Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lutowanie smd w nietypowy sposób

Mac3k 11 Lis 2011 15:32 3205 12
  • #1 11 Lis 2011 15:32
    Mac3k
    Poziom 20  

    Cześć , zastanawia mnie czy żarówka grzewcza infrared o mocy np 250W
    (standardowa duża bańka na typowym gwincie ) będzie w stanie rozgrzać spoiwo w paście i połączyć lutowane elementy?
    Była by to fajna sprawa ponieważ po prostu nałożył bym pastę, ustawił elementy włączył "ustrojstwo" i po pewnym czasie miałbym wszystko idealnie zalutowane.
    Tylko czy ta lampa będzie grzała aż do tego stopnia? Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii? Ktoś może powiedzieć jaką temperaturę mogę uzyskać grzejąc tym płytkę pcb np 5cmx5cm ? '

    Up : ogrzewałem płytkę stykową z kawałeczkiem cyny przez ok 1,5 minuty w odległości 3-4 cm od lampy , kawałeczek cyny ładnie się stopił i złapał otworów montażowych. Podejrzewam że z spoiwem w paście będzie tylko lepiej. Miał bym wtedy niemal "automat" do montowania smd :-) Czy to ma sens? Jak zniosą to kondensatory smd, układy typu lm555, rezystory?

    Wydaje mi się że skoro karty graficzne wytrzymują 10 minut w piekarniku (home-reflow) to mój pomysł nie jest zły :-) Można by do tego dołożyć pirometr i by była fajna stacja do smd.

    Teraz już wiem że topienie cyny w ten sposób jest wykonalne co więcej dobrze łączy bez paprania i rozlewania wszędzie topnika. Bardziej mnie martwi oprawka na taką żarówkę. Czy przy uruchamianiu tego na max 2 minuty można nie martwiąc się o stopienie oprawki użyć typowych oprawek 100W ? Te "kwoki" trochę nie w ten deseń jak mi potrzeba i są za drogie.

    0 12
  • TermoPasty.pl
  • #2 11 Lis 2011 17:21
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Mac3k napisał:
    żarówka grzewcza infrared o mocy np 250W
    (standardowa duża bańka na typowym gwincie )


    Standardowa bańka? Są takie?
    Z bańką lustrzaną stanowiącą reflektor widziałem ale ze zwykłą kulistą nie...

    Mac3k napisał:
    Czy to ma sens? Jak zniosą to kondensatory smd, układy typu lm555, rezystory?


    obudowy jako czarne rozgrzeją sie o wiele bardziej. Obawiam się że prędzej pójdą z dymem zanim się zlutują.

    Mac3k napisał:
    skoro karty graficzne wytrzymują 10 minut w piekarniku (home-reflow)


    Wytrzymują albo nie...


    Mac3k napisał:
    Bardziej mnie martwi oprawka na taką żarówkę. Czy przy uruchamianiu tego na max 2 minuty można nie martwiąc się o stopienie oprawki użyć typowych oprawek 100W ?


    Co to u ciebie jest " typowa oprawka 100W" ?
    Ceramiczna oprawka E27 wytrzyma bez problemu, obawiać się można o przewód - najlepiej zastosować w izolacji silikonowej (odcinek choć 20cm od oprawki).

    0
  • #3 11 Lis 2011 17:23
    sebek3
    Poziom 27  

    Ciekawy temat.
    Ale zastanawiałeś się, w jaki sposób ukierunkować promieniowanie cieplne ?
    Załóżmy, że chcesz wymienić jakiś rezystor SMD na płytce, a wokół niego jest całe mnóstwo innych elementów. Jak oddzielisz je od siebie, aby również się nie odlutowały ??

    0
  • TermoPasty.pl
  • #4 11 Lis 2011 17:28
    Mac3k
    Poziom 20  

    Tak, standardowa ale dla żarówek grzewczych czyli z napyloną lustrzaną powłoką wewnątrz. No cóż, na razie przylutowałem tym rezystor 0805, tyle że kładąc obok krótkie odcinki cyny. Złapało się po minucie, może nawet krócej.
    Co do czarnych obudów ... nie wiem co o tym myśleć, kiedy płytka i otoczenie osiąga temperaturę lutowania cyna się zlewa w tym wypadku , tak samo jeśli używamy hot air też musimy dojść do takiej temperatury. Więc w sumie trudno mi powiedzieć czy to co mówisz zawiera ziarnko prawdy czy też nie.
    Oprawka, pierwsza lepsza ceramiczna.

    @Up.

    No nie zupełnie potrzebne mi to do wymiany. Z wymianą radzę sobie Xytronicem 369.

    Czeka mnie mała seria płytek w smd, i pomyślałem że chyba lepiej nanieść pastę ułożyć elementy i dać pod lampę niż paćkać to grotem, gdzie chciał nie chciał często przesuwają się elementy. Także raczej do zalutu niż do wylutu. Moim zdaniem to niezły pomysł bo koszt takiego czegoś to może z 50-70 zł, a z pobieżnego testu samej lampy (położony rezystor z kawałeczkami cyny na wyprowadzeniach) wkręconej "pod sufit" (trzymałem w kombinerkach :-) )po minucie mamy wlutowany rezystor czy coś innego.

    0
  • #5 11 Lis 2011 17:32
    sebek3
    Poziom 27  

    Mac3k napisał:
    Tak, standardowa ale dla żarówek grzewczych czyli z napyloną lustrzaną powłoką wewnątrz. No cóż, na razie przylutowałem tym rezystor 0805, tyle że kładąc obok krótkie odcinki cyny. Złapało się po minucie, może nawet krócej.
    Co do czarnych obudów ... nie wiem co o tym myśleć, kiedy płytka i otoczenie osiąga temperaturę lutowania cyna się zlewa w tym wypadku , tak samo jeśli używamy hot air też musimy dojść do takiej temperatury. Więc w sumie trudno mi powiedzieć czy to co mówisz zawiera ziarnko prawdy czy też nie.

    Tylko przy używaniu hot-aira grzejesz głównie wyprowadzenia układu oraz pady lutownicze, a żarówka będzie grzała cały układ, wraz z obudową, a jak wiadomo tworzywo sztuczne ma mniejszą temperaturę topnienia od cyny.
    Sprawdzałeś, czy rezystor przeżył to lutowanie ??

    0
  • #7 11 Lis 2011 17:36
    sebek3
    Poziom 27  

    Pochwal się rezultatem.
    Może jakiś filmik z lutowania ?? :D

    0
  • #8 11 Lis 2011 17:47
    Mac3k
    Poziom 20  

    Hmm, musiał bym mieć kawałek laminatu zrobiony pod układ SO8 ponieważ płytce uniwersalnej mogę zalutować np 2 nogi bo się mi cała cyna zlewa na jedną. (brak pasty lutowniczej, otwory w płytce, i za szerokie ścieżki, 2 nogi opierają się o jedną)
    Ok. LM358 był grzany przez 55 sekund. noga o którą oparłem kawałek cyny została ładnie zalutowana do płytki uniwersalnej. Układ nie nagrzał się bardziej niż przy tzw. topornym grzaniu kolbą. Jeśli zaraz się okaże że opamp przeżył lutowanie, to za parę dni będę miał lutownicę na lampę do grzania kurczaków i filmik wtedy też na pewno będzie ;-)
    Na razie jakoś nie wyobrażam sobie filmowania "lutowania" , znaczy się trzymania w kombinerkach pod sufitem płytki pcb :-) Ale lampa w sumie spełnia też założenia konstruktorów. Dookoła jest cieplej od razu ;-)

    No, wygląda na to że opamp przeżył. To znaczy że trzeba zebrać materiał i zbudować stację ;-)

    Pytanie. Do załączania lampy lepiej zastosować przekaźnik czy triak? Oczywiście bezpośrednio z 230V bez żadnych regulacji mocy świecenia.

    0
  • #9 12 Lis 2011 19:38
    Mac3k
    Poziom 20  

    Lutowanie smd w nietypowy sposób

    No cóż , zrobiłem tej lampie podstawkę i uchwyt. Miałem robić elektronikę na NE555 do ustawiania czasu grzania ale zrezygnowałem na rzecz kabla i wtyczki.

    Ma to niesamowicie skomplikowaną regulację w postaci śruby z boku trzymającej wszystko na tych dwóch rurkach. Jest krzywe ale powstało w jakieś 2 godziny więc nie będę się tu nad estetyką rozwodził bo swoje zadanie spełnia. Nie mogę się doczekać aż wypróbuję na jakiejś płytce smd faktycznie już na paście i w ogóle. Na razie można by to uznać za jakiś relikt epoki lampy elektronowej (lampowa lutownica) ;-) Jeśli efekty na płytkach będą zadowalające i lampa niczego nie przegrzeje to może się pokuszę o zaprezentowanie ? :-) Nie ma za bardzo czego ale może akurat kogoś by zainteresował taki sposób lutowania.

    Fotka robiona kamerką internetową więc jakość nie jest jakaś rewelacyjna i wydaje mi się że jednak na zdjęciu wygląda to krzywiej niż jest naprawdę. (aż tak tragicznie nie jest)

    0
  • #10 12 Lis 2011 19:41
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Mac3k napisał:
    Pytanie. Do załączania lampy lepiej zastosować przekaźnik czy triak? Oczywiście bezpośrednio z 230V bez żadnych regulacji mocy świecenia.


    Według twojego widzimisię...

    Mac3k napisał:
    Na razie można by to uznać za jakiś relikt epoki lampy elektronowej (lampowa lutownica)

    0
  • #11 12 Lis 2011 19:44
    Mac3k
    Poziom 20  

    To znaczy w związku z postem wyżej już nie bardzo jest się nad czym rozwodzić jeśli chodzi o sterowanie, bo go nie ma i nie będzie.

    W każdym razie jeśli nie będzie palić układów to się opłaca bo koszt tego to cena lampy czyli ~15 zł. Jak wiem z wczorajszych doświadczeń opamp SMD przeżył zalutowanie tym ... czymś, i działa.

    0
  • #12 12 Lis 2011 20:16
    tangofox
    Poziom 14  

    Zainteresował mnie ten temat. Proszę, opisz wyniki lutowania przy użyciu pasty i odpowiedniej płytki (może przylutujesz tym jakiś mikrokontroler?('51,AVR,PIC?)- jak wszystko będzie ok to chyba sam zrobię coś takiego.

    0
  • #13 12 Lis 2011 20:44
    Mac3k
    Poziom 20  

    W poniedziałek dostanę positiv i układy smd, muszę na początek wypuścić małą serię przedłużaczy IR w smd co aktualnie jest priorytetem, a że mam szkołę i marnuję jakieś 1h40 min na dojazdy (jadę np 6:30 wracam 16:30) to mam niewiele czasu. Jeśli dopadnę jakiś uC w SMD bo mam tylko Attiny2313 to postaram się napisać czy układ to przeżył. Za kilka dni pewnie będę mógł zaprezentować jak wypadło lutowanie przedłużacza IR na paście (IC so8, trochę oporników i kondensatorów SMD, ale chyba bez elektrolitów bo akurat jakoś mi się nie widzi wkładać czegoś co ma elektrolit w środku i plastikowy cokolik pod lampę która to wszytko nagrzeje) Tak jak mówię, jak dopadnę uC to wynikami się podzielę.

    0