Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bojler i kaloryfery - ogrzewanie

Osthing 25 Paź 2011 09:40 13279 30
  • #1 25 Paź 2011 09:40
    Osthing
    Poziom 8  

    Witam.

    Nie znalazłem podobnego tematu i chciałem się rozpisać o co mi "chodzi".
    Chciałbym do bojlera ogrzewającego wodę podłączyć kaloryfer i ogrzewać nim pokój. Czy wystarczy zwykły bojler?
    Pokój ma ze 20 metrów kwadratowych.
    Czy musi być jakiś specjalny bojler?
    Proszę o pomoc i z góry dziękuję.
    Pozdrawiam.
    Piotr.

    0 29
  • #2 25 Paź 2011 09:46
    kindlar
    Poziom 38  

    Może lepiej postawić grzejnik "olejak" niż robić instalację i montować pompkę do wymuszenia obiegu.

    0
  • #3 25 Paź 2011 09:48
    Osthing
    Poziom 8  

    Cześć

    Olejak nie ma takiej mocy, nie ogrzeje, bo wiem to z doświadczenia. Jest za zimno.

    Pozdrawiam

    0
  • #4 25 Paź 2011 10:24
    krawiec28
    Poziom 10  

    Również jestem zainteresowany tym pomysłem.
    Mam bojler 100l, ogrzewany z "cegiełki" pieca kaflowego. Bojler znajduje się w oddzielnym pomieszczeniu (dobudówka przerobiona na łazienkę), gdzie zimą jest jak w psiarni. Zastanawiam się nad wpięciem w układ zwykłego grzejnika.
    Teoretyczne rozważania aby nie ponieść niepotrzebnych kosztów.
    1. Czy grzejnik nie będzie za dużo odbierał energii cieplnej(zimna woda w bojlerze).
    2. Czy układ z wpiętym grzejnikiem w powrót do cegiełki nie będzie potrzebował mechanicznego wymuszenia krążenia.
    Jakbyś coś próbował praktycznie, daj znać co z tego wynikło.

    0
  • #5 25 Paź 2011 10:32
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Osthing napisał:
    Witam

    Nie znalazłem podobnego tematu i chciałem się rozpisać o co mi "chodzi".
    Chciałbym do bojlera ogrzewającego wodę podłączyć kaloryfer i ogrzewać nim pokój czy wystarczy zwykły bojler. Pokój ma ze 20 metrów kwadratowych.
    Czy musi być jakiś specjalny bojler?

    Proszę o pomoc i z góry dziękuję.

    Pozdrawiam

    Piotr


    Jaki to bojler?
    Zasilany z kotła, z podkowy, elektryczny?
    Jeżeli elektryczny to nie ogrzejesz pomieszczenia skoro nie daje rady olejak.
    Lepiej zamontować grzejnik elektryczny konwekcyjny lub termodmuchawę.

    0
  • #6 25 Paź 2011 10:48
    Osthing
    Poziom 8  

    Jest to elektryczny, dlaczego miałby nie nagrzać?
    Woda ogrzewana do temp 75 stopni to już jest całkiem całkiem. Czy ta temperatura nie wystarczy?
    Dodam, że grzejnik będzie miał 180 cm na 60 C11

    0
  • #7 25 Paź 2011 11:37
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Osthing napisał:
    Jest to elektryczny, dlaczego miałby nie nagrzać?
    Woda ogrzewana do temp 75 stopni to już jest całkiem całkiem. Czy ta temperatura nie wystarczy?
    Dodam, że grzejnik będzie miał 180 cm na 60 C11


