Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyj±tek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że ogl±dasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Koparko- spycharka Białoru¶ kłopoty hydrauliczne

04 Lis 2011 22:21 21115 20
  • Poziom 2  
    Witam, wszystkich posiadaczy koparko spycharki Białoru¶. Jestem od ponad roku posiadaczem tego sprzętu kupiłem (okazyjnie ) trupa za 3ty¶ od znajomego mojego ojca a chciałem kopać staw, ponoć miała być trochę uszkodzona co¶ ze skrzyni± bo nie jeĽdziła sama ale silnik extra i faktycznie odpalił.
    Dumny po zakupie zacz±łem szukać mechaniora i znalazłem obiecał zrobić cacko za 10ty¶ + czę¶ci i tak : rozebrał cał± w drobny mak została tylko obudowa skrzyni biegów na kołkach. Wymienił połowę czę¶ci na nowe potulejował i pomalował, wydałem na cacko ponad 30ty¶ zł, czekałem na cacko prawie 7miesięcy było pięknie dopóki nie zacz±łem kopać i wtedy się zaczęło;
    Najpierw zaczęły pękać przewody (wszystkie były dorabiane nowe) po przewodach zaczęły puszczać uszczelniacze w siłownikach więc wszystko było wymieniane na nowe oryginalne i jak to przestało to stała się rzecz niepojęta dla mojego mechaniora, który już się poddał i nie wie co to ani żaden znany znachor miejscowy, mianowicie podczas podnoszenia lub opuszczania podpór lub pługa zaczyna mi się ruszać tylna łyżka i to w pozycjach końcowych jak już pług czy podpora s± maksymalnie wysunięte a przy okazji puszczaj± uszczelniacze w rozdzielaczach tylnych pod dĽwigniami aż olej tryska po twarzy. Mechanior szukał winy reguluj±c zawory ci¶nieniowe, czyszcz±c je odpowietrzał układ hydrauliczny, kazał kupić nowy rozdzielacz do pługa i podpór i kupiłem dało to tyle że podczas opuszczania pługa czy podpór nie dzieje się to płynnie tylko gwałtownie a problem nie znikł, zato znika mi z oczu mechanior. Koparka stała całe lato bo już mi pu¶ciły nerwy i dzisiaj przypadkiem trafiłem na ten profil więc jeżeli kto¶ miał podobny przypadek lub potrafi zdiagnozować chorobę lub ma namiar na mechanika co ma pojęć to proszę o podpowiedz.
    Jeszcze jedna sprawa mój mechanior zamieniał przewody podczas remontu bo nie mógł sobie poradzić z obrotem zerwał łańcuch a siłowniki nie pracowały odpowiednio po remoncie łapy i pług odwrotnie się podnosiły niż wcze¶niej czyli zamiast do góry to do dołu i tak jest nadal, czy to ma znaczenie .
    Wszystkim z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemy¶le dzi¶ i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 2  
    Jerry 1960 bardzo dziękuję za podpowiedz i w wekend podłubię przy moim cacku :-) Pozdrawiam.
  • Poziom 2  
    Witam ponownie wszystkich normalnie mam już teraz za punkt honoru zrobienie mojego trupa!!!! Zamieniłem ostatnio tylne rozdzielacze z góry na dół dla sprawdzenia i to samo się dzieje ze schematu wszystko wygl±da dobrze lub ja nie mogę odczytać więć mam wielk± pro¶bę czy może kto¶ komu działa koparka może zrobić kilka zdjęć przewodów hydraulicznych i mi podedsłać hętnie nawet zapłacę wcze¶niej na konto lub po jak kto woli ewentualnie może jest możliwo¶ć podjechania i sam bym zrobił mieszkam w Mazowieckim 503-079-557 z góry dziękuję. Inaczej nie widzę musiał mi co¶ ten paprak pomieszać byłem nawet u byłego wła¶ciciela i zarzekał się że do końca nic takiego się nie działo że nie jeżdziła ale kopała dobrze..
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Witam,

