniu. Bezwładność i ciężar bramy zrobi swoje choćby była gruba ośka, zasady niutonowskie nie ominiesz. Nie mam schematu i sterownika(po awarii dysku wszystko przepadło) ale robiłem kiedyś sterownik na tl494 wzorując się na schemacie (+ atmega8) co prawda nie do bramy ale myslę że to właściwy kierunek
    naped bramy przesuwnej własnej konstrukcji
  • #19
    barti879
    Poziom 18  
    Witam! Jaki transformator zastosowal Pan do zasilania? Chodzi mi o napiecie i natezenie pradu ;)
  • #21
    barti879
    Poziom 18  
    Dziekuje. I wystarczy tylko wyprostowac to napiecie i mozna dawac na zasilanie?
  • #22
    Przemol
    Poziom 12  
    Tak.


    --------


    No i napęd już chodzi rok czasu i nic się nie dzieje.
  • #23
    Dental
    Poziom 12  
    Powiedz proszę czy przekładnia w mechaniźmie jest metalowa. Mam dostep do przekładni bardzo ciekawej jednak tryby sa plastikowe i obawiam się ze szybko sie zetrą. A co myślicie nad takim rozwiązaniem zasilania. Transformator ( w czasie gdy mechanizm nie pracuje) i tak pobiera jakis prąd jałowy. Wymyśliłem sobie że można by zastosowqać niewielki transformator który by bardzo delikatnie doładowywał akumulator ale naprawde delikatnie i do tego z regulatorem. W momencie zapotrzebowania na prąd ( uruchomienie mechanizmu ) zapotrzebowanie zaspokoijone by było z samego akumulatora. W czasie nie martwym ( noc lub gdy jestem w pracy) transformatorek doładował by akumulator. Rozwiązało by to takze problem zablokowanej bramy w wypadku zaniku napiecia sieci. Mysle ze to mogło by być dobre rozwiązanie niemniej jednak prosił bym o wasze opinie na temat mojego pomysłu.
  • #24
    grisza3
    Poziom 11  
    Uważam, że plastikowa przekładnia będzie zbyt słaba. Jeżeli chodzi o akumulator - rozwiązanie na pierwszy rzut oka ciekawe. Tylko :

    1. Jak duży aku masz zamiar zainstalować? (żeby ruszyć bramę z miejsca potrzebnych jest parę ładnych amper - myślę że koledzy mający taki napęd mogliby pokusić się o kilka pomiarów)
    2. Gdzie zamontujesz aku?
    3. Fakt, że brama pracuje kilkadziesiąt sekund ale dodajmy zima -20 st. C ?
    4. Cena takiego aku i jego żywotność w mocno zmieniających się warunkach atmosferycznych?
  • #25
    Dental
    Poziom 12  
    No więc tak. Siłownik ten co mam jest liniowy. Jego siłę szacuję spokojnie na 10 000 N ( patrz foto ) i dzwiga cieżar spopkojnie około 250 kg ( 2 razy ślimak ) i tryby wytrzymują ale na przesuw bramy chyba zbyt długo nie popracują. Co do zasilania to mysle zastosować aku 45Ah przechowywane w piwnicy w dobrych warunkach i połączyć przewodem nie mniejszego przekroju jak 6 mm q. mysle ze wystarczy.
  • #26
    barti879
    Poziom 18  
    Piszesz, że akumulator chciałbyś umieścić w piwnicy. Jak daleko od niego będzie się znajdował napęd? Jeden z elektrodowiczów także chciał zastosować takie rozwiązanie ale akumulator miał bodajże w garażu spadek napięcia na przewodach wynosił okolo 4 V. To może przysporzyć wiele problemów.
  • #27
    Dental
    Poziom 12  
    Brałem pod uwage spadek napięcia i dlatego mam zamiar zastosować przewody o dużym przekroju. Myśle że muszę po eksperymentować bo sama idea wydaje mi sie ciekawa. Sen z powiek spedza mi sam siłownik a zwłaszcza przekładnia.
  • #28
    carot
    Poziom 26  
    Musisz zmierzyć prąd jaki pobiera silnik. Jeśli dasz odpowiednio grube przewody, to tak jak mówisz, nie będzie zbyt dużego spadku. Jaka jest odległość pomiędzy bramą, a piwnicą?
  • #29
    Dental
    Poziom 12  
    W lini prostej to około 5-6 metrów ale jak kabel walne napewno będzie więcej. Trzeba ominąć to i owo a zwłaszcza ( krzaczory ) śliczne :-)

    Dodano po 44 [minuty]:

    No to chyba będę spał spokojnie. Wymyśliłem sobie taki sposób. Mam przekłasnię tę co zamieściłem na foto. Wykorzystując silnik i pierwszy tryb połączony ze ślimakiem silnika, łącząc to wszystko z mechanizmem szlifierki ( na korbkę , już zamówiłem ) oczywiście odwrotnie montując , czyli tam gdzie kamień - tam naped , tam gdzie korba wyjście na tryb bramy, uzyskuję pioruńskie przełożenie czyli moc wiec plastikowa zebatka powinna wytrzymać.
  • #30
    jacekkukielinski
    Poziom 8  
    Przemol mozesz napisac cos wiecej na temat przerobienia wałka przekladni tak aby mozna było zalozyc zębatke posiadam taką przekładnie i nie wiem jak się za to zabrac... :?: