Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Immergas Victrix X 2 v.2011-ustawienia,opinie,porady

adam998 02 Sty 2015 11:49 74328 269
  • #181
    Lendziu
    Poziom 9  
    Ja mam tylko podłogówkę, temperatura wody CO to 35*C.
    Wszystko działa na oryginalnej pompie z pieca, która po przykręceniu parteru zasila piętro (brak dodatkowych pomp w obiegu), brak czujnika zewnętrznego, temperatura w domu 22*C przez 24h dziennie.
    Dom 100m2, ściany 25cm porotherm + 15cm styropian, na podłodze 9cm styropian XPS twardy, dach to 20cm lepszej wełny 0,033m2K.
    Woda CWU ma temperaturę 48*C.
    Na 4 osoby płacę średnio (od września do grudnia) po 200-220zł/m-c razem z CWU, woda to wydatek ok 270-300zł co 3 m-ce, więc spora część energii wydatkowana jest na podgrzanie wody użytkowej..

    Nie mam czujnika zewnętrznego (w sumie to zwykła dioda w opakowaniu)..

    Aha.. Nie mam kominka i żadnego innego źródła ciepła. Gotujemy na indukcji.
    Rekuperator raczej wychładza dom w zimę, bo jak jestem w różnych domach to mają nieświeże powietrze i dużo wilgoci na szybach.. U mnie nie ma wody na oknach, więc jak dla mnie rekuperator daje bardziej poczucie świeżości, niż oszczędności..

    Jestem zadowolony z ustawień, których nie zmieniam od zeszłego roku, gdzie w najzimniejszy miesiąc miałem rachunek 339zł za gaz..
  • Relpol przekaźniki
  • #182
    jack63
    Poziom 42  
    Lendziu napisał:
    Nie mam czujnika zewnętrznego (w sumie to zwykła dioda w opakowaniu)..

    To ci sie tylko tak wydaje.
    Lendziu napisał:
    Rekuperator raczej wychładza dom w zimę,

    A dlaczego ma wychładzać?
    Prawidłowo zrobiony uklad wentylacji z reku nie ma prawa wychładzać! Jednak dla temp. ujemnych może prowadzić do podniesienia kosztów ogrzewania a nie do ich obniżenia.
    Lendziu napisał:
    jak jestem w różnych domach to mają nieświeże powietrze i dużo wilgoci na szybach.

    A jaki to ma związek z rekuperatorem?
    A może po prostu ludzie nie robią przeglądów i mają filtry zabetonowane?
    Lendziu napisał:
    Na 4 osoby płacę średnio (od września do grudnia) po 200-220zł/m-c razem z CWU, woda to wydatek ok 270-300zł co 3 m-ce, więc spora część energii wydatkowana jest na podgrzanie wody użytkowej..

    Albo masz bardzo tanią wodę, albo mało jej zużywacie. Ile m3 na miesiąc?
    Grzanie CWU to mały procent zużycia gazu. Wiekszośc idzie na CO. Jednak i tak płacisz mało, więc inwestycja w dobre ocieplenie się opłaciła. Reku też swoje dokłada tylko ciężko bez dłuższych pomiarów ocenić ile.
  • #183
    Olleo
    Poziom 17  
    Lendziu napisał:

    Rekuperator raczej wychładza dom w zimę, bo jak jestem w różnych domach to mają nieświeże powietrze i dużo wilgoci na szybach.. U mnie nie ma wody na oknach, więc jak dla mnie rekuperator daje bardziej poczucie świeżości, niż oszczędności..

    albo masz za sucho. Wilgotność optymalna dla człowieka (i drewna również), to ok. 55%, dopuszczalna miedzy 45 a 65%. Przy 45%, czyli minimum i temperaturze na zewnątrz poniżej zera oraz typowych oknach dwuszybowych z ciepłą ramką, woda przy uszczelkach się wykrapla, bo tam jest temp. w okolicach 10-13°C. Jeśli nie masz superhiper dziesięcioszybowych okien z pianki, to masz za sucho, jeśli nic Ci się nie skrapla.
  • #184
    Lendziu
    Poziom 9  
    Olleo, nie mam higrometru, niestety. Planuję zakup stacji pogody, ale jeszcze się zastanawiam nad firmą i modelem. Najprawdopodobniej wybiorę coś z Oregon'a.

    Jack63, dlatego piszę, że ochładza, bo delikatnie podnosi koszty ogrzewania, gdyż u mnie przy -5*C na zewnątrz do rekuperatora (przez GWC, około 40mb rur, fi 160 ok 18mb i 110 - 21mb) trafia ok +2,5*C, a do domu na najdłuższym odcinku trafia +17*C..
    Te +17 trzeba ogrzać do +22*C.

    GWC mam niestety w suchym piaszczystym podłożu, ok 2m pod ziemią.

    CWU mam też podłączone pod sumpa w akwarium, a w nim 10mb alu-pex ogrzewa mi akwarium 1100l + wodę w sumpie 250l.

    Woda wychodzi u nas ok 10,50-11,00zł, ciężko policzyć bo co dwa miesiące i tak doliczane są opłaty stałe - koszty odczytu z samochodu +10zł/2m-ce, utrzymanie w gotowości przyłącza wody fi 32 + 10zł i za utrzymanie w gotowości podłączenia kanalizacyjnego +10zł.
    Ah, przepraszam, wodę liczą co dwa miesiące, więc średnio schodzi ok 13-14 kubików co miesiąc.. do akwarium woda kapie przez 24h na dobę.
    W lato rachunki za gaz to ok 85-90zł miesięcznie, więc przy rachunku za gaz np. 230zł na CWU idzie ok 45%, a reszta na CO... więc dość sporo..
  • Relpol przekaźniki
  • #185
    montixe
    Poziom 13  
    M M napisał:
    hej montixe!

    jestem pod wrażeniem ostatniej wersji liczydełka!

    i Twojej wytrwałości! :D

    napisałeś
    Cytat:
    wygląda na to że: jeśli masz założenia projektowe tradycyjnie, czyli aby zapewnić 20*C w domu przy -20*C na zewnątrz, należy zasilić instalację temp. X, a chcesz utrzymywać temp. wyższą, to należy do X dodać taką samą wartość, np chcesz utrzymywać w domu nie 20*C ale 22*C (czyli 2*C więcej),to należy wprowadzić w arkusz X+2*C. Wtedy na całej długości krzywej, w każdym jej punkcie dodana jest ta wartość (taka sama zasada jak offset).

    tak to będzie cos w rodzaju offsetu ale jestem prawie pewien, że nie:
    Cytat:
    na całej długości krzywej, w każdym jej punkcie dodana jest ta wartość

    dlaczego?
    bo im niższa TE tym większej, proporcjonalnie do różnicy temperatur Tpom-TE potrzebujesz poprawki. (Jeśli by tak nie było to zasada liniowej poprawki w całym zakresie prowadziłaby tak naprawdę do stałej temperatury TM niezaleznie od TE (krzywa 0) co oczywiście jest nieprawdą.)