    Tu nie chodzi o temperaturę, bo samą temperaturą nie nagrzejesz mieszkania, lecz chodzi o moc.
    Czy mając do dyspozycji 200zł kupisz za te pieniądze nowy samochód za 40000zł?
    Podobnie jest z mocą. Masz wewnątrz bojlera grzałkę o określonej mocy. Z reguły jest to grzałka o niewielkiej mocy 1500-2000W, bo więcej nie trzeba. Równie dobrze możesz kupić dowolny grzejnik o takiej samej mocy za 100 czy 200zł i masz sprawę załatwioną szybko i tanio. Grzejnik, pompa cyrkulacyjna, rury to wydatek rzędu 2000-3000zł jak nie więcej, bo tu raczej zwykła pompa CO się nie nadaje. Musi być specjalna pompa, która ma atest do kontaktu z wodą spożywczą. Zwykła pompa będzie rdzewiała, a rdza będzie w wodzie, którą też będziesz spożywał.
    Poza tym sam grzejnik musiałby mieć atest do pracy przy ciśnieniu sieci nawet do 6 bar. Tylko niektóre grzejniki posiadają takie atesty, a większość grzejników po prostu tego ciśnienia nie wytrzyma.
    Dam Ci proste wyliczenie dla typowego grzejnika panelowego pojedynczy panel o wysokości 60cm i długości 2m.
    Jego całkowita powierzchnia wynosi po obydwu stronach:
    60 x 200 x 2 = 24000cm2
    Teraz policzmy siły rozrywające taki panel przy ciśnieniu wody wodociągowej o ciśnieniu 6bar. Jest to co prawda maksymalne ciśnienie jakie może wystąpić w instalacji wodociągowej, jednak czasami bywają skoki ciśnienia przekraczające nawet 10bar.
    Przy ciśnieniu 1bar nacisk wody na 1cm2 wynosi 1kg
    Zatem na panel przy ciśnieniu wody 6bar będzie działać łączna siła rozrywająca ten panel odpowiadająca naciskowi masy 24000kg = 24ton.
    Pomyśl sobie teraz jak Ci rozerwie taki panel, kiedy Ciebie nie będzie w domu.
    Po prostu zaleje cały dom, bo ten panel będzie podłączony do wody wodociągowej.

    Reasumując: to co sobie wymyśliłeś jest zbędnym i drogim kombinatorstwem skazanym na niepowodzenie. Mało efektywne, a zarazem drogie i niebezpieczne w użytkowaniu.
    Idź do sklepu i kup grzejnik elektryczny konwekcyjny z wentylatorem lub termodmuchawę za 100-200zł. Będzie grzać o wiele lepiej i będzie bezpieczniej.
    Grzejniki olejowe choć mogą mieć grzałki o mocy 1000-2000W nie będą grzały taką mocą, ponieważ ich moc ograniczona jest powierzchnią panela. Dlatego porównując grzejnik olejowy z grzejnikiem konwekcyjnym czy też turbodmuchawą to grzejniki olejowe będą grzały o wiele słabiej, choć będą posiadały grzałki o takiej samej mocy. Grzejniki konwekcyjne czy turbodmuchawy mogą mieć też dużo większe moce. Tylko wybierając grzejnik musisz być pewien czy wytrzyma to Twoja instalacja.

    0
  • #8 25 Paź 2011 11:59
    Osthing
    Poziom 8  

    Dziękuję za wyczerpującą wypowiedź. Z góry przepraszam, bo nie napisałem, że kaloryfer jest jak i bojler oraz, że to będzie zamknięty układ. Czyli tylko bojler z kaloryferem, czy tam również będzie takie ciśnienie?
    Czyli, jeśli dobrze rozumiem, kaloryfer nie nagrzeje się do odpowiedniej temperatury, bo brakuje mocy na taki kaloryfer?

    0
  • #9 25 Paź 2011 12:32
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Osthing napisał:
    Dziękuję za wyczerpującą wypowiedź. Z góry przepraszam, bo nie napisałem, że kaloryfer jest jak i bojler oraz, że to będzie zamknięty układ. Czyli tylko bojler z kaloryferem, czy tam również będzie takie ciśnienie?
    Czyli, jeśli dobrze rozumiem, kaloryfer nie nagrzeje się do odpowiedniej temperatury, bo brakuje mocy na taki kaloryfer?


