Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dziwny dźwię koła e-bike 1000W

bulet1978 13 Nov 2011 15:06 2494 3
Tespol
  • #1
    bulet1978
    Level 9  
    Witam
    Kupiłem koło do roweru z wplecionym silnikiem elektrycznym wszystko ok.Ale w chwili obecnej wydaje dziwny dźwięk coś w stylu wiertarki udarowej tyle że cichszy czym to może być spowodowane ??
    Proszę o pomoc i z góry dziękuję uprzejmie
  • Tespol
  • Tespol
  • #3
    bulet1978
    Level 9  
    Łożyska całe magnesy też na miejscu rozbierałem i jest wszsytko git więc nie wiem dlaczego tak się dzieje ??Gdy kręcę kołem normalnie bez użycia energi elekrtycznej nie słychać żadnego ocierania nic po podłączeniu do akumulatora słychać taki turkot i głośna praca silnika nie wiem może tak ma być w końcu to chiński silnik więc nie ma co się spodziewać za wiele :)

    Dodano po 1 [godziny] 27 [minuty]:

    Czy jest możliwość że to jest coś w elektronice ??

    Dodano po 5 [godziny]:

    A może to być spowodowane niskim napięciem baterii ????
  • #4
    bulet1978
    Level 9  
    znalazłem coś takiego czy ktoś wie tak do końca o co w tym chodzi ??
    Ponoś chodzi o czujnik halla ale nie bardzo się orientuje co to dokładnie jest, podejrzewam że to w kontrolerze tylko mam problem teraz nie wiem za bardzo które kable mam pozamieniać czy takie grube wychodzące z kontrolera czy takie na małej kostce.I po tych kombinacjach jeśli silnik zacznie normalnie pracować to mam zostawić taką kombinację czy zamienić na wcześniejszą.

    DO NOT ride that bike :?

    That is a text book miss-wired motor. You need to jack up the rear wheel and run it FULL THROTTLE to evaluate the current draw. I am sure it will be something like 10A.

    Was that motor laced when you got it from me? Every laced motor I sell has been run up and tested. If you purchased one of the earlier motors from the very first shipment then you need to modify it for the cut wire issue (this was before we were aware of it). That could be playing into this.... I would pull out the seal and inspect the wiring.

    But regardless... I have put hundreds of motors on a test stand an that one should NOT be ridden until you have corrected the hall issue. This is exactly how motors get "burned out" within the first few miles. It should always start up dead silent and silky smooth with no more than 2-3A freewheel current at full throttle.

    My guesses in order:

    1) The phase and hall combinations are not compatible. This is HIGHLY LIKELY since Leyn had to guess how my motors were wired.
    2) One of the hall wires has been cut by the seal (though I suspect the miss-wiring and this would be secondary)

    The first thing you always do is run though all the phase combinations because they are easier to change. Forget colors - they mean nothing. Pay attention only to the ordering. Assuming the motor is fixed as ABC

    MOTOR ABC
    CONTROLER ABC

    MOTOR ABC
    CONTROLER ACB

    MOTOR ABC
    CONTROLER BAC

    MOTOR ABC
    CONTROLER BCA

    MOTOR ABC
    CONTROLER CAB

    MOTOR ABC
    CONTROLER CBA

    Try all 6 of those combinations. IF one of them runs smooth and perfect (Even backwards) stop. Most Infineon controllers these days can be reversed in software. If you get smooth and backwards just stop and revers in the firmware.

    Alternately, if you get smooth and reverse you can swap any two colors of hall (YG YB GB) and also swap the phase that are the same color to revers direction.

    As far as damaging things....
    Trying any combination of phase wires wont inherently damage anything if you test it for only a moment or two. You can easily burn up the motor though by running it in one of the combinations that results in a "frozen" motor. This is basically shorting the controller out through a phase.

    You must be very careful changing the halls around - dont do it willy nilly... if you at any time touch any motor hall line with the red wire you will ruin that hall. Never fool with the red or black. If you do swap any Y, G, or B, then swap only those and repeat the above 6 tests with the phase wires. Be careful with the hall lines. Halls are open collector and applying 5V will burn them up.

    -methods

    Dodano po 32 [minuty]:

    Link
    znalazłem schemat tylko nie wiem które to kable są od hall conroller

    Dodano po 11 [minuty]:

    Dziwny dźwię koła e-bike 1000W

    tu nastepny obrazek