Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ile "przeciwwag" zakłada się na koło podczas wyważania?

rafik108 03 Lis 2011 22:33 4868 22
  • #1 03 Lis 2011 22:33
    rafik108
    Poziom 18  

    Witam. Dziś byłem w zakładzie wulkanizacyjnym wymienić opony i zdziwiło mnie że Pan mechanik założył mi na jedno koło sześć "odważników, przeciwwag" tzn trzy na jedna stronę i trzy na drugą, zawsze myślałem że zakłada sie jedną "przeciwwagę" Może ktoś jest fachowcem w tej dziedzinie, jeśli tak to proszę o wytłumaczenie mi tego tematu.
    Dziękuję i pozdrawiam

    0 22
  • Pomocny post
    #2 03 Lis 2011 22:37
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Aż 6? Rozrzutny jest :D No chyba że mu wyszło 30 na stronę, nie miał 30 to dał 3 razy po 10 :D

    Koła biją? Szarpie kierownicą? Nie? To śpij spokojnie ;)

    0
  • #3 03 Lis 2011 22:49
    rafik108
    Poziom 18  

    Koła nie boją nie szarpią, pytam tylko z ciekawości, Pan zakręcił kołem raz nabił bo jednej przeciwwadze, później zakręcił jeszcze raz nabił po kolejnej przeciwwadze, następnie zakręcił po raz trzeci i kolejna przeciwwaga, no i po zakręceniu czwarty raz dopiero było ok (o ile dobrze pamiętam wyszło mu chyba 25 i 30 na stronę), i po całym zabiegu mam sześć odważników. Czy nie można było tego załatwić nabijając po jednym?

    0
  • #4 03 Lis 2011 22:53
    panam
    Poziom 29  

    TAK WYSTARCZY. Chyba się nudzisz zakładając taki temat na forum?

    0
  • #5 03 Lis 2011 22:58
    rafik108
    Poziom 18  

    Chciałbym się dowiedzieć czy byłem u fachowca czy u "papraka". Mam zamiar wymienić rozrząd i zastanawiam się czy jechać do niego czy raczej do kogoś innego

    0
  • #6 03 Lis 2011 23:01
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie no, to jedź lepiej do kogoś innego.

    0
  • Pomocny post
    #7 04 Lis 2011 08:59
    kajaba autoserwis
    Poziom 29  

    Może być rozkalibrowana wyważarka. Ale jakie to ma znaczenie, jedna czy dwie przeciwwagi na stronę?! Chyba tylko estetyczne!

    0
  • Pomocny post
    #8 04 Lis 2011 11:52
    tzok
    Moderator Samochody

    Jeśli zdjął wszystkie stare i nabijał nowe - to ok, jeśli tylko doważał to nie najlepiej. Swoją drogą to dobrze byłoby się feldze przyjrzeć.

    0
  • Pomocny post
    #10 04 Lis 2011 18:52
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Pewnie nie słyszał o optymalizacji. Ilość ciężarków ma znaczenie o tyle, że jest to masa nieresorowana, bardzo niepożądana w samochodach.

    0
  • #11 05 Lis 2011 12:17
    rafik108
    Poziom 18  

    Ciśnienie sprawdzał tylko raz, napompował i juz. Szczerze to ja tez nie słyszałem o optymalizaji i i wadze nieresorwowalnej. Tak czy tak to ja raczej juz do niego nie pojadę i pewnie tak też wy wyście zrobili prawda?

    0
  • #12 05 Lis 2011 13:58
    KS2507
    Poziom 23  

    Jak nic nie bije podczas jazdy to znaczy że koła śą wyważone ok,chociaż jeśli wyważarka jest sprawna skalibrowana to powinna za jednym razem wyważyć koło.
    Zobacz jakiej wagi masz nabite ciężarki na felgach.

    0
  • #13 05 Lis 2011 15:14
    gromleon
    Poziom 31  

    rafik108 napisał:
    Ciśnienie sprawdzał tylko raz, napompował i juz. Szczerze to ja tez nie słyszałem o optymalizaji i i wadze nieresorwowalnej. Tak czy tak to ja raczej juz do niego nie pojadę i pewnie tak też wy wyście zrobili prawda?


    Nie kolego, ja bym pojechał to była ironia z mojej strony! Wszystko działa nic nie bije a ty szukasz dziury w całym. A waga nieresorana ... no cóż czyżby to był także ironia? Czy założy 6x10 czy 2x30 to masa nieresowana chyba jest taka sama. Życzę wszystkim wulkanizatorom i mechanikom więcej takich klientów!

    0
  • #14 05 Lis 2011 16:55
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    gromleon napisał:
    Czy założy 6x10 czy 2x30 to masa nieresorowana chyba jest taka sama.
    Może wyraziłem się mało precyzyjnie, chodziło mi o masę, nie ważne w ilu ciężarkach. Jeśli felga z oponą wymaga większej masy, warto czasami obrócić oponę względem felgi o 180%. Taki zabieg zwany jest optymalizacją. Nie dotyczy to opon nowych, z zaznaczeniem miejsca gdzie powinien znajdować się wentylek. Nie można w nieskończoność zwiększać masy ciężarków. Czasami trzeba się rozstać z nadmiernie bijącą felgą lub dać ją do prostowania.

    0
  • #15 06 Lis 2011 10:09
    rafik108
    Poziom 18  

    No właśnie obrócić oponę, kiedyś jak miałem stare opony widziałem jak wulkanizator gdy były duże bicia na wywarzarce właśnie obracał oponę względem felgi i nie nabijał 6 przeciwwag. Myśle że można zamknąć ten temat, chyba że ktoś chciałby jeszcze coś dodać....

    0
  • #16 06 Lis 2011 10:12
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pytanie tylko jak nabijał te odważniki, jeśli 3 duże obok siebie to rzeczywiście mógł obrócić oponę, jeśli nabił np. 30 a na przeciwległą stronę 20 to znaczy że nie myśli :D

    0
  • #17 06 Lis 2011 13:41
    rafik108
    Poziom 18  

    Co do masy odważników to muszę sprawdzić, ale napewno nie nabijał ich obok siebie, nabijał w odległości ok 90-70 stopni.

    0
  • Pomocny post
    #18 07 Lis 2011 20:36
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    panam napisał:
    Chyba się nudzisz zakładając taki temat na forum?

    Może wszystko wiesz na ten temat, i takie pytanie wydaje Ci się trywialne. Jednak ja (pomimo że siedzę w motoryzacji prawie 30 lat) mam w tej dziedzinie braki i informacji w internecie znaleźć nie potrafię: jeżeli na "poprzednich" oponach miałem ciężarki po 10 gramów na każdej, a teraz na nowych mam po 60? To chyba coś z tymi oponami nie tak? Były najpierw na osi przedniej i powyżej 170/h odzywały się drgania, teraz są z tyłu i niby jest OK, ale jakie można mieć zaufanie do takich opon? W prywatnej rozmowie pracownik innego warsztatu przyznał, że przeważnie właściciele takich firm mają dostęp do tańszych opon pozakatalogowych (odrzuconych z linii produkcyjnej z uwagi na niespełnienie parametrów) i "popychają" je klientom.
    Jednak skoro forma jest taka sama (dla opon dobrych i tych złych) to skąd takie różnice w wyważeniu? Może jestem przewrażliwiony - ale podoba mi się, jak na feldze wisi 10 gramów - a nie 60 jak w jakimś transporterze. Jaka jest granica przyzwoitości (w gramach) dla opony na felgę 16 cali w aucie jeżdżącym od czasu do czasu ponad 200?

    0
  • #19 08 Lis 2011 00:26
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Gerri napisał:
    właściciele takich firm mają dostęp do tańszych opon pozakatalogowych (odrzuconych z linii produkcyjnej z uwagi na niespełnienie parametrów) i "popychają" je klientom.

    Gerri takie opony mają nanoszone trwale oznaczenia o nie spełnianiu normy jakości Q czy jakoś tak. Żadna firma nie sprzeda takich opon bez odpowiednich oznaczeń. Skutki prawne i skandalu były by dla takiej firmy zabójcze. Konkurencja czuwa. Trzeba sprawdzić oznaczenia producenta. Co do rozbierzności w ciężarkach, każda opona jest w fabryce sprawdzana i z tego co pamiętam to ponad 25 gram na oponę ją dyskwalifikuje (dla opon wulkanizowanych jest więcej). Oczywiście jak dochodzi felga będzie więcej. Z tego też powodu należy w takiej sytuacji wykonać optymalizację. Często daje to efekt znacznego zmniejszenia ciężarków na obręczy. Nie wspominam nawet o konieczności mycia kół przed wyważeniem. Kolejnym niedocenianym problemem jest zły montaż koła na pojazdach. Nie oczyszczone piasty, felga nie dociągana "na krzyż", niewłaściwe śruby do typu felgi.

    0
  • #20 08 Lis 2011 12:32
    MSWOLA
    Poziom 18  

    Zakładałem kiedyś 2 nowe opony do busa (w Niemczech) Założyli jedną oponę wyważyli i zamontowali. Drugie koło, w czasie wyważanie wyskoczyło 50gram. Zdjęli oponę sprawdzili felgę, wyskoczyło 5g. Zamontowali inną oponę 35g. ponownie odbili i przestawili oponę wyważyli i wyskoczyło 25g.
    Z ciekawości zapytałem dlaczego zmienili oponę. 40g. to maksymalna odchyłka dla opon.

    W Polsce kupowałem 4 nowe opony do osobówki za prawie 3tyś. Panowie przyozdobili mi felgi 55g. i 65g. pozostałe miały 20 i 10g. Poprosiłem o ponowne zdjęcie i zamontowanie takich opon które spełniają odpowiednie normy, a te przetopić na gumiaki. Panowie nawet nie wiedzieli ile mogą założyć gram na koło, albo udawali :).
    Wnioski wyciągnijcie sami.

    0
  • #21 08 Lis 2011 13:30
    apokalipsa0
    Poziom 13  

    Jak się zastanawiasz czy partacz czy nie - odpowiedz sobie na pytanie jakim momentem dokręcał koła ? Miał w ręce klucz dynamometryczny ? Nasadki na pnuematyk ograniczające moment ?

    Partacz,

    0
  • #22 08 Lis 2011 17:46
    kwok
    Poziom 38  

    Pawel wawa napisał:
    takie opony mają nanoszone trwale oznaczenia o nie spełnianiu normy jakości Q czy jakoś tak. Żadna firma nie sprzeda takich opon bez odpowiednich oznaczeń.


    Z ciekawości zapytam jakie to są oznaczenia bo kiedyś kupiłem nówki oponki i jak nie kombinować nie chciało wyjść mniej odważnika jak 60g (obręcz 13cali). Reklamacja nieuznana a trzepały jak diabli. Felg nie ważyłem ale nigdy nie było na nich więcej jak 25g a w tamtym aucie opon trochę nazmieniałem.

    0
  • #23 10 Lis 2011 16:25
    rafik108
    Poziom 18  

    To co kończymy? Wszystko już każdy wie? No to juz chyba wszystko jasne. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo