Witam
Mam problem z samochodem:
Seat cordoba 1.4 MPI kod silnika AKK
Moc 44KW / 60KM
Rok samochodu 2000.
System sterowania silnikiem:
Motronic ME 7.5.10 11/1999 z poduszką powietrzna.
Sterownik numer:
6KQ 906 032 Q
0 261 206 836
Dołożona instalacja gazowa BRC
Samochód nie reaguje na pedał gazu.
Błędy jakie zapisują się w sterowniku to:
16497 (P0113) - czujnik temperatury powietrza dolotowego - G42 - Zbyt wysoki sygnał.
17950 (P1542) - Czujnik kąta dla zaworu ruchu przepustnicy - G187 - Nieprawidłowy sygnał.
17581 (P1173) - Czujnik kąta 2 dla zaworu ruchu przepustnicy - G188 - Zbyt wysoki sygnał.
18047 (P1639) - Czujnik położenia pedału przyśpieszenia 1/2 - G79+G185 Nieprawidłowy sygnał.
18039 (P1631) Czujnik położenia pedału przyśpieszenia - G79 - Zbyt wysoki sygnał.
18042 (P1634) Czujnik 2 położenia pedału przyspieszenia - G185 - Zbyt wysoki sygnał.
16492 (P0108) Ciśnienie w kolektorze dolotowym / ciśnienie powietrza=> - G71 - F96 Zbyt wysoki sygnał
16502 (P0118) Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - G62 zbyt wysoki sygnał.
Informacje jakie otrzymałem od właściciela pojazdu:
W poprzednim warsztacie został wymieniony czujnik położenia pedału gazu.
Wymyta została przepustnica.
Po tych czynnościach samochód nadal ma te same błędy oraz nie reaguje na dodawanie gazu.
Na biegu jałowym pracuje bez zarzutu.
Co ja zrobiłem do tej pory:
1. Instalacja została sprawdzona miedzy ECM a czujnikami oraz elementami wykonawczymi.
2. Masy na silniku oraz w instalacji sprawdzone i na wszelki wypadek przeczyszczone aby miały dobre połączenia.
3. Zasilania sterownika sprawdzone pod obciążeniem żarówką 21w.
4. Masy sterownika również sprawdzone pod obciążeniem żarówką 21w.
5. Czujnik pedału przyśpieszenia sprawdzony omomierzem wpiętym we wtyk sterownika silnika i jest w 100% sprawny.
6. Czujnik położenia przepustnicy również sprawdzony omomierzem i jest w 100% sprawny.
7. Serwomotor przepustnicy ( czyli cała przepustnica) została podmieniona na drugą niestety bez żadnego efektu.
8. Wypięta została centralka gazowa, oraz emulator wtrysków (wtryski były w tym czasie połączone [mostkowane] we wtyku idącym do emulatora) ale nie dało to żadnych zmian ani na lepsze ani na gorsze.
9. Wszystkie bezpieczniki zostały sprawdzone.
10. Przekaźniki również zostały sprawdzone.
11. Zasilania i masy dochodzą do czujników oraz nastawników (czyli elementów wykonawczych).
Bardzo dziwne jest to, że sterownik wyrzuca błąd sygnału położenia przepustnicy (sygnał zbyt wysoki), ale w parametrach pokazuje poprawne wartości.
Podczas poruszania palcem przepustnicy parametry zmieniają się płynnie bez "skoków" ani przerw.
Dziwne również jest to, że sterownik pokazuje błąd pedału przyspieszenia a w blokach pomiarowych podczas wciskania pedału przyśpieszenia zachowuje się prawidłowo.
Dodam że sporadycznie wyskakuje również błąd:
16727 (P0343) położenie wałka rozrządu - czujnik G40 Zbyt wysoki sygnał.
Samochód zapala na biegu jałowym i pracuje bardzo równo.
Ponieważ wyżej wymienione objawy wskazywały na uszkodzony sterownik padła decyzja na podmienienie tego podzespołu.
Ciąg dalszy wykonywanych czynności:
12. Został zakupiony na znanym portalu Aukcyjnym drugi sterownik (zakup był dokonywany poprzez właściciela pojazdu).
Po podmianie sterownika silnika niestety bez zmian
te same błędy są zapisywane przez sterownik silnika.
13. Instalacja Miedzy ECM a czujnikami oraz elementami wykonawczymi została sprawdzona ponownie (tak dla większej pewności), i jest w 100% sprawna.
14. Były wykonywane różne próby z odłączaniem części czujników lub nastawników (ponieważ maiłem podejrzenie że któryś z podzespołów mógł robić "zwarcie" a sterownik mógłby głupieć...
Co zauważyłem:
Czasami po podmianie sterownika silnika udaje się wykasować błędy.
Podczas odczytu parametrów:
Czujniki wskazują prawidłowe parametry: czyli temperaturę powietrza (gdy ma błąd pokazuje bzdury), temperaturę chłodziwa (gdy ma błąd pokazuje bzdury) ciśnienie kolektora dolotowego ( gdy ma błąd pokazuje bzdury) itp...
Podczas poruszania pedałem gazu słychać poruszająca się przepustnicę, również widać jak się porusza. Działa wtedy tak jakby była linka gazu.
Podczas odczytu parametrów również wartości odczytane z pedału gazu jak i potencjometru przepustnicy (znajdującego się w serwomotorze przepustnicy) są prawdziwe i prawidłowe.
Wystarczy że zacznę wykonywać test elementów lub uruchomię silnik to od razu sterownik przechodzi w tryb awaryjny i wyrzuca poniższe błędy:
16497 (P0113) - czujnik temperatury powietrza dolotowego - G42 - Zbyt wysoki sygnał.
17950 (P1542) - Czujnik kąta dla zaworu ruchu przepustnicy - G187 - Nieprawidłowy sygnał.
17581 (P1173) - Czujnik kąta 2 dla zaworu ruchu przepustnicy - G188 - Zbyt wysoki sygnał.
18047 (P1639) - Czujnik położenia pedału przyśpieszenia 1/2 - G79+G185 Nieprawidłowy sygnał.
18039 (P1631) Czujnik położenia pedału przyśpieszenia - G79 - Zbyt wysoki sygnał.
18042 (P1634) Czujnik 2 położenia pedału przyspieszenia - G185 - Zbyt wysoki sygnał.
16492 (P0108) Ciśnienie w kolektorze dolotowym / ciśnienie powietrza=> - G71 - F96 Zbyt wysoki sygnał
16502 (P0118) Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - G62 zbyt wysoki sygnał.
Czyżby drugi sterownik również był uszkodzony??
Wydaje mi się że opisałem wszystkie czynności jakie wykonałem, jeżeli sobie coś przypomnę to od razu napisze.
Jestem otwarty na wszelkie sugestie oraz podpowiedzi.
Z góry dziękuje za odpowiedzi.
Pozdrawiam
Mam problem z samochodem:
Seat cordoba 1.4 MPI kod silnika AKK
Moc 44KW / 60KM
Rok samochodu 2000.
System sterowania silnikiem:
Motronic ME 7.5.10 11/1999 z poduszką powietrzna.
Sterownik numer:
6KQ 906 032 Q
0 261 206 836
Dołożona instalacja gazowa BRC
Samochód nie reaguje na pedał gazu.
Błędy jakie zapisują się w sterowniku to:
16497 (P0113) - czujnik temperatury powietrza dolotowego - G42 - Zbyt wysoki sygnał.
17950 (P1542) - Czujnik kąta dla zaworu ruchu przepustnicy - G187 - Nieprawidłowy sygnał.
17581 (P1173) - Czujnik kąta 2 dla zaworu ruchu przepustnicy - G188 - Zbyt wysoki sygnał.
18047 (P1639) - Czujnik położenia pedału przyśpieszenia 1/2 - G79+G185 Nieprawidłowy sygnał.
18039 (P1631) Czujnik położenia pedału przyśpieszenia - G79 - Zbyt wysoki sygnał.
18042 (P1634) Czujnik 2 położenia pedału przyspieszenia - G185 - Zbyt wysoki sygnał.
16492 (P0108) Ciśnienie w kolektorze dolotowym / ciśnienie powietrza=> - G71 - F96 Zbyt wysoki sygnał
16502 (P0118) Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - G62 zbyt wysoki sygnał.
Informacje jakie otrzymałem od właściciela pojazdu:
W poprzednim warsztacie został wymieniony czujnik położenia pedału gazu.
Wymyta została przepustnica.
Po tych czynnościach samochód nadal ma te same błędy oraz nie reaguje na dodawanie gazu.
Na biegu jałowym pracuje bez zarzutu.
