Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V

mojomax 15 Mar 2011 22:32 422869 620
Computer Controls
  • #541
    Ajok
    Level 2  
    Ja zastosowalem tego typu uklad zupelnie pokazowo. Udalo mi sie zaswiecic jedenascie diod bialych, cieplych serii SMD na tranzystorze 2n3904, rezystorze 1K - 5%, rdzeniu z swietlowki kompaktowej 2x10 zwoi. Calosc zasilana akumulatorkiem 2500mAh. Zdiecie po nizej...Link
  • Computer Controls
  • #542
    belfegor1988
    Level 17  
    Witam. Dzisiaj się troszkę pobawiłem przetwornicą na mc34063a opisaną kilka postów wcześniej. Całkiem fajnie działa, bardzo prosta, ale niestety prąd leda jaki osiągam przy zasilaniu z 2 akumulatorków 1.2V to 240mA. Niestety sprawność układu - porażka ok 1A z aku. Prawdopodobnie wina dławika, wziąłem pierwszy lepszy już nawinięty o średnicy ze 2.5cm, nawet nie wiem ile miał zwoi. Dla mnie najważniejsze, że układ działa tylko trzeba dobrać dławik lepszy. Ale niestety mam straszny burdel w pracowni i chyba najwyższa pora na wiosenne porządki, dopiero potem się zainteresuję tą przetwornicą.
    Pozdrawiam i życzę sukcesów w eksperymentowaniu.
  • #543
    MALTIN
    Level 15  
    Witam
    To i ja dodam coś od siebie.

    W mojej Chińskiej latarce którą otrzymałem od wujka jest zastosowany układ smd o oznaczeniu E50Q, nie moge znaleść nic na jego temat w necie.

    Przetwornica zasilana z 1,2V pobiera 0,75A a do diody odaje 3,3V i 0,11A(prąd liczony na podstawie spadku napięcia na oporniku o,1ohm) co daje sprawność na poziomie 40%. Trochę mało dioda zastosowana w tej latarce to dioda 0.5W co mnie zdziwił. Latarka naprawdę mocno świeci. Idealna do zastosowań kieszonnkowych. Zastanawiam sie jak mogę podnieść sprawność?
    Poniżej kilka zdjęć:
    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V

    Pozdrawiam
    Marcin
  • #544
    _jta_
    Electronics specialist
    Czy to okrągłe na płytce to dławik? Wymiana na lepszy (i niestety większy) może poprawić sprawność.
    Poza tym, jak wygląda napięcie zasilania na płytce - na ile spada, kiedy latarka świeci? Być może coś
    da się uzyskać przez dodanie kondesatora na płytce, czy lepsze połączenie płytka - akumulatorek.
    Jeśli to nie wystarczy, to pozostaje użycie czegoś innego zamiast tego układu SMD, ale to trudniejsze.
  • #545
    MALTIN
    Level 15  
    Tak właśnie zastanawiałem się nad wymianą dławika tylko nie wiem jak indukcyjnoś powinien mieć. Napięcie pod obciążeniem 3.35V bez obciążenia 5,05V poniżej umieszczam schemat tego ustrojstwa.

    Wymiana dławika na 400uH spowodowała spadek prądu o jakieś 30mA.

    Kondensator ma pojemność 4,2uF
    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V
  • #546
    _jta_
    Electronics specialist
    Pewnie taką, jaką ma, ale istotne są straty w dławiku (przez oporność uzwojenia, histerezę w rdzeniu...).

    Istotne jest, co się dzieje z napięciem zasilania przed przetwornicą (między '+' i '-' na twoim schemacie);
    warto też sprawdzić składową stałą napięcia na E50Q (od anody S1 do '-') - będzie zmniejszona o spadek
    napięcia na dławiku w porównaniu do napięcia '+'÷'-'; a jak się da, to i obejrzeć przebieg na oscyloskopie:
    jeśli napięcie na E50Q nie spada na większość czasu prawie do 0, to znaczy, że on powoduje straty.
  • #547
    MALTIN
    Level 15  
    Napięcie na akumulatorku spada do 1V
    Napięcia między punktami:
    AB to 2.3
    AC to 3,39
    AD to 2.3

    Niestety chyba nie da sie podnieść sprawności.
    No cóż i tak świeci ona dość długo. Może kiedyś wymienię tą przetwornice na coś innego, może diode przy okazji na 1W.
  • Computer Controls
  • #548
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli masz 1V na akumulatorku, kiedy latarka świeci, a 1.3V, kiedy nie świeci, to prawdopodobnie wtedy, gdy
    płynie prąd, masz na nim poniżej 0.9V - możesz to poprawić o około 10%, jeśli równolegle do akumulatorka
    podłączysz kondensator o małym ESR i ESL (wystarczy 470µF na nawet niskie napięcie, 3V wystarczy).

    Można również pomyśleć o lepszym akumulatorku - porządny akumulatorek AA 2200mAh ma oporność do
    20mΩ (według danych GP) - przy prądzie 1A napięcie powinno spadać o 20mV, a nie o ponad 200mV.
    Jakimś sposobem na sprawdzanie akumulatorka jest pomiar prądu zwarcia - porządny, w pełni naładowany
    powinien dać ponad 50A (pewnie nie ma tego czym zmierzyć, ale nie zrobisz takiego dobrego zwarcia),
    mocno zużyty akumulatorek NiMH z "komórki" dawał ponad 5A i "komórka" nie chciała już z nim działać.

    Być może jest gorzej (albo lepiej z kondensatorem, bądź lepszym akumulatorkiem): prąd pobierany nie jest
    stały podczas impulsu, lecz rośnie od 0 do wartości maksymalnej wartości (i ta jest około 2A) - jednocześnie
    napięcie maleje nie do 0.9, a poniżej 0.6V, i przy takim jest pobierany największy prąd - może tracisz około
    1/3 mocy na tych zmianach napięcia i z kondensatorem zyskasz 1.25 raza (bo napięcie będzie 1V zamiast
    średnio 0.8V), a z dobrym akumulatorkiem może 1.5 raza (bo utrzyma napięcie 1.2V pod obciążeniem).

    Nie zaniedbuj oporności styków i przewodów - już widziałem takie, które miały opór prawie 1Ω - jak masz
    prąd 1A, to tracisz niemal całe napięcie na oporności styków i mało zostaje do zasilania przetwornicy.

    Ważnym parametrem dławika jest maksymalny prąd, przy którym straty w dławiku są proporcjonalne
    do mocy przetwornicy - potem rosną szybciej, więc jak przekraczasz ten prąd, to sprawność maleje.
    Aha: straty w dławiku powinny być odwrotnie proporcjonalne do kwadratu jego rozmiarów. No i jakaś
    indukcyjność jest optymalna (za duża - duże straty w dławiku, za mała - duże straty w scalaku).
  • #549
    MALTIN
    Level 15  
    no właśnie odkryłem ze na moich przewodach z żabkami był spadek ok 150mV
    wiec generalnie przetwornica zasilana jest 1.17V pod obciążeniem. Jednak na wyjściu utrzymuje się stale napięcie 3,3V i prądzie w granicach 100-115mA. Chyba nic się nie da zrobić. Przy zasilaniu diody z Aku li ion 3,65V prąd diody wynosi 160mA wiec dioda ma napewno 0,5W dlatego latarka tak ładnie świeci ale sprwność tego układu nie jest za dobra. No cóż nie ma co kombinować.
  • #550
    _jta_
    Electronics specialist
    Być może ten układ scalony dba o to, by prąd LED-a nie przekroczył tych 115mA; to, co można uzyskać,
    to mniejsze straty przed podwyższaniem napięcia - automatyka spowoduje wtedy mniejsze zużycie prądu
    z akumulatorka, więc on na dłużej starczy. Ale może prościej brać zapasowy akumulatorek?
    Mocy LED-a nie zmierzysz zasilając go zwiększonym napięciem - popłynie większy prąd, może go spalić
    (jeśli to jest LED 0.5W, to przy większej mocy przegrzeje się - zresztą dużo zależy od chłodzenia, może
    się przegrzać i przy mniejszej mocy, jak nie ma dobrego odprowadzania ciepła, np. radiator jest za mały;
    rezultatem niewielkiego przegrzania nie jest spalenie LED-a, a zmniejszenie jasności świecenia).
  • #551
    MALTIN
    Level 15  
    A może znacie jakiś prosty układzik który można zmontować na kole o średnicy 14mm który będzie miał większą sprawność i da radę zasilić tego leda o mocy 0.5W Led ni był zasilany zwiększonym napięciem gdyż 3,6V to napięcie przewodzenia białego leda.
  • #552
    _jta_
    Electronics specialist
    Elementem, który w optymalnym układzie zajmuje większość miejsca, jest dławik - sprawność zależy jeszcze
    od tranzystora mocy (głównie od jego napięcia nasycenia i trochę od szybkości przełączania), ale są dostępne
    tranzystory SMD, które się do tego dobrze nadają. Zacznij od poszukania dobrego dławika, który się zmieści.
  • #553
    yogi009
    Level 43  
    Wczoraj wpadłem na ten wątek i po przeczytaniu 20% stwierdziłem, że pora się pobawić tym czymś co jest chyba prostym modelem prymitywnej przetwornicy. Koszty żadne, a moja ciekawość została pobudzona. Zrobiłem coś takiego:

    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V

    Ponieważ akurat mam tu małą taśmę z BC547B, selekcjonowałem je pod kątem Hfe (też tego wcześniej nie robiłem). Mam też taśmę z BC337-40, sądzicie że wymiana przy tym dość wysokim Hfe obecnego tranzystora coś jeszcze poprawi?

    Układ odpalił od razu i pobiera (przy tym schemacie) ok. 57mA prądu, czy kombinowanie z ilością uzwojeń w tym przypadku może przynieść znaczącą poprawę?

    I jeszcze pytanko dotyczące Eagle, rysowałem tu po raz pierwszy taki transformatorek (no i są niby 2 cewki z rdzeniem, tyle że element Eagle ma inny typ obudowy), czy znacie element Eagle który przypomina obudową toroid z nawiniętymi dwiema cewkami?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi, a temat bardzo fajny. Lubię takie proste, ale niebanalne rozwiązania. Myślę, że po znalezieniu dobrego źródełka zasilania (jakiś akumulatorek) można śmiało na bazie tego schematu zrobić proste (sygnałowe) oświetlenie do roweru, czy choćby małą podręczną latarkę, w handlu widzę już białego LED-a o poborze prądu 20-30mA o jasności 18.000mcd. Co za czasy nadejszli... :-)
  • #555
    yogi009
    Level 43  
    Zrobiłem drugą wersję (nie rozbierając pierwszej), zamiast BC547B (beta=374) dałem BC337-40 (beta=366), trafo na toroidzie fi 12mm, 2 x 30zw. DNE 0.2mm, na bazie potencjometr 10k celem znalezienia optimum (z jakiegoś powodu działa mi do 7k, to wylut), tym razem dioda czerwona 2.1V 25mA 8000mcd z Maritex'u. Jasności z tamtym układem na jasnej białej nie porównam, zresztą i tak muszę poczekać, aż się ściemni :-) Natomiast spadł mi prąd pobierany przez układ, do 33mA przy tych 7k oporu na bazie tranzystora. Jeśli zmniejszam opór, zwiększa się pobierany przez cały układ prąd, do ok. 100mA, całość świeci trochę jaśniej, ale nie jestem w stanie w dzień tego porównać. Podłączenie równolegle drugiego, identycznego LED'a nie powoduje wzrostu poboru prądu przez ukłąd, ale diody świecą nieco ciemniej. Tym niemniej sądzę, że do tylnej lampki rowerowej będą jak znalazł. Może nawet da się tym nakarmić 4 czerwone LED-y podłączone równolegle. Całość zasilam z akumulatorka NiCd 1.2V 700mAh (pojemność chyba lekko zawyżona, to jakiś chińczyk z zabawki, ale po naładowaniu ma ok. 1.3V).

