Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz stabilizowany silnika DC. Obwód rozładowujący energię

14 Lis 2011 13:41 2938 12
  • Poziom 9  
    Konstruuje zasilacz do silnika DC 24V. Wydajność zasilacza to 10A. Chciałby się spytać czy dobrze zaprojektowałem obwód rozładowujący energię, którą silnik będzie zwracał w momencie hamowania. Energia docelowo ma być wytracona na rezystorze R2. Mam wątpliwości czy w ogóle jest potrzebny ten rezystor, czy może sama dioda wystarczy?

    Zasilacz stabilizowany silnika DC. Obwód rozładowujący energię

    stabilizator to LM7824
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 43  
    Jaki to silnik ; z magnesami stałymi, szeregowy czy równoległy? Na czym polega hamowanie tego silnika? Jeżeli na odłączeniu zasilacza od sieci to w celu polepszenia skuteczności hamowania powinieneś zewrzeć wyprowadzenia silnika przez opornik, dioda nie jest konieczna.
  • Poziom 43  
    Syriusz7 napisał:
    Konstruuje zasilacz do silnika DC 24V. Wydajność zasilacza to 10A. Chciałby się spytać czy dobrze zaprojektowałem obwód rozładowujący energię, którą silnik będzie zwracał w momencie hamowania. Energia docelowo ma być wytracona na rezystorze R2. Mam wątpliwości czy w ogóle jest potrzebny ten rezystor, czy może sama dioda wystarczy?

    Zasilacz stabilizowany silnika DC. Obwód rozładowujący energię

    stabilizator to LM7824
    Obawiam się, że poprzez spadek napięcia na R2 stabilizator 'pogniewa się' z Tobą ... :!: :idea: ... ale skoro ma być zwrot energii do źródła, to jaki jest sens jej tracenia w rezystorze ... :?: :!:
  • Poziom 33  
    Dodatkowo, odzysk energii będzie działał tylko w przypadku, gdy SEM silnika działającego w trybie prądnicowym będzie wyższa od napięcia zasilającego.
  • Poziom 38  
    A ja mam pytanie: jaki jest powód stabilizacji napięcia dla silnika?
    Bo ja widzę same wady takiego rozwiązania:
    - w momencie rozruchu duży pobór prądu ("prawie zwarcie") naraża stabilizator na uszkodzenie,
    - w momencie rozruchu silnik będzie miał mniejszy moment obrotowy,
    - koszty,
    - niepotrzebna komplikacja; - im więcej elementów tym większe prawdopodobieństwo awarii,
    - ....

    Rozumiem, że sam schemat jest tylko poglądowy, bo na stabilizatorze 3,0V stabilizacji 24V nie zrobisz, poza tym ma on zbyt mały prąd wyjściowy. Podobnie 2N6107 - max.7A, oraz h21E=2,3 (tak, gwarantowana beta przy tym prądzie to dwa i 3/10).
  • Poziom 9  
    marekzi napisał:
    A ja mam pytanie: jaki jest powód stabilizacji napięcia dla silnika?
    Bo ja widzę same wady takiego rozwiązania:
    - w momencie rozruchu duży pobór prądu ("prawie zwarcie") naraża stabilizator na uszkodzenie,
    - w momencie rozruchu silnik będzie miał mniejszy moment obrotowy,
    - koszty,
    - niepotrzebna komplikacja; - im więcej elementów tym większe prawdopodobieństwo awarii,
    - ....

    Rozumiem, że sam schemat jest tylko poglądowy, bo na stabilizatorze 3,0V stabilizacji 24V nie zrobisz, poza tym ma on zbyt mały prąd wyjściowy. Podobnie 2N6107 - max.7A, oraz h21E=2,3 (tak, gwarantowana beta przy tym prądzie to dwa i 3/10).


    - Jest to silnik 24V DC z magnesami trwałymi. Mam transformator 230/33V więc muszę zastosować stabilizator aby silnik zasilić.
    - Schemat jest poglądowy. Stabilizator to LM7824, tranzystor 2N6491
    - Chcę zrobić sterownik silnika na mostku H, sterowanie napięciem przez PWM.
    - W momencie gdy wyłączę zasilanie silnika (lub zmniejszę napięcie zasilania) to rozumiem nic z zasilaczem nie powinno się złego stać, prąd nie zmieni kierunku. Dobrze myślę?
  • Poziom 43  
    Syriusz7 napisał:
    [ ... ]

    - Jest to silnik 24V DC z magnesami trwałymi. Mam transformator 230/33V więc muszę zastosować stabilizator aby silnik zasilić.
    - Schemat jest poglądowy. Stabilizator to LM7824, tranzystor 2N6491
    - Chcę zrobić sterownik silnika na mostku H, sterowanie napięciem przez PWM.
    - W momencie gdy wyłączę zasilanie silnika (lub zmniejszę napięcie zasilania) to rozumiem nic z zasilaczem nie powinno się złego stać, prąd nie zmieni kierunku. Dobrze myślę?
    A skąd takie stwierdzenie?
    Silnik obcowzbudny prądu stałego jest maszyną odwracalną - ze wszystkimi tego konsekwencjami, a wynikającymi z Praw Elektrotechniki ... :!: :!: :!:
  • Poziom 9  
    Quarz napisał:
    A skąd takie stwierdzenie?
    Silnik obcowzbudny prądu stałego jest maszyną odwracalną - ze wszystkimi tego konsekwencjami, a wynikającymi z Praw Elektrotechniki ... :!: :!: :!:


    Rozpocznie się praca prądnicowa silnika. Jednak na samym zasilaczu prąd nie popłynie przez mostek Graetza w przeciwnym kierunku. Energię oddawaną przez silnik powinno się gdzieś wytracić. Pomysł z diodą wykorzystuje w tym celu energię zgromadzoną w kondensatorze C1.
  • Poziom 43  
    Syriusz7 napisał:
    Quarz napisał:
    A skąd takie stwierdzenie?
    Silnik obcowzbudny prądu stałego jest maszyną odwracalną - ze wszystkimi tego konsekwencjami, a wynikającymi z Praw Elektrotechniki ... :!: :!: :!:


    Rozpocznie się praca prądnicowa silnika.
    Dokładnie tak ...

    Syriusz7 napisał:
    Jednak na samym zasilaczu prąd nie popłynie przez mostek Graetza w przeciwnym kierunku.
    Prawda ...

    Syriusz7 napisał:
    Energię oddawaną przez silnik powinno się gdzieś wytracić. Pomysł z diodą wykorzystuje w tym celu energię zgromadzoną w kondensatorze C1.
    Albo zmagazynować - wszak nie będzie jej tak wiele - w kondensatorze filtru zasilacza C1, ale czy zajdą wtedy warunki ku temu, oto jest zasadnicze pytanie?
    I na to pytanie postaraj się odpowiedzieć sobie sam ... :!: :idea: :lol:
  • Poziom 38  
    A ja się skupię na samym stabilizatorze.
    2N6491 przy starcie obciążonego silnika padnie (prawdopodobnie, bo będzie mocno obciążony prądem rozruchowym znacznie większym od nominalnego 10A).
    Na tym tranzystorze i 7824 stabilizatora 10A też ciężko ci będzie zrobić, gdyż 2N6491 przy Ic=10A ma betą typowo ok. 20 a gwarantowaną ok.10 (około - gdyż ekstrapolowana z danych). To oznacza Ib=1A, a 7824 ma max. prąd wyjściowy=1A.
    No i policz moc: trafo 33V, po prostowniku i filtrze ok. 46V, zakładając spadek napięcia pod obciążeniem 10A około 6V zostaje 40V, czyli stabilizator musi przejąć 40-24=16V co przy prądzie 10A daje moc strat 160W (ciepło).
    Nie tędy droga.
    "Sztywne" trafo dające ok. 26V bez obciążenie (sztywne - aby pod obciążeniem to napięcie zbytnio nie spadało), lub odpowiednio więcej w zależności jakie spadki napięcia będziesz miał na mostku, o którym wspominasz.
  • Poziom 20  
    Odwiń część uzwojenia wtórnego z transformatora.
  • Poziom 9  
    marekzi napisał:
    A ja się skupię na samym stabilizatorze.
    2N6491 przy starcie obciążonego silnika padnie (prawdopodobnie, bo będzie mocno obciążony prądem rozruchowym znacznie większym od nominalnego 10A).
    Na tym tranzystorze i 7824 stabilizatora 10A też ciężko ci będzie zrobić, gdyż 2N6491 przy Ic=10A ma betą typowo ok. 20 a gwarantowaną ok.10 (około - gdyż ekstrapolowana z danych). To oznacza Ib=1A, a 7824 ma max. prąd wyjściowy=1A.
    No i policz moc: trafo 33V, po prostowniku i filtrze ok. 46V, zakładając spadek napięcia pod obciążeniem 10A około 6V zostaje 40V, czyli stabilizator musi przejąć 40-24=16V co przy prądzie 10A daje moc strat 160W (ciepło).
    Nie tędy droga.
    "Sztywne" trafo dające ok. 26V bez obciążenie (sztywne - aby pod obciążeniem to napięcie zbytnio nie spadało), lub odpowiednio więcej w zależności jakie spadki napięcia będziesz miał na mostku, o którym wspominasz.


    Bardzo źle napisałem. Transformator jest 230V/24V.
    33V to liczę, że będzie po przejściu przez mostek i filtr.

    Myślę, że przez stabilizator przy rozruchu nie popłynie duży prąd. Prąd rzędu 10A ma popłynąć przez tranzystor 2N6491, który może przewodzić do 15A. Rozpływ prądów będzie zależał od doboru rezystora R2.
  • Poziom 43  
    Syriusz7 napisał:
    [ ... ]
    Bardzo źle napisałem. Transformator jest 230V/24V.
    33V to liczę, że będzie po przejściu przez mostek i filtr.

    Myślę, że przez stabilizator przy rozruchu nie popłynie duży prąd. Prąd rzędu 10A ma popłynąć przez tranzystor 2N6491, który może przewodzić do 15A. Rozpływ prądów będzie zależał od doboru rezystora R2.
    To popatrz jeszcze raz na tamten schemat i sprawdź który to rezystor jest za to odpowiedzialny.
    Poszukaj też lepszego rozwiązania - kiedyś pisałem tu o tym - od tego coś podał w swoim tematowym poście.
    Nie zapominaj jednak - a na co tu już Tobie zwracano uwagę - o stratach mocy w tym tranzystorze, jak również o warunkach w których owe 15A może on bezpiecznie przez siebie "przepuścić".