    Kolego soll, białoru¶ka to w sumie prosta maszyna ale przewody hydrauliki to prawdziwy labirynt. Ze zdjęć ciężko będzie doj¶ć co i jak. Liczę, że to Ci pomoże:

    Koparko- spycharka Białoru¶ kłopoty hydrauliczne

    To jest 60 strona katalogu czę¶ci do EO-2621A.
  • HelukabelHelukabel
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    kolego soll,
    je¶li jeszcze dalej ¶ledzisz ten w±tek to powiedz czy masz wersje bułgarsk± czy radzieck±
    ja mam Bułgara a s±siad radziecka.
    ja po wymianie rozdzielacza miałem gwałtowne ruchy siłowników i do tego był problem ze przy podnoszeniu pługa do góry najlierw mi opadł a potem się podnosił.

    ale jak sie odezwiesz to Ci moge co¶ podpowiedziec co u mnie się działo i jak to naprawiłem
    u mnie dużo złego robiło kiepskie uszczelki na kostce z tyłu pod rozdzielaczem.

    ale ja mam bułgara
  • Poziom 9  
    Witam wiecie gdzie kupić uszczelnienia na wieżę obrotu (ochrona łożysk)
  • Poziom 10  
    Czy regulator ci¶niena obrotu wieży z wersji budowlanej można założyć do wersji rolniczej
  • Poziom 12  
    Witam!

    Jesli chodzi o koparki białoru¶ to mogę Ci kolego pomóc, pisz na priv to obgadamy szczegóły krok po kroku je¶li Cię to nadal interesuje. Układ hydrauliczny tej maszyny jest do¶ć ciekawy ale dla mnie (na co dzień naprawiam układy hydrauliczne maszyn typu wtryskarki) w sumie do¶ć prosty i przestrzegaj±c kilku zasad można łatwo zdiagnozować gdzie jest problem.

    Dla innych szukaj±cych informacji: przed wszelkim czyszczeniem, regulowaniem zaworu przelewowego w rozdzielaczu trzeba w układzie zamontować manometr z dławikiem. Bez tego takie działanie powoduje najczę¶ciej objawy jakie opisano powyżej czyli błędne ustawienie zaworu który otwiera się przy zbyt wysokim ci¶nieniu. Powoduje to uszkodzenie uszczelnień siłowników, pękanie węży i uszkodzenie uszczelnień pomp. Manometr z dławikiem - bo bez tego przy uderzeniach ci¶nienia szybko uszkadza sie manometr.
    Następna kwestia to rozdzielacz w białoru¶kach, do wersji rosyjskiej s± dostępne w handlu 4 różne typy rozdzielacza które zewnętrznie wygl±daj± identycznie ale różni± się symbolem i zasad± działania i to do¶ć znacznie, to też częsta przyczyna problemów po zmianie na nowy ale nie konieczne wła¶ciwego typu...
    Osobna kwestia to ustalenie typu koparki, można z grubsza wyróżnić następuj±ce typy:
    - wersja rolnicza (ramie składa się nad kabinę i opiera o wspornik nad silnikiem) no¶nik ci±gnik JUMZ;
    - wersja budowlana EOxxxx czyli budowlana osprzęt rosyjski można poznać po owalnym kształcie zbiornika oleju hydraulicznego i zaokr±glonym kształcie przystawki pomp po lewej stronie skrzyni biegów, no¶nik ci±gnik JUMZ silnik D65;
    - wersja budowlana osprzęt bułgarski czyli BXxxxx - można poznać po kanciastym kształcie zbiornika oleju i kanciastej przystawce z pompami , no¶nik ci±gnik JUMZ silnik D65;
    - wersje pozniejsze tzw. BOREX oparte na ci±gniku MTZ;
    Każda z nich ma inny układ hydrauliczny do rolniczej, budowlanej EO i borexa mam instrukcje i schematy jak by co mogę pomóc.
  • Poziom 18  
    Moje pytanie jaki olej masz zalany do hydrauliki?
    W 914 miałem przypadek że pękały przewody od tura - nawet te metalowe rozrywało, wymieniali¶my na bież±co, aż padła pompa. Przyjechał mechanik- stary dziadzio - wszedł do garażu poci±gn±ł nosem i kazał od razu jechać po nowy olej. Przez 2 lata po wymianie nie pękł ani jeden przewód...
  • Poziom 5  
    Zdrastwoj :-),zregenerowałem pompy,wlałem nowy olej,a osprzęt działa w zwolnionym tempie nie ma siły.Co teraz mam zrobić? rozdzielacz,zawór ci¶nienia,czy cos innego?
  • Poziom 10  
    Dzień Dobry wszystkim.
    Zwracam się jednak do użytkownika Scanfix o schemat hydrauliki do koparki białorus w wersji rolniczej.
    Mam problem z obracaniem wież± , siłownik dobry , ale chyba nie działa dobrze regulator lub jak on się tam nazywa ten który zabezpiecza przed niekontrolowanym obrotem wieży- regulacja takim motylkiem.
    Za wszelkie informacje będę wdzięczny

