Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]

Miwhoo 13 Lis 2011 22:36 16067 13
  • #1 13 Lis 2011 22:36
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Witam kolegów.

    Jakieś 3 dni temu przez przypadek znalazłem wyciek z nagrzewnicy. Podłożyłem białą kartkę pod nagrzewnicą, żeby ustalić kolor płynu, bo nie wiedziałem, czy to woda z zewnątrz się przedostaje, czy z obiegu chłodzenia. Wynik - różowy płyn, więc z obiegu chłodzenia.

    Mam pytanie, czy da się wymienić nagrzewnicę bez demontowania całej deski? Czytałem różne opinie na różnych forach i nikt nie napisał, czy w końcu się da, czy nie. Piszą ludzie, że wystarczy tylko środek konsoli i radio, żeby się do niej dobrać, inni znowu, że cała deska do zdjęcia razem ze stalowym pasem pod deską, który trzyma kierownicę i dźwignię zmiany biegów...

    Jak to w końcu jest?
    Będę wdzięczny za porady...

    Auto w "starej budzie" ze starą deską.

  • #2 13 Lis 2011 23:07
    zeimp
    Moderator Samochody

    Namęczysz się trochę, ale deski nie trzeba demontować. Jest ciasno, ale da się to zrobić, trzeba tylko na nową uważać, bo bardzo łatwo można ją uszkodzić podczas montażu. Gdzie i jakie śrubki trzeba kręcić, nie pytaj, dojdziesz do tego sam ;)

  • #3 13 Lis 2011 23:41
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Muszę się wyposażyć w gięte przedłużki i lusterko... pewnie się przyda. Szkoda, że nagrzewnica padła dopiero teraz, jak jest zimno :) Przy +20 na dworku byłoby łatwiej niż przy +1 :)

    Dam znać, jak poszło...

  • #4 20 Lis 2011 15:32
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Witam ponownie.

    Nagrzewnica wymieniona. Okazało się, że nie taki diabeł straszny, jak go malują...
    Naczytałem się bajek na forach, że trzeba demontować całą obudowę nagrzewnicy, przy tym demontując deskę, bo inaczej się nie da i chciałem tutaj zdementować te "plotki", z tym, że dotyczy to poliftowej wersji, czyli "stara" wersja karoserii, zaokrąglone lusterka i niebieskie zegary.

    Na przykładzie mojego auta: 2.8D, 2001r.
    Nie trzeba demontować nic, poza dolną częścią deski od strony pasażera, oraz osłony przejścia w przegrodzie silnika.

    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]

    Po zdjęciu dolnej części deski i ramki na radio i popielniczkę [trzeba zdjąć też panel z wyłącznikiem awaryjnych], widoczny jest dość dobry dostęp do nagrzewnicy. Trzeba odkręcić śruby trzymające chłodnicę w nagrzewnicy i w komorze silnika zdjąć osłonę i węże [wcześniej wypuszczając płyn - ja wyciągnąłem płyn ze zbiornika wyrównawczego strzykawką, w nagrzewnicy zostaje wtedy jakieś 100-150ml].

    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]

    Chłodnicę nagrzewnicy można wtedy wysunąć, najlepiej poprzez wciśnięcie jej od strony komory silnika, bo trzyma się na zwulkanizowanych piankowych uszczelkach.

    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]

    Później z nagrzewnicy trzeba wygarnąć cały syf, który się zebrał przez parenaście lat użytkowania.

    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto] Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]





    Założona nowa chłodniczka:

    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto] Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]

    Zamiennik InterCars:

    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]



    Cała operacja trwała jakieś 3 godziny, gdyby nie bajki, których naczytałem się w sieci, byłoby pewnie z 1,5-2h. Przed zabraniem się za wymianę, warto pooglądać zdjęcia całych, już zdemontowanych nagrzewnic. Foty można znaleźć na znanym portalu aukcyjnym, lub w wyszukiwarce.

  • #5 27 Lis 2011 15:14
    BANANvanDYK
    Poziom 36  

    Należą się podziękowania za tą dokumentację naprawy.

    Mam kilka pytań, ponieważ chcę się dobrać do zaworu nagrzewnicy w identycznym modelu (tyle że silnik 2.8 i.d.T.D.).
    1. Jakiej produkcji jest nagrzewnica w Twoim modelu?
    2. Jak są podłączone węże do nagrzewnicy (który doprowadzający a który powrotny)?
    3. Jak wyglądał zawór nagrzewnicy w Twoim modelu?

    W moim przypadku jest nagrzewnica Magneti Marelli Climatzione S.p.A. Zawór jest połączony z nagrzewnicą krótkimi wężami. Od strony komory silnika dostępny jest korek odpowietrzający.
    Z tego co znalazłem wygląda to tak:
    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto] Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]
    W moim przypadku jest to prawdopodobnie wersja z plastikowym górnym przewodem - widać go po odchyleniu osłonki przy pedale gazu. Lepszych zdjęć opisujących ten model nagrzewnicy nie znalazłem, także na płycie serwisowej do nowszej wersji (2002) nie było mowy o nagrzewnicy.
    Problem polega na niewłaściwej pracy zaworu, latem dmucha ciepłem, zimą słabo grzeje przy czym nie można przekręcić pokrętła do końca. Ktoś miał styczność z takim zaworem? Da się go rozebrać czy koniecznie trzeba wymienić na nowy? Zastanawiam się także czy węże nie zostały zamienione (silnik był wymieniany przez poprzedniego właściciela) - doprowadzający jest podłączony z prawej strony, patrząc od strony komory silnika.

  • #6 27 Lis 2011 16:34
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Witam.

    1. Ta cieknąca, to chyba oryginał, mam ją jeszcze, ale numery sprawdzę jutro.
    2. Nie zastanawiałem się, na którym jest zasilanie, a na którym powrót. Zdjąłem je z króćców starej nagrzewnicy i tak samo założyłem do nowej.
    3. W moim aucie nie było zaworka, nagrzewnica jest zasilana z małego obiegu na stałe, a temperaturę powietrza reguluje się przepustnicą, która dobiera proporcie ciepło-zimno.

    Tak wygląda ta, którą kupiłem:
    Ducato 2001r, 2.8D - cieknie nagrzewnica - wymiana [opis + foto]

  • #7 19 Lis 2012 15:31
    neg666
    Poziom 7  

    W moim ducato 1,9 też właśnie wymieniłem nagrzewnicę. Zeszło mi ok 45 minut. Bardzo prosta sprawa. Po wymianie pojawił się jednak problem. Grzeje tak na ćwierć gwizdka. Układ odpowietrzony, węże które wchodzą i wychodzą z nagrzewnicy gorące. Co może być przyczyną? Pokrętła od regulacji temperatury działają poprawnie. Możliwe, że nowa nagrzewnica jest np tak mało wydajna. Kupiłem firmowaną logo AD i tak prawdę mówiąc po porównaniu z Magneti Marelli która była na pierwszy montaż to jest na oko 3 x mniej blaszek...

  • #8 19 Lis 2012 20:49
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Ja też zauważyłem, że "nowa" ma mniejszą powierzchnię, ale w żadnym stopniu nie wpływa to na ogrzewanie... Po kilku kilometrach w kabinie sauna...
    A jak temperatura silnika?

  • #9 20 Lis 2012 19:52
    neg666
    Poziom 7  

    Silnik ok. tak jak przed wymianą. Dodatkowa nagrzewnica pracuje normalnie. Zastanawiam się nad tym jak jest sterowana siła ogrzewania. czy jest to przepływ płynu przez nagrzewnicę czy regulacja domieszkowaniem zimnego powietrza. Zastanawiam się czy czegoś po prostu nie uszkodziłem bo połączenia są takie same jak przed wymianą. Żadna śrubka nie została :)

    Dodam, że moje Ducato ma klimatyzację. Oglądając twoje zdjęcia widzę różnicę w budowie tzn. w komorze silnika mam 4 króćce a nie dwa i linka idąca od pokrętła ciepło/zimno kończy się na takim trzpieniu który u ciebie jest raczej nie używany (ten koło nagrzewnicy). Auto zrobiło już po wymianie 600 km i nadal to samo.

  • #10 20 Lis 2012 20:02
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    U mnie płyn przez nagrzewnicę płynie cały czas, regulacja temperatury polega na dobraniu proporcji zimnego i gorącego powietrza...

  • #11 05 Sty 2013 12:53
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Jeszcze uwaga co do temperatury grzania... Na zimę standardowo zasłoniłem chłodnicę, żeby auto szybciej się grzało i trzymało temperaturę.
    Normalna temperatura, jaka utrzymuje się na wskaźniku, to 1 kreska poniżej połowy. Po zasłonięciu chłodnicy, wskaźnik podniósł się o niecały 1mm ponad w/w kropkę, a znacząco zmieniła się temperatura grzania, jest jeszcze cieplej, niż wcześniej...

    Ważna sprawa, żeby poziom płynu chłodniczego był na takim poziomie, żeby nagrzewnica była zalana płynem. W przypadku ubytków płynu, ucieka on z nagrzewnicy i wtedy auto grzeje tylko przy wyższych obrotach silnika....

  • #12 05 Sty 2013 16:24
    neg666
    Poziom 7  

    Problem rozwiązałem poprzez zakup nagrzewnicy ze szrotu. Zamówiłem w zaprzyjaźnionym sklepie 3 nagrzewnice Magnetimarelli, AD i coś jeszcze 3 literowego. Różnica była taka, że ta 3 literowa miała pasek z gąbki do naklejenia samemu a reszta była już oklejona. Poza tym nawet "nadlewki" z form wtryskowych na plastikach takie same.... Po założeniu szrota sauna :)

    Co do zasłaniana chłodnicy to w 1,9 td nie ma potrzeby jest git ale mam jeszcze 2,3 jtd i tam koniecznie bo lodówka

  • #13 05 Sty 2013 21:30
    Miwhoo
    Specjalista - Instalacje Elektryczne

    Użytkowałem 1,9td przez 2 lata, w tym czasie 3 razy ścięło klin na kole pasowym wałka rozrządu z pełnymi konsekwencjami tego zdarzenia... mam uraz do tego silnika.. :)

  • #14 07 Sty 2013 23:56
    Winston Wolf
    Poziom 13  

    znajmoy też miał z nim wiele problemów , pewnie jakaś partia która wyszła z fabryki zawierała wadę produkcyjna ;)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME