Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny- jak uzyskać 2 prędkości?

szulii 31 Paź 2011 14:25 4682 11
  • #1 31 Paź 2011 14:25
    szulii
    Poziom 9  

    Witam wszystkich,
    Chciałbym zrobić urządzenie do ostrzenia noży na silniku elektrycznym.
    Lewa strona by był papier ścierny natomiast druga to filc.
    Potrzebuje mieć mniejsza prędkość na papierze około 600 obr/min natomiast na filcu ponad 1000. Czy są jakieś takie motoreduktory by wykonać coś takiego?
    Czy jest możliwość wykonania tego na 1 silniku? Prosze o podpowiedzi.
    Dziękuję i pozdrawiam
    Michał Szulc

    0 11
  • #3 31 Paź 2011 18:46
    jacur
    Poziom 32  

    Przekładnia na pasku klinowym, najmniej awaryjne ;)

    0
  • #4 31 Paź 2011 19:40
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 01 Lis 2011 10:51
    szulii
    Poziom 9  

    Dziękuje bardzo za odpowiedzi,
    Jednak ja potrzebuje by w tym samym czasie mieć te 2 predkosci. Czyli moze rzeczywiscie przekladnie wchodzą w rachubę jedynie, czy są silniki które z jednej strony mają czop i on ma właściwą swoją prekość czyli tą większa natomiast z 2 strony motoreduktor z wolniejszą prędkością?

    0
  • #6 01 Lis 2011 11:09
    mareczek222
    Poziom 13  

    A może dwa wałki napędzane z tego samego silnika, przekładniami pasowymi o różnym przełożeniu zdadzą egzamin? Na jednym wałku filc, a na drugim papier.

    0
  • #7 01 Lis 2011 21:05
    szulii
    Poziom 9  

    Tak właśnie zrobie chyba. Czy ma ktoś wzór od razu przy tym temacie jak obliczyć wielkość kół pasowych?

    0
  • #8 03 Lis 2011 09:17
    rafalspeed
    Poziom 10  

    Witam kolegę,

    Co do wielkości kół pasowych to wszystko zależy z jakiej prędkości silnika chcesz uzyskać te 1000 i 600 rpm.

    Podstawa to bazowy wzór na przekładnię gdzie przełożenie i=n1/n2 (n1 - prędkość wyjściowa n2-prędkość jaką chcesz uzyskać), to samo przełożenie i można wyznaczyć jako stosunek średnic kół napędowych czyli i=d2/d1 (jest to oczywiście prawdziwe dla przekładni redukującej obroty).
    Reasumując w Twoim przypadku jeśli silnik jaki posiadasz ma obroty 1400rpm i masz do dyspozycji wałki z obu stron to na jednej ze stron potrzebowałbyś przełożenia i=1,4(obroty 1000rpm); a na drugiej stronie i=2,3(3) (obroty 600rpm) co wg. wzoru i=d2/d1 musiałbyś przenieść na odpowiednie średnice kół pasowych tak by uzyskać takie same wartości. Czyli szukasz u siebie jakie miałbyś dostępne "kółka" na wałek silnika jaki posiadasz, a później szukasz "kółek" o średnicach 1,4 raza większej i 2,3 raza większej :)

    Dodatkowo chciałbym Cię uczulić na to, że jeśli nie posiadasz silnika dedykowanego do zabudowy z obu stron (gdzie prawdopodobnie będziesz musiał przedłużyć wałek z drugiej strony)to pamiętaj o dodatkowym podparciu i ułożyskowaniu wałka silnika w tylnej części, w przeciwnym przypadku może Tobie lub innemu użytkownikowi stać się krzywda ;) czego oczywiści Ci nie życzę.

    Oczywiści masz też możliwość uzyskania tego przy zastosowaniu tylko jednego przełożenia. O ile dobrze pamiętam to silniki asynchroniczne 6-polowe mają obroty znamionowe o wartości 1000rpm (w rzeczywistości wychodzi z tego jakieś 850 do 1000rpm w zależności od mocy i producenta) więc miałbyś już jedną prędkość bazową, a z drugiej strony wystarczyłaby przekładnia z przełożeniem i=1,6(6).

    Pozdrawiam i mam nadzieję, że trochę pomogłem (poza tym wujek google też by Ci pomógł gdybyś wpisał hasło "przekładnia pasowa" :))

    0
  • #9 22 Lis 2011 15:00
    szulii
    Poziom 9  

    Witam ponownie,
    A co myślicie by przerobić urządzenie które zamieściłem na zdjęciu ? jednak chciałbym by taśma szlifująca oraz filc były w ten sposób osadzone w maszynie I-I
    koszt takiego urządzenia to 160 zł a obroty 2950 / 134 obr/min.
    Jaka jest wasza opinia na ten temat?
    Silnik elektryczny- jak uzyskać 2 prędkości?

    0
  • #10 22 Lis 2011 23:38
    Marek_Pe
    Poziom 23  

    Używam szlifierki kątowej z regulacją obrotów zamocowanej w uchwycie na stole. Przy minimalnych obrotach z tarczą do szlifowania 160mm spokojnie sie ostrzy narzędzia bez obawy o spalenie ostrza.

    0
  • #11 30 Lis 2011 13:03
    szulii
    Poziom 9  

    Witam ponownie, już mam więcej informacji dlatego dołączam "szkic" :) i prosze czy ktoś może mi obliczyc jakiej wielkości potrzebuje koła pasowe.
    Dziękuje bardzo
    Silnik elektryczny- jak uzyskać 2 prędkości?

    0
  • #12 30 Lis 2011 21:59
    mareczek222
    Poziom 13  

    Żeby otrzymać 300 obr/min z silnika 3000 obrotów na minutę to musisz 10 razy zmniejszyć obroty czyli średnica koła na silniku musi być 10 razy mniejsza od koła na wałku. Jak na silnik założysz koło fi 60 to na wałek musiałbyś założyć fi 600mm. Za duże.
    Albo poszukasz silnika o obrotach 1000/min, albo zastosujesz wałek pośredni.
    Przy silniku o obrotach 1000/min zastosujesz przełożenie :
    Fi 60 na silnik fi 180 na wałek polerki. Fi 60 na wałek z kamieniem, fi 180 na silnik
    p.s.
    Uważam, że zakup szlifierki dwutarczowej ma sens. Wystarczy, że zwiększysz średnicę filcu dwa razy i uzyskasz zbliżoną do zakładanej prędkość liniową.
    Pozdrawiam.

    0
  Szukaj w 5mln produktów