    Tomek


    Scanfix napisał:
    Witam!

    Jesli chodzi o koparki białoru¶ to mogę Ci kolego pomóc, pisz na priv to obgadamy szczegóły krok po kroku je¶li Cię to nadal interesuje. Układ hydrauliczny tej maszyny jest do¶ć ciekawy ale dla mnie (na co dzień naprawiam układy hydrauliczne maszyn typu wtryskarki) w sumie do¶ć prosty i przestrzegaj±c kilku zasad można łatwo zdiagnozować gdzie jest problem.

    Dla innych szukaj±cych informacji: przed wszelkim czyszczeniem, regulowaniem zaworu przelewowego w rozdzielaczu trzeba w układzie zamontować manometr z dławikiem. Bez tego takie działanie powoduje najczę¶ciej objawy jakie opisano powyżej czyli błędne ustawienie zaworu który otwiera się przy zbyt wysokim ci¶nieniu. Powoduje to uszkodzenie uszczelnień siłowników, pękanie węży i uszkodzenie uszczelnień pomp. Manometr z dławikiem - bo bez tego przy uderzeniach ci¶nienia szybko uszkadza sie manometr.
    Następna kwestia to rozdzielacz w białoru¶kach, do wersji rosyjskiej s± dostępne w handlu 4 różne typy rozdzielacza które zewnętrznie wygl±daj± identycznie ale różni± się symbolem i zasad± działania i to do¶ć znacznie, to też częsta przyczyna problemów po zmianie na nowy ale nie konieczne wła¶ciwego typu...
    Osobna kwestia to ustalenie typu koparki, można z grubsza wyróżnić następuj±ce typy:
    - wersja rolnicza (ramie składa się nad kabinę i opiera o wspornik nad silnikiem) no¶nik ci±gnik JUMZ;
    - wersja budowlana EOxxxx czyli budowlana osprzęt rosyjski można poznać po owalnym kształcie zbiornika oleju hydraulicznego i zaokr±glonym kształcie przystawki pomp po lewej stronie skrzyni biegów, no¶nik ci±gnik JUMZ silnik D65;
    - wersja budowlana osprzęt bułgarski czyli BXxxxx - można poznać po kanciastym kształcie zbiornika oleju i kanciastej przystawce z pompami , no¶nik ci±gnik JUMZ silnik D65;
    - wersje pozniejsze tzw. BOREX oparte na ci±gniku MTZ;
    Każda z nich ma inny układ hydrauliczny do rolniczej, budowlanej EO i borexa mam instrukcje i schematy jak by co mogę pomóc.
  • Poziom 2  
    Witam, w zwi±zku z remontem który przeprowadzam przy swojej maszynie, postanowiłem podzielić się własnymi do¶wiadczeniami. Model jaki posiadam to EO-2621A na ci±gniku Jumz 6AM czyli koparka z ruskim układem hydraulicznym, ci±gnik z serwomechanizmem i kańciast± mask± silnika. Problemy z układem hydraulicznym były
    po czę¶ci takie same jak u kolegi soll. Zacznę od tego że szybko opadał lemiesz z przodu i cała tylna łyżka. Podpory nie miały siły podnie¶ć koparki do góry i w końcowych położeniach siłowników lemiesza i podpór słychać było hałas w układzie hydraulicznym oraz podnosiła się tylna łyżka. Pierwsze wymieniłem uszczelniacze na siłownikach wszystkich z tyłu, ciekły na zewn±trz. Następnie rozkręciłem zawór przelewowy w dolnym tylnym rozdzielaczu i znalazłem pęknięt± sprężynę od zaworu przepływowego (ta niżej), wymontowałem tak że suwak od podnoszenia wysięgnika który też był uszkodzony dlatego opadał wysięgnik. Udało mi się znaleĽć tanio i w dobrej cenie używane tylne rozdzielacze i wymieniłem ten dolny. Z przodu też wymieniłem rozdzielacz ponieważ suwak podnoszenie pługa miał to samo co z tyłu. Wła¶ciwy rozdzielacz przedni Hydrosiły ma takie oznaczenia P80 3/1 444-4
    (wyróżnia się krótk± tyln± pokryw± przez co trzeba przerobić przewód powrotu)
