Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Montaż elektrycznego podgrzewacza płynu chłodzącego

12 Paź 2011 19:32 28485 28
  • Poziom 9  
    Witam. Chciałem zamontować w swoim samochodzie w/w podgrzewacz w celu szybszego przełączania się auta na gaz w zimie. Samo połączenie nie jest trudne do wykonania lecz nie chce aby układ był włączany przełącznikiem hebelkowym. Wg. mnie powinien być włączany przez guzik a wyłączać się samoczynnie dzięki termostatowi (temp ok 50stC). Gdy rozmawiałem z kolegą zasugerował mi zastosowanie bezpiecznika termicznego. Czy układ mógł by wyglądać tak:

    podgrzewacz->przekaźnik->bezpiecznik->termostat->włącznik

    Montaż elektrycznego podgrzewacza płynu chłodzącego Montaż elektrycznego podgrzewacza płynu chłodzącego Montaż elektrycznego podgrzewacza płynu chłodzącego Montaż elektrycznego podgrzewacza płynu chłodzącego
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 32  
    A nie łatwiej "oszukać" czujnik temp. w reduktorze ?
    (jeżeli już tak kombinujesz)
  • Moderator Samochody
    Termik to w jakim celu?
    Ten termostat nie długo podziała w takich warunkach.
  • Poziom 33  
    A czy nie lepsze będzie skandynawskie rozwiązanie tzn. grzałka z termostatem wkręcona w misę olejową? Przy rozwiązaniu jakie proponujesz i tak płyn będzie się chłodził dopóki nie nagrzeje się silnik...
  • Poziom 39  
    Fakt grzałki to jak świece żarowe w dieslu sporo prądu ciągną, jeśli już chcesz podgrzewać płyn to lepiej na prosty włacznik typu on/off i samemu kontrolować pracę podgrzewacza. I spory przekaźnik. Np 103 z grupy VW (świece żarowe).
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    decybel91 napisał:
    Fakt grzałki to jak świece żarowe w dieslu sporo prądu ciągną, jeśli już chcesz podgrzewać płyn to lepiej na prosty włacznik typu on/off i samemu kontrolować pracę podgrzewacza. I spory przekaźnik. Np 103 z grupy VW (świece żarowe).


    Tak jak Kolega wyżej pisze, dodatkowo zasilanie na załączenie przekaźnika weź z ogrzewania tylnej szyby (zawsze działa na odpalonym silniku, po jakimś czasie samo się wyłączy gdybyś zapomniał ręcznie wyłączyć, przed odpaleniem się nie załączy), a po drodze daj jakiś ręczny przełącznik ON/OFF abyś mógł ręcznie wyłączyć po jakimś czasie nie rezygnując z grzania szyby. W zależności od samochodu, dobrze jest poszukać jakiejś wolnej kontrolki co by świeciła się gdy podgrzewacz działa.
  • Poziom 32  
    Straci więciej na prądzie jak gazu .

    Dobrej marki reduktor zrobi swoje przy nawet -15
  • Poziom 9  
    Teoretycznie można było by wsadzić grzałkę w chłodnicę tylko ze nie mam gniazda na dworze, mieszkam w bloku.termik po to ze jak by termostat nie zadziałał to termik się przepali a ja po pracy odpalę auto. Aku się nie rozładuje. Ogrzewanie ma przyspieszać przełączanie się auta na gaz no i zapewnić ciepełko w krótkim czasie.

    Edit
    Nie chodzi o oszukanie czujnika temp w reduktorze. Jak się za szybko przełączy to reduktor zamarznie i będzie dupa. zresztą można zaprogramować w jakiej temp się będzie przełączał.
  • Poziom 35  
    Kolego nie wpinaj w chłodnice grzałki bo całe ciepełko chłodnica odda otoczeniu.

    Pozatym wepnij w obwód nagrzewnicy, ale uważaj bo jak jest zaworek na nagrzewnicy to po jego zamknięciu zagotuje płyn w wężu i nagrzewaczu.

