Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

LPG do diesla sterowanie dawką lpg

drzewko1 03 Nov 2011 00:16 24481 53
NDN
  • #1
    drzewko1
    Level 11  
    Witam
    Myślę nad adaptacją instalacji lpg do diesla,byłaby to instalka ze sterowaniem elektronicznym.
    Pomoże mi ktoś kto zna instalacje od strony montażu.
    Mam sterownik Bingo M i do niego chcę dobrać parownik o małej wydajności jakiej marki polecacie.
    Motor to 2,8 td około 120KM lecz to nie istotne ponieważ dawka gazu będzie ograniczona do minimum około 20% właściwego paliwa.
    Ilość podawanego gazu chciałbym wysterować ciśnieniem z turbosprężarki tzn.w zależności od obciążenia silnika czym większe tym większe ciśnienie robi turbina od 0bar do 0,9bara to i więcej gazu zapodaje.
    Czy da to się wykonać sensorem PS-01 lub 02 ?
    Jak się nie da to czym ?Jakiś przetwornik nadciśnienie na impuls elektryczny. Całość załączałaby się tradycyjnie z kabiny przez podanie +(tak dla bezpieczeństwa) poprzez sygnał z obrotomierza i czujnik temperatury parownika po osiągnięciu właściwej temperatury silnika.Ilość gazu krokowym.
    Cały pic polega na w miarę dokładnym podaniu małej ilości gazu w zależności od obciążenia nie od obrotów silnika.
    Są gotowe instalacje w car-gazie ale na to mnie nie stać bagatela od 4tyś zł do 7,5 ful wypas.
    Dlatego próbuję coś sam sklecić i szukam pomocy,rady,podpowiedzi.
    Proszę nie piszcie tylko że to się nie opłaca , bo miałem okazję przejechać się LT-ekiem z tym modem dla mnie rewelacja pracował jak benzynka prawie bezszelestnie a ciągną z dołu jak szalony lecz nie było czasu na podgląd jak to wykonane i czego. Nie mogłem się dogadać bo to Węgier był.
    Nie znam ichniego języka tyle zrozumiałem mała dokładna dawka gazu zależna od ciśnienia turbosprężarki.LTek tego Węgra z średniej 15-16l ON/100km zszedł mu podobno na 8-9l ON i 3l LPG/100km i ta praca silnika fakt że to 6 w rzędzie ale mimo wszystko.
    Co Wy o tym myślicie?
    Za pomoc w rozwikłaniu tego tematu niezmiernie będę wdzięczny.
  • NDN
  • #3
    bartek_j
    Level 35  
    Ja kiedyś w ramach zabawy zrobiłem na wtryskiwaczu gazowym. W wolnossącym dieslu. Sterownik sam skleciłem, dawka gazu zależna od położenia pedału gazu.
  • NDN
  • #4
    drzewko1
    Level 11  
    Układ z wtryskiem gazu i sygnałem z przepływomierza ma wieksze szanse na cokolwiek niz Bingo , no bez jaj z mieszalnikiem w TD.

    Nie wiesz skąd wezmę sygnał napisałem przecież że mam prostą pompę wtryskową na lince i turbo i nie mam przepływomierza (chociaż może by się dało jakiś wkleić w to ).Ten LT-ek właśnie miał na zwykłym układzie i sterował to ciśnieniem z turbiny.Jak byś to rozwiązał?

