Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[AtMega128][c/avrstudio] Współpraca z uln2803 i silnikiem 19V

Gural 17 Paź 2011 20:22 2200 19
  • #1 17 Paź 2011 20:22
    Gural
    Poziom 11  

    Witam serdecznie,
    Mam problem z sterowaniem silnikiem dc, mianowicie chodzi o to iż połączony jest z atmega poprzez uln-a 2803, który ciągle się przepala. Przykładowo po 3-6 seriach załączeniach, pracy około 5sekund i wyłączenia silnika. Silnik dsm1240-au. Może jakieś propozycje zabezpieczenia ulna ?:)

    pozdrawiam.

    0 19
  • #2 17 Paź 2011 20:36
    mirekk36
    Poziom 42  

    A może pokażesz jak ty go podłączasz do tego silnika? napisałbyś chociaż czy wykorzystujesz diody zabezpieczające w ULN'ie ??? no i najważniejsze (sorki, że pytam bo nie raczyłeś napisać) ... czy byłeś łaskaw sprawdzić jaki silnik pobiera prąd ??? a także jaki jest dopuszczalny prąd dla ULN'a???

    0
  • #3 17 Paź 2011 21:16
    Gural
    Poziom 11  

    Podłączyłem tak :
    Pin z atmegi do nóżki nr 8 uln'a. Pod pin nr9 ulna-GND pod pin 10 VCC+19V pin 11 Gnd silnka.
    Gdy stan wysoki na pinie z atmegi to załącza sie silnik.
    A jak diody wykorzystać ?

    0
  • #4 17 Paź 2011 21:50
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Jeżeli drugi biegun silnika podłączyłeś do tego samego napięcia, co pin 10 ULN-a, to podłączyłeś prawidłowo i właśnie diody wykorzystałeś.
    Sprawdź prąd silnika jak radził Mirekk36.

    EDIT:
    Coś mi się zdaje, że ten silnik pobiera aż 2A, a ULN ma 0,5A.
    Jeżeli tak, to już masz winowajcę, czyli siebie :)

    0
  • #5 17 Paź 2011 22:20
    Gural
    Poziom 11  

    hmm tego nie wiem bo zapodziałem amperomierz :) a jeśli by tak było to jak można było by ten problem rozwiązać ? moze jakiś przekaźnik czy coś?

    0
  • #7 17 Paź 2011 22:25
    Gural
    Poziom 11  

    wykorzystuje 3 piny (6, 7, 8) uln'a reszta wolna

    0
  • #8 17 Paź 2011 22:29
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Możesz spróbować wykorzystać kilka driverów z ULN-a i połączyć je równolegle do 1 silnika. Ale jeżeli sterujesz 3 silnikami, to i tak Ci braknie.

    W takim przypadku można wykorzystać drivery o większym prądzie, albo budować własny układ na tranzystorach, albo jakiś mostek-H (choć to pewnie strata, bo rozumie, że w Twoim projekcie silnik kręci się zawsze w jedną stroną).

    0
  • #9 17 Paź 2011 22:34
    Gural
    Poziom 11  

    Silniki 1 i 2 działają prawidłowo nie mam z nimi problemów. Problem jest tylko z silkiem nr 3.
    Tak masz rację silnik keci tylko w jedną stronę.

    0
  • #10 17 Paź 2011 23:18
    mirekk36
    Poziom 42  

    Gural napisał:
    Silniki 1 i 2 działają prawidłowo nie mam z nimi problemów. Problem jest tylko z silkiem nr 3.
    Tak masz rację silnik keci tylko w jedną stronę.


    To dlaczego nie użyjesz jakiegoś MOSFETA do każdego silnika zamiast męczyć tak biednego ULN'a ? ;) .... przecież jeśli widzisz że smażysz scalaki to chyba nawet bez amperomierza widać, że silnik jest zachłanny na prąd. A jeśli nawet będziesz mierzył prąd silnika - to weź pod uwagę nie ten gdy się kręci bez obciążenia ale ten gdy silnik obciążasz, albo nawet zatrzymujesz na siłę. Dopiero wtedy będziesz miał pełny obraz jaki tranzystor dobrać do jego sterowania. Chociaż w przypadku MOSFETów to żaden problem.

    0
  • #11 17 Paź 2011 23:32
    Gural
    Poziom 11  

    hmmm w sumie to i racja. A jak dobrac tego mosfeta do silnika ? i jak go podłączyć ?:)

    0
  • #12 17 Paź 2011 23:51
    mirekk36
    Poziom 42  

    Gural napisał:
    hmmm w sumie to i racja. A jak dobrac tego mosfeta do silnika ? i jak go podłączyć ?:)


    Jeśli za pomocą tranzystora chcesz po prostu włączać/wyłączać - bez sterowania PWM - a z opisu zdaje się, że o to ci chodzi - to możesz użyć praktycznie pierwszego dowolnego tranzystora MOSFET typu BUZ czy IRFZ - popatrz sobie w noty czy też w ofertę tme.pl - i tam patrząc na prądy od razu dobierzesz typ.

    0
  • #13 18 Paź 2011 00:08
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Alb kup gotowy scalony driver do takiego silnika - zawsze zastanawia mnie dlaczego ludzie wyciągają takie muzealne okazy jak ten ULN? :)

    0
  • #14 18 Paź 2011 23:15
    Gural
    Poziom 11  

    A co byście powiedzieli jak bym użył przekaźników samochodowych (12V 30A) za uln'em rozdzielił zasilania i masy od atmegi oraz silników, aby nie siać zakłóceń :)
    W ten sposób chyba wyeliminował bym problem przepalenia sie ulna no i nie miał bym w przyszłości problemów z wymianą silnika jak by się ukopcił.

    0
  • #15 18 Paź 2011 23:19
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Gural napisał:
    A co byście powiedzieli jak bym użył przekaźników samochodowych (12V 30A) za uln'em rozdzielił zasilania i masy od atmegi oraz silników, aby nie siać zakłóceń :)
    W ten sposób chyba wyeliminował bym problem przepalenia sie ulna no i nie miał bym w przyszłości problemów z wymianą silnika jak by się ukopcił.

    Napisz coś więcej o tym, co to za urządzenie, to będzie nam łatwiej Ci doradzić.

    0
  • #16 18 Paź 2011 23:46
    Gural
    Poziom 11  

    Urządzenie będzie wykonywało otwieranie i zamykanie poszczególnych kanałów nawiewów. Łopatki są tak wykonane ze silnik kręcąc w jedną stronę owiera przelot wstrzymuje pracę na określony czas i zamyka przelot kręcąc w tym samym kierunku :) tak będą działały 2 z trzech silników ostatni to tylko wentylator :) analogicznie, gdy przelot 1 lub 2 otwarty to działa wentylator. Nie wchodzi tu wg cicha czy szybka praca:) poprostu ma działać i to bez zarzutu.
    Mam jeszcze problem aby zasilić te silniki chodzi o dobranie odpowiedniego zasilacza prąd przy pracy silników z obciązeniem to około 4,3A. Gdyby ktoś podpowiedział jakiego rodzaju zasilacza użyć to bym był wdzięczny.

    0
  • #18 18 Paź 2011 23:57
    Gural
    Poziom 11  

    Diody zabezpieczające mam przy gniazdach jesli o to Ci Chodzi :)

    0
  • #19 19 Paź 2011 00:00
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Gural napisał:
    Diody zabezpieczające mam przy gniazdach jesli o to Ci Chodzi :)

    Lepiej gdy są na przekaźnikach i tam bezpośrednio eliminują niepożądane zjawiska.
    Na silnikach także warto dać kondensatory przeciwzakłóceniowe, choć mogą już być w silniku:
    http://www.silnikidc.pl/pokaz.php?id=14

    0
  • #20 19 Paź 2011 23:36
    Gural
    Poziom 11  

    Dziękuje za poradę :) temat rozwiązany :)

    0