Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Corsa 1,5 diesel 96r. temperatura włączenia wentylatora

madinn 11 Nov 2011 23:58 5364 20
  • #1
    madinn
    Level 9  
    Witam serdecznie i proszę o radę. Mam samochód z silnikiem 1.5 diesel jego optymalna temperatura pracy jaką zauważyłem to około 94-95 stopni. Problem polega na tym że czujnik załącza wentylator chłodnicy dopiero przy 100 stopniach i mimo że według katalogów jest to prawidłowe ja obawiam sie przegrzania silnika na przykład z powodu awarii czujnika bo tak może się stać. Chce podłączyć bezpośrednio pod wentylator źródło zasilania tak że na przykład stojąc w korku zauważe że temperatura niebezpiecznie wzrasta to samemu włącze wentylator. Chce to zrobić najprościej jak sie da. Ja bym dwoma dodatkowymi kablami połączył wentylator bezpośrednio z akumulatorem kabel plusowy puściłbym przez kabine i na nim dałbym bezpiecznik i włącznik ale niech ktoś mnie poprawi jeśli się myle. Dodam że chodzi o opla corse 1996 rok 1.5 diesel bez turbiny gdzie układ elektryczny jest bardzo ubogi kilka bezpieczników nie ma sterowania komputerowego co w tym przypadku chyba ułatwia sprawę
  • #2
    balonika3
    Level 37  
    madinn wrote:
    czujnik załącza wentylator chłodnicy dopiero przy 100 stopniach

    Te 100 stopni pokazuje Ci wskaźnik temperatury, a ten nie musi być najdokładniejszy. Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.
  • #3
    tzok
    Moderator of Cars
    Przegrzanie silnika to temperatura ponad 120*C, opisywane działanie wentylatora jest całkowicie poprawne. Silnik Diesla w przeciwieństwie do benzynowego nie powinien wykazywać tendencji do nagrzewania się na postoju, wręcz przeciwnie - stojąc w korku problemem jest utrzymaniem właściwej temperatury roboczej.

    W starszych autach włącznik wentylatora jest bimetaliczny - wkręcony w chłodnicę i działa niezależnie od zapłonu, jego zmostkowanie powoduje załączenie wentylatora. Wentylator ma sporą moc i potrzeba dość grubego przewodu (wystarczy jeden), ale w/g mnie Twoje obawy są bezzasadne i nie ma co robić druciarni.
  • #4
    danthe
    Level 30  
    Witam!
    Ja sobie zrobiłem do traktorka (C330) taki patent - wentylator elektryczny od escorta, zamiast mechanicznego, prosty regulator na atmedze, czujnik temperatury zamontowany na dole chłodnicy, płynnie zwiększające się wypełnienie przebiegu zasilającego wentylator. Zaczyna od temperatury 27,5°C, startuje płynnie w ciągu paru sekund, od 0 do 10% PWM. Następnie w miarę zwiększania się temperatury zwiększa się PWM do 100% przy temperaturze 95°C na powrocie. Oczywiście gdy maleje temperatura zmniejsza się również wypełnienie PWM, a po osiągnięciu temperatury niższej od 27,5°C, całkowicie się wyłącza.
    Oczywiście to tylko taka fanaberia, ale wentylator nawet przy ciężkiej orce nie pracował z większą mocą niż 50%, więc myślę że w takim aucie też dało by się wykonać podobną regulację. Odpowiednio dobierając temperaturę minimalną mógłby się płynnie załączać podczas dłuższego postoju (szczególnie latem) i przestawał działać podczas jazdy.
  • #5
    T5
    Admin of Cars group
    To już to sterowania wentylatorem chłodnicy trzeba angażować mikroprocesor?Prościej się nie da?
    Kolega niech sprawdzi układ chłodzenia ,chłodnicę czy jest czysta i niech nie robi druciarni.
    Jakość płynu jest bardzo ważna-im niższa temp.krzepnięcia tym wyższa temp.wrzenia.
  • #6
    ociz
    Moderator of Cars
    Problem w Corsach jest taki że wskaźnik pokazuje w miarę prawdziwą temperaturę, nie zaniża tak jak w innych Oplach. I to był błąd konstruktora bo dużo osób panikuje jak zobaczy 100°C i ponad na wskaźniku.
    Tak w ogóle skąd teraz temat wentylatora? Jeśli układ chłodzenia w tym samochodzie jest sprawny to musiał by teraz z godzinę pracować na postoju z żeby wicher się włączył.
  • #7
    wopor
    Level 32  
    Trzeba być niezłym macherem by to zagotować, ciśnienie jest ponad chyba 1bar to punkt wrzenia cieczy? a inaczej wsio w porzo, pozdrawiam
  • #8
    danthe
    Level 30  
    T5 wrote:
    To już to sterowania wentylatorem chłodnicy trzeba angażować mikroprocesor?Prościej się nie da?


    Jak już wspomniałem, taka moja fanaberia, jednak chciałem niskim kosztem osiągnąć jak najlepszy efekt i udało się. W celu wprowadzenia zmian po prostu podpinam programator i robię co mi się chce, nie muszę kręcić prkami ani zmieniać elementów.

    Trudno zagrzać Diesla ? Latem, w korku, przy 30°C ? Jak się pojazd nie przemieszcza i brak przepływu powietrza przez chłodnicę to kilka minut i w autach wyją wentylatory. Tylko po co od razu na maxa? Co w tym złego żeby zrobić to lepiej?
  • #9
    madinn
    Level 9  
    dziekuje za opinie ale właśnie w mojej corsie bardzo łatwo zrobić 100 stopni wystarczy że na dworze będzie 20 stopni i stanę kwadrans w korku i już mam 100 stopni:( jest to silnik isuzu 1.5 diesel a zimą jak nie zasłonie chociaż 1/4 chłodnicy to też muszę długo czekać żeby silnik złapał 90 stopni. Sam silnik jest sprawny termostat sprawny chłodnica czysta płyn w chłodnicy to zielony cooler temperatura krzepnięcia -40 stopni. Chce sam sterować wentylatorem ponieważ automatycznie on sie załącza przy naprawde 100 stopniach kiedy w naczyniu wyrównawczym zaczyna powoli wrzeć płyn więc to nie jest normalne i zgodze się tu z jednym kolegą że w tych silnikach konstruktor źle to rozwiązał
  • #10
    enauto
    Level 29  
    balonika3 wrote:
    Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.
  • #11
    ociz
    Moderator of Cars
    Miałem na myśli że złym rozwiązaniem jest to że wskaźnik nie kłamie. Zobacz sobie w Astrach G, zegar pokazuje 90 gdy sterownik silnika widzi 97 i nikt nie panikuje chociaż.
    Przy 100 stopniach nie ma prawa nic wrzeć, układ ma być szczelnie zamknięty i pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka gdy silnik jest nagrzany.
  • #12
    tzok
    Moderator of Cars
    W nowej Corsie nie ma wskaźnika, jest tylko kontrolka i znów jest problem bo ludzie koniecznie chcą go dorabiać... i tak źle i tak niedobrze.

    Powtórzę - nie rób druciarni, to że temperatura cieczy osiągnie lub nieznacznie przekroczy 100°C to nic złego - tak ma być.
  • #13
    anaba255
    Level 26  
    Wszystko jest prawidłowo, jesli chcesz, żeby wentylator wczesniej sie włączał poszukaj termowłacznika o nizszej temp. załaczania.
    Taki układ z osobnym włacznikiem najprosciej zrobić przez wpiecie sie w kable właśnie na termowłaczniku przy chłodnicy i poprowadzenie ich do włącznika w kabinie.
  • #14
    arek59
    Level 29  
    Ja zrobiłem dziurkę w korku wyrównawczym płynu chłodniczego bo mi z ciśnienia które rosło od temperatury cieczy wysadzało przewód do zbiornika. Czyli chyba żle zrobiłem z tym otworem?
    Jak stoję na postoju to faktycznie tak się nagrzewa (wskażnik temperatury dochodzi do czerwonego pola) że nawet czuć smród w kabinie a wentylator nawet się nie włącza, diagnosta powiedział że jest wszystko ok.
    Samochód to ford escort 1.6/16V, jeżdzę tak nim 2 lata i żadnego problemu nie widzę.
  • #15
    tzok
    Moderator of Cars
    arek59 wrote:
    bo mi z ciśnienia które rosło od temperatury cieczy wysadzało przewód do zbiornika
    Na pewno nie z ciśnienia od temperatury, masz przedmuch do układu chłodzenia. Czerwone pole na wskaźniku to 115-120°C i to już jest dużo za dużo. Wentylator się nie włącza bo układ jest zapowietrzony.
  • #16
    balonika3
    Level 37  
    enauto wrote:
    balonika3 wrote:
    Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.
    Nie wiem, po co ten cytat, ale jeśli to ironia, to powtórzę - włącznik wentylatora, a w zasadzie termowyłącznik. Nie żaden czujnik, jak to większość nazywa.
  • #17
    enauto
    Level 29  
    balonika3 wrote:
    enauto wrote:
    balonika3 wrote:
    Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.
    Nie wiem, po co ten cytat, ale jeśli to ironia, to powtórzę - włącznik wentylatora, a w zasadzie termowyłącznik. Nie żaden czujnik, jak to większość nazywa.

    To nie jest ironia tylko zwrócenie uwagi na to co pwiedziałeś - chyba wszyscy czytają bez zrozumienia.
  • #18
    balonika3
    Level 37  
    enauto wrote:
    To nie jest ironia tylko zwrócenie uwagi na to co pwiedziałeś
    A trochę jaśniej?
  • #19
    enauto
    Level 29  
    Trzeba rozróżnić czujnik temp "na zegary" czujnik temp "dla sterownika silnika" i włącznik wentylatora chłodnicy pamiętają o tym, że w niektórych samochodach sygnał uruchomienia wentylatorów podawany jest przez sterownik silnka. Czyli tak jak zwróciłeś uwagę co innego może być na zegarach a co innego w chłodnicy (tam najczęściej jest włącznik wentylatora) oczywiście przy sprawnym termostacie.
  • #20
    balonika3
    Level 37  
    enauto wrote:
    co innego może być na zegarach a co innego w chłodnicy
    No toż właśnie to miałem na myśli.
  • #21
    anaba255
    Level 26  
    arek59 wrote:
    Ja zrobiłem dziurkę w korku wyrównawczym płynu chłodniczego bo mi z ciśnienia które rosło od temperatury cieczy wysadzało przewód do zbiornika. Czyli chyba żle zrobiłem z tym otworem?
    Jak stoję na postoju to faktycznie tak się nagrzewa (wskażnik temperatury dochodzi do czerwonego pola) że nawet czuć smród w kabinie a wentylator nawet się nie włącza, diagnosta powiedział że jest wszystko ok.
    Samochód to ford escort 1.6/16V, jeżdzę tak nim 2 lata i żadnego problemu nie widzę.

    Żadnych dziurek, ten układ jest tak skonstruowany i tak ma działać. Podociągaj opaski na przewodach. Korek utrzymuje ciśnienie, na początek do sprawdzenia termostat, możesz mieć zapchana chłodnicę lub pompa wody siada.
    Sprawdź czy nie ma oleju w płynie chłodniczym, czy nie idą bąbelki ze zbiorniczka jak dodasz gazu.