Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

CANBUS w żarówkach - jak?

djleeon603 29 Oct 2011 00:12 63845 20
  • #1
    djleeon603
    Level 20  
    Witam, poczukuje informacji, jak jest zrealizowana fizycznie identyfikacja żarówek CANBUS. Chcę wykonać sobie kilka żarówek LED, jednak chce uniknąć błedów w komputerze.

    Jesli ktoś wie, ma jakies materiały - proszę o odpowiedź;)

    pozdrawiam.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    ele5
    Conditionally unlocked
    Jak na moje to poprawianie fabryki to KOSZ! Da rade to obejść, ale co i jak to, nie to forum.
    Jestem przeciwnikiem jakichkolwiek przeróbek oświetlenia!! Fakt że LEDowe oświelenie jest nowoczesne,to montaż tego rodzaju światła do starszych modeli mija sie z celem,i wygląda FATALNIE...i efekt na drodze godny uśmiechu...

    Dodano po 8 [minuty]:

    Przykład z wczoraj. Koleś zapodał równolegle pod maska w swojej E 46 zarówki 5W a w lampach ledy!! Jaka zwała była jak ją otworzyłem i rozmawiałem na temat napawy czegoś innego i spoglądałem na silnik...Uniknął fakt, błędów,ale jaki cel??? Proszę CIE!

    Dodano po 1 [minuty]:

    P.S Oświetlenie,zasilanie bespośrednie nie lata na CANie!,tylko jego sterowanie.Jak już...
  • #3
    milejow
    Level 43  
    Jakieś nowe żarówki-CANBUS??? :D Gdzie to zapodają takie ciekawe terminy, na spryciarzach?
  • #4
    Gerri
    Mercedes specialist
    Żarówki CAN do bzdura wymyślona przez sprzedawców na Allegro.
    Tak jak "full wypas" - bo np. Mercedes nie może mieć jednocześnie ASR i ASD.
    Ale czego nie zrobią handlarze, żeby utwierdzić kupującego jaki to rewelacyjny i niepowtarzalny towar kupuje...
    Cały ten CAN w żarówkach polega na tym, że żarówka klasyczna (np. z migacza) pobiera prawie 2 ampery, a LED-owa dużo mniej i zostaje to rozpoznane jako usterka oświetlenia. Tak więc w środek trzeba wsadzić dodatkowy opornik, który spowoduje, że sterownik sprawdzający oświetlenie nie wyczuje różnicy. Po prostu: pobór mocy musi być taki sam i to jest ta cała wspaniała żarówka CAN (która z prawdziwym CANem nie ma nic wspólnego)
    Właściwie to na forum jest tyle na ten temat, że sam się sobie dziwię, że dzisiaj taki mam "dzień dobroci"...
  • Helpful post
    #5
    zwirek1
    Level 30  
    Witam
    Mam takie led-y (can-bus) W leonie i same oporniki nie wystarczą .
    Dodatkowo jest tranzystor npn który przy odpalaniu auta dostaje impuls i zaczyna przewodzić .
    Próbowałem składać taki układ złożyć na diodach z opornikami i wywala za każdym razem błąd i odcina napięcie na tą żarówkę .
    Żarówki sterowane są przez moduł bordnetz .
    Wypełnienie impulsu można regulować w zakresie 75-100%
    Pzdr
  • #6
    djleeon603
    Level 20  
    Witam, dziekuje za odpowiedzi.
    Nie rozumiem jednak z kąd tyle emocji... Człowiek wchodzi na forum zeby sie czegoś dowiedziec, a dostaje "dzien dobroci". "Łaski bez" - bo to mija sie z celem;)

    zwirek1 - Takiej odpowiedzi oczekiwalem. Dziękuję i Pozdrawiam.
  • #7
    milejow
    Level 43  
    Djleeon, bez nerwów, nie ma takich żarówek i kropka. Kontrola oświetlenia w nowoczesnych autach to porównywanie oporności i poboru prądu przez źródło światła, każde odstępstwo tych parametrów od wzorca traktowane jest jak usterka oświetlenia. Żeby LEDa działała bez wywalanie byków, trzeba doprowadzić do tego, aby zastosowane źródło wykazywało identyczne parametry pracy z oryginałem. Nie wszystkie auta z siecią CAN mają kontrolę oświetlenia, kontrola oświetlenia nie jest zarezerwowana tylko dla aut z siecią CAN
  • #8
    tzok
    Moderator of Cars
    Najlepiej pomyśleć - przecież do tych lamp wkłada się zwyczajne żarówki i wszystko działa, nie ma żadnych żarówek "CANBUS". Kombinacje z rezystorem nie zawsze się sprawdzają, bo przy odpowiedniej rezystancji jego moc musiałaby być porównywalna z mocą zastępowanej żarówki, a po drugie niektóre auta sprawdzają również wyłączone żarówki krótkimi impulsami prądowymi, a rezystancja zimnego włókna żarówki jest dużo mniejsza niż wynikająca z mocy i napięcia znamionowego.
  • #9
    Aleksander_01
    Level 41  
    O! Nadchodzi nowa era żarówek CANBUS, po erze silniczków krokowych.
    Miałem już kilka przypadków w nowszych autach gdy funkcję uszkodzonej żarówki przejmuje inna, auta przyjechały z innych warsztatów ponieważ nie mogli dać rady np. non stop świecący kierunek z przodu.
    TAK TRZYMAĆ. Są żarówki CANBUS, i trzeba je umieć wymienić ponieważ można spalić komputer.
    Ja na taką głupotę tylko zacieram ręce.
  • #10
    jasiu_01
    Level 1  
    Witam serdecznie!

    Prosiłbym o szczerą opinię nt. zarówek LED Can Bus. Mechanik zainstalował był swego czasu takie żarówki do mojego Audi a6( 3.0 TDI, rok produkcji: 2007):


    Po około 6 - 7 miesiącach padła lewa żarówka, pojawił się również błąd na desce.

    Moje pytanie - czy założenie żarówek z filtrem, który proponują sprzedawcy przedłuży żywotność tych żarówek? Za pierwszym razem mechanik nie zastosował tego filtru, próbował jednak przeprogramować odczyty tak, by komputer nie odbierał zbyt niskiej oporności LEDów jako błąd.


    Z góry dziękuję za rady. Pozdrawiam!

    Moderated By Błażej:

    "żarówki CAN Bus" to wymysł handlarzy do łapania jeleni i naiwniaków.

  • #11
    Gerri
    Mercedes specialist
    99% produktów dostępnych na rynku to odpustowa chińszczyzna. LED-y składające się na lampkę są bardzo niskiej jakości (przeważnie tzw. "pozakatalogowe") a do tego pracują przy zbyt dużym prądzie (żeby ładnie, mocno świeciły). Tak więc nie spodziewaj się, że to badziewie będzie długo działać. Zaklinanie i kombinacje z "filtrami" nic nie pomogą. Kup sobie następne i licz na to, że będą chociaż trochę lepszej jakości.
  • #12
    johnyhack
    Level 1  
    widzę że to forum zeszło na PSY amatorzy wypowiadają się w temacie w którym nie mają zielonego pojęcia. Do niedouczonych pseudo znawców szyna IC-Driving do oświtlenia led z modułami Can-Bus nie oporniki i nie piszcie glupot. A co za tym idzie zaniżanie poziomu pytanie-odpowiedź. To tyle w temacie.
  • #14
    slaviusz1
    Level 19  
    bo to jest polskie forum elektroda.pl i z prawdziwą pomocą ma niewiele wspólnego a jest tylko polem popisu dla wybranych. jak znasz angielski to na pierwszym lepszym branżowym forum ludzie z chęcią sobie pomagają. A tu owszem na PW i za kasę ! POLACTWO !
  • #15
    jurekk55
    Level 36  
    slaviusz1 wrote:
    jak znasz angielski to na pierwszym lepszym branżowym forum ludzie z chęcią sobie pomagają


    Znajdziesz tam takie idiotyzmy jak ten temat ?

    slaviusz1 wrote:

    bo to jest polskie forum elektroda.pl i z prawdziwą pomocą ma niewiele wspólnego a jest tylko polem popisu dla wybranych.