    Jeśli dla projektowanego Tpomproj=20 Chcesz mieć Tpom=22 to poprawka wynosi 2 przy TE=... no właśnie 20 czy 22?

    a przy TE niższym niż powyższe 20 lub 22 według mnie trzeba mieć poprawkę proporcjonalnie większą niż te przykładowe 2.

    Bez metody graficznej chyba się nie obejdzie... jakoś nie mogę zmusić się do napisania równań... ale najpierw trzeba (tym razem) opracować teorię...

    M M


    a jednak ... na podstawie doświadczeń z kotłem Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3C i jego fabrycznym sterownikiem dochodzę do wniosku, że chcąc mieć inną temp pomieszczenia niż w projekcie, należy całą krzywą przesunąć offsetem o wymaganą wartość. Doszedłem do tego wniosku, obserwując jak zachowuje się krzywa podczas zmiany na sterowniku, temperatury zadanej pomieszczenia. W tym wspomnianym kotle, zmieniając ten parametr na sterowniku, krzywa jest korygowana automatycznie.

    wstawiam załącznik ze zmienionym opisem
  • #186
    wodnikawtyka
    Poziom 7  
    Wielkie podziękowania dla montixe-a!! :idea: Dzięki Twoim poradom udało mi się trochę zapanować nad Victrixem.

    Kocioł pracuje u mnie od października. Uruchomił go serwisant, ale z uwagi na brak czasu regulację wykonał dopiero ponad miesiąc później. Co ciekawe, do czasu jego ingerencji kocioł spalił niecałe 100 m3 gazu / miesiąc (96m mieszkalnej, 42 piwnica, 20 garaż).
    Średnia temperatura dzienna 10 st. Ustawienia na sterowniku CAR 21,0 (komf.) i 20,6 (ekon). Po regulacji spalanie wzrosło do prawie 250 m3 na miesiąc. Niedużo, ale do połowy miesiąca spalanie wynosiło jedynie ok. 80 m3. Później pojawił się serwisant i w spalanie prawie się podwoiło. Średnia temperatura miesięczna wyniosła 6 st. Ustawienia na sterowniku CAR 20,9 (komf.) i 20,4 (ekon). Dopiero efekty zmian odczułem w grudniu - spalanie miesięczne 383m3... Zdecydowanie za dużo. Średnia temperatura miesięczna ok. 0 st. Ustawienia na sterowniku CAR 20,6 (komf.) i 19,8 (ekon).

    W styczniu za oknem średnio dużo powyżej zera a spalanie dzienne 12,75 m3... :cry: Wcześniej przeglądałem fora i porady dla Victrixsa i po takim wyniku podjąłem decyzję o samodzielnym ustawieniu parametrów. Przedwczoraj ściągnąłem sobie arkusz do obliczania krzywej grzania zamieszczony przez montiex-a. Podstawiłem dane i ... dom do południa nie dogrzany - o czym napisze trochę dalej. Ale skłoniło mnie to do przeanalizowania parametrów pieca, które na logikę wydawały się być ustawione prawidłowo. Sprawa dotyczy temperatury minimalnej zasilania. Fabrycznie jest to 25st. U mnie było 30 st. I gdybym nie wklepywał tych wszystkich danych do arkusza i nie przeglądał krzywych grzania, to pewnie do głowy by mi nie przyszło żeby przywrócić to fabryczne ustawienie czyli 25 st i offset 0. Przy tej samej temperaturze zadanej 20,6 (komf.) i 19,8 (ekon) w ciągu jednego dnia spalanie zmniejszyłem z 12,7 m3 na ... 7,8 m3. Jak na +5 w ciągu dnia i +2 w nocy to i tak ciut za dużo jeszcze, ale ten wynik bardzo mnie cieszy :D Temperatura w domu 20,3-20,6 w cyklu ekonomicznym i 19,5-19,8. Jutro poeksperymentuję z offsetem, bo temperatury ciut poniżej zadanych na CAR. I tu powracam do arkusza z obliczaniem krzywej grzewczej.

    Podając parametry budynku i zasilania arkusz wyliczył krzywą 3,7 i offset -11. To właśnie dla tych ustawień dom się "nie dogrzał" do poprzedniego przedpołudnia. Ustawiłem więc offset jak w fabryce - na 0 i przy tych ustawieniach mam efekt, jak opisano wyżej.

    I tu pytanie do montiex-a. Czy zamiast 3,7 i -11 nie powinienem ustawić 3,7 i 11, bo mam wrażenie, że krzywa przesunęła się nie na północ a na południe (zmieniając z -11 na 0 kocioł rozpoczął cykliczną - nie ciągłą pracę dogrzewając dom do zadanej temperatury).

    Dodam, że DIM mam na 4 i MOD na ON, w całym budynki grzejniki konwekcyjne z lat 90-00, budynek w starej technologii z lat 70-tych, rurki 1/2 cala na zasilaniu i powrocie grzejników. Wiem, że dla MOD ON kocioł nie trzyma się dokładnie wyznaczonej krzywej, ale nie spada także poniżej zadanej.

