Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pierwszy bloczek wodny domowej roboty-potrzebuję porad

simi33 18 Paź 2011 15:28 7353 63
  • #1 18 Paź 2011 15:28
    simi33
    Poziom 8  

    Witam, mam zamiar zrobić układ chłodzenia wodnego w swoim komputerze. O pozostałe podzespoły chłodzenia martwił będę się później a teraz muszę się zabrać do wykonania chłodzenia na procesor amd phenom II 955be. Mam dostęp do frezarki, tokarki, wiertarki stołowej/ręcznej, dremla, pił pilników, więc zdecydowałem że chociaż spróbuję wykonać bloczek wodny sam (no może z drobną pomocą bardziej doświadczonej osoby). Oczywiście będzie z miedzi myślę o płaskowniku o wymiarach: 60X60X10mm może trochę większym. Myślę o replice tego bloku: http://skinneelabs.com/supreme-hf-ni-review/2/ . Ja sam nie mam żadnego doświadczenia w frezowaniu ale może mi pomóc instruktor modelarni lotniczej (też nie wiem czy on ma jakieś większe doświadczenie). I tutaj moje pytanie czy dam radę wykonać replikę bloku ek supreme hf? Myślałem o frezie tarczowym o grubości +/- 0.5mm tylko czy jest to pomysł dobry? Muszę wyfrezować około 50 kanalików w miedzi na głębokość 8mm i długość 50mm rozmieszczonych co 0.5mm tylko czy jest to w ogóle wykonalne mając do dyspozycji zwykłą frezarkę (nie wiem jak to się fachowo nazywa)? I najważniejsze czy ktoś kto jeszcze nigdy nic nie frezował (trochę toczył) może coś takiego wykonać? Nie mam jeszcze odpowiedniego frezu tarczowego i wolę się tu spytać zanim kupię. Więc proszę szanownych forumowiczów o jak najszybsze odpowiedzi na moje pytania.
    Z góry dziękuję.
    Pozdrawiam

  • #2 18 Paź 2011 19:52
    sad_madman
    Poziom 27  

    Może zacznij od jakieś łatwiejszej konstrukcji ? Nikt nie każe Ci od razu wykonywać tylu kanalików - kup na początek jakiś płaskownik miedziany i zrób swój pierwszy blok w którym będzie np. 5 kanalików. W przyszłości dopracujesz swoją konstrukcję.

  • #3 19 Paź 2011 19:21
    simi33
    Poziom 8  

    Wiem że nikt mi nie każe ale ja postawiłem sobie już taki cel, a poza tym miedź nie jest znowu taka tania i jeśli musiałbym dopracowywać swoją konstrukcję wielokrotnie to taniej wyjdzie kupić jakiś markowy blok, co prawda pozostaje jeszcze kwestia że wykonałem to sam, ale niestety oczekuje wydajności bo mam 125W do odebrania przez procek. Może zacznę inaczej czy w ogóle możliwe jest wyfrezowanie 50 kanalików w miedzi na głębokość 8mm i długość 50mm rozmieszczonych co 0.5mm mając odpowiedni frez na zwykłej (nie wiem jak to nazwać) wolno stojącej frezarce? A może to pytanie skierować do innego działu (technicznego)? Ale podsunąłeś mi dobry pomysł kupię trochę więcej miedzi i trochę poprubuję aby uzyskać zadowalający efekt. No i ostatnie pytanie: gdzie w Katowicach, Mikołowie i okolicach tych miast kupię płaskownik miedziany o grubości 10mm i szerokości co najmniej 70mm? Chyba że celować w inne wymiary? Ewentualnie jakiś namiar internetowy bo na allegro strasznie drogo.
    Z góry dziękuję i proszę o jak najszybsze odpowiedzi.
    Pozdrawiam

  • #4 19 Paź 2011 19:58
    sad_madman
    Poziom 27  

    No już nie przesadzaj, że aż tak dużo masz do odebrania tego ciepła - chyba nie miałeś do czynienia z kręconym PI X4. Jeżeli chodzi o płaskownik, to spokojnie wystarczy Ci o szerokości 50mm i grubości mniejszej niż 10mm (np. 7-8mm).

  • #5 20 Paź 2011 19:43
    simi33
    Poziom 8  

    Ok to już chociaż wiem jaki płaskownik mi wystarczy. A jak z frezowaniem tych kanalików na normalnej frezarce i z frezem tarczowym w miedzi realne jest wyfrezowanie 50 kanalików w miedzi na głębokość 8mm i długość 50mm rozmieszczonych co 0.5mm? No i gdzie dostanę w przystępnej cenie odpowiedni płaskownik z miedzi?
    Pozdrawiam

  • #6 20 Paź 2011 21:13
    sad_madman
    Poziom 27  

    Wykonać blok to nawet dłutem można... Wszystko przede wszystkim zależy do wprawy osoby to wykonującej no i oczywiście maszyny. Jeżeli nie miałeś zbytnio do czynienia z tym sprzętem to raczej nie wyjdzie Ci taka dokładność jaką byś chciał, tym bardziej że całego bloku frezem tarczowym nie wykonasz.
    Jeżeli o płaskownik to niestety Ci nie pomogę bo tak naprawdę ciężko jest takie coś dostać. Wielki płaskownik dostanie się bez problemu a jeżeli chodzi o takie małe to niestety ale na allegro są one obecne.

  • #7 21 Paź 2011 03:21
    DriverMSG
    Admin grupy komputery

    Ponad 2 lata temu w warunkach garażowych wykonałem swój pierwszy blok wodny - bawiłem się z tym kilka dni (nie posiadam frezarki).
    Z własnej praktyki wiem, że wykonanie tego co planujesz mija się z celem.

    Sam blok wodny to nie najważniejszy element chłodzenia i nie musisz się tym martwić. Obecnie mam 3 bloki w swoim komputerze (CPU, GPU i sekcja zasilania), wszystkie 3 wykonałem sam i sprawują się poprawnie. Problemem jest odebrać ciepło od tych bloków.
    Kombinowałem na wiele sposobów i w dniu dzisiejszym mam chłodnicę z motocykla KTM 990ccm (nie jest mała) i pompkę wody ze zmywarki (30W).
    Temperatury i testy opisałem w tym poście:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1366381.html

    Ostatni blok jaki wykonałem chłodzi obecnie procesor, jego konstrukcji nie opisałem w w/w poście, ale w skrócie pisząc, zastosowałem miedziany radiator z laptopa (żeberka z blaszek miedzianych), wlutowałem żeberka na miedzianą płytę, którą to zalutowałem (jak puszkę) wyprowadzając tylko rurki pod wężyki.

    Jeśli masz jakieś pytania - śmiało.

    Odnośnie miedzi - najłatwiej popytać kogoś kto pracuje w energetyce, stosują tam sztabki miedziane do połączeń i mają sporo tego jako złom.
    Ja do swoich bloków zastosowałem blachę (różne grubości) oraz (na zdjęciach) blok miedziany - kolba dekarskiej lutownicy benzynowej.
    Moim celem było zejść z kosztami do minimum i to mi się udało - nie wydałem więcej jak 100zł + własny czas i całość działa do dziś.

  • #8 21 Paź 2011 16:02
    simi33
    Poziom 8  

    Dzięki za odpowiedzi. No fakt że chłodnica z tego motocykla nie jest mała ale ja mam zamiar dać jeszcze większą (72x30x5cm) z peugeota 205 albo coś podobnego i na to 2 wentylatory 30cm puszczone tak aby były nie słyszalne. Mogę sobie pozwolić na tak dużą chłodnicę bo mam zamiar zamontować ją przy biurku na zewnątrz kompa i jakoś ładnie drewnem i siateczką obudować. Jeśli chodzi o pompę to myślę nad jakąś do C.O. one mają chyba dość sporą wydajność ale nie wiem jak z głośnością? Wąż chyba 11/13 lub 11/16 też się zastanawiam. No i właśnie dlatego szukam jakiegoś wydajnego bloku który można wykonać na frezarce. sad_madman no tak dłutem też można... Ale czy powtarzam da się wyfrezować rowek o głębokości 8mm i szerokości 0.5mm na długości 50mm? Czy jest w ogóle wykonalne. No i jak z tymi pompami C.O. głośne są?