    Na samym forum samochodowym można by się doliczyć z setki osób które mają się czym popisać , wiedzą zawodową na podstawie wykształcenia. I kilka setek które liznęły tematykę z rubryk prasowych tytułowanych z reguły "Czy wiesz że...."
  • #16
    opamp
    User under supervision
    Może i panowie jestem sto lat za murzynami ale:
    Can to tylko magistrala między sterownikami a nie żarówkami.
    Kontrole żarówek można wyłączyć zależnie od auta.
    Moim zdaniem dawanie oporników ( grzejników ) żeby pokazać w okolicy jakim jest się kozakiem = bezsens.
  • #17
    MobilTruck
    Level 31  
    slaviusz1 wrote:
    bo to jest polskie forum elektroda.pl i z prawdziwą pomocą ma niewiele wspólnego a jest tylko polem popisu dla wybranych. jak znasz angielski to na pierwszym lepszym branżowym forum ludzie z chęcią sobie pomagają. A tu owszem na PW i za kasę ! POLACTWO !

    Zastanawia fakt,że nie którzy będąc tu od prawie dziesięciu lat,i mając po wyżej 300 postów,piszą o pomocy i Polskości mając w dorobku miej jak dyszkę w "opcji pomógł". Wykaż się a zostaniesz doceniony.
  • #18
    emrak
    Level 10  
    Wtrącę swoje 3 grosze i 2 punkty.
    Przypuśćmy że mam taki przypadek:
    Oświetlenie bagażnika i wnętrza, chcę zmienić na mocniejsze ledowe, ale koniecznie w oryginalnej instalacji i miejscach.
    Auto ma kontrole żarówek, zimną i ciepłą.
    Obie da się wyłączyć komputerem. Jak na ironię, sprawdzanie się wyłącza ale tylko w komputerze.
    Na zegarach komunikat występuje losowo.
    Żarówka miga. Na zapłonie krótki impuls co 10 sekund, przy otwartych drzwiach świeci ale gaśnie na 1-2 sekundy co 20 sekund, gdzie gdy gaśnie wywala błąd na zegarach.
    Różnica z włączonym sprawdzaniem żarówek jest taka, że gdy wywali błąd spalonej - odcina ją.
    Próbowałem obejść to kondensatorem i rezystorem mierzonym pod zimną żarówkę, niestety rezystor nie wytrzymał 2 minut, a kondensator 1000uf jedynie spowalniał efekt migania, błąd nadal wywalało.

    Przyznam się że nie zainwestowałem dla testów w super "żarówka z CANBUS", tylko dlatego że odpuściłem i dałem troszkę mocniejsze żarówki, ale ciekawi mnie to czysto teoretycznie jak oni to bez wielkich rezystorów obeszli :)
    Moderated By serwisantscani1:

    W jakim technicznym słowniku Kolega znalazł takie słownictwo ???

  • #19
    tzok
    Moderator of Cars
    Rozwiązanie z rezystorem i kondensatorem (połączonymi szeregowo ze sobą i równolegle z zasilaniem żarówki) ma na celu symulację rezystancji zimnego włókna żarówki (sprawdzaną impulsowo), nie sprawdzi się jednak w obwodach o regulowanej jasności lub z płynnym zapalaniem/wygaszaniem opartym o PWM - rezystor się spali. Czemu spali się rezystor podłączony równolegle do "żarówki LED" o rezystancji dobranej do zimnego włókna żarówki to chyba nie trzeba tłumaczyć.
  • #20
    emrak
    Level 10  
    serwisantscani1 Czepianie się.

    tzok Dobra o ile w oświetleniu wnętrza głównym ma to jakiś sens to w oświetleniu dodatkowym (satelitki do czytania, podświetlanie lusterek) i bagażniku, gdzie zapalanie żarówek działa na zasadzie wł/wył już nie ma, a są sprzedawane żarówki led które ludzie kupują i bez problemu się ściemniają jak normalne, czyli jest coś w tych "CANBUSach" co to umożliwia.[mod="serwisantscani1"]Nie czepianie....

    Regulamin.
  • #21
    tzok
    Moderator of Cars
    Zależy od samochodu i zastosowanego rozwiązania sterownia jasnością jak i kontroli żarówek. Czasem wystarczy podłączony równolegle kondensator 1u-10uF i ew. rezystor 4k7-10k.