Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ecas WABCO - Kalibracja czujników położenia

szwagier81 14 Oct 2011 19:38 12597 21
Texa Poland
  • #1
    szwagier81
    Level 14  
    Wymieniałem czujnik położenia WABCO 441 050 008 0 .
    Podobno po każdej wymianie takiego czujnika powinno kalibrować go?
    Czemu służy takie kalibrowanie?
    Czy jeśli założyłem nowy czujnik w tej samej pozycji to też musze go wykalibrowac?
    Czy obędzie sie bez sprzętu diagnostycznego?
  • Texa Poland
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • Texa Poland
  • #3
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Tak, trzeba wykonać kalibrowanie. Kalibrujesz system ECAS pod nowy czujnik, ale nie kalibrujesz samego czujnika.Nie wiem czy mnie dobrze rozumiesz.Czujnik to tylko element elektryczny który wyraża odległość miedzy osią a ramą w formie sygnału elektrycznego. Tak więc czujnika już nie da się jako takiego kalibrować.
    Kalibrujesz natomiast komputer ECAS pod wskazania czujnika. Chodzi o to, żeby poprzez kalibrowanie "nauczyć" komputer jaki sygnał czujnika odpowiada wysokości neutralnej pojazdu oraz i niekiedy maxymalną wysokość pojazdu. Teoretycznie każdy czujnik jest taki sam, ma taki sam element o zmiennej induktancji. Ale to tylko teoria, bowiem mają one różne położenia ramienia dla danego sygnału (minimalnie-ale mają). I po to kalibrujesz system.Uczysz ECAS ECU nowego punktu odniesienia czyli sygnału generowanego dla wysokości neutralnej samochodu.
    Piszesz, że zmieniłeś czujnik i według ciebie zamontowałeś go w tą samą pozycję. Fakt, ale nie wiesz jaki sygnał wysyła on dla tej pozycji, a jaki wysyłał stary czujnik.Po to jest właśnie kalibracja.
    Obawiam się, że bez sprzętu diagnostycznego się nie obędzie.
  • #4
    szaman108
    Level 31  
    witam Panowie a w jakim pojeżdzie wymieniłeś owy czujnik poziomu jeśli jest to scania serii cztery to obejdzie się bez sprzętu diagnostycznego taka kalibracja nie wiem jak erka jeszcze nie studiowałem tego w nich
  • #5
    szwagier81
    Level 14  
    wymieniałem go w autobusie.
    Troszke o tym czytałem jesli w ciezarówce jest tzw. pilot to za pomoca tego pilota mozna skalibrować. Ponoć da sie bez kompa, tylko trzeba linie diagnostyczna K zwierać do masy i przeprowadzic odpowiednią całą procedurę
  • #6
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    musisz przede wszystkim wiedzieć, jaka jest wysokość między mostem a odbojnikiem zawieszenia, która to jest w danych regulacyjnych auta, a stanowi ona dystans wysokości neutralnej dla której robisz kalibrację ( bez względu jaką metodą robisz kalibrację).
    W DAFie wyglada to tak: Podnosisz trochę zawieszenie na miechach na tyle, żebyś mógł wsunąć kostki o wysokości 90mm pomiędzy płytkę oporową mostu a odbojnikiem.Obniżasz zawieszenie na miechach dopóki rama nie "siądzie" na kostkach.Wiadomo w tedy, że dystans między mostem a odbojnikiem ma równe 90mm. Przy takiej procedurze siodło jest na standartowej wysokośći od ziemi ( w przypadku ciągników siodłowych). Używając komputera, wchodzisz w ECAS, dalej w funkcję, dalej w kalibrację, a potem w kalibrację czujników. Wciskasz kalibruj.Następnie programuj (czyli zapamiętaj) i z głowy.czasami zanim wciśniesz programuj Na ekranie pojawia się komunikat o tym, że należy tez ustawić zawieszenie w górnej pozycji, którą zapamięta jako maksymalną; też trzeba wówczas nacisnąć kalibruj, i dopiero wtedy programuj.
    Dla autobusu z podwoziem DAFa (czyli BOVA) jest podobnie.
    Ponieważ w DAFie ECAS jest oczywiście Wabco, przypuszczam, że technologia będzie podobna dla innych marek, w której też jest ECAS firmy Wabco.Wszystko zależy od generacji systemu.
  • #7
    szwagier81
    Level 14  
    OK. dzięki krisbrumm dużo mi podpowiedziałeś.
    Sprytna ta sztuczka z tymi klokami.

    Wiem że muszę wykalibrować poziom minimalny (całkowicie spuszczone powietrze z miechów)

    Poziom normalny (tak jak opisywałeś podkładając klocki)

    Poziom maksymalny podobnie.


    Może jestem dociekliwy, jak będzie zachowywać się auto bez wykalibrowania np. przedniego czujnika położenia?
  • #8
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    moze troche "tanczyc" przy wláczonym zaplonie
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    Sorki, kolega Reno-max ma jak najbardziej rację.To jest czujnik indukcyjny, a nie opornościowy.
  • #11
    szwagier81
    Level 14  
    Tak dociekliwy jestem, ponieważ autobus podczas jazdy samoczynnie lubi sie z jednej strony podnieść raz lewa , a innm prawa strona. Po wciśnięciu klawisza poziomującego wraca wszystko do normy.

    Dodam, że kontrolka od błędów w tym momencie się nie zapala i w układzie nie występują żadne błędy
  • #12
    piotrek_brt
    Level 3  
    Witam szwagier udało ci się skalibrować te wysokość ?
  • #13
    hubert04
    Level 24  
    Prawdopodobnie masz ubytek powietrza na zaworze lub poduszka h i dlatego co jakiś czas się podnosi
  • #14
    szwagier81
    Level 14  
    U mnie okazało że po odłączeniu informcji o predkości uspokoił się z poziomowaniem. Ale przyczyna może być inna w głównym zaworze są podkładki które się wyrabiają i też takie żeczy mogą się dziać. Albo luzy w zawieszeniu tam gdzie przymocowany jest czujnik poziomujący
  • #15
    piotrek_brt
    Level 3  
    To od sterownika ecas dołączyłeś informacje od prędkość ?

    Dodano po 10 [godziny] 10 [minuty]:

    To od sterownika jakiś kabel odlaczyles żeby sterownik nie widział prędkość ?
  • #16
    jarko2f
    Level 12  
    Witam pytanko mam jakie parametry mają sprawne czyjniki
  • #17
    hrabiap
    Level 11  
    Panowie , mam autobus scania. Najpierw przechylił się w lewo i tak dało się jechać. Dzień później po kalibracji TEXA sterownik zgubił gdzies czujniki ciśnienia i pojawił się komunikat USTERKA ZAWIESZENIA . Teraz komp nie widzi żadnego czujnika. Świeci się wykrzyknik o usterce w komp czy też w diagnostyce na desce SMS BŁĄD 642. Nie wiem jak to ugryźć. Czy np szukać tylko kogoś z programem serwisowym do scania czy zacząć wymieniać części ? Instalacja jest ok.dzieki za jakieś info. PS. Gdzie znajdują się te czujniki ciśnienia ?pamiętam że początkowo komp nie widział właśnie jednogo z czujników zanim wszystkie zgubił. Gdzie fizycznie ich szukać ?

    Dodano po 55 [sekundy]:

    Panowie , mam autobus scania. Najpierw przechylił się w lewo i tak dało się jechać. Dzień później po kalibracji TEXA sterownik zgubił gdzies czujniki ciśnienia i pojawił się komunikat USTERKA ZAWIESZENIA . Teraz komp nie widzi żadnego czujnika. Świeci się wykrzyknik o usterce w komp czy też w diagnostyce na desce SMS BŁĄD 642. Nie wiem jak to ugryźć. Czy np szukać tylko kogoś z programem serwisowym do scania czy zacząć wymieniać części ? Instalacja jest ok.dzieki za jakieś info. PS. Gdzie znajdują się te czujniki ciśnienia ?pamiętam że początkowo komp nie widział właśnie jednego z czujników zanim wszystkie zgubił. Gdzie fizycznie ich szukać ?
  • #18
    Chavez
    Level 24  
    Powinny być wkręcane w poduszki. Pewnie zasilanie 5V
  • #20
    gucio~1
    Level 23  
    Jest opcja, że wysypała się pamięć podczas kalibracji zawieszenia. Jaki błąd jest w ECAS?
  • #21
    hrabiap
    Level 11  
    TEXA i diagnostyka na desce widzi błąd 642. Ogólnie centralka. Te czujniki faktycznie powinny być w poduszce ale ja ich nie widzę. Jutro dokładne mycie i wtedy sprawdzę . W zimie pełno błota na podwoziu. Mam też nowy identyczny sterownik ecas. Jutro dla testu podmienię. Mam nadzieję ogarnąć temat jutro całkowicie.
  • #22
    Aluboy
    Level 15  
    Nie wiem ile masz poduszek po każdej stronie, ale umyj je dokładnie bo często pod błotem czujników nie widać, a lubią gnić obudowy tych czujników. Wystarczy, że do któregoś dostała się woda i najpierw nie widział właśnie tego zalanego, a później zrobiło się zwarcie na zasilaniu 5V i zgubił resztę czujników.

    Co do kalibracji czujników położenia, to zależy czy są 2 czy 1 na oś. Jak jest 1 to różnica kilku punktów wiele nie zmieni, ale jak są 2 to może się okazać, że nowy będzie pokazywał kilka punktów w jedną lub drugą i komputer zwariuje, próbując wypoziomować raz jedną stronę raz drugą i tak w kółko.