    Zwracam na to uwagę gdyż w sklepach wciskane s± P80 3/1 222 a te s± do ci±gników rolniczych, nie do koparek, maj± zatrzaski i funkcje pływaj±ce.
    Po tym wszystkim podł±czyłem manometr na wej¶ciu do tylnego dolnego rozdzielacza w celu regulacji ci¶nienia w układzie. Niestety do wymiany poszła jeszcze pompa NSz32, jak się rozgrzał olej spadało ci¶nienie. Pierwszy wyregulowałem zawór na nowym przednim rozdzielaczu gdyż ustawiony jest fabrycznie na 160 bar a potrzeba było 100 bar.
    Potem wyregulowałem ci¶nienie z tyłu na 75 bar.
    Układ odzyskał sprawno¶ć, lemiesz nie opada, podpory podnosz± jak należy, tylna łyżka już nie opada i nie podnosi się gdy za sterujemy funkcjami z przodu.
    Koleje co zrobiłem to sprawdziłem ci¶nienie w układzie zasilanym duż± pomp± NSz100, 100 bar i nie było się do czego przyczepić.
    W następnym po¶cie napiszę o serwomechaniĽmie z którym także się zmagałem.
    Co do kolegi soll i jego maszyny to na pewno uszkodzony był sówak w tylnym dolnym rozdzielaczu i Ľle ustawione zawory przelewowe albo uszkodzone (np: sprężyny)
  • Poziom 2  
    Witam, kolejnym podzespołem w mojej maszynie który naprawiałem było serwomechanizm skrętu. Od razu po zakupie okazało się że serwo nie działa z powodu pękniętej rurki hydraulicznej na wyj¶ciu z pompy NSZ-10 i braku oleju w układzie. Rurka została pospawana olej nalany i nic to nie dało. Wymieniłem więc pompę na now± i przez pewien czas było jakby lepiej do puki znowu nie pękła ta sama rurka. Trzeba było przerobić ten element i na tym odcinku wstawić przewód elastyczny, za duże drgania powodował silnik i cały czas by to pękało. Modyfikacja
    na pracę serwa nie wpłynęła za to pojawiły się wycieki. Zdemontowałem całe ustrojstwo i powymieniałem uszczelnienia, ciec przestało poprawy nie było.
    Podł±czyłem manometr do punktu pomiarowego który jest ciężko dostępny
    i pomiary wyszły w jedn± stronę około 80 bar w drug± 90 bar. Zwiększenie ci¶nienia powyżej 100 bar także nic nie pomogło. Postanowiłem posprawdzać zwrotnice czy która¶ się nie zatarła. Potem sprawdziłem luz na listwie siłownika w tym serwomechanizmie i nadal bez efektów. Następnie wymieniłem cały rozdzielacz oleju tego ustrojstwa i nadal to samo.
    Pomogły filmy z you tube na których ruscy zwiększaj± skok suwaka w rozdzielaczu dorabiaj±c
    specjalne podkładki. Zrobiłem to samo i faktycznie kierownica skręca się bardzo lekko ale trzeba zwrócić uwagę na to że po zwiększeniu skoku wzrósł także luz na kole kierownicy.
    Ja zastosowałem 2 podkładki o grubo¶ci 1,5 mm i doszedłem do wniosku że powinny mieć
    po 1 mm, może kiedy¶ to poprawie. Kolejna sprawa to trzeba sprawdzić ci¶nienie w układzie bo u mnie warto¶ci wzrosły powyżej 100 bar i trzeba było ustawić odpowiednie czyli 80 bar.
    Koniec końców podkładki maj± sens jeżeli o¶ skrętna nie będzie mocno obci±żona np. jakim¶ turem czy innym ustrojstwem w przeciwnym razie ten mechanizm nie jest wstanie uci±gn±ć takiego obci±żenia i trzeba zakładać orbitrol.
    W mojej koparce wystarczy, koszt dorobienia podkładek i podtoczenia suwaka 70 zł.
  • Poziom 2  
    Witam,
