Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota

jajen 23 Paź 2011 23:00 46932 99
  • Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota
    Temat ściemniaczy jest dosyć oklepany. Na elektrodzie jest kilka projektów. Żaden z nich mi nie odpowiadał, a to z uwagi na rozmiary, brak możliwości programowania pilota czy konieczność osobnego zasilania.
    Niedawno trafiłem na projekt zaprezentowany na stronie http://www.elektronika.ba Jest to projekt malutkiego ściemniacza opartego o mikrokontroler pic12f629 (lub pic12F675). Koszt wykonania to ok 10-15 zł. Ściemniacz bez kłopotu mieści się w standardowej puszcze i nie wymaga żadnego odrębnego zasilania. Ponadto, co niezbędne, a czego brakuje w wielu innych projektach, światło można gasić niezależnie zwykłym wyłącznikiem, przy czym konieczna jest zmiana na wyłącznik monostabilny (taki jak np. do dzwonka od drzwi). Zaletą jest to, że do montażu nie potrzeba żadnych dodatkowych przewodów. Urządzenie montujemy w puszcze wpinając się w istniejącą instalację. Ściemniacz posiada 10 poziomów jasności. Dłuższe przytrzymanie przycisku pilota powoduje ściemnianie o kolejne poziomy. Ściemniacz pozwala na zaprogramowanie 4 przycisków pilota w standardzie RC5 lub NEC. Przycisk włącz (rozjaśnij), ściemnij, sleep, wyłącz. Funkcja sleep pozwala na opóźnienie wyłączenia światła o 2 min. Urządzenie jest odporne na zakłócenia, nie wzbudza się samo. Po zaniku napięcia (przerwie w dostawie prądu) i jego powrocie pozostaje w stanie wyłączonym. Od roku działa u mnie bez najmniejszych zastrzeżeń.

    W paczce autora projektu znajdują się dwie wielkości płytki - dla kondensatora z większym i mniejszym rastrem. Ja zrobiłem obie wersje i obie bez problemu mieszczą się w puszcze. Są również wersje wsadu do obu piców z uwzględnieniem częstotliwości sieci 50 i 60Hz. Wybieramy oczywiście 50 Hz.

    Jako odbiornika IR użyłem TSOP1738. Zapewnia to bardzo silny odbiór IR z odbicia. Wystarczy gdziekolwiek wycelować pilota i urządzenie działa bez problemu. Druga sprawa to u mnie urządzenie nie działało z rezystorem R2 o wartości 820ohm. Nie dawało się wyłączyć. Zmieniłem ten rezystor na 560 ohm i to zupełnie usunęło problem. Zalecam od razu zrobić tą modyfikację. Ponadto zamiast kondensatora można C1 o wartościach 390-470 nf można użyć też np. 330nf.

    Praktyczna uwaga to po pierwsze przy programowaniu program zapyta czy przyjąć wartość oscylatora z pliku wsadowego. Należy odpowiedzieć NIE. W przeciwnym razie trwale usuniemy wartość oscylatora z pica, co spowoduje, że nie będzie działał i wymusi kalibrację. Druga sprawa - przed programowaniem pica należy odznaczyć code protect, które jest domyślnie włączone. Nie zwróciłem na to uwagi i nieźle się nagłowiłem, czemu pic nie przechodzi weryfikacji.





    Autor w załączonym pliku umieścił bardzo jasną instrukcję wpięcia urządzenia do istniejącej instalacji. Wszystko jest rozrysowane więc nie wymaga żadnego dodatkowego wyjaśniania.

    Programowanie kodów z pilota następuje po uruchomieniu układu i jest banalnie proste. Polega na przytrzymaniu włączonego przycisku ON (czyli włącznika ręcznego) przez 11 s, co powoduje przejście w stan programowania i sygnalizowane jest mrugnięciem diody. Dalej już tylko kolejno wciskamy określone przyciski pilota w kolejności włącz/rozjaśnij, ściemnij, sleep, wyłącz.

    To tyle. Z budową poradzi sobie każdy. Raptem kilka elementów przewlekanych i kilka smd. Na dobrą sprawę zamiast smd można użyć małej wielkości elementów przewlekanych wlutowanych od spodu płytki (np. rezystorów mini).

    Zdjęcia ściemniacza w wersji z mniejszym i większym rastrem kondensatora.

    Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota

    Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota

    Urządzenie zamontowane w puszce:

    Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota Najmniejszy i najtańszy ściemniacz na pilota

    Filmiki prezentujące działanie ściemniacza:





    Gdyby ktoś potrzebował to mam jeden taki ściemniacz na zbyciu.


    Fajne!
  • #2 24 Paź 2011 08:10
    ryszard1955
    Poziom 19  

    Projekt ciekawy, ale zastosowanie będzie coraz mniejsze z powodu rosnącej popularności oświetlenia LED, które z pewnością będzie posiadało własne własne rozwiązania układów zasilających.

  • #3 24 Paź 2011 08:18
    jajen
    Poziom 17  

    Macie racje koledzy. Ja zastosowałem to urządzenie w sypialni z uwagi na to, że najrzadziej tam świeci się światło, a jeśli już to przyciemnione, co powoduje mniejsze zużycie energii więc żarówka energooszczędna przyniosłaby tu niewielkie korzyści. Chodziło głównie o możliwość wyłączania pilotem. Spotkałem podobny układ ( na tej samej stronie) , którego rolą jest tylko włączanie i wyłączanie żarówki, przez co nadaje się do żarówek energooszczędnych. Zrobiłem go, ale nie działa jak należy tzn. prawidłowo załącza i wyłącza świetlówkę, ale żarówka delikatnie migocze podczas użycia jakiegokolwiek pilota (np. przy zmienianiu kanałów tv). Jak dotąd nie rozwiązałem problemu, chociaż właśnie taki układ uważam za bardziej funkcjonalny z uwagi na energooszczędne żarówki. Jak będę miał chwile to wrzucę projekt i dokładnie opiszę problem. Może ktoś znajdzie rozwiązanie.

  • #4 24 Paź 2011 12:20
    Trafo888
    Poziom 17  

    Tu się nie ma z czego cieszyć! Filtr przeciwzakłóceniowy to przy takich układach podstawa. Sam mam sąsiada, który podłącza do sieci rozmaite wynalazki i wiem jak to potrafi uprzykrzyć życie. Zwłaszcza radioamatorom.

    Cytat:
    Nie wiem ilu z was koledzy ma w do mu jeszcze zwykłe żarówki bo ja np nie mam ani jednej


    Ja mam wyłącznie żarówki klasyczne i halogenowe. I będę je nadal stosował choćbym je musiał specjalnie od ruskich sprowadzać. Dlaczego? Pewnie się już domyślasz.

  • #5 24 Paź 2011 13:48
    jankol-el
    Poziom 20  

    Koledze Trafo888 chodzi zapewne o ciepłotę barwy, zdrowie oka, brak migotania?
    Ja z halogenów klasycznych przerzuciłem się na LEDowe i na początku brakowało jakby tego ciepła i wyczuwalne było migotanie, zwłaszcza kątem oka, ale już jestem przyzwyczajony. Jednak dla takiego ściemniacza choćby jedno pomieszczenie można przystosować i użyć oświetlenia klasycznego, choćby sypialnię.

  • #6 24 Paź 2011 15:06
    cezaarr
    Poziom 11  

    jankol-el napisał:
    Koledze Trafo888 chodzi zapewne o ciepłotę barwy, zdrowie oka, brak migotania?
    Ja z halogenów klasycznych przerzuciłem się na LEDowe i na początku brakowało jakby tego ciepła i wyczuwalne było migotanie, zwłaszcza kątem oka, ale już jestem przyzwyczajony. Jednak dla takiego ściemniacza choćby jedno pomieszczenie można przystosować i użyć oświetlenia klasycznego, choćby sypialnię.

    Raczej o:
    Trafo888 napisał:
    Sam mam sąsiada, który podłącza do sieci rozmaite wynalazki i wiem jak to potrafi uprzykrzyć życie. Zwłaszcza radioamatorom.

    Chociaż dla oczu też zdrowsze
    Projekt bardzo fajny! Ktoś może wyjaśni mi dokładnie zasadę sterowania takiego ustrojstwa? Wydaje mi się, że tu amplitudą nic nie wskóram, tylko sterowaniem fazowym. Tak?

  • #7 24 Paź 2011 15:14
    63404
    Usunięty  
  • #8 24 Paź 2011 15:49
    H3nry
    Poziom 27  

    Trafo888 napisał:
    Tu się nie ma z czego cieszyć! Filtr przeciwzakłóceniowy to przy takich układach podstawa. Sam mam sąsiada, który podłącza do sieci rozmaite wynalazki i wiem jak to potrafi uprzykrzyć życie. Zwłaszcza radioamatorom.


    Zgadzam się z kolegą w 100%. Na takich sąsiadów można zawsze UKE wysłać. Regulują te sprawy bardzo sprawnie .
    Zastanawiam się czy kol. jajen sprawdził to "urządzenie " pod kątem produkowanych harmonicznych ?

  • #9 24 Paź 2011 17:54
    514242
    Poziom 19  

    Czy w tym przypadku prawidłowe podpięcie L i N ma znaczenie? (Vss pica i "-" TSOP podpięte do L)

  • #10 24 Paź 2011 19:52
    mirekk36
    Poziom 42  

    H3nry napisał:
    Trafo888 napisał:
    Tu się nie ma z czego cieszyć! Filtr przeciwzakłóceniowy to przy takich układach podstawa. Sam mam sąsiada, który podłącza do sieci rozmaite wynalazki i wiem jak to potrafi uprzykrzyć życie. Zwłaszcza radioamatorom.


    Zgadzam się z kolegą w 100%. Na takich sąsiadów można zawsze UKE wysłać. Regulują te sprawy bardzo sprawnie .
    Zastanawiam się czy kol. jajen sprawdził to "urządzenie " pod kątem produkowanych harmonicznych ?


    Panowie, panowie - dajcie wy żesz spokój z tymi zakłóceniami i proszę jeszcze harmonicznymi. Sorki ale to już jakaś paranoja ;) To tak mniej więcej jakby na jednego amatora, który sobie zrobi takie urządzenie we własnym domciu przypadało co najmniej dwudziestu radioamatorów mieszkających za ścianą, sufitem i pod podłogą prowadzących wciąż nasłuch a do tego 35 takich co to audycji na falach długich i krótkich słuchają - mając radiodobiorniki z lamusa.

    Do tego wszystkiego sam autor musiałby jeszcze siedzieć i co najmniej równo co 5 minut przez całą dobę ściemniać i rozjaśniać w kółko - - to może ktoś by i coś tam usłyszał - jakieś zakłócenie.

    Gdy triak nie jest załączony, albo gdy jest w pełni otwarty to nie ma nawet mowy o jakichś zakłóceniach. Więc zanim kolejna osoba zacznie upominać żeby amator poszedł certyfikować sobie takie urządzenie - żeby doprowadzić je do zgodności z setkami norm - zastanówcie się chociaż troszkę - bo to jest śmieszne. Zresztą chyba już moderator skasował nawet ze dwa takie posty przerażonych tym, że kolega rozsieje zakłócenia we wszechświecie.

    -----------

    Do autora - troszkę jednak ten układ niedomaga bo zbyt skokowo zmieniają się te stopnie jasności - ale w sumie to szczegół ;) przecież i tak nikt się tym nie bawi ciągle. Za to na pewno można to spokojnie zrobić płynnie tylko trzeba samemu taki wsadzik napisać i dać większą ilość kroków.

  • #11 24 Paź 2011 20:04
    jajen
    Poziom 17  

    mirekk36 napisał:
    troszkę jednak ten układ niedomaga bo zbyt skokowo zmieniają się te stopnie jasności - ale w sumie to szczegół ;) przecież i tak nikt się tym nie bawi ciągle. Za to na pewno można to spokojnie zrobić płynnie tylko trzeba samemu taki wsadzik napisać i dać większą ilość kroków.


    Tak, to jest minus. niestety autor wsadu nie udostępnia kodu, a ja nie mam takich umiejętności żeby samemu to napisać. Ale dla mnie istotniejsze jest tak naprawdę włącz/wyłącz, wielkość oraz prostota instalacji , a to jest akurat bez zarzutu.

  • #12 24 Paź 2011 20:15
    mirekk36
    Poziom 42  

    jajen napisał:
    Ale dla mnie istotniejsze jest tak naprawdę włącz/wyłącz, wielkość oraz prostota instalacji , a to jest akurat bez zarzutu.


    No dokładnie - to zwykle liczy się najbardziej, a przez to i zakłóceń będzie tyle co tzw kot napłakał ;)

  • #13 24 Paź 2011 20:38
    jaromas
    Poziom 12  

    U mnie ten ściemniacz pracuje już półtora roku, zrobiłem dwie sztuki ale jedna leży w szufladzie i czeka na swoją porę, polecam go również.

    PS. Też miałem cały dzień główkowania nad zaprogramowaniem tego PIC-a ale za którymś razem metodą pół-prób i błędów poszło (pierwszy raz programowałem procka)

  • #14 24 Paź 2011 21:06
    jajen
    Poziom 17  

    Jeżeli użyje się programatora z zewnętrznym zasilaniem oraz zwróci uwagę na to co napisałem w pierwszym poście to programowanie przebiega wzorowo. Problem jest jeśli zasilanie ciągniemy z portu RS. Wtedy może się udać ale nie musi. Wiele zależy od rodzaju płyty głównej (tym większa szansa na powodzenie im starsza płyta główna, bo miały wydajniejsze zasilanie RSa).

  • #15 24 Paź 2011 21:12
    eurotips
    Poziom 33  

    Zrobiłem wersję na 629 z czeskiej stronki, dodatkowo sensor dotykowy w postaci chromowej rury, dział toto z halogenami w kuchni, efekt powalający bo dałem podbite napięcie do 15V na halogeny i mogę swobodnie ustawić tyle światła ile akurat mi trzeba. Moja wersja ma akurat 128 kroków regulacji.
    W tych ściemniaczach jest zastosowane jedno fantastyczne rozwiązanie, moment kiedy triak jest zatkany i żarówka nie świeci produkowane jest zasilanie procka. Dzięki temu można toto wpinać bezpośrednio w puszkę włącznika gdzie nie ma bezpośredniego dostępu do L1 i 0.

  • #16 24 Paź 2011 21:15
    jajen
    Poziom 17  

    Możesz podać link? Ewentualnie jakąś fotkę i opisać własną modyfikację? Byłbym wdzięczny.

  • #17 24 Paź 2011 21:58
    eurotips
    Poziom 33  

    jajen napisał:
    Możesz podać link? Ewentualnie jakąś fotkę i opisać własną modyfikację? Byłbym wdzięczny.

    Do mnie? pobrałem wszystko ze stronki Amaretskie Radio z roku 2009
    szukaj pod indeksem "stmievac"

  • #19 24 Paź 2011 22:20
    eurotips
    Poziom 33  

    chyba ten sam ale inna stronka,
    w oryginale jest jeszcze dodatkowych kilka elementów do sterowania sensorem,
    może po nazwie wsadu dojdziesz, oryginalna nazwa pliku z wsadem to "1001-stmievac.zip"

  • #20 24 Paź 2011 23:05
    jaromas
    Poziom 12  

    jajen napisał:
    Jeżeli użyje się programatora z zewnętrznym zasilaniem oraz zwróci uwagę na to co napisałem w pierwszym poście to programowanie przebiega wzorowo. Problem jest jeśli zasilanie ciągniemy z portu RS. Wtedy może się udać ale nie musi. Wiele zależy od rodzaju płyty głównej (tym większa szansa na powodzenie im starsza płyta główna, bo miały wydajniejsze zasilanie RSa).


    Trafiłeś, używałem programatora bez zewnętrznego zasilania, dopiero po dniu męczarni skleciłem taki z dodatkowym zasilaniem pociągniętym z USB i na tym poszło. Ale nie było to wtedy takie oczywiste jak teraz - programator na którym pierwotnie to robiłem to jakaś modyfikacja jdm i działała ok ale nie z tymi prockami ;)

  • #21 24 Paź 2011 23:25
    jajen
    Poziom 17  

    eurotips napisał:
    może po nazwie wsadu dojdziesz, oryginalna nazwa pliku z wsadem to "1001-stmievac.zip"


    Znalazłem. AR Nr 1/2010. Wygląda interesująco. Niestety ten czeski język zniechęca ...

  • #22 25 Paź 2011 19:48
    SŁAWEKWW
    Poziom 16  

    Też wykonałem ten układ jakiś czas temu. Działa do dziś. Ja dałem na zasilaniu kondensator 100n i jakiś triak z małym prądem bramki. Dobra rzecz, tylko mi by pasowało gdyby zawsze włączanie następowało od najmniejszego świecenia a tu jest odwrotnie. Co prawda układ pamięta ostatnio ustawioną jasność, ale wystarczy mała przerwa w zasilaniu i wraca to parametrów początkowych.