    Po uporaniu się z podstawowymi nastawami (jeśli już określę właściwą krzywą grzania) chciałbym jeszcze trochę pogrzebać tak, aby ograniczyć grzanie do max 60 st.. aby przy temp do ok. -15 st cieszyć się z ekonomicznej pracy z kondensacją (czyli zasilanie c.o. do 55 st) Jeśli spadnie niżej, to trudno. Przez całą zimę tak nie będzie. Tak sądzę.
  • #187
    montixe
    Poziom 13  
    Arkusz liczy krzywą dla ciągłej pracy kotła, głównie korzystają z takiego sposobu pracy posiadacze 100% podłogówki, grzejąc bardzo niskimi temperaturami, ale to nie jest regułą i można sobie dobrać krzywą na potrzeby grzejników utrzymując je cały czas ciepłe dla lepszego komfortu termicznego. Przestawiając offset o 1 przestawiasz temp na całej dł. krzywej o 1*C. Prawdopodobnie, gdybyś dogrzał dom do żądanej temp. i dopiero wtedy ustawił krzywą z arkusza, to kocioł pracowałby ciągle i utrzymywał właściwą temp. w domu, oczywiście o ile podstawiłeś właściwe parametry w arkuszu, zgodne z charakterystyką budynku i instalacji grzewczej. Często bywa przy nowych budynkach, że krzywa liczona w arkuszu jest ciut za wysoka i przegrzewa, ponieważ projektujący ogrzewanie, na wszelki wypadek zostawiają sobie margines bezpieczeństwa szacując większe straty budynku. Czasem bywa też tak, że w temp. zewnętrznych dodatnich temp. zasilania nakazana przez krzywą jest zbyt niska, a w temp. poniżej zera jest dobrze, wtedy trzeba trochę wypłaszczyć krzywą, poprzez podniesienie jej początku za pomocą parametru S5 na kotle lub łatwiej t.min zasilania na CAR (ale nie wyliczamy wtedy nowej krzywej w arkuszu, bo jeśli wyliczymy nową krzywą dla zmienionego t.min. zasilania to zmieni się tylko numer krzywej, ale jej położenie pozostanie takie samo jak w poprzednim przypadku). Jeśli ustawisz na kotle S5 na najniższym poziomie czyli 20*C, to wtedy możesz operować za pomocą CAR w zakresie 20-50*C , a parametrem S5 ustawiając z poziomu kotła możesz operować w zakresie 20-85*C (wbrew temu co podaje instr.kotła :) ), ale wiadomo, że nikt nie ustala t.min zasilania powyżej 50*C. Nie musisz przestawiać t. max zasilania kotła, bo jeśli na nastawach fabrycznych (25-85) kotła dobierzesz krzywą w zakresie od 1 do 2, (dla 20-85 możesz mieć 2.3 offset 0 i zasilanie przy -20* będzie 55*C) to i tak kociołek nie będzie grzał więcej, no chyba ze na zewnątrz zapanują temp. dużo poniżej -20. Tylko czy tobie wystarczy 55* przy -20. Kolejna sprawa to że temp. powrotu nie powinna przekroczyć 57*C bo powyżej przestaje zachodzić kondensacja. Więc jeśli na zasilaniu będziesz miał 70*C a na powrosie 55*C, to nadal będzie zachodziła kondensacja.

    ps.
    podmieniłem wersję pliku w poprzednim poście, teraz wprowadza zmiany automatycznie po zmianie temp. żądanej pomieszczenia
  • #188
    freeh
    Poziom 12  
    Lendziu napisał:
    Olleo, nie mam higrometru, niestety. Planuję zakup stacji pogody, ale jeszcze się zastanawiam nad firmą i modelem. Najprawdopodobniej wybiorę coś z Oregon'a.


    A ile chcesz wydać na stacje? Bo jak chcesz coś dobrego, to albo coś takiego: http://stacje-pogody.pl/artykul_nowa_stacja_pogodowa_firmy_oregon_scientific_wmr300,10.html albo VP2 Davisa np. http://stacje-pogody.pl/241_stacja_pogody_davis_instruments_vantage_pro2.html
  • #189
    Ukasz699
    Poziom 10  
    Witam Panowie. Od piątku jestem posiadaczem sterownika car. Współpracuje on z piecem Victrix Zeus 26 1 l. Mam do was dwa pytania jak ustawić histerezę tego ustrojstwa ?? Czy w ogóle jest ?? Kolejna zaskakuje Mnie jego działanie temperatura ekonomiczna ustawiona na 19,2 jest 19,3 i sterownik załącza piec o co tu kurcze biega ?? Przy takim działaniu to puści Mnie szybciej z Torbami niż mi się wydaje... Pozdrawiam
  • #190
    FOSGEN1
    Poziom 27  
    @Ukasz699 , z tego co piszesz wynika, że oczekujesz przeczytania za Ciebie instrukcji i przetłumaczenia "na nasze".
  • #191
    jack63
    Poziom 42  
    Ukasz699 napisał:
    Przy takim działaniu to puści Mnie szybciej z Torbami niż mi się wydaje...

    Nie miała baba kłopotu, to kupiła sobie cielę i postawiał u płotu. .....
    Ciekaw jestem ile dałeś za te CARy i na co liczyłeś kupując?
  • #192
    Ukasz699
    Poziom 10  
    Instrukcję przeczytałem. Jestem laikiem w tych tematach stąd, może moje pytanie. Wcześniej miałem sterownik Euroster 2006 jego ustawienie było banalne nawet "dla Mnie". Czego oczekuje mniejszego spalania kotła jak chyba wszyscy tu siedzący.
  • #193
    jack63
    Poziom 42  
    Nie odpowiedziałeś na pierwszą część pytania.
    Ukasz699 napisał:
    Czego oczekuje mniejszego spalania kotła jak chyba wszyscy tu siedzący.

    Nie wiem gdzie siedzisz i czego oczekują inni przy Tobie siedzący, ale ja nie oczekuję "mniejszego spalania" dzięki CARowi, bo to niemożliwe i dlatego go nie kupiłem.
    Wiesz ile gazu mógłbyś sobie kupić za niego? To największa oszczędność jaką byś uzyskał zostając przy Eurosterze.
    Uwierz, choć będzie to trudne do przełknięcia, oszczędności w opłatach za gaz nie tkwią w CAR'ach marach, tylko zupełnie gdzieś indziej. Np. w ociepleniu domu, eliminacji mostków cieplnych, montażu reku lub ...przyzwyczajeniu się do trochę niższych temperatur w pomieszczeniach.
  • #194
    Ukasz699
    Poziom 10  
    jack63 napisał:
    Nie odpowiedziałeś na pierwszą część pytania.
    Ukasz699 napisał:
    Czego oczekuje mniejszego spalania kotła jak chyba wszyscy tu siedzący.

    Nie wiem gdzie siedzisz i czego oczekują inni przy Tobie siedzący, ale ja nie oczekuję "mniejszego spalania" dzięki CARowi, bo to niemożliwe i dlatego go nie kupiłem.
    Wiesz ile gazu mógłbyś sobie kupić za niego? To największa oszczędność jaką byś uzyskał zostając przy Eurosterze.
    Uwierz, choć będzie to trudne do przełknięcia, oszczędności w opłatach za gaz nie tkwią w CAR'ach marach, tylko zupełnie gdzieś indziej. Np. w ociepleniu domu, eliminacji mostków cieplnych, montażu reku lub ...przyzwyczajeniu się do trochę niższych temperatur w pomieszczeniach.


    Rozumiem. Nie kupiłem Car-a bo chciałem koniecznie zmienić Euroster. Euroster padł niestety i stąd pomysł pad na właśnie sterownik oryginalny Immergas. Dużym plusem było w nim pełne sterowanie piecem plus sonda zewnętrzna, która sama reguluje temperaturę czynnika przy zmianach temperatury. Co do ocieplenia mam to dawno za sobą co do mostków nie mam kamery, aby sprawdzić jak sprawa wygląda. Oczekiwałem tylko odpowiedzi na moje pytanie nie drążenia czemu ile i dlaczego. Sam już wyczytałem wszystko co było napisane i wiem iż nie ma możliwości zmiany histerezy co dla Mnie jest jakiś nieporozumieniem. Resztę opcji już wiem. Pozdrawiam i dzięki za odpowiedź. Jasny i oczywiste, że gdybym wiedział wszystko na ten temat nie szukał bym pomocy i odpowiedzi tu na forum.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dałem 590 zł. To odpowiedź na Twoje pytanie. Zdaje sobie sprawę iż to miesiąc palenia gazem.

    Dodano po 4 [godziny] 57 [minuty]:

    @jack63

    Szukam jakiegoś sposobu też na to by piec Mnie nie wykończył finansowo. Zdawałem sobie sprawę iż będzie drożej. Bo wygoda i komfort kosztuje, ale nie do takiego stopnia. Poza tym porównuje wszystko do sąsiadów. Jako iż mój dom jest środkowym (dwie ściany mam grzane) domem w szeregowcu, więc nasze warunki są zbliżone z korzyścią po mojej stronie, gdyż oni są domkiem ostatnim. Piec odpalony pierwszy sezon (Immergas Zeus 26 1l) początkowo jak wspominałem ze sterownikiem pokojowym firmy Euroster 2006. Instalacją została wpięta w starą nitkę grzewczą. Wymienione zostały grzejniki ze starych żeliwnych na nowoczesne grzejniki aluminiowe Armatura G500F. Dom ma około 23 lat (180 m2) w zabudowie szeregowej (tak jak już wspominałem) podpiwniczony (domek środkowy) zbudowany z półtora pustaka plus styropian 12 cm dach bardzo dobrze odizolowany około 30 cm wełny (Okna plastikowe). Zacząłem obserwować licznik i kolejne metry sześcienne spalonego paliwa. Sterownik ustawiony na temperaturę 19 stopni za dnia to jest od 16-22 po tych godzinach temperatura spada do 18.6 C. Spalanie oscyluje w granicy 10 m przy temperaturach dodatnich za oknem. Wydaje mi się iż to wysokie spalanie temperatura na grzejniki ustawiona na 45'C. Czy może, ktoś z was podzielić się ze mną wiedzą informacjami i samemu z własnego doświadczenia stwierdzić czy to duże spalanie czy normalne ?? Przy tak wysokim spalaniu aż boję się bardzo niskich temperatur... I tego, że cała przeróbka i koszta poniesiony z tą mała modernizacją zostanie tylko piękną ozdobą kotłowni a ja znowu się pogodzę ze starym piecem węglowym... Pozdrawiam i z góry dzięki za sugestie.


    Ten post został napisany na inny forum na przełomie listopada i grudnia. W między czasie zmodernizowałem instalację została wywalone wszystkie rury (teraz jest pex 22) na poziomie piwnicy. Wydawało mi się iż już samo to da bardzo duże zmniejszenie spalania. Okazuje się iż nic bardziej mylnego piec przy dniu wczorajszym za dnia +1'C noc około -4'C spala na poziomie 9 metrów przy tym górny poziom domu został zamknięty na zaworach termostatycznych ustawione tylko na 1. Czasem wczytuje się w spalanie ludzi i sam nie wiem co mam myśleć wierzyć nie wierzyć. A z drugiej strony u moich sąsiadów za miesiąc listopad grudzień zapłacili 900 zł ja zapłaciłem 1400. Być może serwisant, który uruchomił piec popełnił jakiś błąd i coś źle ustawił bo o takich przypadkach też słyszałem...
  • #195
    jack63
    Poziom 42  
    Ukasz699 napisał:
    Euroster padł niestety i stąd pomysł pad na właśnie sterownik oryginalny Immergas. Dużym plusem było w nim pełne sterowanie piecem plus sonda zewnętrzna, która sama reguluje temperaturę czynnika przy zmianach temperatury.

    Teraz trochę rozumiem, cel zakupu, ale tylko trochę. Po za tym to nie sonda temp. decyduje o temp. zasilania CO tylko sterownik na podstawie jej odczytu temp. zewnętrznej.
    Pełne sterownie jest wygodne w Twojej sytuacji, bo kocioł w piwnicy, ale może prowadzić do skutków odwrotnych od zamierzeń, gdy za zmianę ustawień zabiera się ktoś nie rozumiejący o co w tej "zabawie" chodzi. Z resztą sporo ludzi jak zabawę (bez cudzysłowu) te ustawienia traktuje.
    Ukasz699 napisał:
    Spalanie oscyluje w granicy 10 m przy temperaturach dodatnich za oknem.

    10 m3, jak się domyślam, na dobę to średnio 0.41 m3/h. Wynik może być zafałszowany poborem gazu na CWU i pewnie kuchnie gazową . Daje to średnią moc ok 4kW, co przy 0 oC nie było by złym wynikiem.
    Odnoszę się do projektu swojego domu i obliczeń w nim zawartych.
    Także nie wiem czego szukasz? To że sąsiedzi mają mniejsze zużycie może wynikać z wielu różnych przyczyn. A może mówią Ci specjalnie nieprawdę aby Cię wkurzyć ???

    A teraz wnioski.
    1. Twoje przeróbki orurowań prawdopodobnie nie wniosły nic , bo nie mogły wnieść poza pogorszeniem. Nie wiem co z grzejnikami? Ich zmiana na większej mocy nominalnej może trochę pomóc.
    2. Pobór mocy cieplnej (straty) prze budynek jest w miarę OK. Kocioł ma lekko licząc 2-3X za dużą moc dla CO. Z tym już nic nic nie zrobisz. Taki "urok" kotłów 2F.
    3. Montaż "cudownych" sterowników nie wpływa na zużycie gazu a może tylko prowadzić do rozstrojenia instacji
    4. Masz stanowczo za nisko ustawioną temp. zasilania (45 oC) no chyba że tak wynikło ze sterowania pogodowego?
    Z resztą tak nakombinowałeś że w sumie nie wiadomo co i jak masz ustawione?
    Wg. mnie w Twojej sytuacji (mocno za duży kocioł) należy zrezygnować z pogodówki i grzać z nastawnika naściennego - CAR może z niego robić - i ustawić dużo wyższą temp zasilania. Np 65 oC .
    5. Wstępne (!) i pobieżne obliczenia mówią, że wiele gazu nie zaoszczędzisz. Przykro mi.
    Przy jakichkolwiek zmianach warto obserwować pracę kotła aby wiedzieć:
    1. Jaka jest temp zasilania?
    2. Ja często kocioł się włącza i jak długo pracuje?
    3. Czy przypadkiem nie wyłączają go jakieś jego wew. zabezpieczenia lub po prostu brak możliwości utrzymania zadanej temp ze względu na przekroczenie (w dół!) mocy zapotrzebowania w stosunku do jego mocy minimalnej.
  • #196
    montixe
    Poziom 13  
    Ukasz699 napisał:
    Witam Panowie. Od piątku jestem posiadaczem sterownika car. Współpracuje on z piecem Victrix Zeus 26 1 l. Mam do was dwa pytania jak ustawić histerezę tego ustrojstwa ?? Czy w ogóle jest ?? Kolejna zaskakuje Mnie jego działanie temperatura ekonomiczna ustawiona na 19,2 jest 19,3 i sterownik załącza piec o co tu kurcze biega ?? Przy takim działaniu to puści Mnie szybciej z Torbami niż mi się wydaje... Pozdrawiam

