Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta

byrrt 11 Paź 2011 18:11 40038 43
  • Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta

    Witam!
    W kolejnej odsłonie modułów do samochodu przedstawiam układ realizujący funkcję, tzw. Coming Home oraz Leaving Home znane przede wszystkich chyba z aut grupy VW. Funkcje te to zwyczajnie oświetlanie drogi do domu, gdy opuszczamy auto oraz z domu, gdy chcemy do niego wsiąść. Układ steruje dwoma obwodami świateł:
    - świateł postojowych poprzez przekaźnik (obciążalność do 25A),
    - przednich świateł przeciwmgielnych z funkcją płynnego zapalania oraz gaszenia (poprzez PWM).

    Moduł oprócz dwóch wyjść wymienionych wyżej posiada pięć wejść:
    - wejście czujnika światła (fotorezystor), aby światła zapalały się tylko po zmroku,
    - wejście sygnału zamykania z pilota (sterowanie masą),
    - wejście sygnału otwierania z pilota (sterowanie masą),
    - wejście sygnału otwartych drzwi (sterowanie masą),
    - wejście napięcia po przekręceniu stacyjki (+12V).

    Budowa:
    Układ, podobnie jak poprzednie moje moduły, powstał na 2-stronnej płytce drukowanej (wykonanej w firmie zewnętrznej) w technologii montażu powierzchniowego. Ponownie również zbudowany został w oparciu o procesor ATMega8A (mały z ADC, dobrze dostępny i względnie tani). Rolę stabilizatora pełni liniowy LM7805. Teraz wiem, że lepszym pomysłem byłby, np. LM2931, ale odkryłem to dopiero po wysłaniu płytek do produkcji. Czym one się różnią? Przede wszystkim prądem pobieranym przez sam układ. LM7805 typowo pobiera go ok. 5mA, gdzie LM2931 tylko 0,4mA. Fakt faktem, że jest to tylko 5mA, ale w przypadku, gdy montujemy podobnych modułów więcej w aucie, to z 5mA robi się np 25, a to już jakiś tam prąd. Reszta układu to wejścia (takie same jak w poprzednich projektach z wyjątkiem wejścia analogowego czujnika światła), wyjście przekaźnikowe zrealizowane na NEC EP1-B3G1S oraz wyjście wysokoprądowe na światła przeciwmgielne regulowane PWM-em. Wyjście to zostało zrealizowane na tranzystorze P-MOSFET IRF4905SPBF (-55V -74A) oraz driverze MCP1416T. Drivera zastosowałem, aby zminimalizować straty powstałe na tranzystorze, podczas gdy byłby przeładowywany zbyt wolno. Całość zabezpieczona została lakierem chroniącym układ przed wilgocią oraz zamknięta w obudowie Z-70 (taka sama jak układ domykania szyb). Oczywiście podczas projektowania układu starałem się maksymalnie go zabezpieczyć przed wpływem zakłóceń i stosowałem elementy, takie jak dławiki, warystor, diody zabezpieczające oraz kondensatory blokujące. Całość pobiera ok. 6mA w trakcie czuwania.

    Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta





    Opis działania:
    Układ załącza światła tylko i wyłącznie wtedy, gdy czujnik zmierzchowy będzie rejestrował wartość mniejszą niż zadana. Zapalenie świateł postojowych (jeżeli włączono) oraz świateł przeciwmgielnych następuje po wciśnięciu na pilocie przycisku otwierania auta. Każde kolejne wciśnięcie tego przycisku powoduje odliczanie czasu od początku, tak więc można sobie czas świecenia przedłużać. Jeżeli tego nie zrobimy, światła zgasną po ustawionym w parametrach czasie (standardowo po 30 s). Zapalanie świateł następuje również po wyłączeniu zapłonu i otworzeniu drzwi (ja mam podpięte pod drzwi kierowcy, ale nic nie stoi na przeszkodzie podłączyć układ pod wszystkie drzwi). Po wyłączeniu zapłonu tylko pierwsze otworzenie drzwi powoduje zaświecenie świateł. Światła są wyłączane po wciśnięciu przycisku zamykania na pilocie, po przekręceniu kluczyka w stacyjce lub minięciu czasu ustawionego w parametrach. Oczywiście zapalanie i gaszenie świateł przeciwmgielnych następuje płynnie. Przed zapaleniem świateł kontrolowane jest napięcie zasilające. Tylko wtedy, gdy wynosi ono powyżej 11V, układ załączy światła. W trakcie, gdy lampy są włączone napięcie również jest kontrolowane i jeżeli spadnie poniżej 10V, światła się wyłączą. Jest to zabezpieczenie akumulatora przed nadmiernym rozładowaniem a także tranzystora - do jego poprawnego wysterowania potrzebne jest co najmniej -10V.

    Program:
    Wsad do procka został napisany w języku C w środowisku WinAVR. Uruchomione zostały przerwania od licznika 0 (odmierzanie czasu - przerwanie co 50ms), przerwanie od UART'u wykorzystane do komunikacji i ustawiania parametrów, licznik 1. pracuje jako sprzętowy PWM (częstotliwość 100Hz). Watchdog również włączony, aby zabezpieczyć przed przypadkowymi skutkami zwieszenia. Wszystkie parametry przechowywane są w nieulotnej pamięci EEPROM. Między przerwaniami procesor jest usypiany, dzięki czemu pobiera prąd poniżej 1mA. Wewnętrzny generator RC ustawiony na 2MHz. Przetwornik analogowo-cyfrowy uruchamia się tylko, gdy układ jest aktywny (tj. oświetla). Wsad zajmuje ponad 7kB, z czego (powtórzę się) większość to obsługa terminala (komunikaty tekstowe i skanowanie łańcuchów).

    Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta

    Standardowo już, zmiany parametrów dokonuje się poprzez podłączenie do złącza diagnostycznego na płytce - przejściówki na RS232TTL oraz wydanie odpowiednich komend w terminalu (np. Putty). Parametry, z jakimi odbywa się komunikacja to 9600:8-N-1.

    Komendy dostępne przez terminal:
    * help - powoduje wyświetlenie spisu dostępnych komend,
    * maxtime - czas [0-255s], przez który maksymalnie mogą być zapalone światła,
    * maxlight - maksymalna jasność [0-100%] świateł przeciwmgielnych,
    * sensor - wartość odczytana z czujnika światła [0-100%] poniżej której zapalać będą się światła,
    * service - włączenie trybu serwisowego, tj. wyświetlanie napięcia zasilającego, wskazań z czujnika światła, stanu wyjść oraz wejść,
    * pklight - włączanie [0-1] przekaźnika, czyli świateł postojowych,
    * eread - odczyt ustawień z pamięci EEPROM,
    * ewrite - zapis ustawień do pamięci EEPROM,
    * edef - wartości domyślne dla parametrów (maxtime=30s, maxlight=100%, sensor=30%, service=0, pklight=1),
    * reset - reset układu, inicjalizacja, odczyt parametrów z EEPROM.

    Instalacja:
    Zdjęć z instalacji w prawdzie żadnych nie mam, ale opisać pokrótce mogę. Układ został zamontowany wewnątrz auta, zaraz koło skrzynki bezpiecznikowej. Znalazłem tam przewód idący do przednich świateł przeciwmgłowych, przewody zasilające oraz kable od świateł postojowych. Wszystko pod ręką i to podejrzewam w każdym aucie. Przewody do lamp oraz zasilające należy zabezpieczyć bezpiecznikiem. Czujnik światła zamontowany jest koło lusterka wstecznego na górze przedniej szyby tak, aby nie rzucał się w oczy, a spełniał swoje zadanie.

    Coming & Leaving Home, czyli oświetlanie drogi z/do auta

    Koszty wykonania:
    - płytki ok. 40zł/sztuka,
    - procesor ok. 6zł/sztuka,
    - tranzystor IRF4905S ok 5,5zł,
    - driver MCP1416T - ok. 3zł
    - przekaźnik ok. 9zł,
    - złącze molex, stabilizator, drobnica ok. 8zł
    - obudowa 2-3zł

    Razem ok. 75zł za moduł.
    Pozdrawiam i czekam na konstruktywną krytykę.

    Na koniec jeszcze krótka prezentacja działania układu (tylko przy otwieraniu i zamykaniu z pilota):

    Link


    Fajne!
  • Sklep HeluKabel
  • #2 11 Paź 2011 19:05
    szczodros
    Poziom 18  

    Kolejna świetna konstrukcja do samochodu. Ja mam tylko jedno pytanie. Mianowicie programator jest pana konstrukcji? Jest gdzieś tu na forum?

    PS.: Przy takim tempie wymyślania przez pana modułów do samochodu (przeczuwam że będzie ich jeszcze sporo) przydał by się w jakiś sposób oznaczyć obudowy która od czego. Tyle ode mnie.

  • #3 11 Paź 2011 19:22
    byrrt
    Poziom 21  

    To co jest na zdjęciu to przejściówka z USB na RS232 TTL na FT232RL.
    Kiedyś stworzyłem sobie takie przejścióweczki, ale nie publikowałem tego projektu..

  • #4 11 Paź 2011 19:27
    igon
    Poziom 11  

    Witam kolegę, bardzo fajny układ :) Czy mógłby kolega napisać tutaj lub przez PW gdzie dawał płytki do wykonania i czy wykonano tylko płytkę czy też cały montaż od razu?

    Ile sztuk zostało wykonanych w 1 zleceniu?

    Szukam aktualnie wykonawców dla moich projektów i gdyby znalazł się jakiś który z montażem przystępnie by je wykonał to byłoby super :)

  • #5 11 Paź 2011 19:40
    szczodros
    Poziom 18  

    Właśnie. Dzięki że kolega (z tego samego miasta co ja :P) przypomniał. Pytania co do płytek mam takie jak kolega oraz projekt ścieżek jest pański czy tamtejszej firmy?

  • #6 11 Paź 2011 20:55
    byrrt
    Poziom 21  

    Płytka jest moim projektem. Firma która wykonała dla mnie to Satland. Nie uważam tego za reklamę, bo ew. reklamą jest jakość (bądź jej brak). Ja tam zamawiam u nich zawsze takie płytki jestem z reg. zadowolony..

  • #7 11 Paź 2011 21:18
    stomat
    Specjalista elektryk

    Mam pytanie co do sposobu działania, napisał kolega że : "Światła są wyłączane po wciśnięciu przycisku zamykania na pilocie", oznacza to że jak zamkniemy auto to idziemy w ciemnościach. Czy nie powinny one świecić jeszcze przez jakiś czas po zamknięciu auta ? Ja to rozumiem tak : wjeżdżam na podjazd, wysiadam, zamykam auto i idę do domu a światła jeszcze się palą a nie tak że zamykam auto z oddali.

  • Sklep HeluKabel
  • #8 11 Paź 2011 21:23
    byrrt
    Poziom 21  

    Są różne podejścia do sprawy. Wg. mnie skoro mamy pilot to równie dobrze możemy zamknąć auto będąc 10-20 czy pewnie nawet z 50 metrów od niego.. Wydaje mi się to bardziej logiczne i robiłem to właśnie w ten sposób.. ;)

  • #9 11 Paź 2011 22:25
    Venom007
    Poziom 27  

    Piękna konstrukcja, tylko przy takiej budowie nie lepiej było zrobić od razu mini kombajn? Doświetlanie zakrętów, tripplink (3 mignięcia migacza)?

  • #10 11 Paź 2011 22:32
    byrrt
    Poziom 21  

    Doświetlanie zakrętów celowo pominąłem. Aby było to legalne trzeba by zakładać czujnik kąta skrętu kierownicy, wpinać się w czujnik prędkości pojazdu i teraz co najgorsze wymieniać lampy na takie z homologacją, a takich do mojego auta zwyczajnie nie ma.. Bajery bajerami ale staram się być legalny ;)

  • #11 12 Paź 2011 02:23
    Venom007
    Poziom 27  

    Jako że temat nie dotyczy legalności używania halogenów i doświetlania powiem jedynie że prawo się troszkę zmieniło i warto przeczytać to i owo na ten temat, na pewno wyjdziesz na + i zmienisz zdanie.
    Co oczywiście nie zmienia faktu że jak byś robił taką zbajerowaną wersję to był bym bardzo chętny, ponieważ wszystko wygląda idealnie i zdaje się w 100% działające.

  • #12 12 Paź 2011 05:53
    rsikon
    Poziom 26  

    A ja się ciutkę czepię - dopytam.

    Widzę dwie możliwości:
    - projekt komercyjny, temat tylko jako reklama, a ten dział raczej do tego nie służy,
    - projekt nie komercyjny... ale w takim razie co ze znakiem CE na PCB

    Z tego co mi wiadomo znak CE nadaje sobie sam producent ale podpierając się badaniami dla układu...
    Z tego co wiem w przypadku montażu urządzenia w warunkach nie stabilnych - nie na lini produkcyjnej - to badania dla znaku CE powinien przechodzić każdy egzemplarz a nie partia czy typ układu.

    Ktoś wyprowadzi mnie z błędu czy racje jednak mam.

    Po za tym układ wporządku, zgrabny, funkcjonalny.

    Radek

  • #13 12 Paź 2011 07:20
    byrrt
    Poziom 21  

    Venom007 - z tego co wiem prawo zabrania używania świateł (nie ważne jakich) w aucie niezgodnie z ich homologacją. W autach z fabrycznym doświetlaniem zbudowanym na "halogenach" te właśnie "halogeny" są zbudowane trochę w inny sposób i mają homologację na doświetlanie. Tego niestety nie ominiemy..
    rsikon - cóż.. Testów na tym nie robiłem, a znak wstawiłem od tak sobie aby było ciekawiej ;) Uznajmy że jest to skrót od China Export chociaż z "czajną" nie ma to za wiele wspólnego.. Producent może zadeklarować, że dane urządzenie spełnia normy bezpieczeństwa i prawnie nie musi tego potwierdzać żadnymi testami. Taki produkt może być sprzedawany, gorzej jeżeli ktoś dowiedzie, że urządzenie jednak nie spełnia tych norm - wtedy są problemy. Do certyfikatu CE można dołączyć warunki w których normy są spełnione. Prawo jest takie że mogę sobie napisać, że urządzenie spełnia normy leżąc wyłączone i wystawić taki certyfikat.. To oczywiście bardzo skrajny przykład ale tak generalnie można. Oczywiście to już sprawa trzeźwości umysłu kupującego czy kupi taki produkt czy nie.

    A układ był budowany czysto hobbystycznie. Powstały 4 sztuki tego urządzenia z czego jedno jest u mnie w aucie, jedno czeka na założenie w aucie kolegi, a 2 tak na zapas/odstępne.. Tak więc spokojnie nie jest to reklama, chyba że siebie ;)
    Pozdrawiam

  • #14 12 Paź 2011 08:53
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Układ fajny i świetnie wykonany, co rzadko zdarza się na elektrodzie :)
    A co do CE - pamiętaj, że jeśli używasz zastrzeżonego logotypu tego znaku (a tak to wygląda na twojej płytce) to już nie możesz mówić, że to china export :) Jakbyś sobie zmienił czcionkę, czy dodał do tego symbol ryżu to już byłoby ok :)

  • #15 12 Paź 2011 09:14
    Herkules
    Poziom 11  

    Witam!
    Kolejny super projekt. Czy ujrzy światło dzienne poza forum? Czy jest jakaś możliwość uzyskania choć wsadu hex lub zakupu płytki z wsadem?
    Pozdrawiam
    Jarek

  • #16 12 Paź 2011 12:37
    Siles
    Poziom 17  

    Panowie Panowie.. widzę że narasta sytuacja podobna do PS3... Autko jest ale nie jest użytkowane zgodnie z licencją.... bo następuje ingerencja w układ... drudzy że autko jest własnością Prywatną Autora i może jawnie robić co mu się podoba... Sprawa jest dla mnie Idiotyczna... Dlaczego ? proste skoro Prawnie możemy go Dzierżawić (tak to określę) to w reklamach powinno jasno być określone np. (DZIŚ reklamowane) KUP AUTO XXXX za XXX zł.... ta forma jest nie poprawna bo powinno być WEŹ W DZIERŻAWĘ AUTO XXXX za XXX zł... na okreś BEZTERMINOWY i to jest poprawna forma... Dlatego Jeżeli Moderator uzna że szerzę herezję to już jego osobista sprawa.
    Ale skoro interpretacja PRAWNA zmienia się co rusz i kupno raz oznacza mieć coś na własność/wyłączność a później oznacza mieć coś na własność z przewagą na "w dzierżawie" to ludzie wybaczcie ale to nie prawo tylko błądzenie z głową w chmurach.
    Dlatego Autorowi gratuluję twórczego natchnienia i mam nadzieję że mimo nie przychylności prawnych ! będzie kontynuować swój projekt jak i przyszłe..

    Pozdrawiam Serdecznie

  • #17 12 Paź 2011 12:50
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Mylisz pojęcia. Możesz z autem zrobić cokolwiek zechcesz, ale żeby auto było dopuszczone do ruchu musi spełniać określone normy. Dowodem ich spełnienia jest homologacja. Czyli po podwórku możesz sobie jeździć czym chcesz, ale nie po drodze.

  • #18 12 Paź 2011 14:38
    Thomas1
    Poziom 13  

    Fajny projekt, ciekawie się to ogląda, widać ze od początku do końca przemyślany a sposób wykonania nie budzi zastrzeżeń. Co do prawnych zastrzeżeń nie będę się wypowiadał bo to nie moja działka, ale nasunęło mi się pytanie.
    Czy brałeś po uwagę spięcie tych swoich modułów razem np. RS485? Wiem, że to kolejny Twój moduł i pewnie będzie jeszcze kilka innych więc miałbyś możliwość podpięcia się do nich z jednego miejsca a nie do każdego z osobna, żeby np. przeprowadzić diagnostykę.
    Zakładam też, że te moduły skoro sterują różnymi rzeczami to zamontowane są też w rożnych miejscach auta wiec pewnie lepiej byłoby, żeby diagnostykę przeprowadzać podpinając się tylko do interfejsu, który jest gdzieś "na wierzchu" zamiast wykopywać moduły żeby się do nich podłączyć. No i w tym interfejsie miałbyś tylko konieczna obsługę terminala a dalej to już po RS485 do modułów. To zwolniłoby miejsce chyba we flashu w modułach.

  • #19 12 Paź 2011 14:50
    byrrt
    Poziom 21  

    Thomas1 - pomysł z siecią RS485 fajny, ale sam nie wiem czy powstanie jeszcze jakiś moduł ;) Parametry które są ustawiane w modułach tak naprawdę zmienia się tylko podczas instalacji - mogłem wbić pewne wartości na sztywno, ale pomyślałem sobie - a i tak mam port RS232 wyprowadzony to czemu nie i tak się zaczęło..

  • #20 12 Paź 2011 18:21
    Błażej 992
    Poziom 10  

    Projekt na prawdę super jeżeli chodzi o pomysł jak i same wykonanie. Wszystko na najwyższym poziomie. Mam tylko jedno pytanie, sterowanie tych świateł jest z pilota od alarmu bądź sterownika zamka centralnego, lecz podkreślmy, że ten sterownik zamka powinien być radiowy :). Przy samochodach które mają pilota na "podczerwień" przy dalszych odległościach umiejscowienia samochodu od np. drzwi wejściowych bądź innych rzeczy będzie to nie wygodne a co za tym idzie nie praktyczne :). Z tego co zrozumiałem sterowanie urządzeniem wymaga dwóch sygnałów (zamknij, otwórz) z dwóch uswitchy, co przy samochodach marki np Citroen Xantia bądź niektórych z grupy Volkswagena które niedość, że mają sterowanie podczerwienią to do tego mają tylko jeden switch na pilocie do sterowania zamkiem :). Jak na początku podkreśliłem urządzenie ciekawe lecz jeśli miałoby być ono szerzej używane to trzeba by je jeszcze ulepszyć w pewien sposób.
    Pozdrawiam.

  • #21 12 Paź 2011 18:51
    austin00
    Poziom 12  

    Witam super sprawa Byrrt powiem ze projekt jest bardzo ciekawy ze mozna coś udoskonalić w nowsze elektroniki w starszych autach i nie jeden bedzie chciał takie cudo :-) Jest możliwa zamówienia od ciebie takiej płytki z wsadem? :-)

  • #22 13 Paź 2011 13:18
    gbd.reg
    Poziom 20  

    @Błażej 992, trzeba jeszcze zwrócić uwagę na to, czy z centralki zamka są wyprowadzone odpowiednie sygnały, a to nie zawsze jest dostępne ;)

  • #23 13 Paź 2011 13:57
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Błażej 992 napisał:
    Z tego co zrozumiałem sterowanie urządzeniem wymaga dwóch sygnałów (zamknij, otwórz) z dwóch uswitchy, co przy samochodach marki np Citroen Xantia bądź niektórych z grupy Volkswagena które niedość, że mają sterowanie podczerwienią to do tego mają tylko jeden switch na pilocie do sterowania zamkiem :). Jak na początku podkreśliłem urządzenie ciekawe lecz jeśli miałoby być ono szerzej używane to trzeba by je jeszcze ulepszyć w pewien sposób.
    Pozdrawiam.

    W takim przypadku można podłączyć się pod siłownik i z niego pobrać sygnał osobno dla zamykania i osobno dla otwierania. Jedyny minus tego rozwiązania to zadziałanie modułu po zakmnięciu auta od wewnątrz w czasie jazdy - tu autor musial by dać odpowiedni warunek w programie że gdy właczony zapłon to nic się nie dzieje. Czy tak jest to wie tylko autor programu.

  • #24 13 Paź 2011 17:46
    byrrt
    Poziom 21  

    grala1 napisał:
    tu autor musial by dać odpowiedni warunek w programie że gdy właczony zapłon to nic się nie dzieje. Czy tak jest to wie tylko autor programu.

    Tak właśnie jest.. Włączenie stacyjki powoduje wyłączenie świateł (jeżeli się palą) i blokowanie modułu.

  • #25 16 Paź 2011 15:12
    byrrt
    Poziom 21  

    UWAGA!
    Ponieważ kilka osób pytało o ew. możliwość kupienia układu a mi się już wszystkie rozeszły dla osób zainteresowanych proponuję budowę kolejnej serii. Koszt takiego modułu to wstępnie 100zł (cenę dokładnie obliczę jeżeli będzie jakiś odzew na forach). Im więcej osób chętnych tym będę mógł zaproponować niższą cenę. Nie chce na tym specjalnie zdzierać, ale nie chcę też być stratny i chyba nic w tym dziwnego. Warunkiem podjęcia się produkcji kolejnej serii to zgłoszenie się minimum 5 osób - wiadomo czym więcej tym będzie taniej. Płytki tańsze, przesyłki z częściami rozkładają się na więcej osób. O cenach części praktycznie nie mówię bo to żadne ilości i rabaty raczej nie wchodzą w grę. W razie gdyby całość wypaliła zbierałbym przedpłaty - niestety kiedy się już naciąłem z produkcją elektroniki dla członków forum (spokojnie nie tego i nawet nie w tym temacie) i chciałbym mieć jakieś chociaż częściowe zabezpieczenie. Poza tym to trochę grosza które trzeba zainwestować w części..

    Prosiłbym osoby chętne o kontakt ze mną drogą mailową: byrrt (małpa) poczta (kropka) fm. Proszę wspomnieć, że piszecie z forum elektroda oraz napisać swój nick.

    Pozdrawiam

  • #26 22 Paź 2011 13:10
    Michal_S124
    Poziom 9  

    Ja mam u siebie w aucie coś podobnego (ale tylko w działaniu) bo jest to tylko przekaźnik samochodowy 10-30A i przekaźnik czasowy 3TR30 ;) Sygnał do zapalania świateł pobierany jest z centralnego zamka,przy otwarciu lub zamknięciu auta światła postojowe świecą przez określony w przekaźniku czas ;)Dużo mniej roboty i taniej ;)

    Pozdrawiam

  • #27 22 Paź 2011 21:49
    byrrt
    Poziom 21  

    No jeżeli nie widzisz różnicy to nie mamy o czym rozmawiać ;)

  • #28 25 Paź 2011 00:20
    245292
    Użytkownik usunął konto  
  • #29 25 Paź 2011 20:21
    byrrt
    Poziom 21  

    Załamujesz mnie kolego... Przekaźnik to jedno, ten układ to drugie. Po pierwsze - mój układ płynnie zapalając światła nie tyra tak żarówek, po 2gie jest w nim zaszyta logika tak, że nie załącza się tylko na pewien czas ale i w odpowiednim zestawieniu wejść.. Nie lubię malkontentów nie mających zielonego pojęcia o zasadzie działania danego urządzenia, z swoje powiedzieć muszą.. Kup sobie przekaźnik i daruj te komentarze. A co do homologacji na światła.. Fakt, nie mogę znaleźć konkretnej homologacji (choć mam wrażenie że ją kiedyś widziałem), ale sprawa jest dość śliska bo gdyby nawet system spełniał wszystkie wymogi (prędkość do 40km/h czujnik skrętu na kierownicy itp) to nie zmienia faktu, że auto porusza się po drogach (i doświetla również w trakcie jazdy) z oświetleniem z którym nie został homologowany. Moje światła świecą się gdy auto jest faktycznie unieruchomione i przynajmniej o to nie można się przyczepić..

  • #30 26 Paź 2011 00:22
    Michal_S124
    Poziom 9  

    byrrt,ale ja nie neguje tego projektu,owszem jest bardzo ciekawy i myślę że mając więcej czasu sam bym coś takiego zastosował :) Bardziej mi chodziło o to,że zwyczajnie skróciłem sobie drogę swoim pomysłem.