Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Najtańszy silnik BLDC z wbudowanym hallotronem

Rogi1989 13 Oct 2011 19:31 7117 13
Wago
  • #1
    Rogi1989
    Level 9  
    Witam.
    Jako projekt chciałbym zrobić sterowniczek do silnika BLDC. Praktycznie wszystkie silniki jakie przeglądałem w sklepach mają tylko wyprowadzenia z faz i nic poza tym. Aby fajnie to wysterować potrzebne jest jakieś sprzężenie zwrotne i generalnie chyba najprostsze byłoby gdyby silnik miał wbudowany hallotrony i z nich wyprowadzenia. Teraz takie pytanko. Gdzie mogę znaleźć najtaniej taki silniczek (nie chodzi mi o żadne moce, obroty, momenty)? Jest to generalnie projekt na pracę inżynierską i nie chciałbym zbankrutować. Najtanszy silnik jaki znalazlem to za 80 euro w Astacie.
    Dzięki i pozdrawiam
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    zdziwiony
    Level 24  
    W CD- ROMach takie były. BLDC + 3 czujniki halla.
    I takie cośLink
    Bezszczotki z czujnikami w modelarstwie to teraz chyba tylko w samochodach.
  • Wago
  • #3
    piorun7890
    Level 18  
    Silniki BLDC z sensorami (czujnikami halla ) jest dużo droższy niż bez . Popytaj na form http://rc-trial.pl/ a znajdziesz na pewno .
  • #4
    Madrik
    moderator of Robotics
    Rogi1989 wrote:
    Witam.
    Jako projekt chciałbym zrobić sterowniczek do silnika BLDC. Praktycznie wszystkie silniki jakie przeglądałem w sklepach mają tylko wyprowadzenia z faz i nic poza tym.


    A nie zastanowiło cię, czemu są TYLKO trzy wyprowadzenia faz, a mimo to silnikiem da się sterować? ;) Po prostu w tym wypadku żadne halotrony nie są potrzebne.

    Poczytaj trochę o silniczkach BLDC. Taki silniczek kupisz w Polsce, za ok. 30zł.
    A sprowadzane zza granicy mogą kosztować nawet połowę tej kwoty.
    Do tego jest oczywiście potrzebny regulator - gotowe są dość drogie, ale można zbudować samemu. Nawet tu na forum pałęta się jakiś schemat.
    A potem tylko wystarczy podać sygnał PPM i zasilanie.
  • #5
    adam_es
    Level 29  
    Dobrym źródłem takich silników są magnetowidy. Jeden pod bębnem z głowicami, drugi do przesuwu taśmy.
  • #6
    piorun7890
    Level 18  
    Najczęściej w magnetowidzie do napędu głowic używa się silnika dwu fazowego ,rzadziej trzy fazowe . W kserokopiarkach są duże silniki BLDC z hallotronami .
    Oczywiście że da się sterować takim silnikiem bez hallotronów lecz z hallotronami dużo lepiej pracuje na niższych prędkościach obrotowych, dlatego wykorzystuje się w napędach modeli aut do trialu i crawlerach a nie do modeli latających.
    W Polsce modelarstwo się dopiero rozwija ,a ceny niektórych części są kosmiczne dlatego czasami opłaca się sprowadzać z USA.
  • #7
    Madrik
    moderator of Robotics
    piorun7890 wrote:
    Najczęściej w magnetowidzie do napędu głowic używa się silnika dwu fazowego ,rzadziej trzy fazowe . W kserokopiarkach są duże silniki BLDC z hallotronami .
    Oczywiście że da się sterować takim silnikiem bez hallotronów lecz z hallotronami dużo lepiej pracuje na niższych prędkościach obrotowych, dlatego wykorzystuje się w napędach modeli aut do trialu i crawlerach a nie do modeli latających.
    W Polsce modelarstwo się dopiero rozwija ,a ceny niektórych części są kosmiczne dlatego czasami opłaca się sprowadzać z USA.


    Taaa... I pewnie dlatego nasi modelarze są tylko mistrzami i wicemistrzami Europy i Świata w wielu klasach modelarskich. ;)
    Ceny kosmiczne to były za PRL- jak nadajnik 2 kanałowy kosztował 10 pensji. A silnik szczotkowy ze dwie.
    Teraz silnik BL można kupić za 30zł...

    Te hallotrony, to popłuczyny po manii przerabiania silników z napędów optycznych na bezszczotkowe. "Halki" oczywiście zostawały, ale nikt się nie bawił w ich wykorzystywanie.
    W modelach latających królują w 99% silniki BL. W modelach wodnych i lądowych, królują zwykłe "szczotkowce", a silniki BL używają tylko wyczynowcy. Powodem jest cena napędu i brak presji na wagę całości.
  • #8
    zdziwiony
    Level 24  
    Silniki BLDC to nie tylko modelarstwo, ale też np. przemysł. Dokładna informacja o położeniu wału także w stanie spoczynku bezcenna. Dlatego stosuje się czujniki. Po za tym lepszy i pewniejszy start silnika.
    Quote:
    Te hallotrony, to popłuczyny po manii przerabiania silników z napędów optycznych na bezszczotkowe. "Halki" oczywiście zostawały, ale nikt się nie bawił w ich wykorzystywanie.

    Masz na myśli czujniki w silnikach do modeli samochodów?
  • #9
    Rogi1989
    Level 9  
    Znalazłem silniczek taki z dysku twardego. Ma 11 pinów. 3 "górne" zidentyfikowałem i są to fazowe. Googlowałem dziś całe popołudnie i nie mogłem znaleźć opisu pozostałych. Z tego co się orientuję 80% silniczków z CD-ROM ma te same wyprowadzenia. Ktoś posłużyłby mi poradą od czego jest reszta pinów (zwłaszcza wskazać które są od hallotronów). Model silnika to BML5E9ERC
    Najtańszy silnik BLDC z wbudowanym hallotronem

    Dzięki i pozdrawiam.
  • #10
    Madrik
    moderator of Robotics
    zdziwiony wrote:
    Silniki BLDC to nie tylko modelarstwo, ale też np. przemysł. Dokładna informacja o położeniu wału także w stanie spoczynku bezcenna. Dlatego stosuje się czujniki. Po za tym lepszy i pewniejszy start silnika.
    Quote:
    Te hallotrony, to popłuczyny po manii przerabiania silników z napędów optycznych na bezszczotkowe. "Halki" oczywiście zostawały, ale nikt się nie bawił w ich wykorzystywanie.

    Masz na myśli czujniki w silnikach do modeli samochodów?


    Nie - w przeróbkach silników z CD, na BL-ki, do modeli latających.

    A co do silniczka z CD, to bez wymiany magnesów i przezwojenia nie będzie się nadawał do napędu czegokolwiek większego niż płyta CD.
  • #11
    Rogi1989
    Level 9  
    Nie chcę nawet niczym obracać większym. Chcę tylko rpm sterować i nie zależy mi na mocy na wale.
  • #13
    rezus99
    Level 10  
    Rogi1989 pyta o najtańszy silnik. Takim jest silnik od napędu płyty CD w CD-ROM. Na ALLEGRO kupisz za 5zł nie działający napęd lub starszy model z demontażu. Jak dobrze trafisz to znajdziesz w nim 2 silniki z czujnikami halla. Przykładowo TEAC stosowało również do przesuwu lasera silnik BLDC sterowany prostym układem BA66XXFM. W innych napędach masz również gotowe sterowniki (często są to MITSUBISHI M630XXFP). Jeśli masz wykonać samodzielnie taki sterownik to polecam:
    http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/72/ref_29.pdf
  • #14
    ilmenauer
    Level 14  
    Silniczki BLDC wymontowane z napędu CD-ROM są dobre do rozruchu Twojego drivera, potraktowałem je szkoleniowo. Bez przeróbek ich moc jest znikoma.
    Do napędzania pojazdu kupiłem najtańsze BLDC z sensorami za około 30$. Źródła pozyskania znam dwa: znany portal aukcyjny e-b...com oraz sklep amerykański wysyłający paczki z Hong-Kong'u - HobbyKing.
    Moje silniki to Mach-2 Turnigy. Niestety w jednym z nich musiałem poprawiać lutowanie elektroniki bo hall nie działał. Oba nie są zbyt ciche ale sprawne, jak trzeba.