Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak regulować silnik prądu stałego 250A?

telemax 04 Gru 2004 12:49 10080 41
  • #1 04 Gru 2004 12:49
    telemax
    Poziom 22  

    Muszę zrobić płynną regulację prądu stałego o natężeniu ok 250A.
    Niestety to nie mogą być impulsy.
    Za pomocą czego da się to wykonać?
    Myślałem o tyrystorze ale nie wiem jak go sterować.(I czy to się da)

    Pilnie proszę o jakieś rady.

    0 29
  • #2 04 Gru 2004 17:47
    Abili
    Poziom 19  

    Witam


    Przy prądzie stałym tyrystor odpada, po włączeniu go nie możliwości wyłączenia go przy pomocy bramki. Podobno są wykonania tyrystorów z dodatkową bramką wyłączającą ale i one odpadają ponieważ jedyną metodą regulacji była by metoda PWM, a to jak Pan pisze odpada. Należało by zastosować MOS-fety o odpowiednim prądzie i jak najmniejszej rezystancji dren- źródło.

    AB

    0
  • #3 04 Gru 2004 18:18
    _Tomaszz
    Poziom 16  

    Są rezonansowe regulatory prądu stałego na tyrystorach i nie muszą mieć bramki wyłączającej.
    Stosowano je w regulatorach prędkości wózków widłowych.

    0
  • #4 04 Gru 2004 18:51
    Abili
    Poziom 19  

    _Tomaszz napisał:
    Są rezonansowe regulatory prądu stałego na tyrystorach i nie muszą mieć bramki wyłączającej.
    Stosowano je w regulatorach prędkości wózków widłowych.


    Tak, ale prąd płynący przez tyrystor musi spaść poniżej wartości samopodtrzymania. Czyli bardzo małej - zależnej od typu tyrystora, więc tego typu regulacja jest impulsowa.

    AB

    0
  • #5 04 Gru 2004 22:42
    leszek_w
    Poziom 18  

    Abili napisał:
    Witam


    Należało by zastosować MOS-fety o odpowiednim prądzie i jak najmniejszej rezystancji dren- źródło.

    AB


    Rezystancja dren źródło nie jest istotna w przypadku regulatora
    liniowego. Bez względu na rezystancję DS i tak on będzie wielkim
    grzejnikiem o mocy kilku kilowatów. Czy może pan opisać co
    to za urządzenie, w jakim zakresie ma być ta regulacja - czy od
    0 do 1000A ? Oraz jakie tam napięcia występują? Będzie wtedy można
    określić moc takiego zespołu regulacyjnego. Dlaczego nie można
    zastosować PWMu?

    Leszek

    0
  • #7 05 Gru 2004 09:40
    telemax
    Poziom 22  

    Hmm.
    Robię szybkie autko elektryczne :-).
    Mam 2 silniki (wynalazki jakieś z napędu hybrydowego prd.USA) które bardzo dziwnie się zachowują.
    przy prądzie stałym pracują super a przy prądzie impulsowym
    niestety ich moc extremalnie spada.
    wedłud wszelkich prawideł powinno być ok a nie jest.
    napięcie zasilania to 95V prąd do 0 -->250A
    oczywiście zasilane są z akumulatorów.
    przy prądzie stałym da się je płynnie regulować a przy imp.
    poniżej 85% wypełnienia poprostu staje w miejscu.
    Muszę mieć precyzyjną regulację do synchronizacji
    co z tym począć???

    0
  • #8 05 Gru 2004 09:45
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A jak były oryginalnie zasilane?

    0
  • #9 05 Gru 2004 10:13
    telemax
    Poziom 22  

    Tego niestety nie wiem bo dostałem same silniki.
    Muszę to jakoś rozwiązać bo silniki są super małe i lekkie
    jak na taką moc.
    Niestety nie mogę ich rozebrać(gwarancja)
    ale przyczyną takiego zachowania może chyba być to że mają w środku
    jakąś przetwornicę ale wydaje mi się też że jeśli by tak było to
    ktoś by pomyślał o wyprowadzeniu do sterowania a takiego niema.
    Jaki koledzy znają najmocniejszy tranzystor?

    0
  • Pomocny post
    #11 05 Gru 2004 10:42
    adass
    Poziom 25  

    witam .wpisz w google curtis pmc :wink: pozdrawiam

    0
  • #12 05 Gru 2004 11:05
    telemax
    Poziom 22  

    ElNoty urzywam ,bardziej chodziło mi o to żebym nie musiał zciągać 100 not katal. :-)

    Curtis nie produkuje regulatora o takiej mocy na prąd stały
    bez impulsu :-( ,ale mają trochę ciekawych urządzonek :-) dzięki

    0
  • #13 05 Gru 2004 12:59
    Abili
    Poziom 19  

    Witam

    A może spróbować zastosować regulator oporowy z Melexa.W Melexie silnik jest na napięcie 36V, przynajmniej w starszych typach. Ewentualnie wykonać samodzielnie regulator wykorzystując samą ideę.
    Zobacz na stronę internetową wytwórcy Melexa, siedziba w Mielcu może mają jakąś nowszą konstrukcję regulatora.