    ustaw sobie CAR w tryb Modul OFF (będzie działał ON/OFF, tak jak twój poprzedni sterownik) i wtedy Dimens/Build weź ustaw na 1. To będzie najniższa histereza gdzie "start" będziesz miał 0,3*C poniżej zadanej (i to jest niezmienne przy każdym innym ustawieniu), a "stop" będzie 0,1*C powyżej zadanej (i to możesz zmienić, zwiększając wartość Build zmiana też będzie powodowała "stop" o wartościach wyższych powyżej zadanej) . W trybie Modul On, te same nastawy nie działają jako Histereza tylko tym wskazujesz automatyce jaką masz bezwładność budynku.
  • #197
    Ukasz699
    Poziom 10  
    jack63 napisał:
    Ukasz699 napisał:
    Euroster padł niestety i stąd pomysł pad na właśnie sterownik oryginalny Immergas. Dużym plusem było w nim pełne sterowanie piecem plus sonda zewnętrzna, która sama reguluje temperaturę czynnika przy zmianach temperatury.

    Teraz trochę rozumiem, cel zakupu, ale tylko trochę. Po za tym to nie sonda temp. decyduje o temp. zasilania CO tylko sterownik na podstawie jej odczytu temp. zewnętrznej.
    Pełne sterownie jest wygodne w Twojej sytuacji, bo kocioł w piwnicy, ale może prowadzić do skutków odwrotnych od zamierzeń, gdy za zmianę ustawień zabiera się ktoś nie rozumiejący o co w tej "zabawie" chodzi. Z resztą sporo ludzi jak zabawę (bez cudzysłowu) te ustawienia traktuje.
    Ukasz699 napisał:
    Spalanie oscyluje w granicy 10 m przy temperaturach dodatnich za oknem.

    10 m3, jak się domyślam, na dobę to średnio 0.41 m3/h. Wynik może być zafałszowany poborem gazu na CWU i pewnie kuchnie gazową . Daje to średnią moc ok 4kW, co przy 0 oC nie było by złym wynikiem.
    Odnoszę się do projektu swojego domu i obliczeń w nim zawartych.
    Także nie wiem czego szukasz? To że sąsiedzi mają mniejsze zużycie może wynikać z wielu różnych przyczyn. A może mówią Ci specjalnie nieprawdę aby Cię wkurzyć ???

    A teraz wnioski.
    1. Twoje przeróbki orurowań prawdopodobnie nie wniosły nic , bo nie mogły wnieść poza pogorszeniem. Nie wiem co z grzejnikami? Ich zmiana na większej mocy nominalnej może trochę pomóc.
    2. Pobór mocy cieplnej (straty) prze budynek jest w miarę OK. Kocioł ma lekko licząc 2-3X za dużą moc dla CO. Z tym już nic nic nie zrobisz. Taki "urok" kotłów 2F.
    3. Montaż "cudownych" sterowników nie wpływa na zużycie gazu a może tylko prowadzić do rozstrojenia instacji
    4. Masz stanowczo za nisko ustawioną temp. zasilania (45 oC) no chyba że tak wynikło ze sterowania pogodowego?
    Z resztą tak nakombinowałeś że w sumie nie wiadomo co i jak masz ustawione?
    Wg. mnie w Twojej sytuacji (mocno za duży kocioł) należy zrezygnować z pogodówki i grzać z nastawnika naściennego - CAR może z niego robić - i ustawić dużo wyższą temp zasilania. Np 65 oC .
    5. Wstępne (!) i pobieżne obliczenia mówią, że wiele gazu nie zaoszczędzisz. Przykro mi.
    Przy jakichkolwiek zmianach warto obserwować pracę kotła aby wiedzieć:
    1. Jaka jest temp zasilania?
    2. Ja często kocioł się włącza i jak długo pracuje?
    3. Czy przypadkiem nie wyłączają go jakieś jego wew. zabezpieczenia lub po prostu brak możliwości utrzymania zadanej temp ze względu na przekroczenie (w dół!) mocy zapotrzebowania w stosunku do jego mocy minimalnej.


    1. Grzejniki tak jak pisałem zostały zmienione na grzejniki aluminiowe armatura Kraków G500F
    2. Ja sterownikiem nie mam w planie zbyt głęboko grzebać w ustawieniach pieca.
    4. Nie temperaturę c.o sam narzuciłem wcześniej sądząc iż to zmniejszy mi spalanie pieca. Piec dobijał do temperatury ustawionej. To jeszcze za czasów Eurostera.
    Ja nic nie przestawiałem poza ustawieniem programu temperatury komfortowej i ekonomicznej nic więcej nie ruszałem jeśli chodzi o CAR.
    Czy ustawienie tak wysokiej temperatury (65'C) wyjściowej nie spowoduje iż spalanie jeszcze bardziej wzrośnie ??
    Co do przekłamania o którym wspominasz. To mieszkam sam jeśli chodzi o miesięczne zapotrzebowanie na wodę to jest to około 3 m. Jeśli chodzi o gotowanie to też przy jednej osobie szału nie będzie.
    Co do sąsiadów a raczej sąsiadki bo też mieszka sama widziałem rachunki. Odnoszę się do konstrukcji bo patrząc na "chłopski rozum" jeśli są bardzo zbliżone to skąd tak wielka różnica... Być może tak jak wspomniałeś moje myślenie jest mylne.
    Teraz to sam zaczynam żałować iż nie kupiłem kolejnego Eurostera.

    Dodano po 1 [minuty]:

    montixe napisał:
    Ukasz699 napisał:
    Witam Panowie. Od piątku jestem posiadaczem sterownika car. Współpracuje on z piecem Victrix Zeus 26 1 l. Mam do was dwa pytania jak ustawić histerezę tego ustrojstwa ?? Czy w ogóle jest ?? Kolejna zaskakuje Mnie jego działanie temperatura ekonomiczna ustawiona na 19,2 jest 19,3 i sterownik załącza piec o co tu kurcze biega ?? Przy takim działaniu to puści Mnie szybciej z Torbami niż mi się wydaje... Pozdrawiam

    ustaw sobie CAR w tryb Modul OFF (będzie działał ON/OFF, tak jak twój poprzedni sterownik) i wtedy Dimens/Build weź ustaw na 1. To będzie najniższa histereza gdzie "start" będziesz miał 0,3*C poniżej zadanej (i to jest niezmienne przy każdym innym ustawieniu), a "stop" będzie 0,1*C powyżej zadanej (i to możesz zmienić, zwiększając wartość Build zmiana też będzie powodowała "stop" o wartościach wyższych powyżej zadanej) . W trybie Modul On, te same nastawy nie działają jako Histereza tylko tym wskazujesz automatyce jaką masz bezwładność budynku.