    Co ciekawe, kiedy mierzę napięcie na nóżkach LED'a, w obu wykonanych układach dostaję wartość taką, jak napięcie akumulatorka. Mierzę tanim, cyfrowym miernikiem uniwersalnym za 30zł. Rozumiem, że dla LED-a ważny jest prąd, ale chyba diody (w szczególności białe, jak w pierwszym wykonaniu) nie powinny działać przy napięciu 1.2V na nóżkach? Tego nie rozumiem. Wybaczcie te proste pytania, ale jestem amatorem-hobbystą, nie mam przygotowania teoretycznego.
  • #556
    missieek
    Level 12  
    Jaka jest korzyść z zastosowania kondensatora do MC34063 ze strony 16 tego wątku?
    Podnosi to w jakiś sposób sprawność przetwornicy?
  • #557
    joozwa
    Level 31  
    Może podnieść, wszystko zależy od reszty układu, a w szczególności od tego jaki jest egzemplarz MC34063 i dławik. W tym układzie wszystko jest eksperymentalne.
    Pozdrawiam
  • #559
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli on do nominalnego prądu LED-a dodaje 30%, to zapewne LED będzie świecić _dużo_ słabiej, niż zasilany nominalnym prądem
    - przy zasilaniu napięciem 1.2V prąd płynie na zmianę przez tranzystor (co najmniej 2/3 czasu) i LED-a (pozostała 1/3), a na dodatek
    zmienia się między 0, a wartością maksymalną - średnia będzie około 1/6 wartości maksymalnej, więc w najlepszym wypadku prąd
    będzie około 22% nominalnego (a zapewne straty z powodu niedoskonałych elementów obniżą to do około 15%).

    Na moją intuicję warto dodać opornik szeregowy z C2, o takiej wartości, by ich iloczyn dawał około 100ns (jak C2=1nF, to 100Ω).
    I spojrzeć na charakterystyki tranzystorów, bo zdarza się, że mają prąd dopuszczalny 1A, a powyżej 200mA maleje wzmocnienie.
    No i dławik - policzyć, jaki będzie na nim spadek napięcia przy maksymalnym prądzie, jak ponad 0.1V, to marnie będzie działać.
  • #560
    arekm24
    Level 2  
    Witam.
    i choć czytam to nie rozumiem tego co napisane, a bardzo bym chciał i w związku z tym proszę o pomoc. Wskażcie mi proszę co mam konkretnie kupić w sklepie jako gotowe elementy i jak je połączyć. Mam lampki na 2x baterię 1,5v (paluszki) połączone szeregowo. Chciałbym zamienić żarówkę (jest 2,5V) na diodę. I nie potrafię nic zrobić sam.
    Dziękuje za zrozumienie.
  • #561
    isa1970
    Level 13  
    missieek wrote:
    Znalazłem w sieci taki schemat:

    http://www.instructables.com/id/The-any-value-Joule-Thief-Single-AA-high-power-w/

    Z tego co na szybko przeczytałem, to dioda zasilana jest prądem 300 mA i uzyskane jest to z układu podobnego do tych, które tutaj są prezentowane. Czy można prosić o weryfikację tego układu?


    Jeśli chodzi ci o większy prąd, to zrobiłem wczoraj układ dokładnie taki sam jak na pierwszej stronie tylko tranzystor zmieniłem na BD243c i zamiast rezystora dałem potencjometr montażowy 1,5k dławik z płyty głównej komputera 2x 36 zwojów drutu nie wiem dokładnie jakiej grubości. Układem zasilam czerwoną diodę power led 1W układ ma moc odpalić na połowę jasności 30 białych ledów połączonych równolegle to znaczy że poradził by sobie z diodą białą 1W tranzystor nie rozgrzewa się

    Dodano po 3 [minuty]:

