Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dynamo? Super jasne diody zamiast żarówek. Czy podpiąć je bezpośrednio?

gReaT 08 Gru 2004 21:09 3681 11
  • #1 08 Gru 2004 21:09
    gReaT
    Poziom 17  

    Mam dynamo przy moim rowerku i chciałbym to lamp zamiast żarówek zrobić super jasne diody białe ale niewiem czy je podpiac bezposrednio czy moze da sie zrobic jakis stabilizator napiecia ?? Bo dynamo ma chyba nie jestem pewien moge sie mylic 6 V ?! Moze macie jakis schemat ??
    (?) - ozdobnik?[h]

    0 11
  • Mitronik
  • #2 08 Gru 2004 21:16
    janek11389
    Poziom 42  

    Witam! Jeżeli te diody będą 3 woltowe, to połącz dwie w szereg i podłącz to przez opornik, dla ograniczenia prądu, opornik dobierz, zacznij od 200 Ohm
    Pozdrawiam

    0
  • #3 08 Gru 2004 21:59
    szogun
    Poziom 19  

    Obawiam się że nasz specjalista popełnił błąd
    zakładając że Twoja prędkość
    jest stała. Ale Ty jeździsz raz 35 km\h
    a potem 5 km\h i dlatego opornik się
    nie sprawdzi. Dioda świecąca nie jest
    na napięcie tylko ma określony prąd.
    Dynamo daje od 4 do 8V.
    Najlepiej w wyszukiwarce daj hasło "rower"
    między dwoma andami i znajdziesz wiele
    na interesujący Cię temat.

    Powodzenia

    Szogun

    0
  • #4 09 Gru 2004 01:11
    Tremolo
    Poziom 43  

    można zrobiś prostowniczek napiecia. Diody led nie musiały by działac wstecznie, stracilibyśmy w ten sposób około 1V napięcia.

    Ciężko byłoby zrobić układ automatyczny, któty by dostosowywał zmienną rezystancje do predkości jazdy (napięcia powiedzmy 5-12 stałego) zatem stosuje się zwyczajne baterie.

    Mozna spróbować zbudować stabilizator napiecia za mostkiem Graetza; 3,5 V musiałby byc impulsowy. Do tego diody białe... z czerwonymi światłami bedzie nieco inaczej, trzeba bedzie dodać po rezystorze na każdą.

    0
  • Mitronik
  • #5 09 Gru 2004 01:37
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tremolo i słusznie. Problem ten był dokładnie opisany w EP 06/94.
    janek11389 - szogun ma tu rację, dodam, że to rozwiązanie "zeżre" połowę energi ze żródła.
    Pozostaje prostownik (najlepiej na germanach) i przetwornica.
    gReaT - jak to rozwiązanie Ciebie interesuje, to udostępnię odpowiednie materiały.

    0
  • #6 09 Gru 2004 02:33
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 18 Lut 2013 21:35
    elektryk_pl
    Poziom 14  

    Trzeba by zacząć od troszkę innej strony, mianowicie:
    Zakładając, że zamierzamy unowocześnić zwykłą lampkę na wkręcane żarówki, a kupienie wkręcanego halogenika-zamiennika nie dało spodziewanych efektów.
    Lub chcemy zastąpić diodą halogenik w lampce halogenowej.
    1*_Diody jakiej mocy użyć, 1W, 3W, są dostępne na allegro. 1W niby zastąpi halogenik 2,4W produkując zadowalającą ilość światła, ale chciałoby się ciut więcej, przy dynamie 2,4W optimum byłoby jakie 1,5W dioda a przy dynamie 3W jakie 2W diody. Mała poprawka na dynamo w pieście, takie zawsze daje więcej prądu niż tzw. butelkowe, nawet Sanio na maszynowych łożyskach, które nie ślizga się po oponie nawet na mokro.
    Mniejszy pobór oznacza też mniejsze minimalnie opory jazdy.
    Zakładam, że tył też będziemy zasilać z dynama i mamy tam już 2 lub 4 diody czerwone z opornikiem. Nikt normalny nie stosuje żaróweczek tylnych, te przepalają się po kilku kilometrach spokojnej jazdy i potrzebują masy prądu zabieranego przedniej lampie.
    2*_Który model diody najlepiej jest kupić, symbol...
    3*_Jaki kupić sterownik, stabilizator, diodę schotkiego, opornik... symbole.
    Wszystko inne to bajka.
    Dynamo w piaście bez obciążenia osiąga spokojnie nawet 12V, napiecie spada pod obciążeniem.
    Odradzam diody zimne: 6000K-7000K. Światła niby dają więcej ale: malutka mgiełka i widać najlepiej tę mgiełkę właśnie, większa ilość światła nie przekłada sie na jakość. Przy cieplejszej barwie światła mamy wrażenie że jest ciemniej, bo jest ciemniej, ale widać jednocześnie więcej, mniej też przeszkadza mgiełka.
    Sugeruję neutralne 4000K i zaznaczam że może się okazać iż najskuteczniej rozpoznajemy otoczenie przy cieplejszej barwie światła, ie wykluczam tego.