    Do bartek j jak Ci to działało?
  • #5
    bartek_j
    Level 35  
    Działać - działało. Kluczem był dobór dawki gazu do dawki ropy. Jak dostawał za dużo gazu to bardzo nieprzyjemnie pracował. To była eksperymentalna instalacja, z butlą 11kg. Długo się nie pobawiłem bo auto zostało skasowane, z innych i niezależnych przyczyn.. A później mi się już nie chciało w to bawić ;)
  • #6
    drzewko1
    Level 11  
    Czy to była może astra czytałem o tym gdzieś chyba w forum opla.
    Właśnie mała dokładna dawka gazu w stosunku do paliwa.Z tego co mi ten rumun tłumaczył to miał sterowane ciśnieniem z turbiny większe obciążenie silnika, więcej bar daje turbina,bardziej naciska na bosta robi większą dodatkową dawkę ON,
    którą można zastąpić LPG,
    lub ograniczyć dodatkową dawkę ON odpowiednią regulacją LDA.
    U mnie byłoby podobnie też mam pompę na linkę,turbinę i gruszkę na pompie czyli LDA.
    W przewód ciśnienia sterujący LDA wpiąć trójnik i zapodać nadciśnienie tylko na co,co by zmieniło toż ciśnienie na impuls elektryczny do centralki gazu żeby podała ilość lpg.
    Poprzednik wypowiadał się że lepszy byłby wtrysk można to przyjąć wydaje mi się ,że byłoby jeszcze dokładniej dawkowane.Na stronie car-gazu wyczytałem,że można podać gazu do 25% przyjmijmy 20% i 75-80% ON
    Sterowanie tylko z pedału gazu myślę dużo nie da bo przy przyśpieszaniu cisnę do końca ale auto przyśpiesza powoli bo nim dmuchnie turbo i pompa zapoda ON gazu będzie w nadmiarze i zacznie stukać.Jak wysteruję ciśnieniem to dawka gazu rosła by razem z ciśnieniem turbiny mniej gwałtownie tak mi się wydaje,a dodatkowo na wolnych obrotach gazu nie podawałby wcale (nie ma ciśnienia nie ma gazu)lub szczątkowe ilości.
    Co mnie do tego skłania, jeżdżę zarobkowo robiąc w miesiącu po 16t km,przy normie około 13-14l/100km ON i cenie na dziś 5,4zł kosztów w miesiącu wychodzi około 11650zł.Razy dwa auta to 23300 około.Niech mi to da tylko 10-15% oszczędności łatwo policzyć ile zostaje miesięcznie.
    I ta praca tego LT-eka normalnie śpiewał.
    Skoro firma która to montuje za 7500zł i ponoć daje homologację to chyba jest bezpieczne dla silnika.No ale nie za takie pieniądze,chyba że w nowym aucie.
    Podpowiedzcie coś na temat,osądźcie mój tok myślenia i jak wspólnie coś zdziałamy montuję testowo a efektami się podzielę.
    Jak znajdę czas to poszukam strony chyba aqamist lub coś takiego mają tam instalacje wtrysku wody do kolektora ssącego podobno poprawia też dynamikę silnika i robi jakieś tam oszczędności ale woda na tłoku w nadmiarze w dieslu to pewnie pogięte korby byłyby lecz nie o tym, mają tam takie sterowniki wpinane w ciśnienie turbiny. Podobne do sensora PS -01 lecz z jednym krućcem.Działa to w sposób taki że większe ciśnienie turbiny zapodaje impuls do pompy tejże instalki by podała większe ciśnienie wody.
    Może takie cosik by podeszło.
  • #8
    ociz
    Moderator of Cars
    Wybij sobie z głowy podawanie gazu przed turbiną.
  • #9
    drzewko1
    Level 11  
    Do kidu22 Z tego co napisałeś o wtrysku z czujnikiem ciśnienia doładowania przekonało mnie.
    Rozumiem to tak lokuję wtryskiwacz gazu w dolocie za turbiną zasilam go z generatora PWM (gdzieś mam muszę poszukać)i zamiast potencjometra przy tymże generatorku daję impuls z czujnika ciśnienia doładowania.
    Tak czy dobrze zrozumiałem?
    Jeżeli się zgadza to, to rozwiązanie myślę byłoby gienialne.
    Dzięki wielkie za pomoc.
    Dałem chłopcom w firmie w której pojawia się ten LT-ek żeby porobili zdięcia (jak nie będzie Węgier robił z tego tajemnicy) co on ma na tym silniku bo mi otworzył pokrywę silnika i pokazał tylko że to diesel i dał się przejechać
  • #11
    andrzej104
    Level 12  
    Witam. Ja również drążę ten temat od dłuższego czasu a zainspirował mnie samochód ciężarowy z taką instalacją, najtańszą instalację do osobówki znalazłem za 2100 + 400 za zbiornik z montażem w : Auto Serwis Partner Instalacje LPG Diesel. Najważniejsza jest 20% dawka , powyżej tego zaczyna pracować detonacyjnie a to obniża moc i podnosi spalanie. Jestem już po pierwszych spartańskich próbach na moim dieselku. Największy problem mam ze sterownikiem , aby zaczynał podawać gaz po zwiększeniu obrotów a wyłączał na jałowym bo gaśnie silnik. Pozdrawiam.!
  • #12
    ociz
    Moderator of Cars
    andrzej104 wrote:
    Auto Serwis Partner Instalacje LPG Diesel

    Po poczytaniu bzdur wypisanych na ich stronie raczej omijał bym ten zakład z daleka.
  • #13
    drzewko1
    Level 11  
    Do andrzej104
    Największy problem mam ze sterownikiem , aby zaczynał podawać gaz po zwiększeniu obrotów a wyłączał na jałowym bo gaśnie silnik

    Jaki masz motor z czego (jakich elementów zkleciłeś instalację)?
    Kolega kidu22 podpowiedział nam żeby wtryskiwacz gazu wysterować generatorem impulsów PWM a PWM sterować czujnikiem ciśnienia doładowania.
    Podglądałem u siebie w omedze 2,5 td czujnik po prawej ręce za kasetą elektryki nad zaworem egr.
    Ma 3 piny 1 to +tylko sprawdzę czy 5v czy 12v 2pin to- 3 to sygnał na komputer sterujący silnik (chyba, trzeba sprawdzić)Na 3pinie liniowo do ciśnienia turbiny rośnie napięcie 0 v do 5 v.
    To by zdało egzamin.Nie ma ciśnienia nie ma gazu i dawka rośnie proporcjonalnie nie do obrotów silnika ale jego obciążenia.
    Co do generatora PWM poszukaj na elektrodzie lub na stronach HHO (wodór jako paliwo czy jakoś tak) lub reg.obrotów silnika elektr.
    Możesz opisać mi swoją instalkę z jakich części poskładałeś?
    Gdzie najlepiej dać wtryskiwacz?
    W swoim autku dostawczym mam prosty motor pompa bez elektroniki z LDA (dodatkowa dawka paliwa przy obciążeniu)sterowana ciśnieniem z turbiny i tam chcę dać trójnikiem czujnik ciśnienia.
    Mam PWM 12v sterowany potencjometrem tylko że on steruje masą trzeba by było go izolować od nadwozia i jak by dało radę wysterować to z tego czuj.ciś.to sygnał na wtryskiwacz już mam.
    PWM ma wewnątrz regulację częstotliwości i opóźnienie startu czyli dokładnie można wystroić dawkę gazu.
    Wydaje mi się że takie rozwiązanie byłoby proste i dobre.
    Zamontowałem w dostawczaku zegar doładowania turbiny i przy jeździe na pusto,po równym,bez wiatru ciśnienie pokazuje ok 0,2 do 0,4bara ale przy załadowanym i jeszcze pod górkę lub przy wyprzedzaniu potrafi dmuchnąć 1bar.
    Myślałem o potencjometrze przy pedale gazu,ale chyba mało precyzyjny byłby,wydaje mi się że np.na biegu jałowym przy dodaniu gazu bez obciążenia silnika podawał by LPG i pewnie będzie stukał.
    Gazu potrzeba niewiele ON pali mi ok 13l/100 gazu 80/20% trzeba ok 2,5l dlatego nie wiem z czego złożyć instalację chodzi o wtryskiwacz i inne graty.
    Wtrysk dałbym za turbiną i interkulerem na kolanku przed kolektorem ssącym tylko że tam będzie ciśnienie dochodziło chwilowo do ok 1 bara.
    Jakie jest ciśnienie gazu na wtryskiwaczu?
    Czy dobrze myślę jak możesz to popraw mnie razem na pewno coś wydumamy,wszelkie sugestie mile widziane
  • #14
    kidu22
    Level 35  
    drzewko1 wrote:
    Jakie jest ciśnienie gazu na wtryskiwaczu?

    Takie jak sobie ustawisz na reduktorze, przecież są samochody benzynowe z turbo tak samo jak diesle.
  • #15
    andrzej104
    Level 12  
    Witam. Do kolegi Drzewko1. Jak już napomniałem moje próby były " spartańskie " więc nie będę tego opisywał na forum. Zastosowałem parownik BRC taki miałem ,wykorzystałem dyszę wolnych obrotów. Włącznik przy pedale sterował elektrozaworem na parowniku i podawał stałą dawkę w rurę między filtrem a turbem., wykorzystałem wejście z odmy. Jeśli puszczałem gaz i schodził na wolne obroty to zawsze gasł bo w rurach i interculerze zostawał gaz i mieszanka była za bogata. Co chodzi o sterownik to mój poziom elektroniki nie sięga tak wysoko abym mógł sam zaprojektować coś takiego, starałem się to rozwiązać mechanicznie. Wydaje mi się że najlepszym miejscem do wtrysku gazu jest rura przed turbem, z uwagi na dobre wymieszanie z powietrzem. Rano do pracy, pozdrawiam.
  • #16
    masonry
    Level 30  
    Odświeżę temat.
    Też od jakiegoś czasu zastanawiam się nad gazem do diesla.
    Mam silnik CDI i ciekawy jestem czy sygnałem z wtryskiwacza DCI dałoby się wysterować wtryskiwacz gazu używając sterownika np Stag 300?
  • #17
    ociz
    Moderator of Cars
    Bezpośrednio raczej nie bo tam są dość wysokie napięcia na wtryskiwaczach.
  • #18
    IZYK

    Level 12  
    A czy trzeba zmniejszać dawkę ON do 80% i jak to zrobić.
  • #20
    tommysz
    Level 2  
    Witam

    odnosnie sterowania gazu w silnikach turbo widzialem na stronach zachodnich ze oni stosuja urzadzenie zwane booster czyli z tego co wyczytalem ze schematu instalacji to booster ma podłaczone 3 przewody... doplyw gazu w postaci ciekłej chyba i oczywiscie odpływ do miksera w przewodzie dolotowym pomiedzy turbina a filtrem, nastepnei 3 przewod to ten połaczony za turbo, czyli jesli turbina wytwarzala cisnienie booster otwieral zawor ktory podawal gaz i to byla cala instalacja.... oto link do takiej instalacji: http://www.dieselperformanceproducts.com/info.html#feat