    posiadam model EO-2621A( tak stwierdzam po zdjęciach) i podł±czam się do tematu z problemami hydraulicznymi. Pracowałem sprzętem dorywczo przy domu prawie 2 lata. Przerzuciłem tony ziemi, wykopałem sporo dołków. I maszyna działała bez zarzutu. Trzy tygodnie temu zagl±dn±ł do mnie kumpel w ramach pomocy przy porz±dkach. Ustawiłem mu maszynę i przerzucał ziemię przez godzinę. Po zgaszeniu maszyny i ponownym odpaleniu nie działało podnoszeniu pługa, podpór oraz obrót wież±. Jak wyczytałem pracuj± na osobnym układzie. P Koparko- spycharka Białoru¶ kłopoty hydrauliczne odejrzana na pierwszy rzut oka pompa. Zdemontowali¶my , ale ¶ladów zużycia, zatarcia( troszkę oleju wyciekło przez nieszczelno¶ć na siłowniku łapy) nie było. W dalszej czę¶ci pod klucz poszedł tylny rozdzielacz. Rozebrałem , przeczy¶ciłem, nie było się do czego doczepić( jak na kogo¶ kto się zna trochę na mechanice ale nie na hydraulice) . Jedyne co mi wpadło w oczy to tuleja prowadz±ca sprężynę od zaworu przelewowego czy też przepływowego? W każdym razie tuleja ta miała od wewnętrznej strony w kilku miejscach pozostało¶ci po wytarciu, prawdopodobnie przez sprężynę? tak jakby pier¶cienie w ¶rodku tulei . Przepiłowałem pilnikiem aby ¶ci±gn±ć te ranty i złożyłem cało¶ć. Następnie poskładałem w kupę na takich samych nastawach i pług, łapy i wieża działała przez 30 min pracy i padło. Pytanie zatem co tu mogło się spitolić?
    1) Pompa daje za małe ci¶nienie?
    2) co¶ dalej w tylnym dolnym rozdzielaczu nie działa?
    3) zmienić nastawy otwierania zaworu przepływowego?
    4) kolega sugerował ze te ruskie zawory lubi± sie przytkać- brudny olej
    5) inne
    Bardzo będe wdzięczny za odpowiedz.
    Pozdarwiam
    Koparko- spycharka Białoru¶ kłopoty hydrauliczne Koparko- spycharka Białoru¶ kłopoty hydrauliczne
  • Poziom 37  
    Nie potrzebnie rozpocz±łe¶ od rozbierania. Ile masz pomp hydraulicznych i gdzie się znajduj±? Olej dociera do dolnego tylnego rozdzielacza i zaworem następnie do przedniego rozdzielacza. Je¶li ani jeden ani drugi rozdzielacz nie działa to zacznij od sprawdzenia zasilania rozdzielacza dolnego oraz pomiar ci¶nienia oleju pompy hydraulicznej. To wyja¶ni czy problem jest z pomp± czy z przepływem oleju który cały trafia powrotem do zbiornika.
  • Poziom 2  
    Hej, maszyna któr± posiadasz to wersja BX czyli Bułgarska (kanciasty zbiornik). Jeżeli ten układ jest podobnie zrobiony jak w Rosyjskiej czyli rozdzielacze s± szeregowo ( pierwszy tylny a następny przedni ) to moim zdaniem problem jest po stronie pompy. Awaria jednego zaworu nie powinna spowodować że przestaje działać wszystko . Poza tym po naprawach działało 0.5h i przestało czyli dok±d nie rozgrzał się olej.
    Ja bym zaryzykował pompę do 200zł można kupić, ewentualnie podpi±ć się manometrem i zmierzyć ci¶nienie. Warto¶ci powinny być podobne jak w ruskiej czyli na obrocie 75 Bar a na pługu i podporach 100 Bar.
  • Poziom 2  
    Dzięki Panowie.
    Racja. rozbieranie nie było najlepszym pomysłem ale przy okazji wymieniłem o ringi przy pompie. Tylko dużo czasu i nerwów.
    Pompy sa trzy. dwie przy kabinie i jedna z przodu . Może głupie pytanie ale gdzie wpi±ć manometr w celu sprawdzenia ci¶nienia? w węże nie jest jak. Aby sprawdzić ci¶nienie na pompie należałoby na wej¶ciu do tylnego dolnego rozdzielacza. i na wyj¶ciu póżniej też aby sprawdzić jakie ci¶nienie podaje rozdzielacz. jakie¶ patenty?
    Całkiem możliwe ze wersja bułgarska. my¶lałem że zbiornik jest dorabiany bo wygl±da jak zaginany przez kowala na kolanie. Ale widocznie taka my¶l technologiczna. To mi teraz dało inny obraz, bo szukałem schematów w rosyjskich wersjach. dzięki bardzo za nakierowanie.