    Dzięki za radę kolego. Ustawię i poobserwuję. Pozdrawiam
  • #198
    FOSGEN1
    Poziom 27  
    Pytasz czy podniesienie temp. na kotle nie spowoduje zwiększenia spalania. To najlepiej sprawdzić samemu. Obserwacja np. przez 2 doby, porównanie spalania i wiadomix.
  • #199
    wodnikawtyka
    Poziom 7  
    Ukasz699 napisał:
    1. Grzejniki tak jak pisałem zostały zmienione na grzejniki aluminiowe armatura Kraków G500F
    2. Ja sterownikiem nie mam w planie zbyt głęboko grzebać w ustawieniach pieca.
    4. Nie temperaturę c.o sam narzuciłem wcześniej sądząc iż to zmniejszy mi spalanie pieca. Piec dobijał do temperatury ustawionej. To jeszcze za czasów Eurostera.
    Ja nic nie przestawiałem poza ustawieniem programu temperatury komfortowej i ekonomicznej nic więcej nie ruszałem jeśli chodzi o CAR.
    Czy ustawienie tak wysokiej temperatury (65'C) wyjściowej nie spowoduje iż spalanie jeszcze bardziej wzrośnie ??
    Co do przekłamania o którym wspominasz. To mieszkam sam jeśli chodzi o miesięczne zapotrzebowanie na wodę to jest to około 3 m. Jeśli chodzi o gotowanie to też przy jednej osobie szału nie będzie.
    Co do sąsiadów a raczej sąsiadki bo też mieszka sama widziałem rachunki. Odnoszę się do konstrukcji bo patrząc na "chłopski rozum" jeśli są bardzo zbliżone to skąd tak wielka różnica... Być może tak jak wspomniałeś moje myślenie jest mylne.
    Teraz to sam zaczynam żałować iż nie kupiłem kolejnego Eurostera.


    Masz budynek tego samego typu jak mój, więc może niektóre moje informacje pozwolą ci na podjęcie właściwych działań.
    1. Jeśli mieszkasz sam, to nie potrzebujesz chyba komfortowej temperatury w domu o 180mkw. Zapewne większość czasu spędzasz w strefie dziennej na niższej kondygnacji. Zastosuj głowice programowalne (koszt 65 PLN za szt - np w sklepie Conrad.pl) na zaworach w sypialniach tak, aby w ciągu dnia było tam 18-18,5 st C. A na wieczór i noc ustaw sobie jakieś 19 - 19,5 st C, bo to w zupełności wystarczy dla sypialni.
    2. Podobnie w innych pomieszczeniach, z których zwykle nie korzystasz. Jeśli zajdzie potrzeba, każda głowica programowalna pozwala na ustawienie ręczne żądanej temperatury.
    3. Stosując głowice programowalne, pamiętaj aby przynajmniej jeden z grzejników był otwarty i nie montuj na nim głowicy. Większość kotłów ma bypass, ale nie wszystkie, więc mógłbyś sobie uszkodzić kociołek (jeśli nie masz bypassu) gdy wszystkie głowice programowalne zamknęłyby zawory na grzejnikach.
    4. Dobierz temperaturę komfortową i ekonomiczną tak, aby różnica pomiędzy nimi nie była większa niż 1-1,5 st. C.
    5. U mnie zdecydowanie pomogło obniżenie minimalnej temperatury zasilania
    z 30 do 25 st C, o czym pisałem parę postów wcześniej.
    6. Dobierz krzywą spalania korzystając z arkuszy montiexa i jego wskazówek.
    7. Ja w ogóle nie ustawiałem temperatury zasilania. Pozostawiłem to automatyce kotła. Mam tylko ustawioną temperaturę minimalną i maksymalną, aby ustalić krzywą grzania.
    8. Ponieważ mieszkasz sam to w pomieszczeniach zlokalizowanych na górnych kondygnacjach zamykaj drzwi w ciągu dnia, aby chłodne powietrze nie cyrkulowało na dolne kondygnacje. W nocy stosuj odwrotny zabieg, czyli otwieraj drzwi od pomieszczenia sypialni (o ile możliwe).

    Miałem podobne odczucia jak ty, gdy za oknem było 5-6 stopni, a piec spalał więcej niż w czasie mroźnego dnia (1-, -2 st C).
    Tak na marginesie, to nie obawiaj się tak bardzo tych mrozów. To, że będzie -10, nie znaczy, że zużyjesz dwa razy więcej gazu niż przy -2. Wczoraj (0; -2) zużycie gazu na ogrzewanie miałem 9,5m3. Dzisiaj (-2, -5) mam 10,3m3....

    I ważna rzecz - obserwuj i notuj sobie informacje o ustawieniach, temperaturze i spalaniu. To ułatwi Ci dobranie właściwych parametrów dla twojego domu i nie dokonuj na raz zmiany więcej niż jednego parametru, bo nie będziesz wiedział, co jest odpowiedzialne za zmiany spalania gazu. Ja używam już cztery miesiące kociołek i cały czas próbuję doprać coraz lepsze ustawienia w celu obniżenia spalania, przy zachowaniu niezmiennego komfortu. Zapomniałem dodać, ze podobnie jak ty mam czujnik zewnętrzny temperatury i CAR-a. Piec Victrix 24I przewymiarowany ponad dwukrotnie do aktualnego zapotrzebowania
  • #200
    Ukasz699
    Poziom 10  
    wodnikawtyka napisał:
    Ukasz699 napisał:
    1. Grzejniki tak jak pisałem zostały zmienione na grzejniki aluminiowe armatura Kraków G500F
    2. Ja sterownikiem nie mam w planie zbyt głęboko grzebać w ustawieniach pieca.
    4. Nie temperaturę c.o sam narzuciłem wcześniej sądząc iż to zmniejszy mi spalanie pieca. Piec dobijał do temperatury ustawionej. To jeszcze za czasów Eurostera.
    Ja nic nie przestawiałem poza ustawieniem programu temperatury komfortowej i ekonomicznej nic więcej nie ruszałem jeśli chodzi o CAR.
    Czy ustawienie tak wysokiej temperatury (65'C) wyjściowej nie spowoduje iż spalanie jeszcze bardziej wzrośnie ??
    Co do przekłamania o którym wspominasz. To mieszkam sam jeśli chodzi o miesięczne zapotrzebowanie na wodę to jest to około 3 m. Jeśli chodzi o gotowanie to też przy jednej osobie szału nie będzie.
    Co do sąsiadów a raczej sąsiadki bo też mieszka sama widziałem rachunki. Odnoszę się do konstrukcji bo patrząc na "chłopski rozum" jeśli są bardzo zbliżone to skąd tak wielka różnica... Być może tak jak wspomniałeś moje myślenie jest mylne.
    Teraz to sam zaczynam żałować iż nie kupiłem kolejnego Eurostera.


    Masz budynek tego samego typu jak mój, więc może niektóre moje informacje pozwolą ci na podjęcie właściwych działań.
    1. Jeśli mieszkasz sam, to nie potrzebujesz chyba komfortowej temperatury w domu o 180mkw. Zapewne większość czasu spędzasz w strefie dziennej na niższej kondygnacji. Zastosuj głowice programowalne (koszt 65 PLN za szt - np w sklepie Conrad.pl) na zaworach w sypialniach tak, aby w ciągu dnia było tam 18-18,5 st C. A na wieczór i noc ustaw sobie jakieś 19 - 19,5 st C, bo to w zupełności wystarczy dla sypialni.
    2. Podobnie w innych pomieszczeniach, z których zwykle nie korzystasz. Jeśli zajdzie potrzeba, każda głowica programowalna pozwala na ustawienie ręczne żądanej temperatury.
    3. Stosując głowice programowalne, pamiętaj aby przynajmniej jeden z grzejników był otwarty i nie montuj na nim głowicy. Większość kotłów ma bypass, ale nie wszystkie, więc mógłbyś sobie uszkodzić kociołek (jeśli nie masz bypassu) gdy wszystkie głowice programowalne zamknęłyby zawory na grzejnikach.
    4. Dobierz temperaturę komfortową i ekonomiczną tak, aby różnica pomiędzy nimi nie była większa niż 1-1,5 st. C.
    5. U mnie zdecydowanie pomogło obniżenie minimalnej temperatury zasilania
    z 30 do 25 st C, o czym pisałem parę postów wcześniej.
    6. Dobierz krzywą spalania korzystając z arkuszy montiexa i jego wskazówek.
    7. Ja w ogóle nie ustawiałem temperatury zasilania. Pozostawiłem to automatyce kotła. Mam tylko ustawioną temperaturę minimalną i maksymalną, aby ustalić krzywą grzania.
    8. Ponieważ mieszkasz sam to w pomieszczeniach zlokalizowanych na górnych kondygnacjach zamykaj drzwi w ciągu dnia, aby chłodne powietrze nie cyrkulowało na dolne kondygnacje. W nocy stosuj odwrotny zabieg, czyli otwieraj drzwi od pomieszczenia sypialni (o ile możliwe).

    Miałem podobne odczucia jak ty, gdy za oknem było 5-6 stopni, a piec spalał więcej niż w czasie mroźnego dnia (1-, -2 st C).
    Tak na marginesie, to nie obawiaj się tak bardzo tych mrozów. To, że będzie -10, nie znaczy, że zużyjesz dwa razy więcej gazu niż przy -2. Wczoraj (0; -2) zużycie gazu na ogrzewanie miałem 9,5m3. Dzisiaj (-2, -5) mam 10,3m3....

    I ważna rzecz - obserwuj i notuj sobie informacje o ustawieniach, temperaturze i spalaniu. To ułatwi Ci dobranie właściwych parametrów dla twojego domu i nie dokonuj na raz zmiany więcej niż jednego parametru, bo nie będziesz wiedział, co jest odpowiedzialne za zmiany spalania gazu. Ja używam już cztery miesiące kociołek i cały czas próbuję doprać coraz lepsze ustawienia w celu obniżenia spalania, przy zachowaniu niezmiennego komfortu. Zapomniałem dodać, ze podobnie jak ty mam czujnik zewnętrzny temperatury i CAR-a. Piec Victrix 24I przewymiarowany ponad dwukrotnie do aktualnego zapotrzebowania




    Dzięki za zainteresowanie tematem. Ja jednak poszedłem krok dalej. Górne pomieszczenia, których aktualnie nie używam po prostu ustawiłem głowice termostatyczne na 1. W tej chwili temperatura tam jest w granicy 15 stopni. Dla tego, aby nie było zimnych prądów powietrza zasłoniłem całe schody płytami plus na to wszystko położyłem stare ciepłe kołdry. To zmniejszyło moją powierzchnię o jakieś 70 m2. I teraz najdziwniejsze mimo moich zabiegów moje spalanie nie zmniejszyło się pozostało bez większych zmian na tyle widocznych, abym je dostrzegł. Nie wiem sam już czy moje logiczne myślenie jest w błędzie czy faktycznie jest coś nie tak z ustawieniami pieca chodzi mi o tymi serwisowymi. Nic mi innego już nie przychodzi do głowy. Na początku sądziłem iż duże spalanie jest spowodowane dużą ilością wody w mojej instalacji c.o. Po usunięciu całej starej instalacji 3 calowych rur dało mi dużo redukcję wody w c.o. Myślałem, iż to mój cały problem. Kolejne zmniejszenie powierzchni grzewczej. A teraz już nie mam pomysłów, więc zastanawiam się nad samymi ustawieniami pieca. Czytałem o takich przypadkach kiedy serwisant podczas pierwszego odpalenia pieca coś spartolił i tam siedział problem. Sam już nie wiem jeśli jestem w błędzie to proszę wyprowadźcie Mnie z niego. Kolejne złotówki lecą na ratowanie sytuacji i nie przekłada się to na moje oszczędności. Ostatnio dla samego sprawdzenia kupiłem worek węgla 50 kg 30 zł. I tym workiem udało mi się palić 3 doby utrzymując za dnia temperaturę 20'C w nocy wygasało naturalnie, ale z rana miałem około 18'C. Trzy doby węglem kosztowały Mnie 30 zł a tu doba około 20 i bez szaleństwa jeśli chodzi o ciepło w domu bo utrzymuje temperaturę nocną na poziomie 18,3 a komfortową 18,7.
  • #201
    Ukasz699
    Poziom 10  
    Wczorajsza obserwacja. Za oknem za dnia piękne słońce temperatura +7'C w nocy delikatny przymrozek -2'C. Spalanie takie same nic nie ma wpływu na nie. Nie rozumiem tego, ale moja logika faktycznie zawodzi, albo faktycznie coś spierdzielone jest w ustawieniach serwisowych pieca. To już ostatni mój typ, innych pomysłów już nie mam.
  • #202
    Ukasz699
    Poziom 10  
    Panowie dziś w książce serwisowej znalazłem wpis z ustawieniami okazuje się iż kocioł został ustawiony na maksymalną moc czyli 23,6 kW. Wydaje mi się iż przy powierzchni 180 m2 jest to za duża moc ustawiona stąd tak duże spalanie czy mylę się ?? Nie starczy 19 kW ??
  • #203
    FOSGEN1
    Poziom 27  
    Ukasz699 napisał:
    Spalanie takie same nic nie ma wpływu na nie

    nie licz na to, że z automatu Ci spadnie. Czas reakcji budynku dolicz. I spodziewaj się rezultatów jutro na przykład.
    Ukasz699 napisał:
    iż kocioł został ustawiony na maksymalną moc czyli 23,6 kW

    to raczej w fabryce, więc śpenio się podpiął pod nieswoją robotę :-).

    Ukasz699 napisał:
    Nie starczy 19 kW ??

    to chyba też aż w nadmiarze. Tyle byś potrzebował przy solidnym mrozie.

    Ukasz699 napisał:
    Dużym plusem było w nim pełne sterowanie piecem plus sonda zewnętrzna, która sama reguluje temperaturę czynnika przy zmianach temperatury.

    no jak widać niekoniecznie jest tak różowo.

    Słuchaj, w wielu wątkach jest napisane, że należy zmieniać tylko jeden parametr. Potem doba obserwacji. I dopiero kolejna zmiana, ale znów tylko jednego parametru.
    Powiedz, ile aktualnie Ci gazu spala na dobę? I w sumie jak rozumiem obecnie ogrzewasz 120 metrów, a 70 tylko o tyle o ile, tak?
  • #204
    Ukasz699
    Poziom 10  
    Ok więc mając opisane warunki budynku jaką proponujesz moc, aby była z lekkim nadmiarem, ale bez większego szaleństwa nie chcę niepotrzebnego przepalania gazu. Jesteś w stanie określić mi to bez głębszego wyliczania ?? Mam w planie w poniedziałek wezwać serwis i zrobić korektę tego ustawienia.

    Powiem Ci, że teraz przy ograniczonej powierzchni spala 8-9 m3 gazu na dobę. Wcześniej bez tej rewolucji powierzchniowej spalał max 10-11 m3.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Przy wszystkich próbach, które przeprowadziłem wskazuje wszystko na zbyt wysoką moc kotła. Dlatego znalazłem gwarancję wraz z ustawieniami serwisu. Wcześniej nie zwracałem na to uwagi bo uważałem iż jeśli przyjeżdża wykwalifikowany serwisant z autoryzowanego punktu to wie chyba co robi.. Widać nie bardzo nie podważając kompetencji ludzi...
  • #205
    FOSGEN1
    Poziom 27  
    W sumie nie powiem, żebyś miał jakieś dramatycznie wysokie spalanie. Poczytaj na forum wątki podobne do Twojego, sprawdź jak się oblicza potrzebną moc kotła.
    To dość gorący temat, więc znajdziesz bez problemu.
  • #206
    Ukasz699
    Poziom 10  
    No ok. Wyliczyłem, że do budynku mojego jest potrzebny piec o mocy około 14kW. Więc powiem, żeby serwisant ustawił na 16kW. Czytam forum i rozumiem, ale znam swój dom wiem ile wychodziło mi na węglu. Zdaje sobie sprawę, że gaz zawsze będzie droższy i moja wygoda musi kosztować, ale nie aż tyle. No nic nie sądzę, abym za zmianę zapłacił jakiś majątek, a chcę się przekonać co to da. Napiszę jak już będę o czymś wiedział. Sam fakt wyczytany z instrukcji iż kocioł przy mocy 23,6 spala na godzinę około 2,58 m3 gazu a przy 16kW 1,75 m3 to jednak spora różnica. Być może kolejny błąd w moim rozumowaniu, jednak przekonać się warto. Trzeba patrzeć na to iż w domu mam niskie temperatury ustawione a na zewnątrz mamy w końcu plus do +5 to mój pierwszy sezon palenia gazem. Jak skończą mi się pomysły to po prostu pogodzę się z tym wynikiem. Pozdrawiam i dzięki za pomoc
  • #207
    FOSGEN1
    Poziom 27  
    Nie nakręcaj się tak tym zużyciem/godz. Twój kocioł nie idzie non stop na max. Ale jak mu założysz kaganiec to nie wejdzie powyżej ustawionej mocy. Popatrz jeszcze w nastawy kotła i szukaj graala.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Ukasz699, ten wątek jest wyjątkowo bogaty. Przeczytaj uważnie co inni zmieniają i z jaki skutkiem.
    Ukasz699 napisał:
    Ja sterownikiem nie mam w planie zbyt głęboko grzebać w ustawieniach pieca.

    Co to znaczy? Czy w ogóle nic nie masz zamiaru przestawiać? Obawiam się, że tak to się nie da.
  • #208
    Ukasz699
    Poziom 10  
    Zdaje sobie sprawę iż piec tylko na początku chodzi na najwyższej mocy. Jednak jeśli 23,6 kW jest zbyt duża to po co niepotrzebnie przepalać gaz? Zakładając iż piec w ciągu dobry uruchamia się 6 razy to już będzie jakaś oszczędność przy rozruchu. Zadzwoniłem do serwisu i w środę podjedzie Pan przestawić piec. Jako iż jest to korekta nic nie zapłacę. A w końcu wyeliminuje ostatnią rzecz, która chodzi mi po głowie. Wiesz jeśli takie przestawienie da mi możliwość choćby ustawienia wyższych temperatur przy zachowaniu takiego samego spalania to już będzie super. Bo nie ukrywajmy 18 stopni w domu to nie jest komfort o, którym marzyłem...

    Co do ustawienia Car to przestawiłem. Ustawiłem minimalną temperaturę czynnika na 20 a offset ustawiłem na -2. Teraz przy +4 stopni temperatura na piecu to około 39'C Dało mi to spadek spalania o około 1,5 m przy aktualnej pogodzie. Być może ten spadek nie jest spowodowany ustawieniami a po prostu zrobiło się cieplej na zewnątrz.
  • #209
    FOSGEN1
    Poziom 27  
    Prowadzisz szczegółowe zapiski nastaw i zużycia? No i oczywiście temperatur....
  • #210
    Ukasz699
    Poziom 10  
    Tak. Ustawiłem tak jak napisałem i będę śledził kolejne kilka dni.


    Wczytuje się w kolejne tematy odnośnie ograniczania mocy kotłom gazowym i raczej więcej głosów jest za niż przeciwko. No nic jeśli sam się na własnej skórze nie przekonam to nie będę wiedział czym to pachnie.
    Jeśli to nic nie da to chyba pójdę dodatkowo w kominek jako, że mój dom posiada bardzo duży salon 45m2 połączony z aneksem kuchennym około 15m2 jeśli odciążę ten kawał powierzchni to powinno zmienić diametralnie koszty utrzymania. Zwłaszcza iż mam dostęp do taniego drewna kominkowego. To też jakiś pomysł,ale zobaczymy.. Wolał bym nie robić w salonie kotłowni, ale coś za coś... Pozdrawiam


    Dam znać co wynikło z obserwacji