    Napewno taki zestaw najlepiej bedzie sie sprawowal latem bo zima to raczej lipa

    Pozdrawiam

    Dodano po 40 [minuty]:

    zapomnialem dodac

    od jakiegos czasu wlasnie poszukuje ten zawor tzw booster....moze ktos jest wstanie pomoc i wie gdzie takowy mozna kupic lub dopasowac od czegos innego
    W allegro sa podobne zawory ale one maja troche inna zasade dzialania...tutaj jest potrzebny zawor ktory bedzie sie otwieral dopiero przy okreslonym cisnieniu.

    Pozdrawiam
  • #21
    decybel91
    Level 42  
    Kiedyś się dowiadywałem to LPG jest wtryskiwane w fazie lotnej do dolotu regulując na podstawie temp. spalin i efektu spalania stukowego. Bynajmniej tam mają sterowniki z serii Solaris Diesel.
  • #22
    tommysz
    Level 2  
    hmmmm ... jestem bardzo ciekawy jak sie sprawuje ten system "Powershot 2000" co podalem w tym linku wczesniej....co prawda jest on tylko do diesli z turbo ale za to bez zadnej elektroniki poza zaworem na butli
    A moze ktos sie z tym spotkal

    Pozdrawiam
  • #23
    gondoljerzy
    Level 23  
    tommysz wrote:
    ....co prawda jest on tylko do diesli z turbo ...


    Tam jest napisane wyraźnie: Any Turbo or Naturally Aspirated Diesel
    Czyli do wolnossących też, ale najbliższy sprzedawca jest chyba w Kanadzie.
  • #24
    yam1530
    Level 12  
    Witam
    Również od dłuższego czasu zainteresowałem się instalacją gazową do diesla.
    Sam posiadam Galanta TD u mnie pedał gazu jest sterowany elektronicznie. W moim przypadku chyba można by zainstalować instalację II generacji i silniczkiem krokowym sterować właśnie z potencjometru pedału gazu. W moim przypadku pompa jest mechaniczna ale w silniku jest coś takiego jak czujnik położenia wału. Prawdopodobnie z niego można by pobrać impuls kiedy należy otworzyć wtryskiwacz gazu.W przypadku instalacji sekwencyjnych chyba trzeba podać więcej informacji by komputer gazu mógł dobrać dawkę.
    Jeszcze przyszło mi do głowy inne rozwiązanie. Instalacji 1 generacji (ze śrubką regulacyjną na przewodzie od parownika do miksera), na końcu zamiast miksera wtryskiwacz sterowany z czujnika położenia wału. śrubką ustalamy ilość gazu.
    Mam pytanko czy warto rozglądać się za używanymi instalacjami czy kupować nowe parowniki?
  • #25
    gondoljerzy
    Level 23  
    Kolego Yam1530, jeśli chcesz wymieniać silnik to montuj II generację sterowaną pedałem. Jeśli chcesz zrobić to dobrze to poczytaj dużo więcej na temat dwupaliwowego zasilania silnika diesla. Tam absolutnie nie może być liniowej zależności pomiędzy dawką gazu a dawką ropy.
  • #26
    decybel91
    Level 42  
    Dokładnie, bo tłoki popłyną.
    Co do opłacalności to nie bardzo się to kalkuluje do aut palących mniej niż 15l on.
  • #27
    yam1530
    Level 12  
    ok Czyli jaki rodzaj instalacji nadje się do diesla? Tylko wtryskowa? Jak regulować dawkę gazu przy braku sondy lambda? Jak regulować instalacje wtryskową przy braku sondy lambda?
  • #29
    yam1530
    Level 12  
    przeglądałem książkę Instalacje
    zasilania gazem
    Marek Flekiewicz i tam jest opis iż w instalacjach gaźnikowych wypływ gazu z reduktora jest uzależniony od podciśnienia panującego w dolocie. Czy to by się zgadzało? Jeżeli mamy już ustalony przepływ na podstawie podciśnienia w układzie dolotowym to teraz wystarczy wyregulować dawkę przy maksymalnym podciśnieniu. max otwarty = 100% gazu ,50% obciążenia czyli w dolocie 1/2 podciśnienia 50%gazu.
    Czy moje rozumowanie jest ok?
  • #30
    decybel91
    Level 42  
    Nie, zapominasz że LPG ma być dodatkiem do mieszanki paliwo-powietrze, a nie zamiennikiem paliwa. W opisywanej sytuacji miałbyś dużo za dużo wartości kalorycznej mieszanki, która sprowodowała by uszkodzenie jednostki napędowej.