    AB

    0
  • #14 05 Gru 2004 17:04
    telemax
    Poziom 22  

    Hmm. A jak jest zbudowany regulator w Meleksie?
    Czy jest sterowany elektronicznie?

    0
  • #15 05 Gru 2004 19:06
    Abili
    Poziom 19  

    telemax napisał:
    Hmm. A jak jest zbudowany regulator w Meleksie?
    Czy jest sterowany elektronicznie?


    Witam

    Jest to opornik w kształcie spirali nawinięty drutem o średnicy około 3-4 mm. Z którego są wyprowadzone 3 lub 4 (dokładnie nie pamiętam) odczepy, doprowadzone do zacisków po których chodzi zbierak. Całość jest włączona w szereg z silnikiem, jest to masywna konstrukcja obudowana osłoną z blachy aluminiowej . Opornik ten niestety bardzo mocno się rozgrzewa - do czerwoności zwłaszcza na pierwszych "biegach".
    Pomimo dość prymitywnej konstrukcji regulacja prędkości w Melexie odbywa się dość finezyjnie. Umożliwia płynne ruszenie z miejsca jak i napierania prędkości. Nie ma się wrażenia że regulacja prędkości jest skokowa - wykorzystywany jest fakt ze ze wzrostem temperatury rośnie oporność regulatora.

    AB

    0
  • #16 05 Gru 2004 20:14
    K219
    Poziom 14  

    Powrócę do kwesti sterownia impulsowego bo mam nastepujący pomysł. Może należało by zmienić czestotliwość impulsów PWM, na na przykład większą. Może wtedy silnik bedzie pracował poprawnie.

    Powodzenia!

    0
  • #17 05 Gru 2004 22:57
    telemax
    Poziom 22  

    Sterowanie z Melexa odpada.bo 2 silniki muszą być synchronizowane elektronicznie a na opornicach to nie do wykonania .
    Oczywiście sprawdzałem reakcję przy różnych częstotliwościach.
    niestety bez zman.
    Może ktoś podpowie jakiś Tranzystor o jak najwiękrzej mocy.

    Sterowanie musi być chyba wykonane na tranzystorach.
    Ale na jakich??

    0
  • Pomocny post
    #18 05 Gru 2004 23:51
    Krisgorn
    Poziom 19  

    Witam jako elementy mocy wykorzystaj tranzystory IGBT. Tranzystory te i drivery do nich znajdziesz znajdziesz na www.dacpol.pl.

    Częstotliwość przełaczeń należy dobrać w zależności od stałej elektromagnetycznej obwodu wirnika silnika.

    0
  • #19 06 Gru 2004 01:38
    telemax
    Poziom 22  

    Krisgorn napisał:

    Częstotliwość przełaczeń należy dobrać w zależności od stałej elektromagnetycznej obwodu wirnika silnika.


    A czy możesz coś szerzej o tym napisać?
    jak w takim razie wyznaczyć częstotliwość
    i o co chodzi z tą stałą elektromagnetyczną?
    Czy nieodpowiednie zestrojenie częstotliwości może dawać taki efekt?

    0
  • #20 06 Gru 2004 01:53
    Krisgorn
    Poziom 19  

    Okres impulsowania powinien być mniejszy od stałej elektromagnetycznej obwodu wirnika silnika Ta:

    T < Ta= La/Ra

    La - indukcyjność obwodu wirnika silnika,
    Ra - rezystancja obwodu wirnika silnika.
    T- okres jednego impulsu PWM.

    Dąży się to tego, aby prąd był ciągły, silnik wtedy pracuje stabilniej i ch-ka mechaniczna jest "bardzej sztywna" niż dla przewodzenia impulsowego.

    Jaką czestotliwośc przełączeń stosowałeś, że silnik stawał dla 85% wypełnienia?

    0
  • #21 06 Gru 2004 18:40
    telemax
    Poziom 22  

    testowałem częstotliwości do 1 kHz it to był błąd!!!
    Dostałem informację że tem silnik steruje się płynnie
    lub prądem stałym lub
    impulsami częstotliwość musi zawierać się w przedziale 2 do 2.2 kHz.
    Może ktoś wie dlaczego tak?

    Znalazłem tranzystory IGBT - STE150N10 150A Rds<0.009 na 100V
    (cena super 60zł/szt) myśle o 2-3 równoległych zasilanych takim samym impulsem i regulacja wypełnieniem.

