Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skaner pasma lotniczego. Icom IC-R20, antena AOR LA3990. Nic nie słyszę.

yarobo 14 Nov 2011 20:12 7735 25
  • #1
    yarobo
    Level 9  
    Witam wszystkich!
    To mój pierwsz wpis i od razu proszę o pomoc.
    Mam skaner Icom IC-R20 i do tego antenę typu loop model AOR LA390, mieszkam ok 10km w lini prostej od lotniska w Pyrzowicach i....właśnie, i nic nie słyszę.
    Gdzie problem? Antena?
    pozdrawiam
    yarobo
  • #2
    humungus
    Level 15  
    Witam.
    Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach <<<< jak chcesz to wykorzystać w takim celu to podlegasz pod paragraf.

    Stanowczo odradzam bo ktoś może to zgłosić i paragraf murowany, i mogą ci przykleić łatkę szpiega "nieumyślnego szpiega".

    Moderated By c2h5oh:

    3.1.14. (8.3) Zabronione jest publikowanie wpisów niezgodnych z tematyką danego forum lub wątku dyskusji.

  • #3
    yarobo
    Level 9  
    Zaraz paragraf? Nie wolno posłuchać np. wieży?
    Sam robię licencję pilota i chciałem posłuchć z czystej ciekawości...i oczywiście trochę szkoleniowo.
    Nie jestem szpiegiem.
    pozdr.
    yarobo
  • #4
    humungus
    Level 15  
    Jak siedzisz w samolocie na szkoleniu to możesz słuchać do woli. W innym przypadku to po prostu podsłuch i nikt nie zakwalifikuje tego jako "z ciekawości".
    A i nie pisałem że jesteś szpiegiem - to mogą ci odpowiednie władze wpisać do "akt".
    Poza tym częstotliwości mogą być kodowane i sam skaner może nie wystarczyć, taka łączność między wieżą a samolotem musi być zapewniona na jak najlepszym poziomie.

    Wpisz na google > AOR LA390 antena < tam jest temat anteny do tego skanera dokument pdf.

    Pozdrawiam
  • #5
    Artur k.
    Admin of Audio group
    A możesz powiedzieć który paragraf tego zabrania?
    Pasmo lotnicze nie jest kodowane, modulacja AM. Kto i na jakiej podstawie zabroni odbierać ogólnodostępny sygnał na ogólnodostępnym odbiorniku?
    Nadawać nie wolno, słuchać wolno. Zawsze mnie tak uczono.
  • #6
    radio-service
    Level 35  
    Artur k. wrote:
    A możesz powiedzieć który paragraf tego zabrania?
    Pasmo lotnicze nie jest kodowane, modulacja AM. Kto i na jakiej podstawie zabroni odbierać ogólnodostępny sygnał na ogólnodostępnym odbiorniku?
    Nadawać nie wolno, słuchać wolno. Zawsze mnie tak uczono.


    Jest jeden paragraf który o tym wspomina , ale pasmo lotnicze nie należy do tych zabronionych :) .
  • #7
    wzagra
    Level 33  
    Mam wrażenie, że tam jest o nierozpowszechnianiu tego co się usłyszało, a nie zakazie słuchania. Chyba, że myślimy o innych "paragrafach"...
  • #8
    Artur k.
    Admin of Audio group
    radio-service wrote:
    ale pasmo lotnicze nie należy do tych zabronionych

    Oczywiście, że nie. Jeśli jest niekodowane (a to jest), to nie ma problemu. Inaczej trzeba byłoby z automatu zakazać sprzedaży skanerów.
  • #9
    wzagra
    Level 33  
    ...i wszelkich odbiorników, które można przestroić...

    A odpowiadając koledze zakładającemu temat - czy aby na pewno ten skaner ma pasmo lotnicze (118-136 MHz) i do tego możliwość odbioru w AM?
  • #10
    radio-service
    Level 35  
    wzagra wrote:
    Mam wrażenie, że tam jest o nierozpowszechnianiu, a nie zakazie słuchania. Chyba, że myślimy o innych "paragrafach"...


    Tam jest o wejściu w posiadanie informacji dla nas nie przeznaczonych :) .
    Pasma lotniczego to nie dotyczy :) .
  • #11
    yarobo
    Level 9  
    OK, czyli ustaliliśmy, że wolno.
    A co z moim problemem? Czyżby anteny magnetyczne, "pokojowe", do niczego się nie nadawały?
    yarobo

    Dodano po 3 [minuty]:

    wzagra,\
    Tak, Icom IC-R20 to dosyć dobry skaner szerokopasmowy.
    Tutaj opis:
    http://www.multitech.pl/icom-icr20-p-134.html
  • #12
    wzagra
    Level 33  
    ;) O!

    Wydaje mi się, że w odległości 10 km powinno być coś słychać - skaner, oczywiście, sprawny i spełniający warunki o których wyżej pisałem?
    Proponuję posłużyć się stroną http://www.flightradar24.com/ w celu obserwacji samolotów podchodzących do lądowania lub startujących - może być, że Kolega nie był w stanie trafić na "loty"...
    Parę częstotliwości (z wikipedii ;))
    Wieża: KATOWICE TOWER
    129,250 MHz
    Wydawanie zgody: KATOWICE DELIVERY
    121,800 MHz
    Zbliżanie: KRAKÓW APPROACH
    121,075 MHz
    134,675 MHz

    I tu może poszukaj: http://radioscannerpolska.pl/

    Jeszcze jedna rzecz: ta antena ma właściwości kierunkowe - skieruj jej płaszczyznę w kierunku lotniska (musisz dobrać kierunki bo jak piszą w manualu: "A rotating loop antenna is very directional. Depending on the loop s orientation, you can peak an incoming signal depending on its direction, or decrease an interfering signal")
    I oczywiście - masz ją ustawioną na 5 zakresie?
  • #14
    Interesant
    Level 34  
    ...
    yarobo wrote:
    OK, czyli ustaliliśmy, że wolno.
    A co z moim problemem? Czyżby anteny magnetyczne, "pokojowe", do niczego się nie nadawały?
    yarobo

    Dodano po 3 [minuty]:

    wzagra,\
    Tak, Icom IC-R20 to dosyć dobry skaner szerokopasmowy.
    Tutaj opis:
    http://www.multitech.pl/icom-icr20-p-134.html


    Sprawdź:
    - tłumik ATT,
    - SQL Level 1 (Żadne auto)
    - ustawienia RF-Gain (czułość Max.).
    - w menu SET (dłuższe przytrzymanie klawisza 8) ustawienia -> AM Antena (na EXT)
  • #15
    Driver-
    Level 38  
    radio-service wrote:
    wzagra wrote:
    Mam wrażenie, że tam jest o nierozpowszechnianiu, a nie zakazie słuchania. Chyba, że myślimy o innych "paragrafach"...


    Tam jest o wejściu w posiadanie informacji dla nas nie przeznaczonych :) .
    Pasma lotniczego to nie dotyczy :) .


    Kodeks karny wrote:
    Art. 267. § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do informacji dla niego nieprzeznaczonej, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do sieci telekomunikacyjnej lub przełamując albo omijając elektroniczne, magnetyczne, informatyczne lub inne szczególne jej zabezpieczenie,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do całości lub części systemu informatycznego.

    § 3. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym albo innym urządzeniem lub oprogramowaniem.

    § 4. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w § 1-3 ujawnia innej osobie.

    § 5. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-4 następuje na wniosek pokrzywdzonego.
    Z urzędu postępowanie nie jest wszczynane.
    Jest to jeden z paradoksów naszego prawa. Gdyż z jednej strony
    Ustawa Prawo Telekomunikacyjne wrote:
    Art. 144.
    1. Nie wymaga pozwolenia używanie urządzeń radiowych przeznaczonych wyłącznie do odbioru.
    a z drugiej Kodeks Karny. Zatem odsłuch na tych częstotliwościach jest możliwy, posiadanie urządzeń legalne itd, ale informacje które usłyszymy posiadamy nielegalnie. Tylko jak można udowodnić że słuchaliśmy i coś usłyszeliśmy, zawsze możemy powiedzieć że nic nie słyszeliśmy. A póki co w mózgach mam jeszcze grzebać nie potrafią.

    Przechodząc do meritum.
    yarobo wrote:
    A co z moim problemem? Czyżby anteny magnetyczne, "pokojowe", do niczego się nie nadawały?
    Co masz na myśli pisząc "anteny magnetyczne" bo antena magnetyczna to nie to samo antena mocowana za pomocą magnesu (z podstawą magnetyczną). Na antenie z podstawą magnetyczną, zwłaszcza z pasma CB (istnieją też na inne pasma), nie odbierzesz pasma lotniczego. Nie dlatego że się do niczego nie nadaje, lecz dlatego że nie jest przeznaczona na pasmo lotnicze. Anteny pokojowe faktycznie do takiego celu się nie nadają. Jeśli na oryginalnej antence dołączonej do skanera nie odbierasz pobliskich korespondencji to tego nie zmienisz, jeśli nie zastosujesz odpowiedniej anteny. Sprawdzoną antenę na pasmo lotnicze masz w tym temacie Skaner na na pasmo lotnicze 118-136 MHz w pliku air-antena.pdf, za pomocą tej anteny odbierzesz nie tylko Pyrzowice ale i korespondencje z nad połowy Europy. Wykaz częstotliwości nie tylko z pasma UKF ale i z pasm KF masz na stronie Nasłuch pasma lotniczego. Za pomocą anteny zewnętrznej KF, może być nawet "Long Wire", powinieneś odbierać komunikację na falach krótkich na modulacji SSB w USB.
  • #16
    Artur k.
    Admin of Audio group
    :arrow: Driver-
    Myślę, że nie do końca masz rację w kwestii przepisów.
    Bez uprawnienia uzyskujesz informację jedynie wówczas, gdy jest ona w jakiś sposób zabezpieczona, a Ty to zabezpieczenie ominąłeś. Gdy ktoś nie chce by jego przekaz był odebrany przypadkowo, to powinien zastosować szyfrowanie i tyle.
    Równie dobrze można byłoby krzyczeć na ulicy i mieć pretensje do przechodniów, że słyszą co krzyczymy.
  • #17
    radio-service
    Level 35  
    Napisałem że pasma lotniczego to nie dotyczy ponieważ zawarte tam informacje nie są jakieś wybitnie ważne i przydatne , więc nikt za to nie będzie ścigał :) . Co innego nasłuch częstotliwości policyjnych , nawet tych niezaszyfrowanych , które można w ten czy inny sposób wykorzystać . W takich przypadkach (Art. 267) postępowanie wszczynane jest na wniosek pokrzywdzonego :) .
  • #18
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.

    PANOWIE przechodzimy do odpowiedzi na zadane pytanie jak w temacie i 1-szym wpisie.
    Quote:
    Mam skaner Icom IC-R20 i do tego antenę typu loop model AOR LA390, mieszkam ok 10km w lini prostej od lotniska w Pyrzowicach i....właśnie, i nic nie słyszę.
    Gdzie problem? Antena?

    Odpowiedź brzmi :
    - dokładnie przeczytaj Instrukcję Obsługi
    - antena jak najwyżej i na zewnątrz
    - kabel koncentryczny możesz wykorzystać nawet RG-58
    - odwiedzić stronki np. radioscaner i inne


    Pozdrawiam.
  • #19
    radio-service
    Level 35  
    Dobrym sprawdzianem może być odsłuch komunikatów Volmet z lotniska Pyrzowice na częstotliwości 124.825 MHz . Jeśli nic nie będzie słychać , nawet na kawałku drutu to coś jest nie tak z odbiornikiem . Możesz też spróbować przechwycić ramki systemu Acars na 131,725 MHz . To słychać wszędzie :) .
  • #20
    internick
    Level 35  
    Modulację AM z wysokości powinieneś na antenie z zestawu słyszeć. 10 km to w tym przypadku nie jest barierą na pewno.

    Próbowałeś skanować 118-136 MHz? Cokolwiek innego z tego zakresu odbierasz?
  • #21
    c2h5oh
    Moderator
    Dziękujemy już domorosłym prawnikom.
    Każdy kolejny post w którym znajdą się "porady prawne" trafi do kosza a jego autor otrzyma OSTRZEŻENIE.
  • #22
    yarobo
    Level 9  
    Dziękuję za wszystkie wpisy!

    Krótkie podsumowanie:
    - Kupując skaner zapoznałem się z jego instrukcją która jest zresztą po polsku.
    - Znam stronę www.radioscanner.pl, to tam skierowałem pierwsze kroki...
    - Skaner ma na pewno pasmo 118-136Mhz
    - Ustawienia skanera takie jak:
    tłumik ATT,
    SQL Level 1
    ustawienia RF-Gain (czułość Max.).
    AM Antena (na EXT)
    ANL włączony
    -znam stronę flightradar24 i korzystałem z niej
    -antena AOR LA390 ma właściwości kierunkowe ale tylko do 4 ustawienia. Na 5 już tylko wzmacnia.
    - pisząc antena magnetyczna miałem na myśli technologię. Antena tego typu (loop) + zasilanie 15V to chyba jest antena magnetyczna (?)
    - antenka kosztowała ponad 1,5 tyś i myślałem że to dobry wybór ponieważ jest mała (przenośna) i do zastosowanie wewnątrz (pokojowa). Nie chcę sie za bardo eksponować z duża zewnętrzną anteną, poza tym w weekendy bywam w innym domu i LA jest super do transportu...
    - czasami słyszę krótkie komunikaty ale z samolotów lecących niedaleko, nigdy zaś wieży czy innych np:
    komunikatów Volmet na częstotliwości 124.825 MHz czy ramki systemu Acars na 131,725 MHz.
    Czyżby ta antena była aż tak kiepska?
    Tuaj
    http://www.universal-radio.com/catalog/sw_ant/2320.htmlopis
    antena z dok. ale po angielsku

    yarobo

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeszcze raz antenka
    http://www.universal-radio.com/catalog/sw_ant/2320.html

    poprzednio źle mi się wkleiło;)
    yarobo
  • #23
    internick
    Level 35  
    yarobo wrote:
    ...antenka kosztowała ponad 1,5 tyś...


    Żartujesz, prawda? Jeżeli zapłaciłeś za tą antenę 1500 zł to pieniądze wyrzuciłeś w błoto.

    Za nieco mniejsze pieniądze kupiłbyś taką antenę profesjonalną http://www.net-com.bytom.pl/anteny/dookolne/ANTENA%20BAZOWA%20BSM%20VHF.pdf . Powiesiłbyś ją nad kominem swojego domu i lotniska w państwach ościennych byłyby w Twoim zasięgu.
  • #24
    yarobo
    Level 9  
    Niestety to nie żart
    Tutaj model poprzedni tj. LA380:
    http://inradio.pl/component/page,shop.product...acturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,45/
    LA390 jest droższa i jeszcze niedostępna w naszym kraju. Sprowadzałem ją z Niemiec.
    Jestem kompletnym laikiem i nigdy wcześie nie bawiłem się w ten temat (jedynie cb w samochodzie) i gdyby nie przedmiot "łączność" do licencji pilota turystycznego to pewnie dalej bym nic w tym kierunku nie robił.

    W przypadku tego skanera jest ok gdy jestem na lotnisku szkoleniowym (Katowice-Muchowiec). Słucham np. korespondencji podczas wykonywania kręgów i to wszystko.
    Zakup zrobiłem trochę na czuja, myśląc, że jak droga to dobra...i tyle.
    yarobo

    Dodano po 12 [minuty]:

    Acha, jeszcze jedno, chodziło mi o antenę uniwersalną - szerokopasmową a nie tylko do pasma lotniczego 118-136Mhz...
    AOR LA jak widzieliście w opisie jest anteną szerokopasmową i wręcz przeznaczoną do skanerów...
    yarobo
  • #25
    internick
    Level 35  
    yarobo wrote:
    ...chodziło mi o antenę uniwersalną - szerokopasmową...


    Tytuł mówi, że na AIR Bandzie się skupiasz, więc się nie dziw, że polecamy Ci anteny z tego zakresu.

    Osobiście używam "pałki" Radmora w pierwszym wykonaniu: http://radmor.com.pl/index.php?/pol/Produkty-...t/Anteny/Stacjonarne/Antena-stacjonarna-32812

    Nie ma ona żadnego zysku względem dipola półfalowego. Jest zawieszona 15m nad terenem, 3m nad kominem. Nie przykładam się do pasma lotniczego, ale słyszę jak za ścianą Warszawę, Wilno, Kalingrad, Mińsk, Gdańsk, Pragę, itp, itd.

    Używaną anteną kupisz za 150 zł z przesyłką. Zrób porządny maszt. Poprowadź kabel Draka RF10 lub podobny. I będzie efekt.
  • #26
    zielony4518
    Level 10  
    Mam taki sam problem. Po przejściu z AR-108 na IC-R20 nie mogę korzystać z acars. Słyszę sygnał, ale wiadomość się nie wyświetla czyżby to sprawa tłumika, bo może zatykać przy tym odbiorniku. Antena zewnętrzna, która się wcześniej sprawiała idealnie. Proszę o konkretne odpowiedzi, bo drażnią mnie nabijacze postów.

    Moderated By c2h5oh:

    3.1.19. (13) Zabronione jest publikowanie wpisów w dyskusjach archiwalnych.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8329012#8329012