Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ZETOR 3340- nie działa klakson

jarekstryszawa 22 Feb 2012 19:47 10180 44
lampy.pl
  • lampy.pl
  • #32
    jarekstryszawa
    Level 22  
    OK, dzięki. A kabel popielaty czemu służy?
  • lampy.pl
  • #33
    Zico63
    Level 37  
    Obrotomierz/licznik motogodzin (w "zegarach").
  • #34
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Dziwne- muszę sprawdzić czy do motogodzin i obrotów nie ma linki.

    Z tego co czytam na necie to wiele na ciągniku nie sprawdzę, chyba go zdemontuję i zawiozę do elektryka. Tak jeszcze myślę, jeśli wzbudzenie to plus od stacyjki to jak go dotknę do masy to powinno być zwarcie. A ten fioletowy musiałby sterować kontrolką ładowania.

    W altku w ruskim moto lampka kontrolna działała w ten sposób, że plus od stacyjki szedł na jeden styk żarówki, kabek od drugiego styku szedł do reglera. Przy braku ładowania styk masował i żarówka świeciła, podczas ładowania plus spotykał się z plusem i żarówka gasła.
  • #35
    Zico63
    Level 37  
    Styk W (a taki tam chyba widzę) jest do obrotomierza; z resztą, o ile pamiętam 3340 ma to na elektryce nie na lince...
    A je to tady:
    ZETOR 3340- nie działa klakson
  • #36
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Zaskoczyłeś mnie z tym obrotomierzem- wot tiechnika...
    No to jak tam zatem działa kontrolka ładowania?
  • #37
    Zico63
    Level 37  
    Jest to to samo co w Skodach Felicjach na przykład. Z zasilania (styk 15 stacyjki) prąd idzie na zegary na kontrolkę ładowania. Poprzez tą kontrolkę wchodzi w alternator oraz regulator napięcia. Ten prąd wzbudza alternator z niskich obrotów, później już alternator radzić ma sobie sam.
    Tych opisów działania układu ładowania jest tak na forum, że pewnie te nasze posty zaraz wywalą do kosza; radzę czytać szybko :D
    W rosyjskich maszynach to można pisać prace dyplomowe o ich układach: po co można coś zrobić prosto, jeśli można skomplikować?
  • #38
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Mody się może ulitują i nie wytną :D

    Teraz zaczynam kapować, wyośliłeś mi to łopatologicznie, dzięki za cierpliwość. Czyli ze styku lampki ładowania kabel leci sobie dalej na ten żółty na D+ (i w tym układzie można go bezkarnie zewrzeć do masy).
    Acha, jeszcze jedno mnie zaintrygowało- gdy na wciśniętym kluczyku (kontrolka ładowania świeci, silnik nie pracuje) włączę lewy kierunek to kontrolka ładowania miga jakby coś nie teges było z masą (drugi kierunek OK). Konektory przeczyściłem i spryskałem WD, reszta kontrolek działa dobrze.
  • Helpful post
    #39
    Zico63
    Level 37  
    Zasadniczo, lampy kierunkowskazów mają masę przez swe mocowanie; możliwe, że jest zaśniedziałe mocowanie tej lewej przedniej na kabinie.
    Jednak w połączeniu ze zjawiskiem niegaśnięcia lampki "na postoju", możliwe jest jakieś zwarcie w zegarach, pod tablicą rozdzielczą.
    Może inną procedurę zastosować: odłączyć żółty przewód D+ i starannie go zaizolować na chwilę. Żarówkę 12V/4-5W w izolowanej (by się nie zetknęła z masą) oprawce podłączyć od śruby B+ do konektora D+, zamiast żółtego przewodu. Grubego czerwonego przewodu NIE odłączamy, ma być nadal przykręcony. Bardzo uważamy, na śrubie jest pełne napięcie akumulatora! Najlepiej do prac odłączyć akumulator. Żarówka ma świecić a po uruchomieniu silnika gasnąć i na śrubie B+ napięcie z ok. 12,5V ma rosnąć do regulowanego ok.14V.
    ZETOR 3340- nie działa klakson


    Na zdjęciu alternatora u Kolegi widać niebezpiecznie przykręcone końcówki czerwonego i szarego - warto je poprawić i zadbać by nie miały żadnej możliwości zwarć!
  • #40
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Dzięki- spróbuję jeszcze zrobić ten test. Jeśli chodzi o konektory to tak jest zrobione fabrycznie, może faktycznie poprawię knedlików.
  • #41
    jarekstryszawa
    Level 22  
    @Zico63- jesteś wielki!

    Zrobiłem test według Twojego zalecenia i stwierdziłem, że żarówka gaśnie prawidłowo, a napięcie wynosi ok. 14V. Zatem gramy dalej...
    Zaskoczyło mnie, że po odpięciu żółtego kabla od wzbudzenia kontrolka ładowania dalej się świeciła. To w połączeniu z miganiem kontrolki w rytm kierunkowskazów zasiało w mym sercu niepokój co prawidłowości podłączenia kabli pod deską. To był dobry trop- sprawdziłem, który kabel ma przejście od kontrolek do D+.
    BINGO- na drugi styk lampki kontrolnej wpiąłem niewłaściwy żółty kabel.
    Instalacja jest bardzo rozbudowana i ma sporo wolnych kabelków- albo ja przy wymianie żarówki albo poprzednik coś namieszał.
    Błędnie wpięty do kontrolki kabel prowadził do masy i dlatego kontrolka świeciła, a na właściwy kabel prowadzący do styku D+ nie szło napięcie.

    Jeszcze raz dziękuję za cierpliwość- konsultacje uchroniły mnie przed niepotrzebnym demontażem alternatora.
  • #42
    Zico63
    Level 37  
    No to bardzo się ciszę: raz, że usterka jest usunięta, dwa, że był to drobiazg no i trzy, że Kolega zdobył kolejne, nowe doświadczenia.
    Życzę Koledze pomyślności, wszystkiego dobrego i zadowolenia z traktorka.
    P.S.: dzięki za punkcik :sm9:
  • #43
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Tu relacja z pola bitwy: http://jarekstryszawa13.w.interia.pl/altek_zetor.html

    A to moje przykładowe zmagania z instalkami w motocyklach:

    - http://jarekstryszawa9.w.interia.pl/prady.htm prądnica z MZ do AWO
    - http://jarekstryszawa10.w.interia.pl/dniepr3.htm#04.03.2007._naprawa_stacyjki adaptacja stacyjki z K750 do dniepra z alternatorem
    - http://jarekstryszawa1.w.interia.pl/radiosowiet.htm radio w rusku

    Też staram się pomagać innym, czasem nawet skutecznie ;-)
  • #44
    Zico63
    Level 37  
    No to Kolega jest już z praktyką.
    Szczególnym rodzynkiem jest ten Audio-system w "rusku"... Pięknie! Pochwalam!
    Raz jeszcze - Wszystkiego Najlepszego! :spoko: