Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ciśnienie gazu na kompie i manometrze

slav_75 11 Nov 2011 17:40 3744 12
  • #1
    slav_75
    Level 9  
    Witam

    Mam różnicę w pomiarach ciśnienia gazu na komputerze (Prins vsi) i analogowym manometrze. Użyłem 3 czujników ciśnienia i 2 manometrów, wynik zawsze ten sam. Manometr 1,7-1,8 a komputer 2,2-2,3. Nie robiłbym bym większego problemu gdyby nie fakt że komputer jest na gwarancji, więc jeśli coś jest nie tak nie chcę czekać aż się gwarancja skończy tylko wymieniłbym teraz. Problem tylko w tym że w warsztacie próbują mnie przekonać że wszystko jest OK!!!! No więc jak jest panowie - dobrze czy źle?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.
  • #2
    Aleksander_01
    Level 41  
    Przecież ten komputer też ma czujnik pomiaru ciśnienia + przetwornik AC.
    Mogło coś się z tych dwóch rzeczy zepsuć lub rozkalibrować.
    Wg mnie masz uwalony komputer.
  • #3
    gimak
    Level 40  
    slav_75 wrote:
    Mam różnicę w pomiarach ciśnienia gazu na komputerze (Prins vsi) i analogowym manometrze. Użyłem 3 czujników ciśnienia i 2 manometrów, wynik zawsze ten sam. Manometr 1,7-1,8 a komputer 2,2-2,3. Nie robiłbym bym większego problemu gdyby nie fakt że komputer jest na gwarancji, więc jeśli coś jest nie tak nie chcę czekać aż się gwarancja skończy tylko wymieniłbym teraz. Problem tylko w tym że w warsztacie próbują mnie przekonać że wszystko jest OK!!!! No więc jak jest panowie - dobrze czy źle?

    Nie wiem czy to dobrze czy źle, ale wygląda na to, że sprawa ciśnienia u mnie jest podobna.
    Gwarancja u mnie dawno już się skończyła. Manometr zamontowałem jeszcze na gwarancji nim zdobyłem oprogramowanie do Prinsa, dla obserwacji jak się zachowuje ciśnienie. Jak zdobyłem oprogramowanie i stwierdziłem, że jest różnica wskazań między manometrem i w programie, położyłem to na karb manometru, bo ma ze 30 lat i nie zawsze był dobrze traktowany, ale traktowałem go tylko jako wskaźnik. Jutro spróbuję sprawdzić jak to jest u mnie przez porównanie wskazań manometru z instalacji i manometru z kompresora (też nie do końca pewny) - zobaczę jaka jest różnica i dam znać.
    Według mnie, ta różnica nie ma to jakiegoś zasadniczego znaczenia dla działania instalacji, jeżeli do ustawiania instalacji (w tym ciśnienia) używa się oprogramowania.
    Może być problem, jeżeli ciśnienie reduktora (np po jego czyszczeniu) będzie się ustawiało na podstawie wskazań manometru. U mnie tych problemów nie było, bo przed czyszczeniem odczytałem wskazanie manometru i po czyszczeniu takie samo ustawiłem (nie miałem jeszcze wtedy oprogramowania).
  • #4
    manio123
    Level 34  
    Manometr pokazuje ciśnienie gazu względem atmosferycznego , a czujnik ciśnienia w instalacji względem podciśnienia w kolektorze. Wskazanie manometru powinno być niższe niż w komputerze o wartość podciśnienia w kolektorze, jeśli tak jest to jest wszystko OK :D
    Jeśli odłączysz czujnik ciśnienia od kolektora , wskazania będą identyczne :idea:
  • #5
    gimak
    Level 40  
    manio123 wrote:
    a czujnik ciśnienia w instalacji względem podciśnienia w kolektorze

    O ile znam mojego Prinsa to on fizycznie nie jest podłączony do kolektora - ma tylko jeden zintegrowany czujnik ciśnienia i temperatury w filtrze gazu w fazie lotnej. Chyba, że oprogramowanie Prinsa wykorzystuje w tym celu dane (wartość podciśnienia w kolektorze) z komputera benzynowego. Może w nowszych wersjach (mój ma już 7 lat) jest taka opcja.
  • #6
    slav_75
    Level 9  
    Czujnik w mojej instalacji (Prins) jest w obudowie razem z filtrem fazy lotnej, ta obudowa nie ma połączenia z kolektorem ssącym, również parownik nie ma podłączenia do kolektora ssącego, jedynie wtryski, myślę jednak że to nie ma znaczenia. Nie mniej jednak podobne wytłumaczenie uzyskałem w warsztacie... Wysłałem email do gościa który powinien to wiedzieć, pytanie tylko czy będzie mu się chciało odpowiedzieć??? Jak się dowiem to oczywiście dam znać.
    Na razie dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Właściwie to mam pomysł. Jutro podłącze odbII i zobaczę czy mogę odczytać wartość podciśnienia na kolektorze ssącym. Jeśli mogę to sprawdzę różnicę między wynikami ciśnienia LPG i zobaczę czy różnica pokrywa się z wartością z kolektora ssącego. No i oczywiście wyniki wrzucę tutaj :)
  • #7
    slav_75
    Level 9  
    Po podłączeniu odbII program pokazał ciśnienie 35 kPa, czyli 0,35 bara, co potwierdzałoby teorię o różnicy wynikającej z podciśnienia w kolektorze ssącym. Nadal jednak nie jestem do tego przekonany.
    Po pierwsze ta instalacja nie jest podłączona do kolektora ssącego (nie licząc wtryskiwaczy).
    Wcześniej zawsze ustawiałem tak, że na komputerze było w ok 1.8, teraz jak tak ustawiłem to silnik był bardzo słaby.
    No cóż, chyba muszę poczekać na odpowiedź kogoś kto będzie pewny że ma być a nie inaczej...
  • #8
    gimak
    Level 40  
    Trochę się zagalopowałem z tym sprawdzaniem manometru, bo go osadziłem na kleju i mam problem z jego wykręceniem, a jestem poza domem i nie chciałbym w razie późniejszej nieszczelności wracać na benzynie. Jestem pewny, że ciśnienie pokazywane w programie diagnostycznym jest ciśnieniem rzeczywistym i nie uwzględnia podciśnienia w kolektorze, bo gdyby uwzględniał to któreś wskazanie ciśnienia (manometru lub w programie, ale chyba w programie) musiałoby się zmieniać w takt zmian podciśnienia w kolektorze, a tego nie stwierdziłem w czasie jazd testowych.
    Teraz jestem raczej pewny, że mój manometr mierzy dobrze, bo różnica jest podobna jak u kolegi - u mnie 0.54 bara = 2.14 bara program - 1.6 atm manometr.
    Jak wrócę do domu to podepnę instalację pod sprężone powietrze o regulowanym ciśnieniu (mam taką możliwość) i sprawdzę swój manometr w instalacji oraz układ pomiarowy ciśnienia w instalacji i ewentualnie jaki charakter ma różnica między ciśnieniami pokazywanymi przez manometr i program - stały, zmienia się liniowo/nieliniowo ze zmianą ciśnienia.
    slav_75 wrote:
    Wcześniej zawsze ustawiałem tak, że na komputerze było w ok 1.8, teraz jak tak ustawiłem to silnik był bardzo słaby

    Ja trochę eksperymentowałem z ustawieniem ciśnienia od 1.7 do 2.3 bara i nie zauważyłem jakiejś większej różnicy w dynamice silnika, natomiast mocno się zmieniał parametr LPG_cor. Obecnie ciśnienie mam ustawione na 2.14 bara, bo przy tym ciśnieniu na rozgrzanym silniku LPG_cor oscyluje koło zera.
  • #9
    slav_75
    Level 9  
    Zaintrygowało mnie co Gimak napisał o zmianach ciśnienia w kolektorze ssącym, tym razem nie miałem dostępnego manometru, więc sprawdziłem tylko na komputerze i oczywiście komputer auta pokazuje zmiany ciśnienia w kolektorze ssącym w momencie podniesienia obrotów, natomiast komputer gazu pokazuje stałe ciśnienie gazu w systemie (może drobne wahania ok 0.03 bara).
    Ponad to co podłączam się do komputera gazu to muszę kasować błędy związane z ciśnieniem, czyli ciśnienie poza zakresem lub nieszczelność systemu :(
    Coraz bardziej jestem przekonany że jest to błąd komputera, tylko jak to udowodnić?
  • #10
    dett
    Level 20  
    Reduktor prinsa nie jest połączony z kolektorem (poza turbo) i ciśnienie nie ma prawa się zmieniać, co najwyżej mogą być spadki ciśnienia przy przyspieszaniu i delikatne przerosty na cut-offie to wszystko.
    A sama różnica ciśnienia może wynikać z uszkodzonego czujnika ciśnienia, lub z wyboru niewłaściwego rodzaju czujnika w programie.
  • #11
    manio123
    Level 34  
    Niektóre sterowniki lpg ( rzadko) mierzą ciśnienie gazu względem atmosfery , są też takie w których można wybrać sposób pomiaru. Widać prins należy do tych wyjątków . Jak sprawdzić ? Najprościej jeszcze jednym manometrem. Nie przywiązywałbym jednak wagi co do wartości wskazań, ważne aby się te wartości zmieniały proporcjonalnie do zmian ciśnienia bo po to jest ten pomiar aby sterownik obliczył kompensacje czasu wtrysku - czyli istotne są pomiary odchyłek od wartości roboczej ustalonej w czasie kalibracji. Sprawdź czy sensor reaguje proporcjonalnie na zmiany ciśnienia , jeśli tak to nie widzę problemu .
  • #12
    slav_75
    Level 9  
    Czujnik jest ustawiony prawidłowo, zapomniałem o tym napisać wcześniej że to sprawdzałem.
    W moim przypadku chodzi o to że komputer jest na gwarancji, więc jeśli pokazuje błędnie ciśnienie i generuje błędy odnośnie ciśnienia bez powodu to chyba powinienem próbować wyegzekwować naprawę lub wymianę, zanim skończy mi się gwarancja. Gdyby nie gwarancja to też bym się tym nie przejmował, bo na chwile obecną auto nadal jeździ.
  • #13
    gimak
    Level 40  
    slav_75 wrote:
    Zaintrygowało mnie co Gimak napisał o zmianach ciśnienia w kolektorze ssącym,

    Źle mnie kolega zrozumiał, albo ja to niejasno napisałem. Ja mam założony na stałe manometr na przewodzie gazowym między reduktorem i filtrem azowym fazy lotnej i on pokazuje ciśnienie rzeczywiste gazu - pytanie czy poprawnie?
    gimak wrote:
    Jestem pewny, że ciśnienie pokazywane w programie diagnostycznym jest ciśnieniem rzeczywistym i nie uwzględnia podciśnienia w kolektorze, bo gdyby uwzględniał to któreś wskazanie ciśnienia (manometru lub w programie, ale chyba w programie) musiałoby się zmieniać w takt zmian podciśnienia w kolektorze, a tego nie stwierdziłem w czasie jazd testowych.

    Zacytowałem siebie. Chodzi o to, że manometr pokazuje ciśnienie rzeczywiste, bo innego pokazać nie może, ale gdyby komp gazowy korzystał z podciśnienia jakie widzi komp benzynowy i w programie diagnostycznym pokazywana była suma lub jak kto woli różnica ciśnienia rzeczywistego i podciśnienia, to wskazanie w diagu powinno się dosyć mocno zmieniać w zależności od otwarcia przepustnicy, a największa zmiana byłaby przy hamowaniu silnikiem, kiedy podciśnienie jest największe. Takich zmian jak napisałem nie zaobserwowałem, były takie, o których
    dett wrote:
    co najwyżej mogą być spadki ciśnienia przy przyspieszaniu i delikatne przerosty na cut-offie
    , ale ta odchyłka nie była w sumie większa niż 0.15 bara, wahania podciśnienia w kolektorze są znacznie większe.
    dett wrote:
    A sama różnica ciśnienia może wynikać z uszkodzonego czujnika ciśnienia, lub z wyboru niewłaściwego rodzaju czujnika w programie.

    Typ czujnika mam taki jaki ustawił instalator czyli bosch 0.5-3.5bara - sprawdzę.
    Co do czujnika to chyba, że jest uszkodzony od prawie samego początku, bo w parametr Idle_level miałem ustawiony na 220 (2.2 bara), a ciśnienie gazu jakie podawał diag było 2.0 bara (to są wartości odczytane po pierwszym podłączeniu programu diagnostycznego).
    Odchyłkami specjalnie się nie przejmowałem i nie przejmuję, bo z poczynionych obserwacji widzę, że drobne niedociągnięcia w sporządzeniu mieszanki paliwowej i tak skoryguje sonda lambda.
    Ale z czystej ciekawości sprawdzę to wszystko jak wrócę w domowe pielesze.