Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Espace III - nie odpala

SQ9MEM 01 Nov 2011 23:11 14602 24
Helukabel
  • #1
    SQ9MEM
    Level 29  
    Witam!
    Mam następujący problem - znajomy wyciągał skrzynię z Espace III JE0 z silnikiem FR3 (skrzynia JC5) w celu wymiany uszkodzonej zębatki prędkościomierza. Po założeniu skrzyni zapomniał o przykręceniu głównej linki masy do silnika (i próbował w takim stanie odpalać auto). Niestety po przykręceniu linki masy auto nie odpala. Po odczycie CLIP-em wyszły dwa błędy - błąd czujnika wałka rozrządu i błąd obwodu przekaźnika pompy paliwa (CC.1 - zwarcie). Czujnik sprawdziłem - jest sprawny, jeśli chodzi o przekaźnik pompy paliwa to nie pojawia się w ogóle wysterowanie cewki, żeby było ciekawiej to po bezpośrednim zwarciu nóżek wykonawczych przekaźnika pompa też się nie odzywa. Przeanalizowałem dostępne w sieci schematy, ale do tego rocznika są bardzo ciężko dostępne. Prawdopodobnie właściwym schematem dla tego auta jest NT8125 (na to wskazuje naklejka z rozpiską bezpieczników), ale znalazłem go tylko na francuskim e-bay'u. Schemat od NT8166, który jest w miarę dostępny nie odpowiada stanowi faktycznemu. Zastanawiam się, czy kolega który wyciągał sobie skrzynię nie urwał czegoś w wiązce komory silnika, ale bez schematu to tylko domysły. Czy ktoś spotkał się z podobno sytuacją i ma jakieś rady ? To dla mnie honorowa sprawa, bo jestem winien koledze przysługę.
  • Helukabel
  • #2
    panam
    Level 29  
    sprawdź czujnik położenia wału
  • Helukabel
  • #3
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Pewnie uszkodzony w trakcie wymiany czujnik położenia wału. Nie pamiętam czy tam nie masz też zabezpieczenia udarowego (czujnik wstrząsowy).
  • #4
    panam
    Level 29  
    udarowego nie ma

    Dodano po 2 [minuty]:

    czujnik jest z poduszek, czyli jak był dzwon to nie odpali
  • #5
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No to jedna wątpliwość odpadła.
  • #6
    SQ9MEM
    Level 29  
    Jeśli chodzi o wyłącznik inercyjny (odcinający pompę paliwa) to został sprawdzony - jest sprawny - patrząc od przodu auta po lewej stronie od alternatora. Drobna korekta - został sprawdzony czujnik położenia wału (na razie tylko pod kątem rezystancji - 220 Ohm, nie sprawdzałem jeszcze, czy wytwarza impulsy), nie wałka rozrządu. Żeby było ciekawie, to na różnych stronach ten sam czujnik jest opisywany jako czujnik położenia wału lub wałka rozrządu, choć jest to ewidentnie czujnik położenia wału. Poza tym zostaje kwestia pompy paliwa.
  • #7
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Pompa wstanie po założeniu nowego czujnika. Albo ten masz niepoprawnie założony.
  • #8
    SQ9MEM
    Level 29  
    Na pewno ? Pytam, bo z takim dziwnym rozwiązaniem, żeby była blokowana pompa się jeszcze nie spotkałem. Pompa nie jest załączana nawet podczas przekręcania kluczyka.
  • #9
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Na pewno!
  • #10
    SQ9MEM
    Level 29  
    Ok, dziękuje. Jutro podłożę inny czujnik.
  • #11
    Doktorr
    Level 35  
    Ja bym zajrzał do wnętrza sterownika silnika. Po takiej przypadłości powinny być zjarane ścieżki masowe.
  • #12
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To Espace III to ocalały ;)
  • #13
    SQ9MEM
    Level 29  
    Czujnik zmieniony. Brak efektu. Cały czas te same błędy. Nie ma możliwości zajrzenia do sterownika - zalewany (Siemens Fenix).
  • #14
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Posprawdzane masy na sterowniku? Zasilania wszystkie są? Co masz na pinach czujnika wału? Oscyloskop coś pokazuje?

    Dodano po 57 [sekundy]:

    Sterownik jest naprawialny ;)
  • #15
    Doktorr
    Level 35  
    No to zostało ci sprawdzić ciągłość przewodów między sterownikiem a czujnikiem, plusy i masy na sterowniku jak wszystko ok to szukać sterownika.
  • #16
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    E tam, sterownik można naprawić, można też wymienić. Najważniejsze to dokonać pomiarów.
  • #17
    SQ9MEM
    Level 29  
    ECU podmieniłem. Dalej te same błędy. Nie mam niestety żadnej rozpiski pinów do ECU:/ Zgodnie z zaleceniami sprawdzę impulsy z czujnika wału. Ale zastanawia mnie, czemu ECU pokazuję błąd czujnika wałka rozrządu, a nie czujnika wału.
  • #18
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To sprawdzić trzeba. Nie się zastanawiać. Bezpieczniki wszystkie sprawdzone? Dokładne dane auta poproszę.
  • #19
    SQ9MEM
    Level 29  
    A jakie dane są jeszcze potrzebne oprócz podanych w pierwszym poście ? Dodam jeszcze, że silnik to 2.0 8V benzyna.
  • #22
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Pewnie. że masz błąd czujnika i pompy bo nie masz zasilania. Idzie z jednego przekaźnika. Spalony masz bezpiecznik. Podaj zasilanie na krótko od strony pompy, i zapali.
  • #23
    SQ9MEM
    Level 29  
    Pierwsze wyniki są takie: napięcie na podstawkę przekaźnika (robocze) grubym czerwonym przewodem dochodzi. Zwarcie z grubym białym nie daje żadnych efektów. Podanie plusa bezpośrednio na biały również nie daje efektów. Wszystkie bezpieczniki sprawdzone, zarówno w kabinie jak i komorze silnika (chyba że są jeszcze gdzieś jakieś inne, o których nie wiem). Podanie plusa na cienki biały przewód (sterujący cewką przekaźnika) powoduje o dziwo załączenie rozrusznika - nie mam pojęcia dlaczego, skoro w/g schematu jest dołączony do linii 15. Nie sprawdzałem jeszcze zasilań ECU, ale dziś sprawdzę. Z pomiarów wynika również, że czujnik położenia wałka rozrządu po podaniu plusa na gruby biały przewód roboczy wychodzący z podstawki przekaźnika nie otrzymuje zasilania. Ze schematu widzę, że z przekaźnika, który zasila pompę paliwa są zasilane jeszcze wtryskiwacze, EVAP, IAC, sonda lambda i czujnik wałka rozrządu. Postaram się posprawdzać, czy na te elementy dochodzi zasilanie po podaniu go bezpośrednio na biały gruby przewód wychodzący z podstawki przekaźnika.
  • #24
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wiesz co, oddaj auto do mechanika póki da się jeszcze je uratować. To podawanie plusa tu i tam nie wróży sukcesów. Tak nie wolno robić!
  • #25
    SQ9MEM
    Level 29  
    Znalazł się spec widzę - sam polecałeś podawać zasilanie na krótko. Wolno, tylko z głową, a wierz mi, że wiem co robię. Dziękuje wszystkim, którzy przesłali schematy. A usterka była bardzo prosta - podstawki przekaźników były pozamieniane miejscami i przekaźnikiem głównym okazał się być przekaźnik, który brałem za przekaźnik od świateł. Uszkodzeniu uległa cewka przekaźnika - oberwane doprowadzenie.