Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Most Żuka moment przenoszony

18 Lis 2011 20:34 4312 8
  • Poziom 35  
    Może się ktoś orientuje ile przeniesie momentu most Żuka.
    Teraz na kołach 16 cali nie zepsułem go ale zakupiłem koła 28cali i się boję, że ukręci półośki.
    Silnik malucha na podwójnej skrzyni.
  • Poziom 16  
    kidu22 napisał:
    Może sie ktoś orientuje ile przeniesie momentu most żuka.
    Teraz na kołach 16cali nie zepsułem go ale zakupiłem koła 28cali i sie boję że ukręci półośki.
    Silnik malucha na podwójnej skrzyni .


    Liczbowo - nie dysponuje takimi informacjami. Z doświadczenia wiem że wytrzyma - bo widywałem już takie konfiguracje. Półosi nie ukręci tak szybko. Napewno szybciej zmieli ci dyfer, lub rozkręci się koło tależowe od wibracji.
  • Poziom 32  
    Silnik żuka dawał netto 147Nm a malucha 41,2 nawet jak skrzynie podwoją ten moment to masz około 83 Nm to masz zapas prawie 90% dawaj te koło i jazda :D najwyżej zobaczysz glebe z bliska, powodzenia
  • Poziom 35  
    Małe koła ślizgaja duże koła już nie.
  • Poziom 24  
    Powiedz jeszcze jaką szerokość będą miały te buty
  • Poziom 35  
    12,4R28 Ale nie wejdą mi na fele bo otwór mają 52cm w środku ?
    I bede musiał na 16stkach jezdzić.
  • Poziom 27  
    Moment mostu jaki musi przenieść jest liczony konstrukcyjnie na kilka razy większy od dynamicznych uderzeń momentu podczas jazdy, ale nie wytrzyma takich obciążeń dawkowanych w sposób ciągły....
    Liczymy: podwójna typowa skrzynia na najniższym biegu da łączne przełożenie 3,5x3,5=12,25. Da to statyczny (ciągły) moment na wale z silnikiem Malucha 12,25x 41,2Nm = 504 Nm.
    Przy Żuku byłoby to 3,5x 147Nm = 171,5 Nm. <- tu się walnąłem w obliczeniach...
    Czyli moment z silnika Malucha na podwójnej skrzyni przy ekstremalnej redukcji (obie skrzynie na jedynce) przeniesiony na wał jest prawie trzy razy (2,94) większy niż moment w Żuku.
    Wyznaczyłeś trudne zadanie dla tego mostu - dynamicznie jest przygotowany na takie momenty, ale przy długotrwałej pracy może być... różnie.
    Równie groźnie dla tego mostu wygląda kwestia momentu przekazywanego od kół na półosie - w Żuku małe koło przy zbyt silnej redukcji wpadnie w poślizg, a silnik na pojedynczej skrzyni częściowo zredukuie takie uderzenie wchodząc na obroty. W przypadku kół 28" z oponami traktorowymi moment na półosiach będzie kilka razy większy niż w Żuku, a silnik na podwójnej skrzyni z dużym przełożeniem nawet nie poczuje tego... Czy półoś wytrzyma czy walnie... oto jest pytanie.
    Życzę powodzenia...
  • Poziom 13  
    wojciechjanusz napisał:
    Liczymy: podwójna typowa skrzynia na najniższym biegu da łączne przełożenie 3,5x3,5=12,25. Da to statyczny (ciągły) moment na wale z silnikiem Malucha 12,25x 41,2Nm = 504 Nm.
    Przy Żuku byłoby to 3,5x 147Nm = 171,5 Nm.
    Czyli moment z silnika Malucha na podwójnej skrzyni przy ekstremalnej redukcji (obie skrzynie na jedynce) przeniesiony na wał jest prawie trzy razy (2,94) większy niż moment w Żuku.

    Masz kalkulator ? To policz sobie jeszcze raz.

    Dodano po 6 [minuty]:

    wojciechjanusz napisał:
    W przypadku kół 28" z oponami traktorowymi moment na półosiach będzie kilka razy większy niż w Żuku, a silnik na podwójnej skrzyni z dużym przełożeniem nawet nie poczuje tego... Czy półoś wytrzyma czy walnie... oto jest pytanie.
    Życzę powodzenia...

    Przy tych 504Nm na wejściu mostu to silnik z malucha już będzie dążył z prędkością obrotową do zera :D
  • Poziom 27  
    Przepraszamy, ale ta nazw napisał:
    Masz kalkulator ? To policz sobie jeszcze raz.
    No... faktycznie - walnąłem się... Most Żuka moment przenoszony
    Wychodzi dla Żuka moment 514,5Nm, czyli prawie identyczny jak przy dwóch skrzyniach i silniku Malucha. Czyli nie ma takiej czarnej wizji, jak roztoczyłem.
    Jednak nadal powstaje pytanie: czy taki moment będzie długotrwały (jak to w ciągniku) i wtedy most będzie ciężko pracował, czy nie... Na minus dla mostu można zapisać długotrwały duży moment, na plus niskie obroty.
    Osobiście w takiej sytuacji szukałbym mostu mocniejszego - np od Transita tzw wzmocniony, który ma taką samą główkę dla pojedynczych kół i bliźniaków (ten sześcioszpilkowy, do 2000 r.) i ma tzw odciążone półosie - piasta jest łożyskowana na dwóch stożkowych łożyskach, a półoś przenosi tylko moment skręcający (nie wygina się), albo od Craftera lub Sprintera...