Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naczepa Schmitz 2006r Modulator Knorr-Bremse ES2053 słabe hamulce

guitarboy 06 Lis 2011 08:46 7560 13
  • #1 06 Lis 2011 08:46
    guitarboy
    Poziom 9  

    Witajcie, otóż mam problem ze wspomnianą naczepą. Kierowca skaży się że naczepa ma słabe hamulce, wada ciagnika wykluczona gdyż szef ostatnio wysłał go z inna i kierowca po powrocie ocenił że z druga naczepa hamuje dużo lepiej.
    W chwili wolnego czasu wziąłem ja na warsztat i powiem co zaobserwowałem (dodam że wady siłowników, klocków, zacisków i tarcz wykluczone gdyż wszystko to zosało uprzednio sprawdzone).
    Po diagnostyce Jaltestem okazało sie ze sterownik nie ma absolutnie w pamieci żadnych błędów, jedyne co mnie zaniepokoiło to, że pomiar napięcia w Jalteście na 2 szynach pokazywał 1,7-2 volty. Zacząłem wiec sprawdzanie wszystkiego po kolei ale okazało sie że instalacja jest ok, napiecia, masa, CAN sa w porzadku.
    Szef cos wspominał że jakis czas temu na Litwie inny kierowca wyladował w dość sporym rowie i najprawdopodobniej od tamtego czasu wystapiły problemy z hamulcami. Postanowilem zamienic modulator na drugi sprawny, po zgraniu parametrów Jalestem i wrzuceniu do nowego, okazało sie, że napięcie na 2 szynach w Jalteście znów wynosi 1,7-2 volty czyli nic sie nie zmieniło. Moje pytanie brzmi moze sam software modulatora podczas wypadku ulegl w jakims stopniu uszkodzeniu i poprostu trzeba sie postarac o nowy plik konfiguracyjny ?

    -1 13
  • #2 06 Lis 2011 10:03
    jannaszek
    Poziom 39  

    Wypnij kabel EBS i zmierz ciśnienie na siłownikach przy hamowaniu full.

    Zresztą w ogóle pomierz ciśnienia w różnych wariantach napełnienia miechów z włączonym systemem i bez, trzeba wykluczyć ew. problem zasilania pneumatyki.

    0
  • #3 06 Lis 2011 12:21
    guitarboy
    Poziom 9  

    Cisnienia na siłownikach mialem mierzyc w przyszlym tygodniu i czułem że ktoś mi to zasugeruje , no ale dobra pomierzymy i zobaczymy co wyjdzie

    1
  • #4 07 Lis 2011 20:52
    gucio~1
    Poziom 21  

    A co to jest napięcie na dwóch szynach. Tester podaje napięcie mierzone w miejscu pomiaru czyli na płycie. Jak do modulatora dochodzi ok to rozbierz go , podłacz i zmierz na płycie.

    0
  • #5 08 Lis 2011 06:48
    guitarboy
    Poziom 9  

    Czepiasz się szczegółów to jest chyba oczywiste. NIe wiem czy doczytałeś, że modulator został podmieniony na drugi sprawny, czyli jego ewent. niedomagania zostały wcześniej wykluczone.

    0
  • #6 11 Lis 2011 09:12
    gucio~1
    Poziom 21  

    Czepiam się szczegółów już kilkanaście lat w tej branży i zawsze jskiś szczegół okazuje się krytyczny. Jak jest błąd to jest i przyczyna. Podłącz Jaltest i zobacz jakie są parametry. Ciśnienie zadane i wykonane. Zasymuluj pełne obciążenie i puste fizycznie kompresorem na czujniku obciążenia i zobacz jak zmienia się ciśnienie na siłownikach. Albo po prostu zwiększ wyprzedzenie naczepy w stosunku do ciągnika, puść w trasę i zobacz co powie kierowca.

    0
  • #7 11 Lis 2011 10:46
    guitarboy
    Poziom 9  

    Narazie naczepa stoi w kolejce, nie było sie jak do niej zabrać ze wzgledu na nawał innej roboty, może w pryszłym tygodniu będzie lużniej to dam znać co i jak wyszło.

    0
  • #8 23 Lis 2011 21:13
    diablo23248
    Poziom 26  

    Tak mi przyszło na myśl... Pisałeś że naczepa leżała w rowie. Zobacz jakie ciśnienie zawieszenia "widzi" modulator. Siła hamowania jest kalkulowana przez modulator na podstawie ciśnienia w zawieszeniu (elektroniczne ALB). Miałem kilka takich przypadków i przeważnie wina leżała albo po stronie uszkodzonego czujnika ciśnienia zawieszenia w modulatorze albo przewód pneumatyczny dochodzący do tego czujnika był zagięty i odczyt był przekłamany. Zdarza się również, że źle jest ustawiony "poziom jazdy", chociaż w tym przypadku słabe hamulce byłyby tylko przy pustej naczepie. Odnośnie pliku obliczeniowego do modulatora to wyślij mi na pw 7 ostatnich cyfr nr VIN. Postaram się coś znaleźć

    2
  • #9 12 Paź 2017 19:13
    decard86
    Poziom 10  

    Sorry, że odkopuje stary temat ale jestem ciekaw jak autor poradził sobie z usterką ?

    Mam dokładnie taką samą naczepę z identycznym modulatorem i totalnie słabe hamulce.

    Byłem na serwisie posprawdzali wszystkie parametry i stwierdzili, że wsio ok a naczepa jak hamowała tak hamuje. Błędów brak, sterownik widzi ciśnienia i wszystko według nich jest w normie.

    Ciągnik także wykluczony.

    Dla przykładu gdy temperatura tarcz w ciągniku wynosi 140 stopni C, to w naczepie osiągają 45 stopni C

    Kolega pisał o zaworze poziomowania. Też o tym myślałem ale u mnie pusto czy pełno to hamulce słabe itak...

    0
  • #10 13 Paź 2017 18:43
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Napisz z jakim ciągnikiem współpracuje naczepa i czy próbowałeś ją przeciągnąć innym ciągnikiem.

    0
  • #11 13 Paź 2017 20:35
    decard86
    Poziom 10  

    ciągnik DAF XF 105 wykluczony, jak zapnę do niego inną naczepę nawet z takim samym mudulatorem to jest OK.

    A naczepa, w której mam słabe hamulce z innymi ciągnikami też kiepsko hamuje.

    0
  • #12 13 Paź 2017 21:17
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Daf akurat to samochód w którym w oprogramowaniu serwisowym występuje funkcja dopasowania sił hamowania do naczepy. Modulator może w naczepie taki sam ale ustawienia mogą być różne chyba że naczepy są z tego samej serii produkcyjnej.

    0
  • #13 16 Paź 2017 18:03
    Paweł4455
    Poziom 3  

    1,7-2 volty czyli nic sie nie zmieniło. Moje pytanie brzmi moze sam software modulatora podczas wypadku ulegl w jakims stopniu uszkodzeniu i poprostu trzeba sie postarac o nowy plik konfiguracyjny ?[/quote]

    jaltest ma to do siebie, że widzi jedno zasilanie 24 V a drugie około 2 V, zwłaszcza przy modulatorze ES 2053, niestety nie jest to przyczyną uszkodzenia z jakim się borykasz.

    0
  • #14 18 Paź 2017 23:02
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Zgraj wsad naczepy i prześlij mi albo zrób wydruk tablicy systemowej i porówna z tablicą na naczepie.

    0