    Termoststy sa zupełnie zbędne , obserwuj wskazania temperatury i sam steruj włącznikiem. Oczywiście kontrolka obowiązkowa.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    Dlatego musi być termostat, który przy nagrzaniu do 50st rozłącza układ, przy 40st jadę już na gazie. Chcę żeby się to automatycznie działo bo to auto żony :P
  • Moderator Samochody
    Jak ma być automatycznie to wybij sobie z głowy jakieś zacofane, awaryjne, bimetalowe termostaty i termiki które nie mają szans zadziałać.
    wojtekryba napisał:
    Dobrej marki reduktor zrobi swoje przy nawet -15

    Jak sam propan zatankujesz...
  • Poziom 35  
    Przyklej termostat do podgrzewacza a nie do silnika. Izaizoluj go termicznie wtedy termik ma szanse zadziałać i rozłaczyc grzanie.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wszystko zależy, jak bardzo chcesz zautomatyzować ten układ. Przede wszystkim główne zasilanie przez mocny przekaźnik i bezpiecznik. Jako sterowanie połączyłbym wyłącznik czasowy z termicznym zestrojone tak, by układ wyłączał się po osiągnięciu właściwej temperatury lub określonym czasie, nawet bez osiągnięcia tej temperatury. Dodatkowo można by zastosować układ załączający automatycznie to podgrzewanie jeśli temperatura zewnętrzna jest niższa niż kilka stopni. Oraz, jako szybsze wyłączenie, wykorzystałbym sygnał przełączenia na gaz. I jest pełna automatyka.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tylko ciekawe co na to powie alternator :D
  • Poziom 9  
    Błażej napisał:
    Oraz, jako szybsze wyłączenie, wykorzystałbym sygnał przełączenia na gaz. I jest pełna automatyka.


    Gdzie znajdę ten sygnał to było by najlepsze rozwiązanie.

    Przemo9826 napisał:
    Tylko ciekawe co na to powie alternator :D


    Alternator na pewno wytrzyma, jedna świeca ma od 10 do 15 A a są podgrzewacze z dwoma świecami
  • Poziom 35  
    Ok to teraz pochwal sie jaki to samochód, będziesz ogrzewał.
  • Poziom 9  
    kidu22 napisał:
    Ok to teraz pochwal sie jaki to samochód, będziesz ogrzewał.


    Corsa B 1.4 16V 90 km
  • Poziom 39  
    Alternator Bosch lub Deplhi 70-90A, da radę.
  • Poziom 12  
    a jeśli mogę się wtrącić to też robię taki podgrzewacz tylko 2 świece żarowe i pomysł z układem 4541 jako wyłącznik czasowy pasował by??
    Montaż elektrycznego podgrzewacza płynu chłodzącego
  • Poziom 9  
    U siebie robię na termostacie i daje zabezpieczenie na 100 st C w postaci bezpiecznika. I zamiast kupować gotowy już podgrzewacz chce sam zrobić. Kupiłem 2 świece żarowe od ciągnika (5zł sztuka) i wrzucę je w rurkę wcześniej odpowiednio nagwintowaną. Całość potem wstanie w układ.
  • Poziom 10  
    Bede u siebie w sdi montowal podgrzewacz wlaczany recznie na 3 przekaznikach.Mam pytanie jak podlaczyc wlacznik podgrzewacza(jesli zostal by w pozycji zalaczonej) aby wylaczal sie po ponownym wlaczeniu zaplonu?
  • Poziom 35  
    Przekaźnik bistabilny zastosuj jako sterujący.
  • Poziom 1  
    Witam
    Moje usprawnienie - podgrzewacz płynu chłodzącego przed reduktorem LPG

    Podgrzewacz od jakiegoś HDI
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/9hbLbKcDzWxvAjY2PA2UoQ?feat=directlink
    Elektrozawór odcinający nagrzewnicę na czas podgrzewania układu
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/P498m45EZ-saT6F2ef2CPw?feat=directlink
    Zespół przekaźników sterujących elektrozaworem i świecami
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/5VExXMyDg6ZtXSMCENSodg?feat=directlink

    Instalacja brc seqwent 24
    temperaturę przełączania obniżyłem (mam interfejs) do 33 stopni (miałem 39) i czasy przed przełączeniem też poobniżałem. Na zdjęciu widać podłączone 2 świece -obecnie 3 zastanawiam się nad 4. Ogólnie spadło zapotrzebowanie na paliwo - w wakacje 5-6 tyś km około 12 litrów. Dziś jakieś 2-3 stopnie po odpaleniu -wyjechaniu z garażu, zamknięciu drzwi, i przejechaniu około 300-400 metrów przełączył się na gaz.
    Po dopaleniu podgrzewacza napięcie z 14,4 spadło na 13,6 - altek daje radę.
    Do układu zamontowany jest termostat (od pralki) rozłączający układ po osiągnięciu ok 40 stopni
    Koszty.
    elektrozawór 30 z przesyłką
    podgrzewacz 40
    Przewody, przekaźniki - na szrocie
    przełączniki, diody ,zaciski- w sklepie
    całość wyszła jakieś 150 zł
  • Poziom 19  
    Kiedyś kolega robił coś takiego nawet to niezle działało. Pomijam fakt że auto mu chyba nie odpalało na benzynie nieważne. Dwie świece wkręcone bezposrednio w parownik . Na wlocie i wylocie z parownika zamontowane zawory podcisnieniowe od jakiegoś klimatronika sterowane podcisnieniem poprzez zaworek coś jak n75 . W kabinie jakiś włącznik on off. Podobno przy wielkich mrozach sprawny aku zużywał mu mniej prądu na te świece niż na kręcenie rozrusznikiem gdy lał wode na parownik.. Włączał chwile przed rozruchem i odpalał z kopa na gazie przy największych mrozach. Z czasem pewnie opanował jaki czas ma to działać. Swój wynalazek mógł byś zautomatyzować stosując jakis sterownik gdzania świec z vw td np . przerobiony przy np 10 stopniach + płynu wyłaczał by świece otwierał zawory z płynem i wsio .... przed odpaleniem czekał byś chwile jak sie rozpali jak w dieslu.... spiralka na liczniku corsy w gazie nie jednego by zadziwiła.. Potwierdzam co napisał tu ktoś miałem primere p10 2.0 paliła na gazie do około 10 na minusie tylko musiałem chwile na gazie trzymać jak zgasła to kaplica.
  • Poziom 16  
    Wprawdzie rozmowa nie toczyła się tu już od kilku lat, ale jeśli ktoś będzie chciał coś takiego zamontować do LPG to zamiast czujniki termostaty i inne pierdoły wystarczy pociągnąć przekaźniki rozłączne pod elektrozawór LPG pod maska i wtedy samo wam rozłącza jak tylko przełączy się na gaz a wy nie ma bata ażebyście zapomnieli. Jedynie trzeba wrzucić włącznik bo wiadomo jak na dworze +30 to nie ma sensu wcale włączać.
  • Poziom 39  
    Tyle, że roprężający się LPG szybko wychłodzi te kilka st C zysku.
  • Poziom 43  
    rudyroman napisał:
    Wprawdzie rozmowa nie toczyła się tu już od kilku lat, ale jeśli ktoś będzie chciał coś takiego zamontować do LPG to zamiast czujniki termostaty i inne pierdoły wystarczy pociągnąć przekaźniki rozłączne pod elektrozawór LPG pod maska i wtedy samo wam rozłącza jak tylko przełączy się na gaz a wy nie ma bata ażebyście zapomnieli.

    To nie tylko do przełączenia gazu, ale do podgrzania całości płynu i wnętrza.
  • Poziom 16  
    decybel91 napisał:
    Tyle, że roprężający się LPG szybko wychłodzi te kilka st C zysku.

    Nie zdąży tak szybko wychłodzić bo aż tak bardzo się nei rozpręża (bez przesady ale przy 0 na polu byśmy z niego kostkę lodu mieli). No wiesz gaz najczęściej przełącza się na 30st. A jak masz 30st na wodzie to i w środku już pięknie ciepełko dmucha i nie ma sensu bardziej grzać i męczyć alternatora.