Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Corsa 1,5 diesel 96r. temperatura włączenia wentylatora

madinn 11 Lis 2011 23:58 4389 20
  • #1 11 Lis 2011 23:58
    madinn
    Poziom 6  

    Witam serdecznie i proszę o radę. Mam samochód z silnikiem 1.5 diesel jego optymalna temperatura pracy jaką zauważyłem to około 94-95 stopni. Problem polega na tym że czujnik załącza wentylator chłodnicy dopiero przy 100 stopniach i mimo że według katalogów jest to prawidłowe ja obawiam sie przegrzania silnika na przykład z powodu awarii czujnika bo tak może się stać. Chce podłączyć bezpośrednio pod wentylator źródło zasilania tak że na przykład stojąc w korku zauważe że temperatura niebezpiecznie wzrasta to samemu włącze wentylator. Chce to zrobić najprościej jak sie da. Ja bym dwoma dodatkowymi kablami połączył wentylator bezpośrednio z akumulatorem kabel plusowy puściłbym przez kabine i na nim dałbym bezpiecznik i włącznik ale niech ktoś mnie poprawi jeśli się myle. Dodam że chodzi o opla corse 1996 rok 1.5 diesel bez turbiny gdzie układ elektryczny jest bardzo ubogi kilka bezpieczników nie ma sterowania komputerowego co w tym przypadku chyba ułatwia sprawę

    0 20
  • #2 12 Lis 2011 00:10
    balonika3
    Poziom 36  

    madinn napisał:
    czujnik załącza wentylator chłodnicy dopiero przy 100 stopniach

    Te 100 stopni pokazuje Ci wskaźnik temperatury, a ten nie musi być najdokładniejszy. Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.

    0
  • #3 12 Lis 2011 00:12
    tzok
    Moderator Samochody

    Przegrzanie silnika to temperatura ponad 120*C, opisywane działanie wentylatora jest całkowicie poprawne. Silnik Diesla w przeciwieństwie do benzynowego nie powinien wykazywać tendencji do nagrzewania się na postoju, wręcz przeciwnie - stojąc w korku problemem jest utrzymaniem właściwej temperatury roboczej.

    W starszych autach włącznik wentylatora jest bimetaliczny - wkręcony w chłodnicę i działa niezależnie od zapłonu, jego zmostkowanie powoduje załączenie wentylatora. Wentylator ma sporą moc i potrzeba dość grubego przewodu (wystarczy jeden), ale w/g mnie Twoje obawy są bezzasadne i nie ma co robić druciarni.

    0
  • #4 12 Lis 2011 00:50
    danthe
    Poziom 29  

    Witam!
    Ja sobie zrobiłem do traktorka (C330) taki patent - wentylator elektryczny od escorta, zamiast mechanicznego, prosty regulator na atmedze, czujnik temperatury zamontowany na dole chłodnicy, płynnie zwiększające się wypełnienie przebiegu zasilającego wentylator. Zaczyna od temperatury 27,5°C, startuje płynnie w ciągu paru sekund, od 0 do 10% PWM. Następnie w miarę zwiększania się temperatury zwiększa się PWM do 100% przy temperaturze 95°C na powrocie. Oczywiście gdy maleje temperatura zmniejsza się również wypełnienie PWM, a po osiągnięciu temperatury niższej od 27,5°C, całkowicie się wyłącza.
    Oczywiście to tylko taka fanaberia, ale wentylator nawet przy ciężkiej orce nie pracował z większą mocą niż 50%, więc myślę że w takim aucie też dało by się wykonać podobną regulację. Odpowiednio dobierając temperaturę minimalną mógłby się płynnie załączać podczas dłuższego postoju (szczególnie latem) i przestawał działać podczas jazdy.

    0
  • #5 12 Lis 2011 06:50
    T5
    Moderator Samochody

    To już to sterowania wentylatorem chłodnicy trzeba angażować mikroprocesor?Prościej się nie da?
    Kolega niech sprawdzi układ chłodzenia ,chłodnicę czy jest czysta i niech nie robi druciarni.
    Jakość płynu jest bardzo ważna-im niższa temp.krzepnięcia tym wyższa temp.wrzenia.

    0
  • #6 12 Lis 2011 09:22
    ociz
    Moderator Samochody

    Problem w Corsach jest taki że wskaźnik pokazuje w miarę prawdziwą temperaturę, nie zaniża tak jak w innych Oplach. I to był błąd konstruktora bo dużo osób panikuje jak zobaczy 100°C i ponad na wskaźniku.
    Tak w ogóle skąd teraz temat wentylatora? Jeśli układ chłodzenia w tym samochodzie jest sprawny to musiał by teraz z godzinę pracować na postoju z żeby wicher się włączył.

    0
  • #7 12 Lis 2011 10:28
    wopor
    Poziom 32  

    Trzeba być niezłym macherem by to zagotować, ciśnienie jest ponad chyba 1bar to punkt wrzenia cieczy? a inaczej wsio w porzo, pozdrawiam

    0
  • #8 12 Lis 2011 10:56
    danthe
    Poziom 29  

    T5 napisał:
    To już to sterowania wentylatorem chłodnicy trzeba angażować mikroprocesor?Prościej się nie da?


    Jak już wspomniałem, taka moja fanaberia, jednak chciałem niskim kosztem osiągnąć jak najlepszy efekt i udało się. W celu wprowadzenia zmian po prostu podpinam programator i robię co mi się chce, nie muszę kręcić prkami ani zmieniać elementów.

    Trudno zagrzać Diesla ? Latem, w korku, przy 30°C ? Jak się pojazd nie przemieszcza i brak przepływu powietrza przez chłodnicę to kilka minut i w autach wyją wentylatory. Tylko po co od razu na maxa? Co w tym złego żeby zrobić to lepiej?

    0
  • #9 12 Lis 2011 11:28
    madinn
    Poziom 6  

    dziekuje za opinie ale właśnie w mojej corsie bardzo łatwo zrobić 100 stopni wystarczy że na dworze będzie 20 stopni i stanę kwadrans w korku i już mam 100 stopni:( jest to silnik isuzu 1.5 diesel a zimą jak nie zasłonie chociaż 1/4 chłodnicy to też muszę długo czekać żeby silnik złapał 90 stopni. Sam silnik jest sprawny termostat sprawny chłodnica czysta płyn w chłodnicy to zielony cooler temperatura krzepnięcia -40 stopni. Chce sam sterować wentylatorem ponieważ automatycznie on sie załącza przy naprawde 100 stopniach kiedy w naczyniu wyrównawczym zaczyna powoli wrzeć płyn więc to nie jest normalne i zgodze się tu z jednym kolegą że w tych silnikach konstruktor źle to rozwiązał

    0
  • #10 12 Lis 2011 12:44
    enauto
    Poziom 29  

    balonika3 napisał:
    Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.

    0
  • #11 12 Lis 2011 12:46
    ociz
    Moderator Samochody

    Miałem na myśli że złym rozwiązaniem jest to że wskaźnik nie kłamie. Zobacz sobie w Astrach G, zegar pokazuje 90 gdy sterownik silnika widzi 97 i nikt nie panikuje chociaż.
    Przy 100 stopniach nie ma prawa nic wrzeć, układ ma być szczelnie zamknięty i pod żadnym pozorem nie można odkręcać korka gdy silnik jest nagrzany.

    0
  • #12 12 Lis 2011 19:44
    tzok
    Moderator Samochody

    W nowej Corsie nie ma wskaźnika, jest tylko kontrolka i znów jest problem bo ludzie koniecznie chcą go dorabiać... i tak źle i tak niedobrze.

    Powtórzę - nie rób druciarni, to że temperatura cieczy osiągnie lub nieznacznie przekroczy 100°C to nic złego - tak ma być.

    0
  • #13 12 Lis 2011 19:46
    anaba255
    Poziom 17  

    Wszystko jest prawidłowo, jesli chcesz, żeby wentylator wczesniej sie włączał poszukaj termowłacznika o nizszej temp. załaczania.
    Taki układ z osobnym włacznikiem najprosciej zrobić przez wpiecie sie w kable właśnie na termowłaczniku przy chłodnicy i poprowadzenie ich do włącznika w kabinie.

    0
  • #14 12 Lis 2011 21:17
    arek59
    Poziom 29  

    Ja zrobiłem dziurkę w korku wyrównawczym płynu chłodniczego bo mi z ciśnienia które rosło od temperatury cieczy wysadzało przewód do zbiornika. Czyli chyba żle zrobiłem z tym otworem?
    Jak stoję na postoju to faktycznie tak się nagrzewa (wskażnik temperatury dochodzi do czerwonego pola) że nawet czuć smród w kabinie a wentylator nawet się nie włącza, diagnosta powiedział że jest wszystko ok.
    Samochód to ford escort 1.6/16V, jeżdzę tak nim 2 lata i żadnego problemu nie widzę.

    0
  • #15 12 Lis 2011 22:18
    tzok
    Moderator Samochody

    arek59 napisał:
    bo mi z ciśnienia które rosło od temperatury cieczy wysadzało przewód do zbiornika
    Na pewno nie z ciśnienia od temperatury, masz przedmuch do układu chłodzenia. Czerwone pole na wskaźniku to 115-120°C i to już jest dużo za dużo. Wentylator się nie włącza bo układ jest zapowietrzony.

    0
  • #16 12 Lis 2011 23:12
    balonika3
    Poziom 36  

    enauto napisał:
    balonika3 napisał:
    Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.
    Nie wiem, po co ten cytat, ale jeśli to ironia, to powtórzę - włącznik wentylatora, a w zasadzie termowyłącznik. Nie żaden czujnik, jak to większość nazywa.

    0
  • #17 12 Lis 2011 23:42
    enauto
    Poziom 29  

    balonika3 napisał:
    enauto napisał:
    balonika3 napisał:
    Czujnik temperatury to nie to samo, co włącznik wentylatora. A jak masz obawy, to podmień ów włącznik.
    Nie wiem, po co ten cytat, ale jeśli to ironia, to powtórzę - włącznik wentylatora, a w zasadzie termowyłącznik. Nie żaden czujnik, jak to większość nazywa.

    To nie jest ironia tylko zwrócenie uwagi na to co pwiedziałeś - chyba wszyscy czytają bez zrozumienia.

    0
  • #18 13 Lis 2011 00:04
    balonika3
    Poziom 36  

    enauto napisał:
    To nie jest ironia tylko zwrócenie uwagi na to co pwiedziałeś
    A trochę jaśniej?

    0
  • #19 13 Lis 2011 00:36
    enauto
    Poziom 29  

    Trzeba rozróżnić czujnik temp "na zegary" czujnik temp "dla sterownika silnika" i włącznik wentylatora chłodnicy pamiętają o tym, że w niektórych samochodach sygnał uruchomienia wentylatorów podawany jest przez sterownik silnka. Czyli tak jak zwróciłeś uwagę co innego może być na zegarach a co innego w chłodnicy (tam najczęściej jest włącznik wentylatora) oczywiście przy sprawnym termostacie.

    0
  • #20 13 Lis 2011 00:41
    balonika3
    Poziom 36  

    enauto napisał:
    co innego może być na zegarach a co innego w chłodnicy
    No toż właśnie to miałem na myśli.

    0
  • #21 13 Lis 2011 09:13
    anaba255
    Poziom 17  

    arek59 napisał:
    Ja zrobiłem dziurkę w korku wyrównawczym płynu chłodniczego bo mi z ciśnienia które rosło od temperatury cieczy wysadzało przewód do zbiornika. Czyli chyba żle zrobiłem z tym otworem?
    Jak stoję na postoju to faktycznie tak się nagrzewa (wskażnik temperatury dochodzi do czerwonego pola) że nawet czuć smród w kabinie a wentylator nawet się nie włącza, diagnosta powiedział że jest wszystko ok.
    Samochód to ford escort 1.6/16V, jeżdzę tak nim 2 lata i żadnego problemu nie widzę.

    Żadnych dziurek, ten układ jest tak skonstruowany i tak ma działać. Podociągaj opaski na przewodach. Korek utrzymuje ciśnienie, na początek do sprawdzenia termostat, możesz mieć zapchana chłodnicę lub pompa wody siada.
    Sprawdź czy nie ma oleju w płynie chłodniczym, czy nie idą bąbelki ze zbiorniczka jak dodasz gazu.

    0