    Ale pompa musiał by być, bo sam bojler nie dostarczy ciepła do kaloryfera, chyba, ze umieścisz ten bojler na podłodze, a kaloryfer na ścianie powyżej na poziomie większym jak bojler.
    Ciśnienie wewnątrz grzejnika będzie dokładnie takie samo jak w bojlerze. Bojlery robi się w formie walca oraz z owalnymi deklami, ponieważ te kształty zapewniają największą wytrzymałość na takie ciśnienie. Najbardziej idealnym kształtem jest kula, ale w warunkach realnych mało praktyczna, bo trudno by było wnieść do domu choćby ze względu na zbyt wąskie drzwi, kiedy potrzebowalibyśmy odpowiednio dużej pojemności.
    Kaloryfer może by się i zagrzał. To zależy od wielu czynników. Jeżeli zastosujesz bardzo mały kaloryfer to on się zrobi nawet gorący, ale nie nagrzeje mieszkania, bo ma zbyt małą powierzchnię wymiany ciepła, a tym samym małą moc grzewczą.
    Aby oddać moc grzewczą ok. 2000W to grzejnik musi być duży. Przykładowo podwójny panel musiałby mieć wymiary ok. 60cm wysokości i 150cm długości. Pojedynczy panel ok. 60cm wysokości i 300cm długości.
    Jak założysz taki panel to nie dość, że będzie on zimny, bo grzałka w bojlerze zbyt słaba to też będziesz miał zimną wodę w bojlerze i będziesz musiał się kąpać u sąsiadki (plus jak młoda i zdrowa ;). Po prostu w mieszkaniu i tak będzie zimno, bo moc grzałki w bojlerze jest zbyt mała, aby zagrzać mieszkanie, będziesz miał zimną wodę pod prysznicem, a do tego w planach remont całego domu jak grzejnik się rozszczelni.

    Zakładając, że jest to mieszkanie niezbyt dobrze ocieplone to zapotrzebowanie dla tych 20m2 masz na średnim poziomie ok. 2,5kW. Takiej mocy musisz dostarczyć w mrozy, żeby mieć w mieszkaniu ciepło na poziomie 20stC.
    Dużo też zależy od jakości ocieplenia, szczelności okien, wysokości mieszkania, sąsiadujących pomieszczeń i ich ogrzewaniu itd.
    Zapotrzebowanie mocy grzewczej przy tej powierzchni się waha od ok. 1kW przy dobrze ocieplonym domu i nowych, szczelnych oknach do 5kW przy starym, kiepsko ocieplonym domu, starych i nieszczelnych oknach poutykanych skarpetkami.

    0
  • #10 25 Paź 2011 12:45
    Osthing
    Poziom 8  

    Dziękuję za kolejną wyczerpującą odpowiedź.
    Mój pomysł wziął się z tego, że kiedyś był tam kaloryfer żeliwny a w środku była grzałka 1500W albo 2000W. Umieściłem grzałkę po tym jak ją rozgrzałem i ścisnąłem. Myślałem, że skoro kaloryfer dawał konkretnie radę na takiej grzałce a wody przecież tam jest chyba 1,5 litra na żeberko, proszę mnie poprawić jeśli się mylę, to da radę na kaloryferze płytowym wraz z bojlerem.
    Tak jak pisałem bojler będzie oddzielny i nie c.w.u.
    Czyli tak jak Pan/Pani piszę ciśnienie przez pompkę będzie za duże?\

    Pozdrawiam

    0
  • #11 25 Paź 2011 13:21
    irekmszyca
    Poziom 12  

    Pomieszanie z poplątaniem.Trzeba uściślić fakty-jeżeli masz bojler zasilany z podkowy w piecu to najprawdopodobniej masz układ zamknięty,tzn. woda ogrzewana w podkowie jest bezpośrednio podawana do bojlera.W podkowie masz ciśnienie sieci a w tym wypadku nie możesz podłaczyć grzejnika.Trzeba zrobić układ otwarty,dołożyć naczynie wzbiorcze i koniecznie(podkreślam) zrobić połączenie równoległe grzejnika z bojlerem.Broń boże szeregowe,bo może wybuchnąć.

    0
  • #12 25 Paź 2011 13:44
    kriskochop.pl
    Poziom 1  

    U moich rodziców od wielu lat funkcjonuje taki układ: bojler zasilany z sieci, zawieszony na 2 m. Do niego podłączona jest cegiełka w piecu węglowym (bezpośrednio, z pominięciem wężownicy). Równolegle w rury wpięty jest kaloryfer (10 żeberek).

    0
  • #13 25 Paź 2011 14:12
    Osthing
    Poziom 8  

    Drodzy Państwo

    Proszę mi wybaczyć brak wiedzy, bo jestem raczej gościem od "prowizorki":)
    Wiem, że piszę to pewnie po raz kolejny, ale domyślam się, ze mogę to robić nieudolnie.
    Mam dodatkowy bojler wraz z grzałką (elektryczny). Nie jest to bojler od wody, którą piję.
    Chcę do niego podpiąć kaloryfer taki płytowy C11, chyba purmo.
    Rozumiem, że będzie trzeba dać pompkę, która będzie przepompowywać tę wodę, żeby nie było problemu z nierównym ogrzewaniem wody. Z tego co zrozumiałem, nie da się, bo choćby ciśnienie na to nie pozwala, które będzie się wytwarzać w tej "prowizorce".
    I tak jak pisałem wcześniej pomysł się wziął z tego, że kiedyś w kaloryfer żeliwny włożyłem 1500 albo 2000 watową grzałkę (chyba taka jak od bojlera). Grzało idealnie. Wyszedłem z założenia, że da się tak zrobić ale z takim pomysłem jak na początku.

    Pozdrawiam i z góry przepraszam za mętlik.

    0
  • #14 25 Paź 2011 15:11
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Osthing napisał:
    Drodzy Państwo

    Proszę mi wybaczyć brak wiedzy, bo jestem raczej gościem od "prowizorki":)
    Wiem, że piszę to pewnie po raz kolejny, ale domyślam się, ze mogę to robić nieudolnie.
    Mam dodatkowy bojler wraz z grzałką (elektryczny). Nie jest to bojler od wody, którą piję.
    Chcę do niego podpiąć kaloryfer taki płytowy C11, chyba purmo.
    Rozumiem, że będzie trzeba dać pompkę, która będzie przepompowywać tę wodę, żeby nie było problemu z nierównym ogrzewaniem wody. Z tego co zrozumiałem, nie da się, bo choćby ciśnienie na to nie pozwala, które będzie się wytwarzać w tej "prowizorce".
    I tak jak pisałem wcześniej pomysł się wziął z tego, że kiedyś w kaloryfer żeliwny włożyłem 1500 albo 2000 watową grzałkę (chyba taka jak od bojlera). Grzało idealnie. Wyszedłem z założenia, że da się tak zrobić ale z takim pomysłem jak na początku.

    Pozdrawiam i z góry przepraszam za mętlik.


    Czyli masz bojler z grzałką jeszcze nie podłączony?
    Chcesz go po prostu wykorzystać jako kocioł elektryczny?
    Jakiej mocy są grzałki i na jakie napięcie zasilania: 1-fazowe na 230V czy też 3-fazowe na 400V?

    Jeżeli dasz grzałki będą miały odpowiednio dużą moc, dołożysz do tego zestawu pompę CO oraz naczynie wyrównawcze, najlepiej otwarte to możesz grzać w ten sposób mieszkanie. Jest jednak pytanie po co tak kombinować skoro to samo można uzyskać kupując elektryczny grzejnik.
    Powiedzmy, ze chciałbyś korzystać z II taryfy nocnej do grzania i gromadzić w zasobniku ciepło po to, żeby je oddawać w okresie dziennym, kiedy jest droższa I taryfa. Jednak tu zbiornik 150 czy 200 litrów to jest stanowczo za mało. Bufory się robi o pojemnościach rzędu kilku tysięcy litrów.

    0
  • #15 25 Paź 2011 17:59
    Osthing
    Poziom 8  

    Cytat:
    Czyli masz bojler z grzałką jeszcze nie podłączony?

    Tak.
    Cytat:
    Chcesz go po prostu wykorzystać jako kocioł elektryczny?

    Zgadza się.
    Cytat:
    Jakiej mocy są grzałki i na jakie napięcie zasilania: 1-fazowe na 230V czy też 3-fazowe na 400V?

    Grzałka jest o mocy 2000W, na 230V.


    Cytat:
    po co tak kombinować skoro to samo można uzyskać kupując elektryczny grzejnik.

    Chcę kombinować, bo jak pomysł się sprawdzi to mogę dać jeszcze jeden kaloryfer w innym pomieszczeniu i mieć dwa a grzać tylko jedną grzałką.

    Tak jak pisałem pomysł wziął się z tego, że zrobiłem prowizorkę z kaloryferem żeliwnym. Miał 20 czy 19 żeberek i jakby na to nie patrzeć jest to 1,5 litra wody na żebro. A dawało radę jak diabli.
    Pozdrawiam

    0
  • #16 25 Paź 2011 21:50
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Osthing napisał:

    Tak jak pisałem pomysł wziął się z tego, że zrobiłem prowizorkę z kaloryferem żeliwnym. Miał 20 czy 19 żeberek i jakby na to nie patrzeć jest to 1,5 litra wody na żebro. A dawało radę jak diabli.
    Pozdrawiam


    Dawało radę ...
    czyli grzało pomieszczenie?
    czy tylko był grzejnik ciepły?
    Ilość wody nie ma nic do rzeczy. Tu chodzi tylko i wyłącznie o moc grzałek, moc grzejnika oraz zapotrzebowanie w ciepło.

    1
  • #17 25 Paź 2011 22:27
    Polon27
    Poziom 16  

    Plumpi ma całkowitą racje. W układzie c.o. który chcesz stworzyć, moc, która powinna być dostarczona do ogrzania tego pomieszczenia to ok 2500W. Masz grzałkę 2000W (już mamy ubytek mocy) i masz grzejnik który może wydolić przy 75 stopniach zasilania ok 1800W (kolejny ubytek mocy). A bilans energetyczny zakłada, że moc wyjściowa to moc wejściowa pomniejszona o straty. Praktycznie to będzie wyglądało tak: nagrzewasz bojler do 75 stopni, włączasz pompkę, grzejnik robi się gorący a potem razem z wodą w bojlerku stygnie stopniowo pomimo grzania jej przez grzałkę aż do niskiej temperatury, przy której ten bilans się wyrówna.

    0
  • #18 26 Paź 2011 09:21
    Osthing
    Poziom 8  

    Dawało radę tak jak pisałem. Dłużej jak parę sekund nie można było dotykać.

    Dziękuję za wszystkie wyjaśnienia. Rozumiem, że moc nie jest wystarczająca. Hmm... a czy coś takiego jak kurtyna powietrzna zawieszona gdzieś? One mają po 3kW?

    0
  • #19 26 Paź 2011 10:54
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze

    Osthing napisał:
    Hmm... a czy coś takiego jak kurtyna powietrzna zawieszona gdzieś? One mają po 3kW?


    Powinna dać radę o ile to nie jest nieocieplony garaż typu blaszak.

    0
  • #20 13 Lis 2011 10:59
    sackreble
    Poziom 8  

    Witam Jestem tu nowy wiec nie wiem czy dobrze wklejam moje zapytanie.Z gory sorki jak cos zle zrobie lub napisze :D Chcialbym dowiedziec sie czy tak wykonana instalacja powinna dzialac bez zarzutu http://www3.zippyshare.com/v/7181639/file.html jezeli cos nie jest jasne prosze mowic,poprawie.Z gory dziekuje za wasze porady i pozdrawiam forum.

    1
  • #21 14 Lis 2011 10:13
    irekmszyca
    Poziom 12  

    Dla mnie rysunek trochę niejasny.Po pierwsze to rzut poziomy czy przekrój pionowy?Te prostokąty to grzejniki?Jeżeli tak,to trochę ich za dużo.Przeciętna podkowa to moc 3-4 Kw. a jedno żeberko kaloryfera to100-120W,czyli np.15 żeberek to już moc 1,5-1,8 Kw.Poza tym ten zawór kulowy-wg.mnie może być niebezpieczny,lepiej dołożyć kilkadziesiąt pln i kupić różnicowy.Być może masz wkład do kuchni węglowej zamiast podkowy,wtedy moc może osiągnąć ok 6 Kw.To wystarczy na ogrzanie mieszkania %)-60 m2 w blokach.

    0
  • #22 15 Lis 2011 21:44
    sackreble
    Poziom 8  

    Tak te prostokaty to grzejniki.Na dniach poprawie troche ten rysunek niestety nie mam zbyt duzych zdolnosci do malowidel ;P Pomylilem sie co do zawor kulowego,jest to zawor roznicowy a podkowa nie wiem dokladnie jaka ale wiem,ze jedna z lepszych.Mam jeszcze jedna pytanie co do tej instalacji http://www4.zippyshare.com/v/33103842/file.html czy zamontowanie zaworu roznicowego pomoze w przypadku braku pradu?Jest to prosta instalacja tylko na dwa grzejniki,wszystkie rurki 1/2.

    0
  • #23 16 Lis 2011 10:16
    irekmszyca
    Poziom 12  

    W przypadku braku prądu zawór powinien zadziałać,choć wystarczyło dać pompę na powrocie,też by działało.Poza tym kilka warunków:układ oczywiście otwarty,naczynie wzbiorcze min.0.3 m.nad najwyższym punktem zasilania (prawdopodobnie to bojler),rura łącząca naczynie z podkową min20 (3/4"),bojler też powinien być podłączony grubszą rurką.I powinno "hulać".Powodzenia!

