Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny uklad zaplonowy

11 Paź 2011 14:13 4100 14
  • Poziom 9  
    Witam serdecznie poszukuje schematu zaplonu eleltronicznego do silnika modelarskiego zasilanego napieciem 6v z wykorzystaniem czujnika halla
  • Poziom 30  
    Szukasz zapłonu CDI tylko, że na napięcie 6V...
    Poprzeglądaj schematy wersji do wszelkiego rodzaju motocykli, motorowerów... może coś się nada...
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    I od kiedy to CDI jest na 6V?
    Do autora: przybliż, co to za silnik? I dlaczego akurat 6V? Bo silniki typowo modelarskie zazwyczaj nie posiadają typowego układu zapłonowego.
  • Poziom 9  
    Moze tak od kiedy modelarskie silniki posiadaja uklad zapłonowy ,dokladnie od momentu w ktorym zaczeto stosowac silniki benzynowe w modelarstwie :D dlaczego 6V dlatego ze wlasnie taki prad zasilana posiadaja takie uklady zaplonowe{sam posiadam takowy silnik } DL50 - http://www.arthobby.pl/index.php?page=5&kat_id=85 niestety takie motory sa drogie i zakup kilu nie wchodzi w gre wiec do kolejnego modelu postanowilem zaadoptować silnik od podkaszarki jedyny problem to magneto ktore zwieksza wage i to dosc mocno wiec tu powstal moj temat o elektroniczny uklad zaplonowy ,moglbym rozebrac zaplon w DL-u ale nie chce go uszkodzic wiec jesli ktokolwiek moze pomoc jak wykonac takowy uklad zapłonowy bede wdzieczny .tu dla zapoznania sie z tematem oryginalne puszki zaplonowe http://www.nastik.pl/dldle-uklad-zaplonowy-p-2980.html Mam nadzieje ze osobom malo zapoznanym w temacie napedow modelarskich rozjasnilem nieco temat.
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    A od kiedy to istotne jest z jakiego czujnika dostajemy informacje o położeniu wału.?.?.?
    Na 6, 12, 24 a co to ma za znaczenie ogólnie rzecz biorąc.?.?.?
    Zasada pozostaje ta sama zmieniają się parametry transformatora i cewki itp...
    Implementacji i tak jest kilka...
    Nie każe mu przecież wycharatać zapłonu z samochodu i wsadzić do modelu...
    O ludzie małej wiary...
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_3422690/tm.htm
    http://www.scribd.com/doc/3565537/Make-Your-Own-CDI - trochę dużawy...
    Poszukaj też na http://www.rcgroups.com/
    Mają na forum dział z elektroniką...
  • Poziom 9  
    Dzieki za wskazane linki zaiteresowal mnie ten prosty {czy nie zbyt prosty aby mogl dzialac} http://www.5bears.com/tim4.htm , z tego co z niego zrozumialem to potrzebuje on jeszcze cewki zaplonowej wyjscie na halla jest ,czy bedzie dzialal w napieciu 6V czy cos trzeba zmienic w tym ukladzie:?:
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    tomasxxx - nie pisałeś, ze o tak duży silnik chodzi. A małe silniki modelarskie są zazwyczaj wyposażone z zapłon żarowy lub samoczynny. Piszesz, że oryginalny zapłon znacząco zwiększa masę, ale zapłon bateryjny też będzie się składał z kilku komponentów - czujnika, modułu, cewki, a przede wszystkim akumulatora, bo skądś tą energię czerpać będzie musiał. Więc summa summarum niekoniecznie wyjdziesz z oszczędnością masy. A oryginalny cewkomoduł jest już idealnie dopasowany do tego silnika. I nie skreślałbym go definitywnie.
    Jest jeszcze jeden aspekt takiego układu - stopień zakłóceń generowanych przez układ zapłonowy, który może wpływać na pracę aparatury RC modelu.
    Myślałeś o odelżeniu koła magnesowego?
  • Poziom 9  
    Kombinowalismy na wszelkie sposoby .i lipa powiecm tak ten oryginalny zaplon ktory mam przy DL-u jest bardzo lekki zamkniety w puszce 7cm na 5 na 4 czyli bardzo maly ,ale nie o tym, wydaje mi sie ze nie zlapie kilograma ktory daje samo magneto a do tego cewki z mocowanie czyli kolejna waga .Wiec kazdy taki uklad bedzie juz lzejszy zasilanie to zazwyczaj aku lipo czyli bardzo lekkie 2 celki przez ubec i na wyjsciu mamy 5,7v caly temat zaplonu zazwyczaj montuje sie przed firewallem czyli na wrędze czolowej jak najblizej silnika a odbiornik daleko od niego
    ,kolejna sprawa oddzielne zrodla zasilana dla zaplonu oddzielne dla odbiornika. Ten uklad który znalazlem jest spoko tylko czy bedziedzialczyl przy tym napieciu? Cewka od skuterow 6v z fajeczka jest lekka { czy by sie nadawala}
  • Poziom 30  
    Według opisu powinno działać na 6V ale musi mieć odpowiednią cewkę do tak niskiego napięcia...
    Piszę "odpowiednią" ale powiem szczerze, że nie wiem jaką dokładnie...
    Gotowe to przychodzą mi do głowy tylko takie stosowane w układach zapłonu gazu w piecykach... no albo nawijać samemu...
    Jak już uzyskasz iskrę na świecy to i tak dalej mogą być problemy związane z kątem wyprzedzenia...
    Temat jest ciekawy i warto poeksperymentować...
    Jeżeli masz cewkę ze skutera a w nim była instalacja 6V to jesteś do przodu...
    Ewentualnie trzeba sprawdzić jaki przy niej będzie prąd płynął przez pierwotne i dobrać tranzystor...
    Ten ze schematu TIP42C ma max 6A...
  • Poziom 9  
    Dzieki za pomocne slowo jutro zamowie podzespoly i do roboty zobaczymy co z tego wyjdzie, z wyprzedzeniem zaplonu nie bedzie raczej klopotu http://www.rcexl.com/news/conversion/5.html tu jest wszystko na temat ustawiana halla w silnikach modelarskich
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Na puszcze tego układu jest napisane CDI, czyli wychodzi na to, że siedzi tam przetwornica, która z 6V robi kilkaset, które to ładują kondensator, a potem przez tyrystor jest wyzwalana cewka. Czyli pasować będzie każda od skutera, a te można nabyć całkiem małe. Niemniej, jeśli ten moduł ma zaszytą jakąś krzywą wyprzedzenia zapłonu, a widać ze jest wykonany dość solidnie, to nie wiem, czy konstruując samodzielnie odpowiednik, dorównasz mu i zmieścisz się w takich pieniądzach (przy jednostkowej produkcji licząc koszty prób i błędów).
    Jeśli chcesz sam konstruować bateryjny moduł zapłonowy, to w zasadzie nada się każdy prosty moduł. Jeśli chcesz pójść w trochę bardziej zaawansowane konstrukcje, to może zastosować to:
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXsrvws.pdf

    PS. A może układ zapłonowy z silnika do podkaszarki (helikoptera) do trawników z silnikiem 20 - 30 ccm? Tam jest to na prawdę małe.
  • Poziom 9  
    No wlasnie taki tam siedzi z megneto poniewaz jest to silnik od podkaszarki ktory chce zaadoptowac na CDI bo nie stac mnie na zkup drugiego DL-a a pzrekladani z modelu do modelu tez jest bezsesowne,chyba ze mowimy o innych podkaszarkach z innym zaplonem.Kurde szkoda ze obudowa jest zamknieta :D świerzbi zeby tam zajrzeć,szkoda byloby uszkodzic bo wtedy bede mial kolejny wydatek
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    A to magneto nie robi przypadkiem za koło zamachowe? Chyba, że je zastępujesz śmigłem lub innym elementem wirującym o właściwej masie. Modułu od podkaszarki nie masz co otwierać, bo pewnie zalany żywicą. A ten z linku - jeśli się da, to też zajrzałbym do środka i sprawdził za co się płaci.
    Pochwal się, co to za model z tak dużym silnikiem.