  • #9 21 Paź 2011 17:28
    DriverMSG
    Admin grupy komputery

    Pompy C.O. są różne, każda ma inna specyfikację i emitują różnie hałas. Lepiej zainwestować w pompę obiegową ciepłej wody. Są nawet takie 8W.
    Miałem zamiar taką podłączyć (UPH 15-15 E1 ), ale kosztuje ponad 300zł.

    Co do możliwości frezowania miedzi, musisz zapytać ślusarzy, a w tym dziale o taki będzie trudno. :D

  • #10 21 Paź 2011 17:31
    sad_madman
    Poziom 27  

    Jeżeli chodzi o frezarkę to da się - przede wszystkim musisz dobrze umocować na niej przedmiot. Tak w ogóle to jakiej średnicy i grubości masz tą tarczkę ?
    Jeżeli chodzi o kwestię chłodzenia wodnego - chłodnica jest fajna bo jest duża tylko pamiętaj, że musisz wlać do układu płyn który w zdecydowany sposób przyhamuje proces korozji elektrolitycznej. Do tego trzeba pompki, wspomnianej C.O. lub C.W.U nadają się do tego bardzo dobrze, jednak muszę Cię zmartwić (nie chodzi o głośność bo to wodę słychać a nie pompę) w kwestii ceny. Ja osobiście bałbym się używać pompy mającej te 50W po po prostu układ może tego nie wytrzymać - zdecydowanie potrzebujesz coś w zakresie 25-40W i tutaj pojawia się kwestia ceny, która jest spora - około 140-180zł kosztuje używana UP 15-14B lub 15PWr14C (jeżeli chodzi o takie kompaktowe pompy) lub też ponad 100zł za klasyczne pompy tylko, że trzeba stosować spore redukcje.

    DriverMSG napisał:
    Są nawet takie 8W.
    Miałem zamiar taką podłączyć (UPH 15-15 E1 ), ale kosztuje ponad 300zł.

    Wystarczy wpisać na allegro "nova", "erga", "E1" i właśnie wyskakują takie pompy. Największa ich wada to to, że kosztują te 300zł a do tego używki jakby nie istniały.

  • #11 21 Paź 2011 20:16
    simi33
    Poziom 8  

    No właśnie jeszcze nie mam tarczki a nie chcę kupować byle czego i najpierw chciałem się zapytać czy da się to tak wyfrezować. Jeśli się da to kupię jakąś porządniejszą tarczę w "profesjonalnym" sklepie z narzędziami do obróbki metalu. Tylko jaką grubość tej tarczy wziąć? Wspomniane 0.5mm no i jaką średnicę? A gdyby przed pompę pompę o mocy ok.50w dać taki ściemniacz do światła? Tym można sobie łatwo i płynnie regulować prędkość obrotową pompy. No to się ucieszyłem że pompy tego typu: http://allegro.pl/pompa-obiegowa-co-25-40-180-srubunki-uszczelki-i1889712725.html są niesłyszalne a słychać tylko szum wody...
    Pozdrawiam

  • #12 22 Paź 2011 00:02
    sad_madman
    Poziom 27  

    Chcesz mi powiedzieć, że jest frezarka ale nie ma frezów ? Jeżeli chodzi o wymiary tarczki to najlepiej gdybyś miał o szerokości planowanego kanału a średnice trzeba by dopasować względem tego w jakiej odległości mają kończyć się kanały względem ścianek bocznych bloku.
    Wyżej podana pompa jest wg mnie za mocna - pomyśl sobie tylko o tym, że pompa jest niezbyt słyszalna ale woda już potrafi być bardzo mocno. Wszystko zależy od turbulencji jakie będą powstawały.

  • #13 23 Paź 2011 11:12
    simi33
    Poziom 8  

    Tak ta pompa może jest za mocna ale jeśli przed nią zastosowałbym taki http://allegro.pl/regulator-mocy- ściemniacz do światła to mógłby sobie regulować moc w przedziale 20-100% czyli pompa mogła by działać już na jakichś 10W tylko czy taka pompa by w tedy w ogóle pracowała bo nie wiem czy miała by dość prądu by ruszyć. Co o takiej konfiguracji: ściemniacz>>pompa myślicie? Zdało by to egzamin? Proszę o opinie.
    Pozdrawiam

    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • #15 23 Paź 2011 15:04
    _haker_1
    Poziom 32  

    50W pompa teoretycznie powinna byc ok, ale proponowalbym wowczas zastosowanie z dwoch blokow (moze jeszcze grafika?), dwoch chlodnic itp. zeby stworzyc jak najwieksze opory przeplywu. Oczywiscie cisnienie bedzie bardzo duze, ale jesli wszystko dobrze polaczysz (bez fuszerki) nie powinno byc problemow. Ja mam 32 albo 36W (nie pamietam) Atmana i poza dosc brzydka kultura pracy (warkot i wibracje) nie mam zadnych problemow (szcegolnie, ze ww pompa z tego co widze ma 3 biegi - na najnizszym tylko troche powyzej 40W) .

  • #17 24 Paź 2011 01:31
    Karaczan
    Poziom 39  

    A po co pompy o tak wielkiej wydajnosci i sporych cenach?
    Za uzywane pompy dedykowane do chlodzenia wodnego, zasilane z 12v, wydajne, zaplacisz podobne pieniadze. A kombinacji mniej, komfortu i ciszy wiecej.
    Ja za malo smigana EK DCP 4.0 dalem niecale 130zl ;) Pompka miala nie cale pol roku, na gwarancji, do tego gratis dostalem zlaczki :P Pomijam juz gabaryty pomp CO i CWU, ktore sa po prostu kobylaste na ogol, i ciezko takie wynalazki sensownie w obudowie pomiescic!
    A wydajna jest na tyle ze przy moim ukladzie dziala na 5v. Bo o dziwo na 12v nie wiem co jest nie tak, ale temperatury byly wieksze.
    A blok mam fabryczny taki jaki chcesz sklonowac. Czyli EK Supreme HF (caly miedz/nikiel).

  • #18 24 Paź 2011 16:22
    simi33
    Poziom 8  

    Ale to nie jest zwykły ściemniacz do światła (link z allegro został zablokowany więc mogłeś nie wiedzieć) Na aukcji jest napisane tak: "Ten regulator może służyć również do regulacji mocy czy obrotów innych urządzeń np. odkurzacz, mikser, okap kuchenny, lutownica, wiertarka, szlifierka kątowa, wyrzynarka i wiele innych narzędzi z silnikami które mają komutator i szczotki. Moduł zawiera triaka 6A więc może sterować obciążeniem do około 1500W." Więc może jednak było by to możliwe? _haker_1 nie wiem czy czytałeś cały temat ale na pewno 2 chłodnic o wymiarach 70x30x5cm od peugeota 205 potrzebować nie będę a poza tym miałbym problem z ich upchaniem w jakimś sensownym miejscu poza kompem.

  • #21 25 Paź 2011 20:45
    simi33
    Poziom 8  

    DriverMSG napisał:
    simi33 napisał:
    z silnikami które mają komutator i szczotki


    Pompy wodne tego nie mają.


    No i tu wychodzi moja znajomość na elektronice :oops: Czyli jaką pompę (może być używka) do 100zł do wc polecacie z możliwością rozbudowy zestawu oczywiście.

  • #24 26 Paź 2011 13:15
    DriverMSG
    Admin grupy komputery

    Do 100zł nie ma co liczyć na lepsze.
    Przy jednym bloku, pompa powinna mieć wydajność 600-1000 litrów na godzinę - zależne od średnicy przewodów i ciśnienia.
    Montując kilka bloków potrzebna jest lepsza pompa, lub kilka mniejszych.

    sad_madman napisał:
    Pompy z tych urządzeń do najcichszych to wg mnie należą.

