Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Koparko- spycharka Białoruś kłopoty hydrauliczne

soll 04 Lis 2011 22:21 18106 15
  • #1 04 Lis 2011 22:21
    soll
    Poziom 2  

    Witam, wszystkich posiadaczy koparko spycharki Białoruś. Jestem od ponad roku posiadaczem tego sprzętu kupiłem (okazyjnie ) trupa za 3tyś od znajomego mojego ojca a chciałem kopać staw, ponoć miała być trochę uszkodzona coś ze skrzynią bo nie jeździła sama ale silnik extra i faktycznie odpalił.
    Dumny po zakupie zacząłem szukać mechaniora i znalazłem obiecał zrobić cacko za 10tyś + części i tak : rozebrał całą w drobny mak została tylko obudowa skrzyni biegów na kołkach. Wymienił połowę części na nowe potulejował i pomalował, wydałem na cacko ponad 30tyś zł, czekałem na cacko prawie 7miesięcy było pięknie dopóki nie zacząłem kopać i wtedy się zaczęło;
    Najpierw zaczęły pękać przewody (wszystkie były dorabiane nowe) po przewodach zaczęły puszczać uszczelniacze w siłownikach więc wszystko było wymieniane na nowe oryginalne i jak to przestało to stała się rzecz niepojęta dla mojego mechaniora, który już się poddał i nie wie co to ani żaden znany znachor miejscowy, mianowicie podczas podnoszenia lub opuszczania podpór lub pługa zaczyna mi się ruszać tylna łyżka i to w pozycjach końcowych jak już pług czy podpora są maksymalnie wysunięte a przy okazji puszczają uszczelniacze w rozdzielaczach tylnych pod dźwigniami aż olej tryska po twarzy. Mechanior szukał winy regulując zawory ciśnieniowe, czyszcząc je odpowietrzał układ hydrauliczny, kazał kupić nowy rozdzielacz do pługa i podpór i kupiłem dało to tyle że podczas opuszczania pługa czy podpór nie dzieje się to płynnie tylko gwałtownie a problem nie znikł, zato znika mi z oczu mechanior. Koparka stała całe lato bo już mi puściły nerwy i dzisiaj przypadkiem trafiłem na ten profil więc jeżeli ktoś miał podobny przypadek lub potrafi zdiagnozować chorobę lub ma namiar na mechanika co ma pojęć to proszę o podpowiedz.
    Jeszcze jedna sprawa mój mechanior zamieniał przewody podczas remontu bo nie mógł sobie poradzić z obrotem zerwał łańcuch a siłowniki nie pracowały odpowiednio po remoncie łapy i pług odwrotnie się podnosiły niż wcześniej czyli zamiast do góry to do dołu i tak jest nadal, czy to ma znaczenie .
    Wszystkim z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

    3 15
  • #3 09 Lis 2011 22:49
    soll
    Poziom 2  

    Jerry 1960 bardzo dziękuję za podpowiedz i w wekend podłubię przy moim cacku :-) Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #4 10 Lis 2011 23:17
    Widur
    Poziom 12  

    Witam,

    Zasadę działania i sposób podłączenia instalacji hydraulicznej znajdziesz w plikach
    Belarus EO-2621 Instalacja hydrauliczna [RUS] lub EO-2621A - Opis i działanie [CZ].pdf
    umieszczonych w poście https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2125030.html

    0
  • #5 03 Gru 2011 14:41
    soll
    Poziom 2  

    Witam ponownie wszystkich normalnie mam już teraz za punkt honoru zrobienie mojego trupa!!!! Zamieniłem ostatnio tylne rozdzielacze z góry na dół dla sprawdzenia i to samo się dzieje ze schematu wszystko wygląda dobrze lub ja nie mogę odczytać więć mam wielką prośbę czy może ktoś komu działa koparka może zrobić kilka zdjęć przewodów hydraulicznych i mi podedsłać hętnie nawet zapłacę wcześniej na konto lub po jak kto woli ewentualnie może jest możliwość podjechania i sam bym zrobił mieszkam w Mazowieckim 503-079-557 z góry dziękuję. Inaczej nie widzę musiał mi coś ten paprak pomieszać byłem nawet u byłego właściciela i zarzekał się że do końca nic takiego się nie działo że nie jeżdziła ale kopała dobrze..

    2
  • Pomocny post
    #6 04 Gru 2011 21:06
    Widur
    Poziom 12  

    Witam,

    Kolego soll, białoruśka to w sumie prosta maszyna ale przewody hydrauliki to prawdziwy labirynt. Ze zdjęć ciężko będzie dojść co i jak. Liczę, że to Ci pomoże:

    Koparko- spycharka Białoruś kłopoty hydrauliczne

    To jest 60 strona katalogu części do EO-2621A.

    1
  • Pomocny post
    #7 08 Gru 2011 14:47
    kaiespe
    Poziom 10  

    kolego soll,
    jeśli jeszcze dalej śledzisz ten wątek to powiedz czy masz wersje bułgarską czy radziecką
    ja mam Bułgara a sąsiad radziecka.
    ja po wymianie rozdzielacza miałem gwałtowne ruchy siłowników i do tego był problem ze przy podnoszeniu pługa do góry najlierw mi opadł a potem się podnosił.

    ale jak sie odezwiesz to Ci moge coś podpowiedziec co u mnie się działo i jak to naprawiłem
    u mnie dużo złego robiło kiepskie uszczelki na kostce z tyłu pod rozdzielaczem.

    ale ja mam bułgara

    0
  • #8 05 Mar 2012 15:17
    z_polak
    Poziom 8  

    Witam wiecie gdzie kupić uszczelnienia na wieżę obrotu (ochrona łożysk)

    1
  • #9 17 Paź 2012 13:06
    agrozet
    Poziom 10  

    Czy regulator ciśniena obrotu wieży z wersji budowlanej można założyć do wersji rolniczej

    1
  • #11 17 Mar 2014 09:02
    Scanfix
    Poziom 12  

    Witam!

    Jesli chodzi o koparki białoruś to mogę Ci kolego pomóc, pisz na priv to obgadamy szczegóły krok po kroku jeśli Cię to nadal interesuje. Układ hydrauliczny tej maszyny jest dość ciekawy ale dla mnie (na co dzień naprawiam układy hydrauliczne maszyn typu wtryskarki) w sumie dość prosty i przestrzegając kilku zasad można łatwo zdiagnozować gdzie jest problem.

    Dla innych szukających informacji: przed wszelkim czyszczeniem, regulowaniem zaworu przelewowego w rozdzielaczu trzeba w układzie zamontować manometr z dławikiem. Bez tego takie działanie powoduje najczęściej objawy jakie opisano powyżej czyli błędne ustawienie zaworu który otwiera się przy zbyt wysokim ciśnieniu. Powoduje to uszkodzenie uszczelnień siłowników, pękanie węży i uszkodzenie uszczelnień pomp. Manometr z dławikiem - bo bez tego przy uderzeniach ciśnienia szybko uszkadza sie manometr.
    Następna kwestia to rozdzielacz w białoruśkach, do wersji rosyjskiej są dostępne w handlu 4 różne typy rozdzielacza które zewnętrznie wyglądają identycznie ale różnią się symbolem i zasadą działania i to dość znacznie, to też częsta przyczyna problemów po zmianie na nowy ale nie konieczne właściwego typu...
    Osobna kwestia to ustalenie typu koparki, można z grubsza wyróżnić następujące typy:
    - wersja rolnicza (ramie składa się nad kabinę i opiera o wspornik nad silnikiem) nośnik ciągnik JUMZ;
    - wersja budowlana EOxxxx czyli budowlana osprzęt rosyjski można poznać po owalnym kształcie zbiornika oleju hydraulicznego i zaokrąglonym kształcie przystawki pomp po lewej stronie skrzyni biegów, nośnik ciągnik JUMZ silnik D65;
    - wersja budowlana osprzęt bułgarski czyli BXxxxx - można poznać po kanciastym kształcie zbiornika oleju i kanciastej przystawce z pompami , nośnik ciągnik JUMZ silnik D65;
    - wersje pozniejsze tzw. BOREX oparte na ciągniku MTZ;
    Każda z nich ma inny układ hydrauliczny do rolniczej, budowlanej EO i borexa mam instrukcje i schematy jak by co mogę pomóc.

    5
  • #12 17 Mar 2014 19:08
    ojcio
    Poziom 17  

    Moje pytanie jaki olej masz zalany do hydrauliki?
    W 914 miałem przypadek że pękały przewody od tura - nawet te metalowe rozrywało, wymienialiśmy na bieżąco, aż padła pompa. Przyjechał mechanik- stary dziadzio - wszedł do garażu pociągnął nosem i kazał od razu jechać po nowy olej. Przez 2 lata po wymianie nie pękł ani jeden przewód...

    3
  • #13 09 Mar 2018 23:56
    ksiegarz48
    Poziom 4  

    Zdrastwoj :-),zregenerowałem pompy,wlałem nowy olej,a osprzęt działa w zwolnionym tempie nie ma siły.Co teraz mam zrobić? rozdzielacz,zawór ciśnienia,czy cos innego?

    2
  • #14 17 Lip 2018 10:43
    agrozet
    Poziom 10  

    Dzień Dobry wszystkim.
    Zwracam się jednak do użytkownika Scanfix o schemat hydrauliki do koparki białorus w wersji rolniczej.
    Mam problem z obracaniem wieżą , siłownik dobry , ale chyba nie działa dobrze regulator lub jak on się tam nazywa ten który zabezpiecza przed niekontrolowanym obrotem wieży- regulacja takim motylkiem.
    Za wszelkie informacje będę wdzięczny

    Tomek


    Scanfix napisał:
    Witam!

    Jesli chodzi o koparki białoruś to mogę Ci kolego pomóc, pisz na priv to obgadamy szczegóły krok po kroku jeśli Cię to nadal interesuje. Układ hydrauliczny tej maszyny jest dość ciekawy ale dla mnie (na co dzień naprawiam układy hydrauliczne maszyn typu wtryskarki) w sumie dość prosty i przestrzegając kilku zasad można łatwo zdiagnozować gdzie jest problem.

    Dla innych szukających informacji: przed wszelkim czyszczeniem, regulowaniem zaworu przelewowego w rozdzielaczu trzeba w układzie zamontować manometr z dławikiem. Bez tego takie działanie powoduje najczęściej objawy jakie opisano powyżej czyli błędne ustawienie zaworu który otwiera się przy zbyt wysokim ciśnieniu. Powoduje to uszkodzenie uszczelnień siłowników, pękanie węży i uszkodzenie uszczelnień pomp. Manometr z dławikiem - bo bez tego przy uderzeniach ciśnienia szybko uszkadza sie manometr.
    Następna kwestia to rozdzielacz w białoruśkach, do wersji rosyjskiej są dostępne w handlu 4 różne typy rozdzielacza które zewnętrznie wyglądają identycznie ale różnią się symbolem i zasadą działania i to dość znacznie, to też częsta przyczyna problemów po zmianie na nowy ale nie konieczne właściwego typu...
    Osobna kwestia to ustalenie typu koparki, można z grubsza wyróżnić następujące typy:
    - wersja rolnicza (ramie składa się nad kabinę i opiera o wspornik nad silnikiem) nośnik ciągnik JUMZ;
    - wersja budowlana EOxxxx czyli budowlana osprzęt rosyjski można poznać po owalnym kształcie zbiornika oleju hydraulicznego i zaokrąglonym kształcie przystawki pomp po lewej stronie skrzyni biegów, nośnik ciągnik JUMZ silnik D65;
    - wersja budowlana osprzęt bułgarski czyli BXxxxx - można poznać po kanciastym kształcie zbiornika oleju i kanciastej przystawce z pompami , nośnik ciągnik JUMZ silnik D65;
    - wersje pozniejsze tzw. BOREX oparte na ciągniku MTZ;
    Każda z nich ma inny układ hydrauliczny do rolniczej, budowlanej EO i borexa mam instrukcje i schematy jak by co mogę pomóc.

    3
  • #15 13 Lis 2018 23:26
    zbyszPek1
    Poziom 2  

    Witam, w związku z remontem który przeprowadzam przy swojej maszynie, postanowiłem podzielić się własnymi doświadczeniami. Model jaki posiadam to EO-2621A na ciągniku Jumz 6AM czyli koparka z ruskim układem hydraulicznym, ciągnik z serwomechanizmem i kańciastą maską silnika. Problemy z układem hydraulicznym były
    po części takie same jak u kolegi soll. Zacznę od tego że szybko opadał lemiesz z przodu i cała tylna łyżka. Podpory nie miały siły podnieść koparki do góry i w końcowych położeniach siłowników lemiesza i podpór słychać było hałas w układzie hydraulicznym oraz podnosiła się tylna łyżka. Pierwsze wymieniłem uszczelniacze na siłownikach wszystkich z tyłu, ciekły na zewnątrz. Następnie rozkręciłem zawór przelewowy w dolnym tylnym rozdzielaczu i znalazłem pękniętą sprężynę od zaworu przepływowego (ta niżej), wymontowałem tak że suwak od podnoszenia wysięgnika który też był uszkodzony dlatego opadał wysięgnik. Udało mi się znaleźć tanio i w dobrej cenie używane tylne rozdzielacze i wymieniłem ten dolny. Z przodu też wymieniłem rozdzielacz ponieważ suwak podnoszenie pługa miał to samo co z tyłu. Właściwy rozdzielacz przedni Hydrosiły ma takie oznaczenia P80 3/1 444-4
    (wyróżnia się krótką tylną pokrywą przez co trzeba przerobić przewód powrotu)
    Zwracam na to uwagę gdyż w sklepach wciskane są P80 3/1 222 a te są do ciągników rolniczych, nie do koparek, mają zatrzaski i funkcje pływające.
    Po tym wszystkim podłączyłem manometr na wejściu do tylnego dolnego rozdzielacza w celu regulacji ciśnienia w układzie. Niestety do wymiany poszła jeszcze pompa NSz32, jak się rozgrzał olej spadało ciśnienie. Pierwszy wyregulowałem zawór na nowym przednim rozdzielaczu gdyż ustawiony jest fabrycznie na 160 bar a potrzeba było 100 bar.
    Potem wyregulowałem ciśnienie z tyłu na 75 bar.
    Układ odzyskał sprawność, lemiesz nie opada, podpory podnoszą jak należy, tylna łyżka już nie opada i nie podnosi się gdy za sterujemy funkcjami z przodu.
    Koleje co zrobiłem to sprawdziłem ciśnienie w układzie zasilanym dużą pompą NSz100, 100 bar i nie było się do czego przyczepić.
    W następnym poście napiszę o serwomechaniźmie z którym także się zmagałem.
    Co do kolegi soll i jego maszyny to na pewno uszkodzony był sówak w tylnym dolnym rozdzielaczu i źle ustawione zawory przelewowe albo uszkodzone (np: sprężyny)

    0
  • #16 18 Lis 2018 19:02
    zbyszPek1
    Poziom 2  

    Witam, kolejnym podzespołem w mojej maszynie który naprawiałem było serwomechanizm skrętu. Od razu po zakupie okazało się że serwo nie działa z powodu pękniętej rurki hydraulicznej na wyjściu z pompy NSZ-10 i braku oleju w układzie. Rurka została pospawana olej nalany i nic to nie dało. Wymieniłem więc pompę na nową i przez pewien czas było jakby lepiej do puki znowu nie pękła ta sama rurka. Trzeba było przerobić ten element i na tym odcinku wstawić przewód elastyczny, za duże drgania powodował silnik i cały czas by to pękało. Modyfikacja
    na pracę serwa nie wpłynęła za to pojawiły się wycieki. Zdemontowałem całe ustrojstwo i powymieniałem uszczelnienia, ciec przestało poprawy nie było.
    Podłączyłem manometr do punktu pomiarowego który jest ciężko dostępny
    i pomiary wyszły w jedną stronę około 80 bar w drugą 90 bar. Zwiększenie ciśnienia powyżej 100 bar także nic nie pomogło. Postanowiłem posprawdzać zwrotnice czy któraś się nie zatarła. Potem sprawdziłem luz na listwie siłownika w tym serwomechanizmie i nadal bez efektów. Następnie wymieniłem cały rozdzielacz oleju tego ustrojstwa i nadal to samo.
    Pomogły filmy z you tube na których ruscy zwiększają skok suwaka w rozdzielaczu dorabiając
    specjalne podkładki. Zrobiłem to samo i faktycznie kierownica skręca się bardzo lekko ale trzeba zwrócić uwagę na to że po zwiększeniu skoku wzrósł także luz na kole kierownicy.
    Ja zastosowałem 2 podkładki o grubości 1,5 mm i doszedłem do wniosku że powinny mieć
    po 1 mm, może kiedyś to poprawie. Kolejna sprawa to trzeba sprawdzić ciśnienie w układzie bo u mnie wartości wzrosły powyżej 100 bar i trzeba było ustawić odpowiednie czyli 80 bar.
    Koniec końców podkładki mają sens jeżeli oś skrętna nie będzie mocno obciążona np. jakimś turem czy innym ustrojstwem w przeciwnym razie ten mechanizm nie jest wstanie uciągnąć takiego obciążenia i trzeba zakładać orbitrol.
    W mojej koparce wystarczy, koszt dorobienia podkładek i podtoczenia suwaka 70 zł.

    0