Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ZETOR 3340- nie działa klakson

31 Paź 2011 20:22 9013 44
  • Poziom 21  
    W zakupionym zetorze 3340 nie działa klakson.

    Poprzedni właściciel nie wie w jakich okolicznościach przestał działać, schematu niestety nie posiadam (może ktoś poratuje?). Przełącznik zespolony wygląda na sprawny (wszystkie pozostałe pozycje działają). Do klaksonu dochodzi jeden czerwony kabel i dwa białe z drugiego konektora klaksonu. Testowałem próbówką i wygląda, że prąd nie dochodzi na żaden z kabli (oczywiście sprawdziłem wszystkie bezpieczniki).
    Dysponuje może ktoś schematem do tego modelu lub może pomóc w diagnozie usterki?
  • Sklep HeluKabel
  • Użytkownik obserwowany
    Pierwsze pytanie czy na krótko działa klakson? Wskazuje na to że Czerwony do + a biały do masy.
  • Poziom 21  
    Tego nie testowałem, ale na czerwonym kablu (z dodatkową koszulką) nie ma napięcia, to sprawdzałem.
    Według Ciebie będzie tak, że stale dochodzi plus na jeden konektor (czerwonym kablem), a biały kabel przez wyłącznik masując zwiera obwód i włącza klakson?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 37  
    jarekstryszawa napisał:
    będzie tak, że stale dochodzi plus na jeden konektor (czerwonym kablem), a biały kabel przez wyłącznik masując zwiera obwód i włącza klakson?

    Nie. Z bezpiecznika 1 poprzez włącznik jest podawany plus, a drugi "pin" sygnału ma cały czas masę.
  • Poziom 21  
    @Zico63 - nie masz przypadkiem schematu?
    Jeśli jest tak jak piszesz to albo awaria jest w wyłączniku albo gdzieś po drodze w kablach. Podpiąłem próbówkę pod czerwony kabel i przy włączaniu przełącznika nie pojawiał się plus.
  • Poziom 21  
    Dzięki za link.

    To będzie nr 18- prepinacz smerniku svetel a houkaczky tylko ten schemat jest słabo czytelny...

    Dodano po 22 [minuty]:

    Z drugiego schematu wynika, że plus na sygnał idzie z 4 pinu w kostce od przełącznika- tylko, że są dwie identyczne kostki, z takimi samymi numerami.
    Jutro muszę to oblukać w ciągniku.
  • Poziom 21  
    Faktycznie, ten bardziej czytelny. Tylko jak rozumieć te literki przy kostkach A i B? Rozumiem, że cyfry 7 i 8 oznaczają poszczególne kostki, a A i B to będzie samiec i samica kostki?
  • Poziom 37  
    Duże cyfry 7 i 8 oznaczają inne elementy (czujnik temp. płynu i wskaźnik hamulca postojowego), natomiast te małe - tak. A literki A i B oznaczają faktycznie części kostki i jak widać są to pary kostek - czyli dla jasności rysunku przedstawiono kostki rozpięte. Literki służą łatwiejszemu dopasowaniu sobie schematu.

    Największa zaleta formy jpg tego schematu to możliwość dowolnego powiększenia sobie fragmentu, przy zachowaniu pełnej czytelności. Szkoda, że nie można dać Koledze Aniram33 "Pomógł"... :cry:
  • Poziom 21  
    Dzisiaj trochę grzebnąłem w instalacji- wychodzi na to, że padł przełącznik zespolony. W białej kostce na sygnał idzie zielony kabel, ale od przełącznika nie przychodzi na niego plus (oprócz tego reszta funkcji przełącznika działa bez zastrzeżeń). Po podaniu plusa na zielony kabel w kostce sygnał działa.
    Mam taki plan:

    1. Wyjąć, rozebrać i ewentualnie naprawić przełącznik (czy jest rozbieralny i czy ktoś go już skutecznie remontował?).

    albo:

    2. Wykorzystać zaślepiony otwór w desce, wsadzić tam zwykły przycisk sygnału, podać na niego plus od gniazda zapalniczki (po bezpieczniku) i dalej po wyłączniku na zielony kabel wypięty z wtyczki. Po zakupie nowego przełącznika gdy stary padnie na amen wrócę do oryginalnego rozwiązania.
  • Poziom 37  
    To wyjście numer 2 jest lepsze o tyle, że w razie niepodołania temu wyłącznikowi - zostałby Kolega bez innych także funkcji w traktorze. Po kupnie nowego lub "prawie nowego" na, powiedzmy :wink: , aukcji - warto ten stary spróbować naprawić i mieć go "na zapas".
  • Poziom 21  
    Nowy kosztuje siakieś 130 zł. - to nie jest jakieś wielkie ryzyko. Mając nowy w garści, można dla sportu spróbować zreanimować stary.
  • Poziom 21  
    Klakson ogarnięty- na nowym przycisku trąbi jak wściekły.
    Mam jeszcze jedno pytanko: co się stanie gdy do grzałki w bloku na amerykanckie napięcie 120V podam jedynie słuszne 230V?
    Podejrzewam, że zagrzeje krótko acz intensywnie...

    Czy można zastosować jakiś zasilacz przy mocy grzałki 1200 Wat?
  • Poziom 37  
    Przy mocy nominalnej (napisanej :D ) 1200W przy 120V, przy 230V będzie to rząd 2400W i trudno znaleźć zasilacz (jak rozumiem regulowany) na takie moce.
    Bo troszkę nie rozumiem użytego określenia: "zasilacz".
  • Poziom 26  
    jarekstryszawa napisał:
    Mam jeszcze jedno pytanko: co się stanie gdy do grzałki w bloku na amerykanckie napięcie 120V podam jedynie słuszne 230V?

    Wystarczy ją wpiąć do sieci przed diodę o odpowiedniej wydajności prądowej.
  • Poziom 21  
    @Zico63- miałem na myśli transformator podłączony na wejściu do sieci 230V dający na wyjściu napięcie 120V do zasilenia grzałki.

    @carot- możesz mi to objaśnić- jak praktycznie to rozwiązać?
  • Poziom 26  
    Kup sobie diodę prostowniczą 30A i włącz w szereg z grzałką. Dioda wyprostuje napięcie sieci, obniżając je połowę-tzw. prostowanie jedno połówkowe. Grzałce jest to obojętne, czy dostanie zmienne 110, czy stałe.
  • Poziom 21  
    Czyli na kablu zasilającym przecinam jedną żyłę i wpinam tam diodę.

    Czy będzie ważne która nóżka diody będzie od strony wtyczki?
    Czy dioda będzie się mocno grzać w czasie pracy?
  • Poziom 26  
    jarekstryszawa napisał:
    Czyli na kablu zasilającym przecinam jedną żyłę i wpinam tam diodę.

    Tak, żyłę fazową.
    jarekstryszawa napisał:
    Czy będzie ważne która nóżka diody będzie od strony wtyczki?

    Owszem, katoda w stronę grzałki.
    jarekstryszawa napisał:
    Czy dioda będzie się mocno grzać w czasie pracy?

    Będzie przez nią pobierany prad 10A, więc będzie dość ciepła.
  • Poziom 21  
    Rozumiem, czyli trzeba będzie uważać przy podłączaniu grzałki do różnych gniazdek, albo zrobić jakiś dodatkowy przełącznik.
    Czy jak podłączę inaczej tzn. na kablu z diodą będzie neutral to spali się grzałka?
  • Poziom 26  
    Nie, źle to ująłem, nieważne, czy będzie na fazie, czy na zerze, prostujesz prąd jedno połówkowo i tyle. Myślałem o czym innym jak pisałem.
  • Poziom 26  
    Jak najbardziej. Wystarczy ją tylko przykręcić do radiatora.
  • Poziom 21  
    Czyli muszę zrobić jakieś pudełko z radiatorem, do niego kabel z wtyczką sieciową i z drugiej strony wyjście na zasilenie grzałki w bloku.
    Myślę, że na dużym mrozie trzeba będzie grzać ze 30 minut- system wydoli?
  • Poziom 26  
    jarekstryszawa napisał:
    Myślę, że na dużym mrozie trzeba będzie grzać ze 30 minut- system wydoli?

    Jesli chodzi o diodę, nie ma problemu, a czy nagrzeje silnik? Nie wiem, powinno. A całą obudowę do diody i radiatora, daj z wyłącznikiem wewnątrz kabiny ciągnika. A na zewnątrz gustownie wyprowadzone przyłącze 230v. W przyszłości można by zamontować jakiś mały automatyczny prostownik i podpinać ciągnik na noc.
  • Poziom 21  
    Plan jest trochę inny, bo mamy akurat dwa ciągniki z takimi samymi grzałkami. Wtedy opłaca się zrobić patent z przenośnym zasilaniem do obu, bo normalnie to nowa grzałka na 230 kosztuje ok. 90 zł.
    Odpada jednak kłopotliwy montaż- trzeba spuścić płyn, dojście przy ramie tura jest niezbyt dobre, możliwe są wycieki itp.
  • Poziom 21  
    Odświeżę trochę temat- kupiłem nowy przełącznik i przed zmianą spróbowałem jeszcze rozebrać stary: okazało się, że po prostu styki trza było przeczyścić. Wszystko działa, a przełącznik przydał się jak znalazł do sterowania świecą płomieniową.
    (reportaż z montażu świecy: http://jarekstryszawa13.w.interia.pl/swieca.html ).

    Mam jednak inne pytanko: wymieniłem spaloną żarówkę w kontrolce ładowania i po odpaleniu silnika żarówka nie gaśnie. Alternator jeszcze z farbą na śrubach, nieruszany. Co sprawdzić przed wymontowaniem altka z ciągnika? Na szybko sprawdziłem napięcie na bezpieczniku podczas pracy ciągnika (starym i mało dokładnym miernikiem) i nie widzę różnicy podczas gazowania i gaszenia silnika. Mierzyć napięcie na grubym kablu wychodzącym z alternatora?
  • Poziom 37  
    Było po wielokroć: żarówka oczywiście sprawna (różnie bywa, nawet z tymi "ze sklepu"), o właściwej mocy i napięciu? kablek wzbudzenia odpiąć od altera, dotknąć masy i włączyć zapłon - nie silnik, kontrolka ma świecić; zmierzyć napięcie na dużej śrubie (B+), ma być równe temu na akumulatorze.
  • Poziom 21  
    Oczywiście żarówki dwie sprawdzone, 12V, 2W. Kontrolka świeci po włączeniu zapłonu.
    Który z kabli na fotce to będzie wzbudzenie: żółty czy popielaty?

    ZETOR 3340- nie działa klakson

    Podczas wyciągania kabla uszkodziłem plastykową osłonę i założyłem żółto- zieloną opaskę- stąd nietypowy konektor na białym kablu, który idzie od reglera.