    Zgadza się. Jednak pompy od C.O. mają nie rzadko przyłącze 1 cal lub większe, dlatego nie nadają się do w/w zastosowania. Zmniejszając średnice przepływu wody ich wydajność spadnie, a pobór prądu może nawet wzrosnąć.

    Polecałem wcześniej pompę obiegową ciepłej wody,m gdyż ta posiada przyłącze 1/2 cala, a jej pobór to jedyne 8W.

    Stosuje się też pompy akwarystyczne oraz ogrodowe (fontanny), widziałem na allegro pompę za około 60-70zł 1800l/h w cenie do 100zł, jednak ich wadą jest moc znamionowa ponad 50W.

    Jeśli ktoś czytał o moim niskobudżetowym projekcie, to wspomniałem w nim o pompie z samochodu - pompa elektryczna 12V do cyrkulacji wody w nagrzewnicy. Jej wydajność jest bardzo wysoka, można by też regulować obroty, jednak zastosowany w niej silnik "szczotkowy" generuje spore wibracje i hałas.

    Budowa tej pompy jest o tyle ciekawa, że istnieje możliwość jej przerobienia, zmieniając silnik na inny (cichszy). W krótkim opisie - na osi silnika znajduje się silny magnes który napędza magnes wirnika pompy wody, dzięki temu układ jest szczelny i nie ma możliwości przecieku płynu. Używana na allegro nie powinna kosztować więcej jak 100zł.

  • #25 26 Paź 2011 13:18
    sad_madman
    Poziom 27  

    Duże przyłącze jest dużą wadą tych pomp - swojego czasu widziałem fajną ale miała bodajże 1,5' przyłącze. Jeżeli mowa o jednym bloku to może akwarystyczna pompa zatapialna ? W ten sposób hałas będzie znacząco ograniczony.

  • #26 27 Paź 2011 17:14
    simi33
    Poziom 8  

    A gdybym na ten cel przeznaczył do 150zł to dało by się znaleźć jakąś cichą, wydajną, nadającą się do WC pompę wody (może być duża i używana)?

  • #28 04 Lis 2011 19:13
    Zulok
    Poziom 13  

    Może jeszcze ja coś dodam. Sam wykonałem już kilka bloków i twój post przypomniał mi kilka błędów, które sam popełniłem.
    1. Jeśli chcesz zrobić blok tylko na CPU nie interesuje cię to i nie będziesz rozbudowywał układu, to lepiej sobie to daruj i kup jakiś używany, na allegro można dostać jakiś w dobrej cenie. Nie chce cie zniechęcać, ale jak policzysz wszystkie godziny na załatwianiu materiałów, frezowaniu do tego materiały i narzędzia to taniej kupić używany.
    2. Kiedyś sam chciałem zrobić blok z płaskownika o grubości 10mm, poczytaj trochę o blokach, lepiej wybierz grubość 5mm, prostsza obróbka, blok będzie tak samo wydajny jak ten z 10 mm. Na mniejsze bloki wystarczy nawet blacha 4mm, cieńsze już się nie nadają.
    3. Frez tarczowy będzie bardzo dobrym wyborem, nie używaj frezów palcowych, bo bez doświadczenia szybko je złamiesz. Sam tego doświadczyłem łamiąc po minucie frez za 30 zł. Miedz jest dość miękka, ale ciągliwa.
    4. Wybrałeś jeden z najbardziej skomplikowany w budowie bloków wodnych. Tak jak koledzy wyżej radzą wybierz coś łatwiejszego, najlepiej Prisona, frezem tarczowym szybko zrobisz kratownice. Finy mogą być 1mm x 1mm, z przerwą między nimi 1mm, mniejsze trudniej zrobić a wydajność jest tyko trochę większa. Na innych forach możesz znaleźć testy wydajnościowe tego typu konstrukcji.
    5. Pamiętaj jeszcze by najlepiej kopiować gotowe konstrukcje nie wymyślaj jakiś swoich rozwiązań, bo pewnie nie będą wydajniejsze a stracisz tylko czas i pieniądze. Sam się tego nauczyłem z doświadczenia.
    6. Co do pompy to ja mam pompę z C.O. Grundfos 25-40 jest bez szelestna, trzeba ucho przyłożyć do pompy by usłyszeć czy pracuje. Swoje kosztuje, ja ją użyłem, bo miałem ją za darmo. Możesz użyć zamiast pompy z C.O. jakiegoś atman’a z zoologicznego, kupisz już za 30 zł, znużysz ją w plastowym pudełku za castoramy za 10 zł i sprawę rezerwuaru będziesz miał rozwiązaną.
    7. Ja mam chłodnice właśnie z peugeota 205 bez wentylatorów radzi sobie z 3 blokami, po kilku godzinach, co najwyżej jest letnia. Ale jak tylko planujesz blok na CPU to wystarczy ci zwykła nieduża nagrzewnica.
    8. Co do samego płaskownika miedzianego to, jeśli go bez problemu załatwisz w dobrej cienie (pomijając allegro, bo tam jest drogo) to gratuluje, naprawdę ciężko znaleźć sklep, który ma miedz w swojej ofercie. Ja przy okazji załatwiłem w jednej z hurtowni metali kolorowych oddalonych o kilkadziesiąt km.
    Trochę się rozpisałem, ale to kilka moich rad, których sam się nauczyłem robiąc bloki. Życzę powodzenia w „dłubaniu” :)

  • #29 12 Lis 2011 21:32
    simi33
    Poziom 8  

    Dzięki Zukol za tą obszerną wypowiedź. Może taniej by było kupić używany blok ale ja nie robię tego tylko dlatego żeby coś zaoszczędzić. Chcę coś zrobić sam i mieć z tego satysfakcję. Wiem że konstrukcja którą wybrałem jest trudna ale skoro już coś robić to porządnie i pewnie najpierw będę musiał kilka razy coś zepsuć żeby to prawidłowo wykonać. A swoją drogą jeśli dobrze pójdzie to może spróbuję jeszcze zrobić inne bloki? Może sekcja zasilania karta i mostki? Zobaczymy a pompy jeszcze poszukam. A jak coś znajdę to najpierw zapytam na forum czy się nada.
    EDIT:
    Bo zapomniałem jak cienki spód mogę zrobić żeby było wydajnie i bezpiecznie?
    pozdrawiam

  • #30 13 Lis 2011 11:56
    Zulok
    Poziom 13  

    Ja również robiłem swoje bloki własno ręcznie, ponieważ lubię coś sam zrobić, zresztą to nie pierwsza rzecz, jaką własnoręcznie zrobiłem.
    Dodatkowo zaoszczędziłem przy tym pieniądze.
    Możesz zrobić pierwsze prostaczy blok, jeśli ci wyjdzie za pierwszym razem to zostawisz go na chipset, a później zabierz się za trudniejsze bloki. Sam też myślałem, że szybko i łatwo zrobię swój pierwszy blok, lecz tylko zmarnowałem kawałek miedzi.
    W tej konstrukcji waży jest bardzo top bloku:
    -centralnie umieszczony króciec nad procesorem
    - dobre uszczelnienie między szczelinom a finami, by ciecz chłodząca płynęła przez finy
    -odpowiednia szeroka szczelina
    Pamiętaj, że woda wybiera zawsze najkrótszą drogę i jeśli nie będzie dobrego uszczelnienia między szczelinom a finami to ciecz chłodząca zamiast między finami popłynie nad nimi, bo będzie miała mniejszy opór.

    Przymierzam się do wymiany sprzętu na lepszy i przy tym będę robił nowe bloki (CPU, RAM), i właśnie sam chce zrobić coś podobnego do tego bloku EK Supreme HF. Widziałem już wiele bloków własnej roboty ale żadnej kopi powyższego bloku i się zastanawiam czy mi się uda go wykonać.
    A zastanawiałeś się, z czego będziesz robił top bloku i jakich króćców użyjesz?
    A co do wymiarów bloku to tak jak pisałem grubość płaskownika 5mm, wysokość finów 3mm, 2 mm grubość spodu. Z tego, co czytałem 1 mm to za mało, w tedy blok nie odbiera dobrze ciepła z CPU.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo