Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

W czasie jazdy dławi się i wysokie wskazania temperatury płynu - Corsa B 1.0 98

Claudesz 13 Oct 2011 12:57 3340 0
  • #1
    Claudesz
    Level 2  
    Witam,

    piszę tego posta jako swój wkład w to forum. Wiedza z tego formu niejednokrotnie przydaje mi się w różnych sytuacjach. Ale do rzeczy: w poście tym opisuje swój problem z Corsą B 1.0 '98 zwiazany z pracą silnika.

    Objawy (opis subiektywny):
    :arrow: podczas jazdy jeszcze na dobrze nienagrzanym silniku samochód szarpał, jakby się dusił lub tracił zapłon, prawie gasnąc. Na postoju silnik w miarą pracował dobrze, choć zdarzały się sporadyczne przyczyny dławienia na jałowym.
    :arrow: wskazania temperatury podczas jazdy szybowały do około 100°C ± 5, czasami potrafiły spaść do ok. 92°C. Przed pojawieniem się problemów normą była temp. ok. 92-95°C. Co ciekawe po wyłączeniu silnika, ale włączeniu zapłonu wskazania temperatury wydają się być normalen ok. 92°C, mimo że gdy silnik pracował były one przed sekundą w okolicach 100°C.
    :arrow: po dłuższej jeździe (jak silnik się już nagrzał) objawy szarpania jakby znikały lub w gorszych dniach pojawiały się dużo rzadziej
    :arrow: po jakimś czasie zostało zauważone, że również akumulator jest coraz słabszy i pojawiają się problemy z odpaleniem silnika. Wyglądało tak jakby podczas jazdy nie było ładowania podtrzymującego akumulator i co gorsza jakby podczas jazdy energia elektryczna była w jakimś stopniu pobierana z aku zamiast z alternatora. Była nawet taka sytuacja, że nawet po 40 min jeździe samochodem i następnym zatrzymaniu się i wyłączeniu silnika samochód już nie mógł odpalić. Odpalił dopiero na przewodach poprowadzonych z innego auta.

    Opinia warsztatu na tamat problemu:
    :arrow: być może świece do wymiany (świece wyiemieniłem i nic nie pomogło)
    :arrow: jeśli wymiana świec nie pomoże to być może uszkodzenie cewki zapłonowej (podejrzenie przebicia) - [autor: tylko czemu wskaźnik temperatury szalej? Brak racjonalnego wytłumaczenia warsztatu w tym temacie]

    :arrow: inne hipotezy wiązka przewodów do wymiany, problem z przepływką
    W związku z kosztem powyższych operacji i materiałów w stosunku do wartości samego pojazdu nie zgodziłem się na dalszą wymianę czegokolwiek (prócz samodzielnej wymiany świec), aż do momentu, kiedy nie będę miał prawie 100% (99,999% :)) pewności co jest przyczyną. I wygląda, że miałem rację, bo ... (patrz dalszy opis).

    Rozwiązanie:
    Pewnego dnia, gdy nie mogłem na mieście odpalić samochodu, szukając przyczyny, metodą "macajewa" tj. sprawdzając wszystkie podłączenia elektryczne czy nie ma gdzieś luzów, uszkodzeń wtyczek, izolacji, itp. przypadkowo odkryłem, luźny przewód masy przy korpusie silnika umiejscowiony z tyłu silnika.

    Po dokręceniu tego przewodu, wszystkie powyższe objawy ustąpiły, a silnik odzyskał swoją (jak na swój wiek oczywiście) świetność. Wygląda na to, że przewód masy "latał" gdy silnik działał i generował wibracje, co powodowało przekłamania w odczycie czujników (w szczególności jedno elektrodowego czujnika temperatury, którego masa to masa silnika i który podaje wskazanie na deskę rozdzielczą, bo mimo wskazań 100°C rzeczywista temperatura silnika jak podejrzewam była kilka stopni niższa czyli dwuelektrodowy czujnik, który ma swoją mase, generował prawidłowy sygnał do ECU) i złe nastawy z ECU, a także brak masy na świecach co skutkowało dławieniem podczas jazdy w wyniku braku lub nieprawidłowego wyładowania na świecach.

    Uwaga :!: Proszę nie traktować powyższej wypowiedzi jako wypowiedzi fachowca elektryka-samochodowego, aczkolwiek jestem przekonany o jej poprawności bazując na swojej wiedzy z elektroniki i elektryki. Z kolei jeśli chodzi o objawy, opisany został stan faktyczny jaki miał miejsce.

    Pozdrawiam,
    Claude.

    P.S. Powyższe objawy u mnie zaczęły pojawiać po wymianie sprzegła, więc istnieje duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnośći, że mechanik poluzował lub odkręcał ten przewód, a później go nie dokręcił porządnie i ot jest źródło problemów.