    Na ten moment zaj±łem się jeszcze łańcuchem od obrotu tyln± łyzk±. lata jak głupia odk±d mój przyjaciel wsiadł na niunie.

    Do usłyszenia
  • Poziom 2  
    Cze¶ć, punkty pomiarowe powinny być 4. Dwa widać na jednym ze zdjęć tylnego rozdzielacza. Na przewodach od siłowników obrotu s± korki i to s± punkty pomiarowe układu obrotu (dzięki nim sprawdzisz czy siłowniki s± szczelne). Kolejny punkt powinien być na wej¶ciu do 1 po pompie rozdzielacza czyli od obrotu ( jeżeli s± szeregowo jak w rosyjskiej ) i tego własnie potrzebujesz dzięki temu sprawdzisz ci¶nienie na obydwu. Tył ( obrót ) 75 Bar a przód ( pług i podpory ) 100 Bar.
    Czwarty punkt powinien być na wej¶ciu do dużego rozdzielacza od tylnej łyżki i ci¶nienie na przelewie 100 Bar.
    Zakładam że układ jest podobnie skonstruowany więc skoro masz luĽny łańcuch od obrotu to trzeba go naci±gn±ć bo się zapowietrzył jak rozbierałe¶ rozdzielacz. Dla pewno¶ci połóż się pod maszynę i sprawdĽ gdzie id± przewody od siłowników obrotu które s± przy głowicach.
    Przewody od rozdzielacza id± do cylindrów i wchodz± w miejscu ich mocowania do ramy a przewody przy głowicach obydwu siłowników powinny być ze sob± poł±czone i podpięte do funkcji sterowania ramieniem (tak jest w ruskiej). Aby napi±ć łańcuch blokujesz obrót, ramie tylnej łyżki dajesz od siebie do końca i trzymasz a w tym samym momencie ruszasz obrotem w lewo i w prawo aż łańcuch się napnie.
    Do której funkcji by nie było to robisz to samo tylko t± funkcj±.
    W rosyjskiej punkty pomiarowe maj± ¶rednice i gwint jak smarowniczki czyli 10x1 a w tej to nie wiem.