  • #23 25 Paź 2011 20:21
    jajen
    Poziom 17  

    Gdyby ktoś z kolegów dysponował sprawdzonym układem do sterowania pilotem zarówkami energooszczędnymi (on/off) to prosiłbym o namiar na materiały. Ten z czeskiej strony jest ok, tylko niewiele rozumiem z opisu.

  • #24 25 Paź 2011 20:38
    eurotips
    Poziom 33  

    SŁAWEKWW napisał:
    Też wykonałem ten układ jakiś czas temu. Działa do dziś. Ja dałem na zasilaniu kondensator 100n i jakiś triak z małym prądem bramki. Dobra rzecz, tylko mi by pasowało gdyby zawsze włączanie następowało od najmniejszego świecenia a tu jest odwrotnie. Co prawda układ pamięta ostatnio ustawioną jasność, ale wystarczy mała przerwa w zasilaniu i wraca to parametrów początkowych.


    Dziwne, wszystko jest jak piszesz tylko przy zaniku zasilania początkowo żarówki ledwo się żarzą i w dzień nie widać, wtedy niepotrzebnie pstrykasz bo ten typ tak ma że pierwsze przytrzymanie zawsze ściemnia i póki na to wpadłem miałem niezły ubaw, zwłaszcza jak zworka jest zdjęta i korzystamu z timera i opóźnionego wyłącznia.
    Może mamy zaprogramowane innym wsadem, jak swego 16F629A zaprogramowałem wsadem bezpośrednio ze stronki AR.

  • #25 25 Paź 2011 20:43
    jajen
    Poziom 17  

    eurotopis, wydaje mi się, że Sławek pisał o tym układzie, który zaprezentowałem ja, a nie o tym czeskim, którym Ty zrobiłeś.

  • #27 26 Paź 2011 05:51
    Alemucha
    Poziom 28  

    Przy montażu warto wlutować na pady C1 brakujący rezystor rozładowujący około 470k, w koszulce izolacyjnej. Pozwoli to uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przy pracach instalacyjnych. Jako "pushbutton" można użyć zwykłego wyłącznika z podklejonym pod klawisz kawałkiem gąbki

  • #28 26 Paź 2011 09:58
    R-MIK
    Poziom 38  

    Urządzenie jest zaprojektowanie nieprawidłowo!
    O rezystorze rozładowującym była mowa, ale:
    R3 na schemacie to jeden rezystor. Rezystory 1/4 i 1/8 W maja napięcie przebicia 200V. Ile odkłada się w szczycie na R3?
    R3 powinien być zastąpiony dwoma rezystorami włączonymi szeregowo o wartości 470k. To samo dotyczy rezystora rozładowującego.

    Bez przeróbek można go używać w instalacjach 110V.

  • #29 26 Paź 2011 11:01
    jajen
    Poziom 17  

    R-MIK napisał:
    Bez przeróbek można go używać w instalacjach 110V.


    Jak widać działa wszystkim w instalacjach 240V. Zresztą na takie napięcie projektował go autor.

    Przydatniejsze byłoby gdyby ktoś znalazł błąd w schemacie poniżej , powodujący, że świetlówka energooszczędna migocze podczas używania jakiegokolwiek pilota. Rolą tego urządzenia poniżej (zaczerpnięte również ze strony elektronika.ba) jest tylko on/off i przez to ma nadawać się do żarówek energooszczędnych. Ale problem z migotaniem podczas np. sciszania tv jest okropnie denerwujący. Żarówki klasyczne wyłączają i włączają się prawidłowo, nie reagując na inne niż przypisane kody IR.

  • #30 26 Paź 2011 11:11
    R-MIK
    Poziom 38  

    jajen napisał:
    R-MIK napisał:
    Bez przeróbek można go używać w instalacjach 110V.


    Jak widać działa wszystkim w instalacjach 240V. Zresztą na takie napięcie projektował go autor.


    Wiele osób przechodzi na czerwonym i twierdzi, ze jeszcze nic im sie nie stało.

    Poczytaj karte katalogową zastosowanego rezystora!
    Jesli jest na 200V, to trzeba zastosowac dwa, bo to tylko kwestia czasu jak komus nie zadziała tylko procek pójdzie z dymem.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo