Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mierniki instalacji Metrel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektryczne zasłony na Atmega8 sterowane IR

Gustin 08 Lis 2011 18:59 9653 4
  • Elektryczne zasłony na Atmega8 sterowane IR

Witam !
    Chciałbym wszystkim przedstawić mój mały projekt sterowania zasłonami za pomocą pilota IR. Powstał celem przetarcia szlaków w sterowaniu silnikiem krokowym by w przyszłości podjąć próbę budowy amatorskiej maszyny CNC oraz dlatego, że bardzo lubię zasnąć po południu sobie a nie chce mi się wstać żeby zasłonić okno ;) Urządzenie jest w zasadzie skończone, jednak postanowiłem napisać do tego działu ponieważ jestem raczej początkujący oraz oprogramowanie urządzenia może jeszcze posiadać jakieś błędy. Używam je i testuję od około 2 miesięcy. Budowę zakończyłem w połowie września 2011. Działa całkiem nieźle, wyłapuję jeszcze jakieś pojawiające się czasami drobne błędy oprogramowania, nadaje się codziennego używania.

Założenia projektu:
    * Sterowanie IR (pilotem Harmony ONE)
    * Możliwość przesuwania zasłon do określonej pozycji za pomocą jednego wciśnięcia klawisza pilota (bez trzymania)
    * Estetyczne ukrycie mechanizmów aby nie rzucały się w oczy
    * W miarę tania konstrukcja
    * Instalacja do istniejącego karnisza

Założenia techniczne:
    * Wykorzystanie do napędu silnika krokowego (bez przekładni)
    * Jako sterownik - mikrokontroler AVR (atmega8)
    * Zasilanie za pomocą ATX (niskie koszty, możliwość wykorzystania tej metody później w CNC)

Urządzenie składa się z:
    * Silnika krokowego 1,9Nm 4,5V o ośmiu wyprowadzeniach (uniwersalny) pracujący w konfiguracji bipolarnej (szeregowej). Pobór prądu w tej konfiguracji to około 1,4A (koszt silnika to około 93zł na znanym serwisie aukcyjnym)