Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ZETOR 3340- nie działa klakson

jarekstryszawa 22 Feb 2012 19:47 9625 44
  • #32
    jarekstryszawa
    Level 22  
    OK, dzięki. A kabel popielaty czemu służy?
  • #33
    Zico63
    Level 37  
    Obrotomierz/licznik motogodzin (w "zegarach").
  • #34
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Dziwne- muszę sprawdzić czy do motogodzin i obrotów nie ma linki.

    Z tego co czytam na necie to wiele na ciągniku nie sprawdzę, chyba go zdemontuję i zawiozę do elektryka. Tak jeszcze myślę, jeśli wzbudzenie to plus od stacyjki to jak go dotknę do masy to powinno być zwarcie. A ten fioletowy musiałby sterować kontrolką ładowania.

    W altku w ruskim moto lampka kontrolna działała w ten sposób, że plus od stacyjki szedł na jeden styk żarówki, kabek od drugiego styku szedł do reglera. Przy braku ładowania styk masował i żarówka świeciła, podczas ładowania plus spotykał się z plusem i żarówka gasła.
  • #35
    Zico63
    Level 37  
    Styk W (a taki tam chyba widzę) jest do obrotomierza; z resztą, o ile pamiętam 3340 ma to na elektryce nie na lince...
    A je to tady:
    ZETOR 3340- nie działa klakson
  • #36
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Zaskoczyłeś mnie z tym obrotomierzem- wot tiechnika...
    No to jak tam zatem działa kontrolka ładowania?
  • #37
    Zico63
    Level 37  
    Jest to to samo co w Skodach Felicjach na przykład. Z zasilania (styk 15 stacyjki) prąd idzie na zegary na kontrolkę ładowania. Poprzez tą kontrolkę wchodzi w alternator oraz regulator napięcia. Ten prąd wzbudza alternator z niskich obrotów, później już alternator radzić ma sobie sam.
    Tych opisów działania układu ładowania jest tak na forum, że pewnie te nasze posty zaraz wywalą do kosza; radzę czytać szybko :D
    W rosyjskich maszynach to można pisać prace dyplomowe o ich układach: po co można coś zrobić prosto, jeśli można skomplikować?
  • #38
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Mody się może ulitują i nie wytną :D

    Teraz zaczynam kapować, wyośliłeś mi to łopatologicznie, dzięki za cierpliwość. Czyli ze styku lampki ładowania kabel leci sobie dalej na ten żółty na D+ (i w tym układzie można go bezkarnie zewrzeć do masy).
    Acha, jeszcze jedno mnie zaintrygowało- gdy na wciśniętym kluczyku (kontrolka ładowania świeci, silnik nie pracuje) włączę lewy kierunek to kontrolka ładowania miga jakby coś nie teges było z masą (drugi kierunek OK). Konektory przeczyściłem i spryskałem WD, reszta kontrolek działa dobrze.
  • Helpful post
    #39
    Zico63
    Level 37  
    Zasadniczo, lampy kierunkowskazów mają masę przez swe mocowanie; możliwe, że jest zaśniedziałe mocowanie tej lewej przedniej na kabinie.
    Jednak w połączeniu ze zjawiskiem niegaśnięcia lampki "na postoju", możliwe jest jakieś zwarcie w zegarach, pod tablicą rozdzielczą.
    Może inną procedurę zastosować: odłączyć żółty przewód D+ i starannie go zaizolować na chwilę. Żarówkę 12V/4-5W w izolowanej (by się nie zetknęła z masą) oprawce podłączyć od śruby B+ do konektora D+, zamiast żółtego przewodu. Grubego czerwonego przewodu NIE odłączamy, ma być nadal przykręcony. Bardzo uważamy, na śrubie jest pełne napięcie akumulatora! Najlepiej do prac odłączyć akumulator. Żarówka ma świecić a po uruchomieniu silnika gasnąć i na śrubie B+ napięcie z ok. 12,5V ma rosnąć do regulowanego ok.14V.
    ZETOR 3340- nie działa klakson


    Na zdjęciu alternatora u Kolegi widać niebezpiecznie przykręcone końcówki czerwonego i szarego - warto je poprawić i zadbać by nie miały żadnej możliwości zwarć!
  • #40
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Dzięki- spróbuję jeszcze zrobić ten test. Jeśli chodzi o konektory to tak jest zrobione fabrycznie, może faktycznie poprawię knedlików.
  • #41
    jarekstryszawa
    Level 22  
    @Zico63- jesteś wielki!

    Zrobiłem test według Twojego zalecenia i stwierdziłem, że żarówka gaśnie prawidłowo, a napięcie wynosi ok. 14V. Zatem gramy dalej...
    Zaskoczyło mnie, że po odpięciu żółtego kabla od wzbudzenia kontrolka ładowania dalej się świeciła. To w połączeniu z miganiem kontrolki w rytm kierunkowskazów zasiało w mym sercu niepokój co prawidłowości podłączenia kabli pod deską. To był dobry trop- sprawdziłem, który kabel ma przejście od kontrolek do D+.
    BINGO- na drugi styk lampki kontrolnej wpiąłem niewłaściwy żółty kabel.
    Instalacja jest bardzo rozbudowana i ma sporo wolnych kabelków- albo ja przy wymianie żarówki albo poprzednik coś namieszał.
    Błędnie wpięty do kontrolki kabel prowadził do masy i dlatego kontrolka świeciła, a na właściwy kabel prowadzący do styku D+ nie szło napięcie.

    Jeszcze raz dziękuję za cierpliwość- konsultacje uchroniły mnie przed niepotrzebnym demontażem alternatora.
  • #42
    Zico63
    Level 37  
    No to bardzo się ciszę: raz, że usterka jest usunięta, dwa, że był to drobiazg no i trzy, że Kolega zdobył kolejne, nowe doświadczenia.
    Życzę Koledze pomyślności, wszystkiego dobrego i zadowolenia z traktorka.
    P.S.: dzięki za punkcik :sm9:
  • #43
    jarekstryszawa
    Level 22  
    Tu relacja z pola bitwy: http://jarekstryszawa13.w.interia.pl/altek_zetor.html

    A to moje przykładowe zmagania z instalkami w motocyklach:

    - http://jarekstryszawa9.w.interia.pl/prady.htm prądnica z MZ do AWO
    - http://jarekstryszawa10.w.interia.pl/dniepr3.htm#04.03.2007._naprawa_stacyjki adaptacja stacyjki z K750 do dniepra z alternatorem
    - http://jarekstryszawa1.w.interia.pl/radiosowiet.htm radio w rusku

    Też staram się pomagać innym, czasem nawet skutecznie ;-)
  • #44
    Zico63
    Level 37  
    No to Kolega jest już z praktyką.
    Szczególnym rodzynkiem jest ten Audio-system w "rusku"... Pięknie! Pochwalam!
    Raz jeszcze - Wszystkiego Najlepszego! :spoko: