Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik ZAPI PI-CO błąd AL06 - kilka pytań.

10 Paź 2011 15:34 12914 34
  • Poziom 17  
    Witam.
    Chciałbym poruszyć temat w/w sterownika. Sterownik wygląda jak na załączonych fotografiach:
    Sterownik ZAPI PI-CO błąd AL06 - kilka pytań. Sterownik ZAPI PI-CO błąd AL06 - kilka pytań. Sterownik ZAPI PI-CO błąd AL06 - kilka pytań.

    Pewnie wiele osób się z nim spotkało bo stosowany jest przez wielu producentów wózków. I w wielu typach wózków od ręcznych z dyszlem (STILL, YALE, KOMATSU) aż po "wysokie" magazynowe (ROCLA).

    W zakładzie w którym pracuje mamy ponad 30 wózków widłowych i kilkanaście z nich pracuje na tych sterownikach.

    Sterownik w sumie - moim zdaniem - dość udany i "idioto odporny". Gdy się psuje "poważnie" zamawiam nowy, dział zaopatrzenia kupuje i po sprawie. :D

    Kilka sztuk leży już u mnie w biurku i ostatnio chciałem przywrócić je do życia. Z większością błędów jestem w stanie sobie poradzić, ale z jednym który się dość często przytrafia, nie.
    BŁĄD "AL06" (na wyświetlaczu/wskaźniku stanu baterii), na konsoli ZAPI jako "NO COMMUNICATION". Wiem tylko, że uszkodzeniu ulega jakiś element na "górnej" płytce (trzecie zdjęcie od lewej). Część z tranzystorami i płyta środkowa zostaje sprawna w 100% - wiem to z przekładek. :D

    Oczywiście wózek z takim błędem jest całkowicie "martwy" - nie jeździ i nie dźwiga wideł. Wszystkie napięcia dochodzące do sterownika są jak najbardziej prawidłowe.

    Pewnie nie jeden z szanownych forumowiczów miał do czynienia z tym sterownikiem i jego błędami, może nawet z tym "AL06". Podzielcie się proszę doświadczeniem i informacjami na jego temat.
    Mile widziany byłby schemat tego sterownika, ale zdaję sobie sprawę, że to tajemnica serwisów. :D

    Dodam jeszcze tylko, że usterka nie jest spowodowana uszkodzeniem układu z programem (ten z naklejką), bo po przełożeniu go do innej płytki (sprawnej) działa normalnie.

    Nikt naprawdę nie spotkał się z tym błędem w tym sterowniku?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 17  
    Chciałbym odświeżyć temat.
    Nikt naprawdę nie ma żadnych informacji/danych o tym sterowniku?
    Nawet własnych doświadczeń. Cokolwiek.
  • Użytkownik obserwowany
    Zasilanie do procka dochodzi? Kwarc pracuje? Ma on lm324? podmień sprawdź co się stanie. Jaki masz sprzęt do diagnozy? Ma EEPROM 24cXX?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 17  
    Dziękuję za zainteresowanie moim tematem.
    Zasilanie jest jak najbardziej ok. Kwarc też już podmieniałem ze sprawnego sterownika i bez zmian.

    Układy lm324 i 24cXX nie występują. Są takie układy:
    2x LM239
    CD4052
    LM293
    2x74HC4049
    HC02
    SAF-C509-LM
    HC240A
    8L05A
    93C46

    Zasilanie na wszystkich układach jest prawidłowe.
    Jutro dostanę pamięć to podstawię i dam znać.

    Do diagnozowania używam konsoli ZAPI - takiej z wyświetlaczem i sześcioma przyciskami.
  • Poziom 17  
    Wymiana prawie wszystkich układów scalonych prócz uP i układu z programem nie zdała rezultatu. Wychodzi na to że uszkodzony jest procesor lub jakiś R lub C.
    Ten sterownik na razie odkładam.

    Pojawił się inny problem z innym (tym samym modelem) sterownikiem.
    Błąd AL32 - "VMN NOT OK". Czyli złe napięcie podawane przez sterownik na silnik jazdy. Tylko problemem jest nie napięcie a jego pomiar. Napięcie jest jak najbardziej prawidłowe a sterownik po prostu źle je odczytuje - zaniża. I w związku z tym mam pytanie: czy ktoś z kolegów wie który element jest odpowiedzialny za jego prawidłowy pomiar? Jest to któryś z górnej płytki - przetestowane poprzez podstawianie. Podejrzewam, że któryś wzmacniacz operacyjny. Silnik także podstawiałem więc wiem, że to nie jego wina. Czasami zdarzy się że sterownik prawidłowo odczyta napięcie i wówczas wszystko działa prawidłowo, ale to rzadkość.
    Może z tym błędem ktoś się spotkał? W sumie sterownik bardzo popularny a w sieci informacji o nim jest jak na lekarstwo.
  • Pomocny post
    Użytkownik obserwowany
    Szukaj dzielnika napięcia omomierzem.
  • Poziom 17  
    Sterownik ZAPI PI-CO błąd AL06 - kilka pytań.

    Po długich walkach w końcu rozwiązałem problemy z tymi sterownikami. I tak:
    Błąd AL06 (brak komunikacji) - w dwóch przypadkach identyczna usterka (w sumie w trzech :D ). Uszkodzony rezystor R1 (na zdjęciu) - przerwa. Wymiana rezystora przywróciła 100% sprawności.

    Trzeci przypadek błędu AL06 to w/w rezystor plus uszkodzenia mechaniczne - ktoś, kiedyś zdenerwował się na ten sterownik jak przestał działać. :D Ale pewnie pierwotną przyczyną było uszkodzenie R1. Ten idzie na straty.

    Błąd AL32 (VMN NOT OK) - uszkodzony okazał się R2 (na zdjęciu) - przerwa. I tu dodam coś jeszcze. Po pomiarach zauważyłem, że przy podłączeniu sterownika do naładowanej baterii (25V-27V) w miejscach zaznaczonych strzałkami powinny występować takie napięcia jak na zdjęciu. Napięcie 3,6V-3,7V (a nawet do 3,9V) to informacja z dzielnika o stanie baterii lub stanie napięcia na zaciskach silnika jazdy. Tego jeszcze dokładnie nie wiem.

    Dzięki dla kolegi opamp który nakierował mnie prawidłowo na dzielnik.

    Mam jeszcze pytanie: wie ktoś gdzie mógłbym zdobyć uP do tego sterownika SAF-C509-LM DB oczywiście z odpowiednim programem. :D

    Tematu jeszcze nie zamykam bo mam prośbę (na przyszłość) by ktoś jeszcze może napisał jak "walczył" z tym lub podobnym sterownikiem ZAPI.
  • Poziom 23  
    Sebastian S napisał:
    SAF-C509-LM DB oczywiście z odpowiednim programem


    Pobieżny rzut okiem na datasheeta procesora pozwala mieć nadzieję, że można podstawić nową sztukę z półki. Nie ma on wewnętrznej pamięci programu, tylko boot rom teoretycznie tylko do obsługi upgreadu programu w zewnętrznym flash-u. Chyba, że coś sprytnie "dla ułatwienia" zakombinowali.
    Co do dostępności-zapytaj wujka g.. Tylko usiądź przed spojrzeniem na cenę.
  • Użytkownik obserwowany
    Nie ma za co, to moja praca :)
    Napięcie może iść na operacyjne wzmacniacze (opamp) szukaj dalej :)
  • Poziom 17  
    Cytat:
    Napięcie może iść na operacyjne wzmacniacze (opamp) szukaj dalej


    Dla jasności dodam, że ten sterownik z błędem AL32 po wymianie tego rezystora R2 też wrócił do pełnej sprawności. :D Sorki za zagmatwanie w opisie.
  • Użytkownik obserwowany
    Na jutro widzimy 0.7L wyborowej :P
  • Poziom 17  
    Cytat:
    Na jutro widzimy 0.7L wyborowej

    Nie ma sprawy tylko gdzie podesłać? :D

    Dla ciekawości podam jeszcze jeden "niegroźny" błąd. AL98 - pojawia się gdy podłączy się sterownik do wózka w którym zamontowany jest wyświetlacz/wskaźnik naładowania aku. z inną liczbą motogodzin niż w sterowniku. Błąd znika sam po ok. 1min. Może można to usunąć konsolą ale nie wiem jak. :D

    AL94 - pojawia się w podobnej sytuacji jak AL98, też wystarczy poczekać. Ale dlaczego raz ten błąd a raz ten drugi tego nie wiem. Może ma to coś wspólnego z tym czy wskaźnik ma więcej motogodzin czy sterownik.
  • Poziom 10  
    Odświerzę temat mam błąd AL73 i nie jeżdżący wózek.
    A może ktoś ma wykaz wszystkich błędów?

    pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Witam.
    Mam pełną listę kodów wyświetlanych na wyświetlaczu BSI wyświetlających się łącznie z migającą czerwoną diodą.
    Co do postu wyżej, AL06 wyświetlany na wyświetlaczu to z reguły informacją o braku komunikacji panelu sterującego górnego z dołem(ZAPI) , i często zdarza się to w podnośnikach nożycowych f-my Haulotte C8,10,12 i pochodnych,przeważnie obsługujący uszkodzą pin we wtyczce lub przerwany przewód (jeden z 9) :). Posiadam także kalibrator który opisany jest u kolegi wyżej. Mam także kilkanaście sztuk ZAPI z różnymi uszkodzeniami, ostatni przy którym byłem w celu likwidacji usterki także podmieniłem ponieważ działo się cos takiego: Wózek nie jeździł ani nie podnosił,alarm na konsoli "SYSTEM NOT OK" zmieniałem na 01,08, itd. po zresetowaniu wył.głównym wózek normalnie pracował do czasu....wciśnięcia grzyba lub przełączenia na sterowanie z dolnego pulpitu. Sytuacja powtarzała się, po ponownym podlączeniu konsoli w celu odczytania błędów znów alarm"SYSTEM NOT OK" aaa i za pierwszym razem podczas podłączenia licznik MTH 0 i stan baterii także 0V. Tak jakby po resecie lub przełączaniu z górnego na dolny panel gubił pamięć,tylko ze ZAPI nie ma żadnej baterii jako podtrzymanie jedynie co możliwe to sypnął się EPROM ?
    Co radzicie?
  • Poziom 1  
    Koledzy mam pytanie odnośnie takich sterowników. Mianowicie jeden przypadek - wyświetla się alarm AL 02 - złe zasterowanie hamulcem elektromagnetycznym. Błąd znika po ok 15 sek. i jest dobrze. Czy może ktoś podpowiedzieć co to może być i co jest odpowiedzialne za ten błąd? Czy to można samemu naprawić?

    Drugi problem - zero błędów wózek jeździ wszystko działa poza podnoszeniem i opuszczaniem. Po podaniu minusa na sterownik podnosi i opuszcza. Gdzie tkwi problem jeśli może ktoś pomóc będę bardzo wdzięczny.

    Pytanie czy ma ktoś może schematy tych sterowników?

    Pozdrawiam wszystkich
  • Poziom 17  
    Nie wiem w jakim wózku siedzi kolegi sterownik ale w dyszlowych i w roclach tych magazynowych przeważnie usterkę AL02 trafiałem gdy były uszkodzone przewody od elektromagnesu - pęknięte od skręcania dyszlem.
    Drugiej części pytania nie rozumiem - gdzie kolega ten minus podaje? Na sterowniku minus powinien być podłączony na stałe - przynajmniej w tych wózkach które naprawiałem tak było.
  • Poziom 10  
    Może ktoś ma schemat sterownika z podnośników Haulotte a przynajmniej rozpiskę zestyków szerokiego złącza. Mam alarm 60 i usiłuję go usunąć na razie bezskutecznie.
  • Poziom 2  
    Witam mam pytanko. Spalił mi się opornik r14 w środkowej płytce. Czy jest ktoś w stanie podać jego kolorystykę albo oporność. Z góry dziękuje.
  • Poziom 9  
    Cześć. Zrób zdjęcie o który opornik Ci chodzi , w
    moim ZAPI nie mam oporu o takim numerze. Wyslij zdjęcie na adres alexal(malpa)op.pl i wskaż o który Ci chodzi.
  • Poziom 9  
    Ja w tym temacie niestety nie pomogę mam ZAPI i wszystko juz na smd dlatego prosiłem o zdjęcie bo w moich są tylko 2 rezystory z kodem paskowym R132 oraz R134. Nie pasowało mi więc Twoje R14.
  • Poziom 20  
    Czy ktoś jest w stanie napisać co oznacza AL 58 ?

    Cała lista błędów też byłaby mile widziana.
  • Poziom 13  
    Witam
    Czy jest ktoś w stanie podać jaką wartość ma rezystor na płytce tego sterownika, który zaznaczyłem na obrazku na czerwono ??
    Będę wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam
    Sterownik ZAPI PI-CO błąd AL06 - kilka pytań.
  • Poziom 8  
    Może późno, ale się przyda :) spalony rezystor R14 THT to 10 Ohm ma kod paskowy Brązowy Czarny Czarny Złoty, a rezystor na górnej płycie smd ma wartość 101 jest to 100 Ohm
  • Poziom 1  
    Temat stary , ale może ktoś podpowie , co oznacza kod błędu AL 86 ?? Kod pojawia się razem z AL 06. Z góry dzięki za pomoc :)
  • Poziom 11  
    Nigdy nie słyszałem o kodzie 86. Nie ma go nawet w błędach rozszerzonych Zapi controllera. Nie masz czasami uwalonego segmentu ktoregoś?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 2  
    witam.
    Mam podobny problem . Po uruchomieniu wyswietla błąd al06 . Wózek chce ruszyć i go automatycznie rozlacza ( jakby nie miał siły) , nie działa też hydraulika ( nie puszcza prądu na silnik do pompy) . Co to może być ? dodam ,że to yale ms15s
  • Poziom 17  
    Gdy pojawi się błąd AL06 to sterownik praktycznie się wyłącza, więc i hydraulika przestaje działać. W przypadku jaki opisujesz zacząłbym od baterii lub połączeń. Wózka nie znam, ale zacząłbym od wpięcia woltomierza w przewody baterii i obciążył ją najpierw hydrauliką (najlepiej na przelew). Al06 to błąd który tak "po chłopsku" określiłbym jako spadek napięcia na "B+" przy prawidłowym napięciu po stacyjce itp. Chodź to też nie zawsze.
    Zacznij od pomiaru napięcia na "B+" pod obciążeniem.