    Ale zastanawiam się czy nie zastosować jakiegoś IRF razy X i wysterować je tak jak na rysunku(Oczywiście rysunek jest tylko teoretyczny). Czy to zadziała tak jak mi się wydaje??
    na wyjściu powinien chyba być prąd coś ok stały .
    A regulacja była by za pomocą wysokości impulsu.
    .
    Ale może się mylę bo okazało się że o sterowaniu silników dużej mocy
    to chyba wiem niewiele :-)

    0
  • #22 06 Gru 2004 18:53
    Krisgorn
    Poziom 19  

    Jeśli chcesz zastosować tranzystory połaczone równolegle to musisz je właczać i wyłaczać w tym samym momencie a nie tak jak na twoim rysunku.

    0
  • #23 06 Gru 2004 19:41
    telemax
    Poziom 22  

    A dlaczego nie tak?
    Co w tym uładzie nie zagra?

    0
  • #25 06 Gru 2004 19:54
    leszek_w
    Poziom 18  

    Jeżeli nie znasz się na energoelektronice
    (a tak wynika z treści postów)
    to kup regulator DC - PWM na 250A i sprawa
    załatwiona. Budowa regulatora przez osobę
    która ma słabą teorię i praktykę w tym zakresie
    skończy się stosem spalonych części, ewentualnie
    pożarem - bo szkoda tracić forse na bezpieczniki
    które co chwila będą się palić.
    Regulatory robią różne firmy - głównie do
    wózków widłowych - curtis, still, jungeinrich
    czy linde (curtis jest chyba najmniej "tajny"
    w swoich projektach

    Leszek

    0
  • #26 07 Gru 2004 00:17
    zenek1
    Poziom 18  

    Bramki połącz ze sobą i reguluj wypełnieniem impulsu. Regulacja amplitudą pociągnie za sobą nagrzewanie kluczy (tranzystorów). Pamiętaj również o napięciu Uds musi być przynajmniej 2x takie jak napięcie zasilania (im bardziej strome impulsy tym większe napięcie się indukuje na uzwojeniu silnika ale mniej grzeją się klucze). Zwróć też uwagę na prąd płynący w czasie wyłączenia silnika ale wtedy kiedy jeszcze się obraca. Zastosowanie dużej częstotliwości pozwala na łagodną pracę ale nie przesadzaj bo wzrosną straty na kluczach.

    0
  • #27 07 Gru 2004 00:39
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 07 Gru 2004 09:08
    krzychol66
    Poziom 24  

    telemax napisał:
    testowałem częstotliwości do 1 kHz it to był błąd!!!
    Dostałem informację że tem silnik steruje się płynnie
    lub prądem stałym lub
    impulsami częstotliwość musi zawierać się w przedziale 2 do 2.2 kHz.
    Może ktoś wie dlaczego tak?
    Może ma małą stałą elektromechaniczną. Ale dlaczego nie można ponad 2 kHz - to nie wiem.
    A tak swoją drogą - pamiętałeś o diodach zwrotnych?
    Cytat:

    Znalazłem tranzystory IGBT - STE150N10 150A Rds<0.009 na 100V
    (cena super 60zł/szt) myśle o 2-3 równoległych zasilanych takim samym impulsem i regulacja wypełnieniem.
    A dlaczego nie jeden tranzystor 250A?
    Jak dasz mniejsze tranzystory, to będziesz się musiał martwić ich równoczesnym wysterowaniem i równomiernym rozpływem prądów.

    0
  • #29 07 Gru 2004 09:57
    adass
    Poziom 25  

    witam . moge tanio sprzedac moduł 1205 36-48V 350A uzywany ale dobry powiedzmy za dwie setki (ten moduł jest w curtis pmc schemat itd).

    0
  • #30 07 Gru 2004 10:17
    telemax
    Poziom 22  

    Zauważyłem we wcześniej budowanych układach że wzrost wypełnienia
    powoduje wzrost temperatury klucza.W układzie z rysunku wypełnienie
    nigdy nie przekroczy 25% więc o 1/4 skrócenie czasu włączonego tranzystora i wydłużenie 4x czasu wyłączenia.Czy taki stan nie spowoduje
    spadku temperatury??A pozwoli chyba otrzymać stały prąd wyjściowy?
    Oczywiście chodziło mi o teorię pracy tego układu dla uzyskania prądu stałego a nie o zwiękrzenie mocy(zakładając że karzdy tranzyst.ma 250A)

    No cóż ale to tylko rozważania teoretyczne.
    Dzisiaj postaram się zmontować jakieś model np. na 20A i przebadać reakcję w różnych konfiguracjach.O wynikach oczywiście napiszę.

    O diodach zwrotnych pamiętałem ale nie mogą być stosowane w układzie końcowym ale jeszcze muszę opracować układ odzysku energji z hamowanego silnika.
    Tranzystora na 250A nie udało mi się niestety znaleść.

    Pozdrawiam

    0
  Szukaj w 5mln produktów