    0
  • #8 18 Lut 2013 23:07
    krru
    Poziom 32  

    Moje rozwiązanie aktualnie używane w rowerze:
    dynamo w piaście
    mostek na diodach Schotkiego
    w przedniej lampce dwie białe diody Cree 3W połączone szeregowo.
    Równolegle do tych diod podłaczona jest lampka tylna na 4 czerwonych małych LEDach na 20mA,
    z rezystorkami dobranymi na 7V - (takie jest napięcie na przednich LEDach).
    Dodatkowo mam migające bateryjne lampki, bo jak się zatrzymam to dynamo nie działa.

    0
  • #9 19 Lut 2013 14:32
    elektryk_pl
    Poziom 14  

    Dlaczego 2 diody 3W? Dynamo w piaście max 3W robią. Pierwszy wypust tych dynam podobno faktycznie miał ok 5W, ale i opory większe. Jakie konkretnie diody LED i schotkyego, symbole, żeby było tanio i na Allergo były dostępne albo w innym miejscu bez problemu, egzotyka odpada. Podejście typu dioda za 64zł + sterownik za 64zł + kurier... kompletnie do mnie nie przemawia. Jakie wrażenia z użytkowania?

    0
  • #11 19 Lut 2013 15:52
    krru
    Poziom 32  

    elektryk_pl napisał:
    Dlaczego 2 diody 3W?


    Mają wytrzymać 500mA. Ja nie lubię przeciążać elementów elektronicznych.
    Mniejszej mocy mają 1W (350mA) a to za mało. 2 diody w szereg
    by spadek napięcia miał 6-7V.

    elektryk_pl napisał:

    Dynamo w piaście max 3W robią. Pierwszy wypust tych dynam podobno faktycznie miał ok 5W, ale i opory większe. Jakie konkretnie diody LED i schotkyego, symbole, żeby było tanio i na Allergo były dostępne albo w innym miejscu bez problemu, egzotyka odpada. Podejście typu dioda za 64zł + sterownik za 64zł + kurier... kompletnie do mnie nie przemawia.


    Moc dynama nie jest tak bardzo limitowana, bardziej prąd wyjściowy.
    Użyłem diod XCree - dość drogie, nie pamiętam teraz jaka to była seria, już dawno je kupowałem, na pewno są ze nowsze 2 generacje. Ale ogólnie w miarę nowe modele diod są po ok 20zl. Mostek na diodach 1A/50V. Żadnego sterownika, prąd ogranicza samo dynamo. Do tego oczywiście jakaś optyka dopasowana do diod. Kilka zł sztuka. Każda dioda ma inną optykę - krótkie i długie. Co prawda w aktualnym układzie nie mam możliwości wyboru trybu, ale mam szeroką, płaską (OVAL) wiązkę blisko (skierowana trochę bardziej w dół) i wąską skierowaną wyżej - dalej.

    elektryk_pl napisał:

    Jakie wrażenia z użytkowania?


    Szokujące. Wcześniej próbowałem z różnymi akumulatorkami, przetwornicami itp,
    ale to tylko generuje zbędne straty mocy. Do oświetlenia na postoju mam dodatkowe diodowe lampki ze sklepu.

    0
  • #12 19 Lut 2013 16:46
    elektryk_pl
    Poziom 14  

    Wyżej ktoś pokazał taką transpłciową kondensatoro-baterię:), a może warto rozważyć zastosowanie czegoś takiego do zasilania diody świecącej (standard fi5) w czasie postoju, np. pod światłami na skrzyżowaniu?
    Jakiś opornik i ileż to...
    A tak na marginesie, to znalazłem w google.pl diody o mocy 5W bez soczewki, może taka się sprawdzić przy braku miejsca w obudowie, sam czekam na 3W już zapłacone i na nich będę się wyżywał puki dojdę do jakichś wniosków własnych.
    Poniżej link do konstrukcji trafiającej mi do przekonania [¦-), tak na wstęp do własnych prób.
    Link
    Poniżej pijękny przykład ściemy ludowej: można wydać 47zł albo też ich nie wydawać.
    Link

    0