Co ja zrobiłem do tej pory:
1. Instalacja została sprawdzona miedzy ECM a czujnikami oraz elementami wykonawczymi.
2. Masy na silniku oraz w instalacji sprawdzone i na wszelki wypadek przeczyszczone aby miały dobre połączenia.
3. Zasilania sterownika sprawdzone pod obciążeniem żarówką 21w.
4. Masy sterownika również sprawdzone pod obciążeniem żarówką 21w.
5. Czujnik pedału przyśpieszenia sprawdzony omomierzem wpiętym we wtyk sterownika silnika i jest w 100% sprawny.
6. Czujnik położenia przepustnicy również sprawdzony omomierzem i jest w 100% sprawny.
7. Serwomotor przepustnicy ( czyli cała przepustnica) została podmieniona na drugą niestety bez żadnego efektu.
8. Wypięta została centralka gazowa, oraz emulator wtrysków (wtryski były w tym czasie połączone [mostkowane] we wtyku idącym do emulatora) ale nie dało to żadnych zmian ani na lepsze ani na gorsze.
9. Wszystkie bezpieczniki zostały sprawdzone.
10. Przekaźniki również zostały sprawdzone.
11. Zasilania i masy dochodzą do czujników oraz nastawników (czyli elementów wykonawczych).
Bardzo dziwne jest to, że sterownik wyrzuca błąd sygnału położenia przepustnicy (sygnał zbyt wysoki), ale w parametrach pokazuje poprawne wartości.
Podczas poruszania palcem przepustnicy parametry zmieniają się płynnie bez "skoków" ani przerw.
Dziwne również jest to, że sterownik pokazuje błąd pedału przyspieszenia a w blokach pomiarowych podczas wciskania pedału przyśpieszenia zachowuje się prawidłowo.
Dodam że sporadycznie wyskakuje również błąd:
16727 (P0343) położenie wałka rozrządu - czujnik G40 Zbyt wysoki sygnał.
Samochód zapala na biegu jałowym i pracuje bardzo równo.
Ponieważ wyżej wymienione objawy wskazywały na uszkodzony sterownik padła decyzja na podmienienie tego podzespołu.
Ciąg dalszy wykonywanych czynności:
12. Został zakupiony na znanym portalu Aukcyjnym drugi sterownik (zakup był dokonywany poprzez właściciela pojazdu).
Po podmianie sterownika silnika niestety bez zmian

13. Instalacja Miedzy ECM a czujnikami oraz elementami wykonawczymi została sprawdzona ponownie (tak dla większej pewności), i jest w 100% sprawna.
14. Były wykonywane różne próby z odłączaniem części czujników lub nastawników (ponieważ maiłem podejrzenie że któryś z podzespołów mógł robić "zwarcie" a sterownik mógłby głupieć...
Co zauważyłem:
Czasami po podmianie sterownika silnika udaje się wykasować błędy.
Podczas odczytu parametrów:
Czujniki wskazują prawidłowe parametry: czyli temperaturę powietrza (gdy ma błąd pokazuje bzdury), temperaturę chłodziwa (gdy ma błąd pokazuje bzdury) ciśnienie kolektora dolotowego ( gdy ma błąd pokazuje bzdury) itp...
Podczas poruszania pedałem gazu słychać poruszająca się przepustnicę, również widać jak się porusza. Działa wtedy tak jakby była linka gazu.
Podczas odczytu parametrów również wartości odczytane z pedału gazu jak i potencjometru przepustnicy (znajdującego się w serwomotorze przepustnicy) są prawdziwe i prawidłowe.
Wystarczy że zacznę wykonywać test elementów lub uruchomię silnik to od razu sterownik przechodzi w tryb awaryjny i wyrzuca poniższe błędy:
16497 (P0113) - czujnik temperatury powietrza dolotowego - G42 - Zbyt wysoki sygnał.
17950 (P1542) - Czujnik kąta dla zaworu ruchu przepustnicy - G187 - Nieprawidłowy sygnał.
17581 (P1173) - Czujnik kąta 2 dla zaworu ruchu przepustnicy - G188 - Zbyt wysoki sygnał.
18047 (P1639) - Czujnik położenia pedału przyśpieszenia 1/2 - G79+G185 Nieprawidłowy sygnał.
18039 (P1631) Czujnik położenia pedału przyśpieszenia - G79 - Zbyt wysoki sygnał.
18042 (P1634) Czujnik 2 położenia pedału przyspieszenia - G185 - Zbyt wysoki sygnał.
16492 (P0108) Ciśnienie w kolektorze dolotowym / ciśnienie powietrza=> - G71 - F96 Zbyt wysoki sygnał
16502 (P0118) Czujnik temperatury cieczy chłodzącej - G62 zbyt wysoki sygnał.
Czyżby drugi sterownik również był uszkodzony??
Wydaje mi się że opisałem wszystkie czynności jakie wykonałem, jeżeli sobie coś przypomnę to od razu napisze.
Jestem otwarty na wszelkie sugestie oraz podpowiedzi.
Z góry dziękuje za odpowiedzi.
Pozdrawiam