    arekm24 wrote:
    Witam.
    i choć czytam to nie rozumiem tego co napisane, a bardzo bym chciał i w związku z tym proszę o pomoc. Wskażcie mi proszę co mam konkretnie kupić w sklepie jako gotowe elementy i jak je połączyć. Mam lampki na 2x baterię 1,5v (paluszki) połączone szeregowo. Chciałbym zamienić żarówkę (jest 2,5V) na diodę. I nie potrafię nic zrobić sam.
    Dziękuje za zrozumienie.
    Przecież wszystko jest napisane w pierwszym poście
  • #562
    _jta_
    Electronics specialist
    Oj, nie wszystko - czy ktoś napisał, jaki rdzeń ma być użyty (wymiary, a zwłaszcza
    z jakiego materiału - przenikalności ferrytów mogą się różnić ponad 1000 razy!)?
    14 Sty 2007 12:40 dwpl wrote:
    Rdzeń też nie jest bez znaczenia, nie powinien być skrajnie mały, na tym
    też są straty, lepsze są oczywiście rdzenie ferrytowe niż proszkowe.
    - warto zajrzeć, bo jest ulepszony schemat, ktoś pisał, że to mu najlepiej działa.
    09 Maj 2007 23:09 tbracha wrote:
    rdzeń ferrytowy o srednicy 12 mm prawdopodobnie z F82
    - tu choć jakaś nazwa ferrytu, ale "prawdopodobnie". F82 ma przenikalność rzędu 100.
    modelarztt01 wyszukał jakiś sensowny w TME i podał 16 Paź 2009 14:07.
    Przeczytaj jego pytanie 28 Paź 2009 22:11 i moją odpowiedź.
    missieek 20 Paź 2009 09:48 proponował wziąć ze starej świetlówki kompaktowej.
    Ja sugerowałem ferryt o niezbyt dużej przenikalności, i podawałem, skąd taki wziąć
    z demontażu ze złomu: 14 Paź 2009 21:26. Można też użyć rdzenia otwartego,
    wtedy mniej jest istotne, jaką ma przenikalność, ale za to potrzeba więcej zwojów.
  • #563
    marek500
    Level 11  
    No i mnie naszła nuda i postanowiłem zrobić sobie latarkę led z 12 szt. LED skorzystałem z schematu z 8 strony gdzie kolega narysował schemat 6 led ja dodałem jeszcze 3 segmenty szeregowe z rezystorami no i dałem mocniejsze tranzystory czyli BD 139 myślę jeszcze zmienić diodę na mocniejszą np. 2A to pewno zimniejsze jeszcze pobór prądu o kilka miliamper ,na razie mam BAT46 cały układ pobiera160 mA przy zasilaniu z jednej baterii 1.5 V i jest dosyć mocne światło to dosyć spory pobór prądu ale gdyby było połowę tego bo by było niemal” Perpetuum mobile”myslę ze duzą sprawnośc w swieceniu uzyskałem dzieki zastosowaniu rdzenia ferrytowego na kształt rdzenia trafo uzwojenia nawijałem po 35 zwoi i każde w przeciwna stronę. Niesamowite jest w tym wszystkim to ze można zaświecić tyle ledów na jednej baterii 1.5 V z tak dużą mocą świecenia a teraz foto:






    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V
  • #564
    _jta_
    Electronics specialist
    Na stronie 8 są 2 schematy, pewnie ten pierwszy, z 20 Wrz 2006 21:04?
    Może opisz dokładniej to trafo: rdzeń wygląda na EE30 (dwie połówki E30/15/7), Philips robił
    takie z ferrytu 3E1, w wersji ze szczeliną, albo bez; uzwojenia oba na środkowej kolumnie?
    Z tych tranzystorów tylko Q1 powinien być mocniejszy, prąd drugiego ogranicza R1.
    Ale do 2A na LED-ach BD139 nie wystarczy, prąd tranzystora w impulsie może sięgać 10A!

    Warto - jak ma być większy prąd - zwiększyć pojemność C3 i dodać kondensator na wejściu
    (na lewo od trafa - bocznikujący baterię) - i użyć do tego kondensatorów Low-ESR, Low-ESL.
    Przydałoby się zmierzyć prąd LED-ów - wystarczy pomiar napięcia na którymś z oporników
    33R. Ten układ ma stabilizację prądu LED-ów, pytanie czy działa - powinna dać taki efekt,
    że przy zwiększaniu napięcia zasilania pobierany prąd będzie malał.
  • #565
    marek500
    Level 11  
    Witam i dokonałem kilka ulepszeń mojego układu korzystając oczywiście z porad i podpowiedzi kolegi „_jta_” jak i z porad ze strony 8 kolegi „dwpl.” Post 236 a mianowicie rozłożyłem trafo i przewinąłem tak ze na kolektor dałem 50 zw a na bazę dałem 30 zw., zrobiłem zdjęcia rdzenia ferrytu latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V prosił mnie użytkownik „_jta_” o opisanie typu tego rdzenia, więc na rdzeniach się średnio znam a tego wyciągnąłem ze świetlówki energooszczędnej był to dławik z nawiniętą dużą ilością cienkiego druciku ja przerobiłem go na trafo o dwóch uzwojeniach(przy usuwaniu tamtego druciku trochę się odłamał kawałek)
    Dokupiłem kondensator low ESR 680 mikro innego nie miał gościu i zbocznikowałem baterie no i dokupiłem diodę schottkiego 3A taką miał gościu w sklepie do tego zbocznikowałem rezystor sterujący tranzystorem 680 omów zbocznikowałem kondensatorem 1 nano wygląda to teraz tak upakowane
    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V
    No i teraz sprawność układu jest naprawdę interesująca bo przy tej ilości diod LED to jest naprawdę mały prąd(ALE mierzone najtańszym cyfrowym miernikiem niestety innego nie posiadam)
    -zasilanie 1.5 V = 110 mA
    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V
    -zasilanie 3 V = 230 mA
    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V

    Na koniec napiszę ze jest to ciekawe rozwiązanie taki wzmacniacz i zaświecenie takiej ilości LED na jednym paluszku przy tak niewielkim poborze prądu. Jedna uwaga to gdy podłączę 3 V to zaczyna piszczeć trafo co w ciszy jest dosyć wyraźnie słyszalne ale zauważyłem ze jak ścisnę rdzeń to pisk cichnie myślę ze silikon załatwił by sprawę lecz jasność na jednym paluszku i tak jest dosyć spora.
    Acha kolega „_jta_” prosił o zmierzenie prądu na jednej z gałęzi LED i udało mi się dolutować nóżkę rezystora i wpiąć tam mój magiczny miernik lecz pokazywał 0.01 A i to niezależnie czy zasilałem go 1.5 V czy zasilałem 3V prąd był pokazywany taki sam myślę ze ten miernik jest po prostu za „badziewny” do takiego pomiaru ale latarka wyszła niezła
    Jedynie zastanawia mnie gdyby tak dać Q1 np. BD245 to powinien trochę spaść porąd zasysany z baterii (mniejsze straty zapas mocy) może zszedł bym poniżej 100mA na jednym paluchu? Było by nieźle

    Edit:02.01.2012
    A oto dowód ze możemy nawinąć uzwojenie na byle czym aby było magnetyczne i układ dzieła wiadome ze im lepszy magnetyk tym lepsza sprawność mi na tej śrubie świeciło całkiem mocno tak jak na ferro magnetyku nie widziałem różnicy dużo daje zbocznikowanie rezystora kondensatorem 1 nF jak i zbocznikowanie leda np. 22 mikro poprawia to wyraźnie jasność świecenia
    tera foto
    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V
    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V
  • #566
    marti_944
    Level 28  
    Witam!

    Proszę najmocniej o wybaczenie kopalni, ale myślę, że temat jest i będzie aktualny jeszcze baaardzo długo.
    Pomysł jest doskonały w swej prostocie.

    Ale ja mam problem, jak zwykle...
    Nie działa mi ten układ. Cewkę robiłem na różnych rdzeniach, z różnego drutu, z różną liczbą uzwojeń (od 2 aż do około 20). Podłączałem cewkę w każdym chyba możliwym układzie (początek pierwszego uzwojenia z końcem drugiego, początek drugiego z końcem pierwszego). Cewkę nawijałem na toroidalnym rdzeniu, na pionowym (z dławika z starej świetlówce), robiłem to drutem z tegoż dławika (bardzo cienki - około 0,1mm), drutem z jakichś dławików z ATX-ów (taki około 0,6mm i grubszy).
    Nic!

    Tranzystor to BC547C (właśnie - "C", wiem, że ma znacznie większe wzmocnienie od wersji "B". B ma 200/450, zaś C 420/800).
    Wstawiałem też jakieś całkiem inne NPN, nic to nie dało ;).

    Zastosowałem więc rezystory nawet po paręnaście kiloomów (testowany zakres - 12 om - około 60k om, nawet potencjometr montażowy 10k próbowałem).
    Nic!

    Dioda to jakaś tam niebieska, bo taką miałem pod ręką, z zapalniczki.
    Baterie jakich używałem, to Energizery 1,5V AA.

    Po podłączeniu nie świeci. Po prostu. Dopiero po podłączeniu minimum 3V działa... ale przy tym napięciu działa nawet jeśli cewka jest całkiem rozwinięta!

    Zaobserwowałem, że niezależnie od tranzystora jaki wstawiałem występuje dziwne zjawisko - jeśli zamykać i otwierać rezystor dość szybko to dioda miga. Rozumiecie, o czym mówię ?
    Chodzi o to, że przy szybkim zwieraniu i rozwieraniu nóżek rezystora (tak jakby go szybko usuwać i wkładać do urządzenia ;)) dioda miga, ale nie pełnym światłem.

    Już nawet jakąś płytkę dopadłem, i na niej to zainstalowałem, ale nic to nie zmienia.
    Zmieniałem nóżki E i C i to też nic nie zmieniło.

    Tyle zdołałem sam zrobić, pół nocy nad tym prześlęczałem (około 8h).

    Biorę pod uwagę opcję, że tranzystor jest uszkodzony, ale po zmianie na jakikolwiek inny NPN nic się zmienia. Chwilowo jednak nie mam skąd pozyskać wersji BC547B.

    Proszę, jeśli ktoś ma jakieś pomysły - niechaj pomoże, bo ja bezsilny już jestem.

    Dzięki z góry, pozdrawiam! \m/
  • #568
    marti_944
    Level 28  
    Ajaj, nie posiadam multimetru niestety, więc kaszanka ze sprawdzenia. Ale rzeczywiście mogłem spalić, bo pierwsze uruchomienie omyłkowo wykonałem bez rezystora.

    Jak będzie okazja to postaram się kupić z 8 tych tranzystorów, przy moich zdolnościach to nawet mało :P.

    Co od cewek - teraz mam chyba dobrze (w którymś poście tak podane było): Początek pierwszego uzwojenia połączony z końcem drugiego.
    Przy okazji - czy te druty na rdzeniu muszą być IDEALNIE równo ułożone, nie mogą na siebie nachodzić i tak dalej ? Teraz mam cewki z dwóch różnych drutów, dla łatwiejszego odróżnienia. Grubość CHYBA taka sama, tylko kolor inny.

    @EDIT:

    Hm...
    Jak widzę dławik można nawinąć na dowolnej wielkości rdzeniu, nawet takim pospolitym przewodem:

    latarka z białym led-em zasilana z baterii 1.2V

    I jeszcze coś co może być pomocne - sporo informacji po polskiemu:

    http://caladan.jogger.pl/2008/07/24/joule-thief-wyssij-z-baterii-ile-sie-da/

    @EDIT2:

    Hm... bardzo dziwna rzecz - zbudowałem układ jeszcze raz... tym razem też nie ruszył. Ruszył dopiero gdy zrobiłem wszystko normalnie, z tym, że wpiąłem dodatkowy dławik (tak z ciekawości). Jeden jest normalnie podłączony, a ten dodatkowy jest włożony z pominięciem rezystora.
    Chodzi mi o to, że ten w tym dodatkowym to podwójne złącze jest podłączone tam gdzie powinno, ale te dwa pojedyncze są wpięte na odwrót względem schematu.

    Problem w tym, że tranzystor strasznie się nagrzewa po chwili. To chyba nie jest normalne ? Tranzystor to jakiś chiński S9014.

    Powie mi ktoś dlaczego tak ?

    @EDIT3:
    No i dobra. Udało się. Problemem był ten transformator (dławik czy jakkolwiek inaczej to nazwać).
    Nawinąłem go takim przewodem jak na zdjęciu powyżej - pożyczyłem kawałek kabla telefonicznego.
    Także jeśli macie jakieś problemy z tym urządzeniem - sprawdźcie to trafo.

    Teraz pozostaje jeszcze jedna kwestia - dlaczego tranzystor tak mocno się nagrzewa ? Po około 20 minutach pracy z niebieską diodą parzył!
    Dioda zdaje się świecić dość jasno, aczkolwiek nie jest to 100% jej mocy.
    Po zastosowaniu rezystora o wartości 1k om dioda w ogóle nie świeciła. Przy mniejszych wartościach świeci, ale tranzystor się nagrzewa.
  • #569
    _jta_
    Electronics specialist
    Możesz spróbować szeregowo z tym opornikiem, który masz, włączyć większy (kilka kilo)
    i równolegle do tego większego kondensator (kilka nano). Albo nawinąć więcej zwojów,
    wtedy powinno działać z większym opornikiem (a to zmniejszy grzanie się tranzystora).
    Uzwojenia lepiej nawijać składając dwa przewody razem, niż tak oddzielnie, jak zrobiłeś.
  • #570
    marti_944
    Level 28  
    Teraz już nawinąłem dwoma naraz. Tyle, że takimi w gumowej izolacji, nie w emalii.

    Teraz zostaje tylko pytanie - czy ten tranzystor ma się tak grzać ? Aktualnie używam tego BC547C.