Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stukanie (głuche) w silniku Fiata 1.4 16V 95KM z 2005

rafniedz 19 Paź 2011 12:35 4651 4
  • #1 19 Paź 2011 12:35
    rafniedz
    Poziom 11  

    Otóż, gdy obroty silnika są delikatnie poniżej 1000, pojawia się stukanie przypominające stukanie drewnem o metal (lub pukanie w żeliwny kaloryfer) i jest słyszalne od ok.800 - 2000obr z różnym natężeniem.

    Najbardziej daje się wyłapać, gdy auto jest dobrze rozgrzane i włączone są światła + ogrzewanie tylnej szyby. Odgłos nasilił się po zmianie oleju na gorszy (byl Mobil 1 10w40 a jest GM 10w40) - na zimnym jest wprawdzie tlumiony ale jak olej zrzednie (dzieje się to szybciej niż na Mobilu) to stukanie z głuchego zmiania się w wyraźne pukanie.
    Odgłos stukania występuje też na zimnym ale jest bardzo stłumiony - typowo głuchy. Pojawia się zwłaszcza przy rozpędzaniu silnika (wzrost obrotów) i można go odróżnić wyraźnie poniżej 1500obr (potem inne hałasy go przykrywają)

    NAGRANY odgłos silnika jest tu: http://w357.wrzuta.pl/audio/3GOgtDDNXVa/plik_audio_13
    (MIC był umieszczony w rejonie sprzęgła i rur idących do nagrzewnicy do kabiny). Proszę o odsłuchanie całości bo przeszkadzał wentyl chłodnicy a odgłos słychać kilka razy w różnych odsłonach.

    Najbardziej charakterystyczne momenty na nagraniu:

    Na wolnych
    0:17-0:23 [min:sek]
    1:02-1:30

    Przy wkręcaniu się motorka:
    1:40 [min:sek]
    2:00

    CO JEST JUŻ SPRAWDZONE:
    - wduszenie sprzęgła, zmiany biegów itp nie mają na to żadnego wpływu
    - podczas jazdy też to słychać (inne odgłosy delikatnie to maskują ale jest)
    - dynamika i spalanie (liczone przez komputerek) są dosyć ładne (ok. 12 sek do 100km/h), przy spokojnej jeździe mieszanej bez klimy ok 6.3ltr/100km (miasto 5km + dojazd 13km) i pokrywają się ze zmierzonym zużyciem (lanie pod korek i ponowne napełnienie)
    - przebieg (udokumentowany w ASO i innych serwisach) to 86kkm
    - paski napędowe klimy, altka i rozrządu oraz obie rolki napinające są wymienione na nówki dobrej firmy CONTI + RUVILE
    - pompa wody wymieniona na nową RUVILE
    - osłuch na kijek daje stuki najsilniejsze po lewej stronie korpusu silnika (z tej strony motor ma paski, pompę wody i oleju)
    - sprawdziłem czy odgłos nie wiąże się z jakimś luźnym elementem osłon / obudów itp. (nie udało się nic znaleźć)

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc i sugestie.

    ps. Auto to FIAT Idea 1.4 Dynamic, ale ten sam motor jest motowany w Stilo, Grande Punto, nowe Bravo, i 500tce.

    Pozdrawiam
    Rafał

    0 4
  • #2 20 Paź 2011 10:53
    RobertLodz09
    Poziom 29  

    Kolego po takim nagraniu jest niemozliwym stwierdzenie co może być przyczyną tych "stuków". Nie wiem na jaki "kijek" osłuchiwałeś ten silnik ale jeśli nie masz stetoskopu to proponuje podjechać do warsztatu na tzw. diagnoze.
    Silnik 1.4 16V jest to "kontynuacja" silnika 1.2 16V z powiekszoną poj. silnika poprzez zmiane skoku tłoka. Do tego silnika nawet zakładałem uszczelki pod głowice z silnika 1.2 16V. Jest to bardzo prosty i przyjemny w naprawie silnik.
    Pozdrawiam!

    0
  • #3 23 Paź 2011 23:49
    rafniedz
    Poziom 11  

    Witam,

    Dzięki za odpowiedź. Stetoskop oczywiście posiadam (córkę nim osłuchiwałem dotąd przy kaszlu ale i do Fiata pasuje :-) )

    Oczywiście osłuch robiłem, najgłośniej stukało na korpusie od alternatora (ale jak powiadam po zwaleniu paska dźwięk pozostaje b/z.

    Głośno wali też na korpusie silnika koło pompy wody.

    Osłuch 'na kijek' zdaje się być prymitywny, ale o dziwo, najlepiej przenosi ten hałas a przy tym nie zbiera zbyt wiele z tła (które w silniku 16 zaworowym jest jednak jakieś).

    Głowice osłuchałem, oczywiście inne elementy (karter, sprzęgło itp) ale nic nie wysłuchałem odkrywczego.

    Co do diagnozy: mechanicy przyjmują 2 strategie:
    - panie co pan chcesz, silnik złotko - nic nie wali
    - no coś słychać ale trudno wyczuć co to dokładnie jest

    Odwiedziłem ASO 2x + dwa dobre prywatne warsztaty (na serio OK, nie są to głupki).
    Pewne konkluzje poczynił zarówno warsztat A i B ale nie chcę ich opisywać bo wtedy zadawanie pytania na forum mija się z celem (ja chcę zebrać jak najwięcej opinii i sugestii zanim coś ruszę).

    0
  • #4 13 Mar 2012 17:29
    mgrules
    Poziom 10  

    Czesc ja mam podobny problem ( identyczny odgłos) tylko w fiacie brava 1,6 - podobne konstrukcyjnie silniki... i co udali ci sie cos dowiedziec co to tak stuka??

    0
  • #5 13 Mar 2012 21:20
    Masselo
    Poziom 12  

    Witaj.
    Skoro piszesz że stukanie najbardziej słychać przy pompie wody na korpusie można podejżewać o to sworzeń tłoka ale tak jak ktoś wyżej napisał przez internet nic nikt nie stwierdzi,

    0