Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć wspomaganie bez elektroniki

KuReK93 23 Gru 2012 21:11 133330 178
  • #61 23 Gru 2012 21:11
    Marko033
    Poziom 9  

    Witam Panowie czytałem wasze posty i rózne wypowiedzi na internecie o wspomaganiu elektrycznym nie jest tego aż tak dużo. Dowiedziałem się z czego mógłbym założyć to wspomaganie do mojej 30 tylko teraz mam do was parę pytań mianowicie:
    1. Co muszę przerabiać toczyć?
    2. Jak wygląda sposób mocowania?
    3. Jak zmienić końcówkę co wchodzi do przekładni kierowniczej?Czy może jest taka sama?
    4.Co muszę robić z tym bakiem żeby zamontować?
    5 Czy istnieje później możliwość założenia oryginalnej przekładni bez wspomagania?

  • #62 23 Gru 2012 21:35
    SAWEK101
    Poziom 30  

    Kolego daruj sobie elektronikę, bo to nie nadaje się do ciągnika, rozbierałem to wspomaganie od megane i dałem sobie z nim spokój, trochę wody, kurzu i wszystko idzie na złom, choć jest ono tanie to przeróbka sporo kosztuję, ja rozglądam się za hydrauliką od jakiegoś auta może od busa, dam znać jak coś sensownego złowię.

  • #63 23 Gru 2012 21:50
    KuReK93
    Poziom 17  

    Niestety tak jak napisał kolega SAWEK101 wspomaganie elektrycznie nie nadaje się do ciągnika gdzie panuje wieczna wilgoć, kurz i jak by nie było ogólny syf. Najmądrzejszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie wspomagania od Lublina II. Jego największą zaletą jest to że nawet gdy pompa nie pracuje kierownicą można skręcać, co niemożliwe jest przy wspomaganiu na orbitrolu i siłowniku.

  • #64 23 Gru 2012 21:52
    Marko033
    Poziom 9  

    Tzn że jak w polu kurz podejdzie przestaje działać? Sąsiad ma założone tyle że takie za 2tys. i nawet mu to działa nie narzeka. Chciałem wiedzieć co trzeba przerabiać i toczyć bo wspomaganie mam za darmo alternator już dawno założyłem. Wie ktoś jeszcze coś o tym ma jakieś opinie

  • #65 23 Gru 2012 23:12
    slawo79
    Poziom 10  

    U mnie jak razie działa bez zarzutów pół roku .

    Ja dokupiłem sam wałek z oryginalnej kolumny i jest ucięta sama końcówka i przetoczona aby dało się ją połączyć z wyjściem ze wspomagania X84 . Musisz też dotoczyć tuleję w której będą łożyska .
    Zarzuciłem pare swoich fotek kolumny w trakcie przerabiania .

    Jak podłączyć wspomaganie bez elektroniki

    Jak podłączyć wspomaganie bez elektroniki

    Jak podłączyć wspomaganie bez elektroniki

    Jak podłączyć wspomaganie bez elektroniki

    Jak podłączyć wspomaganie bez elektroniki

  • #66 24 Gru 2012 10:38
    Marko033
    Poziom 9  

    Przy zakładaniu takiego wspomagania od scenica II trzeba przerabiać bak?

  • #67 24 Gru 2012 10:42
    gromleon
    Poziom 32  

    KuReK93 napisał:
    .... Jego największą zaletą jest to że nawet gdy pompa nie pracuje kierownicą można skręcać, co niemożliwe jest przy wspomaganiu na orbitrolu i siłowniku.


    Od kiedy to nie można skręcać? Jakieś brednie!
    No chyba że orbitrol i siłownik jest kompletnie zużyty!

  • #68 24 Gru 2012 10:44
    Marko033
    Poziom 9  

    hej ten temat jest o wspomaganiu elektrycznym także rozmawiajcie o tym jest to bardzo ciekawy i interesujący patent. Wypowiadajcie się na ten temat jak macie zamontowane wspomagania elektryczne

  • #69 24 Gru 2012 11:01
    sm48
    Poziom 15  

    KuReK93 napisał:
    Niestety tak jak napisał kolega SAWEK101 wspomaganie elektrycznie nie nadaje się do ciągnika gdzie panuje wieczna wilgoć, kurz i jak by nie było ogólny syf. Najmądrzejszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie wspomagania od Lublina II. Jego największą zaletą jest to że nawet gdy pompa nie pracuje kierownicą można skręcać, co niemożliwe jest przy wspomaganiu na orbitrolu i siłowniku.


    Chyba kolega nie widział orbitrola albo ma jakiś "trefny" bo jak najbardziej da się skręcać na wyłączonym silniku, tylko ciężej wtedy kręcić.

  • #70 24 Gru 2012 14:46
    Marko033
    Poziom 9  

    Dowiem się o jakichś waszych doświadczeniach wypowie się ktoś na temat wspomagania elektrycznego a nie hydraulicznego?
    Bardzo mi na tym zależy

  • #71 24 Gru 2012 15:29
    SAWEK101
    Poziom 30  

    Sterownik to zaawansowana elektronika i nie jest wodoszczelny, obudowa nie nadaje się do ciągnika, sam czujnik skrętu który siedzi na wałku też nie jest wodoszczelny i jak napcha się tam syfu to zwyczajnie odmówi współpracy, samo wspomaganie działa na zasadzie skrętnego wałka o średnicy ok 9mm, wałek ten widać od dołu kolumny osadzony jest w jej osi, temu wałkowi nie służą mocne ruchy kierownicą jak to się ma zwykle przy współpracy c330 i tura, bo wałek może się uszkodzić (skręcić), pęknąć i wtedy też cała robota psu.
    Zasada działania wspomagania jest bardzo prosta pod wpływem oporu skrętu wałek skręca się a czujniki skrętu osadzone na jego obu stronach to wykrywają i wtedy do akcji wkracza silnik bldc i pomaga naszym delikatnym rączkom kręcić kółkiem, normalnie wałek skręca się minimalnie tak że tego nawet nie zauważymy ale gdy wspomaganie nie działa cała siła przenoszona jest przez tenże wałek.
    Zapewne w razie uszkodzenia wałka nadal można panować nad wozem :D, bo osie w razie czego zazębią się tyle że z luzem, do tego nie dotarłem bo nie chciałem zniszczyć swojego wspomagania, ale przypuszczam że musi tak być bo nie dopuścili by tego do ruchu.

    Teoretycznie dało by się jakoś uszczelnić ten sterownik i jak ktoś by nie lał na niego wody to może i by trochę posłużył, ale przecież chyba każdy myje te statki kercherem.

  • #72 24 Gru 2012 20:19
    slawo79
    Poziom 10  

    Widzę tu dużo przeciwników tego rozwiązania ale mnie kosztowało to w sumie 200zł i narazie śmiga pół roku . Za 200zeta napewno hydrauliki nie znajdzie więc póki co to jest ten plus .



    Co do przeróbek baku :
    -trzeba go maksymalnie do przodu przesunąć i delikatnie przegiąć bo jest w środku wypukły więc te wypukłość delikatnie trzeba w drugą stronę breszką potraktować .
    - troszkę trzeba też pokombinować z dźwignią od gazu
    - jeżeli nie zepsujesz starej kolumny to ewentualnie możesz spokojnie powrócić do oryginalnej wersji .
    Reszta tak jak pisałem wcześniej- zdjęcia są wyżej blacha 10mm , tuleja dotoczona bodajże 62/52 mm nie pamiętam dokładnie , dwa łożyska 6205z

    Co do trwałości to narazie tak jak pisałem od lata tego roku c330 śmiga na tej kolumnie i nie padło jeszcze . Ciągnik bez tura do prac polowych.

    Kręci się leciutko praktycznie palcem jednej ręki można kręcić kierownicę .

    Jak padnie poinformuję forumowiczów .

  • #74 24 Gru 2012 21:37
    kkknc
    Poziom 42  
  • #75 24 Gru 2012 22:11
    Marko033
    Poziom 9  

    a od czego można zastosować takie wspomaganie i czy to ma sens wydaje mi się że wspomaganie elektryczne to najlepsze rozwiązanie w 330 da sobie radę jeżeli będzie pracowało bez tura przynajmniej według obliczeń

  • #76 25 Gru 2012 10:20
    kkknc
    Poziom 42  
  • #77 25 Gru 2012 16:23
    Marko033
    Poziom 9  

    Raczej nie uda się od kamaza. Najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie elektrycznego. Ciągnik będzie pracował bez tura także powinno działać. Martwi mnie tylko jedna sprawa mianowicie jedni piszą że psuje się od kurzu i wody a jedni że działa bez zarzutów i nie sprawia problemów w eksploatacji.

  • #78 25 Gru 2012 17:20
    gromleon
    Poziom 32  

    Marko033 napisał:
    Raczej nie uda się od kamaza. Najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie elektrycznego. Ciągnik będzie pracował bez tura także powinno działać. Martwi mnie tylko jedna sprawa mianowicie jedni piszą że psuje się od kurzu i wody a jedni że działa bez zarzutów i nie sprawia problemów w eksploatacji.


    Bo jak to w Polsce bywa Ci co piszę, że coś się psuje to zazwyczaj tego na oczy nie widzieli!

  • #79 25 Gru 2012 18:24
    Marko033
    Poziom 9  

    No właśnie i takimi opiniami jak wydają psują tylko fajną przygodę młodym mechanikom straszą że będzie źle i nie zda egzaminu. Mam jeszcze czasu trochę na zebranie informacji także wypowiadajcie się czy działa wam to i w ogóle mówcie jak macie to zrobione, bardzo mi potrzebne wasze doświadczenia.

  • #80 25 Gru 2012 21:26
    SAWEK101
    Poziom 30  

    Pijesz do mnie, rozbierałem to wspomaganie i znam podstawy elektroniki a nawet więcej, znam też siły które będą działały na wałki i przekładnie bo mam c330 z turem i wymieniałem już goleń w kolumnie bo się zgięła, jeszcze masz jakieś jakieś mądre uwagi.
    Nie sztuka coś ulepić i przejechać się ciągnikiem i stwierdzić że działa, eureka.
    A jak ci coś odpadnie, urwie się w trakcie żniw w najbardziej nie odpowiednim czasie bo takie jest prawo natury to będziesz szczęśliwy jak nigdy, wiem coś o tym, bo mam trochę sprzętu/dziadostwa bo inaczej nie nazwać.
    Na swoim podwórku każdy może robić co chce, ale nie oczekujcie że każdy będzie wam przytakiwał, też kupiłem to wspomaganie ale po rozebraniu straciłem na nie ochotę i szukam mniej zawodnej i mocniejszej hydrauliki na której będę mógł najzwyczajniej polegać w decydującym momencie, bo na poprawki zawsze przechodzi już ochota.

  • #81 25 Gru 2012 22:11
    jarekstryszawa
    Poziom 20  

    Czy ktoś z konstruktorów był już na przeglądzie technicznym z takim wspomaganiem? Nie jestem pewien czy będzie łatwo...
    Nie daj Boże jakiegoś wypadku.

  • #82 26 Gru 2012 09:10
    gromleon
    Poziom 32  

    jarekstryszawa napisał:
    Czy ktoś z konstruktorów był już na przeglądzie technicznym z takim wspomaganiem? Nie jestem pewien czy będzie łatwo...
    Nie daj Boże jakiegoś wypadku.

    To diagnosta ma stwierdzić, że wspomaganie jest za słabe czy o co chodzi? Bo jeśli o zmianę konstrukcyjną pojazdu to równie dobrze może doczepić się do wspomagania hydraulicznego.

    Co do elektrycznego przecież można zmienić przekładnie kierowniczą na taką o większym przełożeniu i wtedy dołożyć elektryczne. Jedno i drugie wspomaganie ma swoje zalety i wady. Elektryczne to po prostu cena

  • #83 26 Gru 2012 10:18
    jarekstryszawa
    Poziom 20  

    Obawiam się, że takie przeróbki układu kierowniczego są zabronione (hydrauliczne pewnie także).

  • #84 17 Mar 2013 12:55
    Mariusz367
    Poziom 10  

    Witam
    Co do wytrzymałości mam to wspomaganie od 2 lat. sterownik jest uszczelniony, przy myciu trzeba uważać żeby nie utopić sterownika, traktor jest z kabiną i do tego garażowany. Działa to lepiej (lżej) niż wspomaganie od lublina (sprawdzone organoleptycznie :-) w innej c330 ) Jest tylko jedno ale nie nadaje się do TUR-a.
    Takich wspomagań zrobiłem 5 do c330 i jedno do 3512 i jak na razie bez większych problemów o ile się o nie dba czyli najbardziej szkodzi mu woda.

    Co do przeglądu diagnosta nawet nie zauważył zmiany w przeciwieństwie do wspomagania z lublina (pompa i osprzęt)

    Pozdrawiam

  • #85 18 Mar 2013 20:22
    leors
    Poziom 11  

    Witam.
    Miałem zamiar założyć w swoim Władku wspomaganie hydrauliczne, ale po lekturze tego wątku i podobnych i zachęcony efektami zastosowania wspomagania elektrycznego, postanowiłem i ja spróbować. Nie mam zamiaru zakładać TUR-a, więc mam nadzieję, że sobie poradzi. Dziś szukałem w mojej okolicy wspomagania X84 i niestety nie dostałem. Spotkałem natomiast od scenica 3 ( cena 60zł), ale nie mam pojęcia czy byłaby możliwość względnie łatwego podłączenia.

    Jak podłączyć wspomaganie bez elektroniki
    W związku z powyższym mam wielką prośbę do osób zaznajomionych z tematem, czy byłoby coś z tego czy lepiej szukać dalej X84? Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

  • #86 21 Mar 2013 09:43
    Mariusz367
    Poziom 10  

    To wspomaganie bedzie ciężko uruchomić. Lepiej szukaj od X84 bo ono jest rozgruzione.

  • #87 21 Mar 2013 19:52
    leors
    Poziom 11  

    Dzięki za odpowiedź, w takim razie będę szukał x84. Mogłem wczoraj takie kupić, ale cena 250 trochę mnie odstraszyła- może trafi się taniej. :D

  • #88 04 Maj 2013 16:07
    jpna100
    Poziom 24  

    Witam. Sorki że odgrzebuję temat ale mam jedną wątpliwość co do wspomagania elektrycznego. Jak będzie zachowywało się ono w lesie ewentualnie w orce gdy będzie mocno ściągało koła (tłukło kierownicą na baryłach na przykład) Mam okazje dostać takie wspomaganie od znajomego z autozłomu za grosze. Dzięki :D

  • #89 09 Cze 2013 17:00
    didix16
    Poziom 8  

    Witam podłącze się do tematu zakupiłem wspomaganie od scenica 2 niby x84 a przyszło j84 oddać się nie da wiec chciałbym go podłączyć budowa są podobne za to wtyczki są inne, ma ktoś pomysł jak to podłączyć ? z góry Dziękuje

  • #90 04 Wrz 2013 12:09
    marexd
    Poziom 2  

    witam panowie podpowie mi ktoś zakupiłem wspomaganie od megan i podłączyłem zgodnie z opisem gruby 1+ i na gruby 2- oraz mały pin 8 + wspomaganie słychać że działa po kilku sekundach ale kręcąc wałem na wyłączonym czy włączonym wspomaganiu nie czuje różnicy wspomaganie testowałem na warsztacie. Może czujnik skrętu nie działa a ja nie wiem gdzie on się znajduje proszę o pomoc