    0
  • #24 16 Lis 2011 14:32
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  

    Plumpi napisał:
    Grzejniki olejowe choć mogą mieć grzałki o mocy 1000-2000W nie będą grzały taką mocą, ponieważ ich moc ograniczona jest powierzchnią panela. Dlatego porównując grzejnik olejowy z grzejnikiem konwekcyjnym czy też turbodmuchawą to grzejniki olejowe będą grzały o wiele słabiej, choć będą posiadały grzałki o takiej samej mocy. Grzejniki konwekcyjne czy turbodmuchawy mogą mieć też dużo większe moce. Tylko wybierając grzejnik musisz być pewien czy wytrzyma to Twoja instalacja.

    U nas produkowane grzejniki olejowe mają zwykle mało żeberek (i takie bardzo płaskie żeberka). W Bulgarii za socjalizmu produkowano grzejniki olejowe o mocy 2kW mające 20 żeberek i to te żeberka były grubsze (więcej oleju) i chyba szersze. Także tam robiono grzejniki olejowe o mocy 2,5kW. Moim zdaniem, te kaloryferki panelowe, jakie się u nas produkuje, powinny mieć moc 1kW do 1,5kW, a gdy mają być o mocy 2kW, to powinny mieć więcej członów (15-16).

    0
  • #26 16 Lis 2011 20:08
    irekmszyca
    Poziom 12  

    Na 99,9 procent,o ile nie było jakichś poważnych błedów konstrukcyjnych.Ale wygląda O.K.

    0
  • #27 27 Lis 2011 12:41
    sackreble
    Poziom 8  

    Mam jeszcze jedno pytanie co do ww instalacji.Na powrocie mam zawór do spuszczania wody,podłączyłem do niego węża z zasilaniem wody,przelew z banki zrobiłem do zlewu.W pokoju mam w tym miejscu odpowietrznik Bojler i kaloryfery - ogrzewanie oczywiście się zaciął wiec muszę odkręcać go całego ale sam już nie wiem czy jest powietrze czy nie,grzać grzeje ten i drugi jest w drugim pokoju zaraz za ścianą,czy tym odpowietrznikiem powinienem odpowietrzyć dwa grzejniki?Na obydwóch są spadki od zasilania w dol.Zaniepokoiło mnie to,ze zaczęło dziwnie szumieć w rurach i nie wiem czy to winna pompy bo może się kończy czy powietrze?Jak odkręcam ten odpowietrznik to niby syczy ale już sam nie wiem czy to powietrze czy po prostu woda.

    Mod. ROBSON33
    Należy poprawnie wkleić foto zgodnie z tą instrukcją
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html
    Proszę poprawić post nie usuwając powyższego wpisu .

    0
  • #28 27 Lis 2011 18:47
    pablowp1
    Poziom 22  

    Ze zdjęcia widać, ze instalacja ma wiele do życzenia. Tym odpowietrznikiem, o którym piszesz nie da się odpowietrzyć grzejnika. Jeżeli nie ma odpowietrznika na końcu grzejnika to pozostaje poluzować śrubunek przy grzejniku aż wyrzuci powietrze. a docelowo należny wyposażyć opisywany grzejnik w odpowietrznik i problem będzie z bani.

    0
  • #29 27 Lis 2011 19:38
    sackreble
    Poziom 8  

    Rozumiem.Oprócz odpowietrzników na końcu i wiadomo tego zaworu różnicowego co jeszcze przydałoby się tej instalacji?

    0
  • #30 28 Lis 2011 17:35
    irekmszyca
    Poziom 12  

    Nie bardzo rozumiem-odpowietrznik jest w tym trójniku?W takim razie jest za nisko,powinien być przynajmniej na poziomie góry grzejnika (a najlepiej założyć automatyczne w korku ).Układ ma to do siebie,że czasem sam się odpowietrzy-o ile nie powstał gdzieś syfon.Jeżeli grzejniki grzeją,to obserwuj tylko całość,może wszystko się uspokoi.Jeżeli będziesz miał problemy z moderatorem ,to napisz bezpośrednio>Pozdrawiam I.

    0