Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej

asterix27 18 Gru 2011 21:27 51277 175
  • #121
    m.jarek1
    Poziom 17  
    Witam.Wymieniałem rozrząd w takim silniku.Po wymianie wystawiłem przed garaż i pyrkał na wolnych i wydaje się że zmieniła sie praca silnika.Zerkam na marchewe zgaszona,błędów brak .Jezdzi normalnie,tylko minimalne falowanie wolnych obrotów idzwięk silnika na wolnych.Sprawdzam rozrząd niby ok. a jednak był przestawiony na sacym o jeden ząbek.Błędu synchronizacji nie wywaliło bo jest czujnik na wałku wydechowym.Sprawdzałem też ciśnienie sprężania i było podobnie:1i4 ok 2 słabszy a 3 najsłabszy.Morze to coś pomorze bo czasami rutyna napsuje krwi .
  • Computer Controls
  • #122
    asterix27
    Poziom 19  
    To jak doszedłeś do tego że jest przestawiony rozrząd ? Napisałeś że sprawdzałeś i niby ok - u mnie też był sprawdzany 2 razy w tym raz rozebrany i złożony ponownie. Powiedz mi co mam dokładnie i jak sprawdzić ? Co mam powiedzieć mechanikowi - sam za rozrząd się nie biorę.
    Rozrząd sprawdzał mechanik z ASO ale prywatnie. Jak mu powiedziałem jaka jest kompresja to od razu powiedział że rozrząd jest przestawiony. Po sprawdzeniu okazało się że jest ok, więc mówił że kliny na kołach mogą być wyrobione. Po rozebraniu okazało się że jest ok. Jak widać szukał dobrze, gdzie więc popełnił błąd, czego nie sprawdził ?
    Dodam też że u mnie po wymianie rozrządu przez jakiś czas było ok. Jedyne co to w krótkim czasie po wymianie rozrządu zaczęły się problemy z zaworem EGR - gasł podczas zrzucania na luz i pojawiał się błąd EGR. Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie. Wtedy myślałem że to zbieg okoliczności, EGR wymieniłem, po czym w niedługim czasie znowu pojawiły się z nim problemy, aż dopiero kolejna wymiana załatwiła sprawę.


    Czy ten dźwięk silnika to też było takie buczenie jak u mnie ? Czy kompresję też miałeś ponad 17 barów ?
  • #123
    m.jarek1
    Poziom 17  
    Po prostu patrzysz w astrze troche pod kątem i niby dobrze dopiero jak podniosłem silnik w góre to było lepiej widać ale różnica jest taka że znaki schodzą sie troche w innym miejscu.(niby pasują).Wałek ssący zawcześnie się otwierał i spaliny uderzały w kolektor ssący(na mijance).Kompresja mniejsza (240000) 14.5-1i4 ;13.8-2 ;13-3 (pisze z pamięcji)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Niestety nie sprawdziłem po poprawie rozrządu.
  • #124
    asterix27
    Poziom 19  
    A to buczenie na wolnych obrotach też występowało jak był przestawiony a po ustawieniu ponownym zniknęło ? To bardzo ważne, bo silnik ten sam. Dużo niższa jednak kompresja była.
  • #125
    m.jarek1
    Poziom 17  
    Niestety nie pamiętam ale dzwiek jak przechodziłem koło niego mnie zaniepokoił bo słyszałem jak przcował przed wymiano.Pewnie gdybym nie słyszał go wcześniej to dopiero bym się nakopał.Zmieniał sie w takt falujących troche jak u Ciebie obrotów.
  • #126
    panam
    Poziom 29  
    Przeczytałem jeszcze raz cały post i m.jarek1 może mieć rację bo ty wymieniałeś rozrząd, a cisnienie w kolektorze ssącym jest za niskie, czyli za późno otwiera zawory ssące, jak rozrząd jest ok. to sprawdź ten map sensor, bo przy takim wskazaniu podaje mniej paliwa i wtedy analiza spalin wychodzi wzorcowo, czyli co jakieś 00,02
  • #127
    asterix27
    Poziom 19  
    Tylko że u mnie po wymianie rozrządu było jakiś czas ok. Mógł się przestawić ?
    A map sensor jest ok bo na drugim to samo.

    Poza tym mechanik go rozbierał i składał ponownie. Możliwe że tak samo źle złożył ?

    CO na wolnych obrotach 0.00, przy 2 tys. obrotów 0.05.
  • #128
    ociz
    Moderator Samochody
    Żeby wzrosło ciśnienie sprężania to na ssącym musiał by być przestawiony do przodu.
  • Computer Controls
  • #129
    panam
    Poziom 29  
    naprawdę ne mogę ocenić tego bo nie widzę samochodu, w tym poście masz wszystkie możliwe odpowiedzi i sugestie, jak sam z tym sobie nie poradzisz to oddaj do warsztatu który będzie wiedział co zrobić( wszystkie możliwe usterki są powyżej) .Pozdrawiam.
  • #130
    asterix27
    Poziom 19  
    m.jarek1 miałeś na ssącym przestawiony do tyłu czy do przodu ?
  • #131
    asterix27
    Poziom 19  
    Czyli dwa nowe tropy to:

    1. Cewka - która jest nowa
    2. Przestawiony rozrząd który był już sprawdzany, na nowo składany. Poza tym w marcu było przez jakiś czas idealnie, a rozrząd nie przestawia się tak sobie tam i z powrotem.

    Może jeszcze ktoś ma jakieś inne pomysły ? A połączenie między cewką a sterownikiem ? Czy ktoś miał taki przypadek że coś nie grało ? A może masa któregoś elementu niedomaga, np. cewki lub sterownika, albo czujnika położenia wału korbowego ? Czytałem już o problemach z masą w tym silniku ale wtedy był CE.
    Może ktoś miał już taki przypadek ?

    A może jest tu ktoś z okolic Gliwic z silnikiem Z16XE żebyśmy mogli porównać pracę silnika i parametry ? Ewentualnie ktoś, kto mógłby na to zerknąć ?
  • #132
    wopor
    Poziom 32  
    Witam, poczytałem troszku te posty i tak, sprawdż jakie masz zasilanie czujników powinno być 5V, po drugie to ciśnienie sprężania ma być 14-16 bar twój wynik prawie 18bar jest za wysoki i albo żle zmierzony(manometr oszust lub sterowanie zaworami zdechło), jeżeli jest prawidłowy pomiar to zachodzi dużo prawdopodobieństwo spalania stukowego(samozapłon) i czujnik tego spalania działa i sterownik opóżnia zapłon, sprawdż połączenia masowe, a najlepiej to czujniki sprawdza się oscyloskopem, te wymiany to zalatuje amatorszczyzną ,powodzenia.
  • #133
    asterix27
    Poziom 19  
    Rozrząd na 100% dobrze ustawiony. Podciśnienie w kolektorze ssącym na wolnych obrotach też prawidłowe.

    Porównałem czasy otwarcia wtrysków z samochodami znajomych (jałowy):

    1. Z14XE od znajomego: temp płynu chłodzącego 94 st – czas otwarcia 2.7 ms
    2. Z16XE od znajomego: temp płynu chłodzącego 97 st – czas otwarcia 2.5 ms (jemu samochód lekko poszarpuje i też tak buczy jak u mnie, trochę ciszej i trochę mniej szarpie)
    3. Z16XE mój: temp płynu chłodzącego 98 st – czas otwarcia 2.0 – 2.2 ms

    Jakie mogą być wszystkie/najczęstsze przyczyny zbyt krótkich czasów otwarcia wtryskiwaczy ?
  • #134
    ociz
    Moderator Samochody
    Rzeczywiście coś krótkie, ja nie widziałem tam zbytnio żeby poniżej 3ms chciało schodzić. Jeszcze dziwniejsze że korekty (Long Term Fuel Trim) masz przy tym 0%.
    Takie krótkie czasy to ja w swoim C20NE z full-group mam.
  • #135
    asterix27
    Poziom 19  
    1. Z14XE od znajomego: Long Term Fuel Trim 19%
    2. Z16XE od znajomego: Long Term Fuel Trim 5%
    3. Z16XE mój: Long Term Fuel Trim 0%
  • #136
    Mariusz O
    Poziom 17  
    Być może się mylę, ale coś jest nie tak z ustawieniem rozrządu.
    Myślę że jest za wczesny zapłon, dowodem jest wyższa temp cieczy chłodzącej czyli 97 stopni, może to być związane z tolerancją czujnika temp.
    Jeśli jest za wczesny zapłon dochodzi do spalenia stukowego, sterownik różnie opóźnia w zależności od spalania stukowego i stąd ta kiepska kultura pracy.
    Im wcześniejszy zapłon tym auto silniejsze i temp silnika będzie wyższa.
    Rozrząd powinien być ustawiony według narzędzia pomiarowego a był ustawiony według czego ?
  • #137
    asterix27
    Poziom 19  
    Według narzędzia. Robił to mechanik z ASO po godzinach u siebie w garażu. Zrobił już takich rozrządów kilkadziesiąt.

    Nie rozumiem co masz na myśli z tą temperaturą cieczy chłodzącej ? Jak silnik pracuje jakiś czas na wolnych obrotach to ta temperatura w końcu kiedyś dojdzie do tej wartości. U mnie pierwszy bieg wentylatora włącza się przy temp. ok. 98 st (mam 3 biegowy wentylator). Na zegarach temp. oczywiście 90 st. Nigdy nie przekracza 90 na zegarach). Tak ten układ jest w tym samochodzie rozwiązany i to jest normalne. To zostawmy.
    Dodam jeszcze że na zimnym silniku (temp. 2 st) czas otwarcia wynosi 3.9 ms. Też chyba trochę mało ? Skoro na rozgrzanym powinien wynosić ok. 3. Cały czas się trzymam tego że silnik dostaje za mało paliwa w każdej fazie nagrzania. Im bardziej rozgrzany, tym mniej go dostaje (w porównaniu do tego ile powinien dostawać w danej temperaturze).

    Czekam jeszcze na jakieś sugestie co do tych czasów otwarcia.
  • #138
    ociz
    Moderator Samochody
    Mariusz O napisał:
    dowodem jest wyższa temp cieczy chłodzącej czyli 97 stopni

    To jest normalna temperatura pracy tego silnika, na zegarach i tak zawsze pokazuje trochę mniej dla lepszego samopoczucia kierowcy.
  • #139
    Mariusz O
    Poziom 17  
    Spalanie stukowe nie jest zjawiskiem w pełni poznanym.
    Wiadomo że wysoka temp mieszanki powietrzno paliwowej i odpowiednie wysokie ciśnienie sprężania w cylindrze spowoduje samozapłon, nawet bez potrzeby iskry.
    Ciśnienie sprężania wzrasta nawet od dużego nagaru, a nagar może być ponieważ wcześniej auto spalało dość dużą ilość oleju.
    Temp spalin wzrasta, wzrasta również temp silnika.
    Sterownik opóźnia zapłon i zmniejsza dawkę paliwa.
    Ogólnie silnik benzynowy może zachować się jak silnik diesla.
    Spalanie stukowe rzadko występuje na zimnym silniku ale związku z wysoką kompresją w cylindrach silnika do prawidłowej pracy nie potrzebuje dużej ilości paliwa.
    Oczywiście mogę źle analizować.
  • #140
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #141
    asterix27
    Poziom 19  
    Gdyby to podciśnienie w ssącym było wyższe, wtedy i czas otwarcia wtryskiwaczy byłby dłuższy. Może tu leży pies pogrzebany. Gdyby jednak była nieszczelność i brał lewe to podciśnienie powinno być wyższe, a nie niższe - powinno iść ku atmosferycznemu - nie wiem czy dobrze myślę.

    Przejrzałem jeszcze archiwalne wydruki i Long Term Fuel Trim nigdy nie przekraczał 2%. Zdarzało się -2%,-1%,0%,1%,2% na wolnych obrotach. Co ciekawe nieraz na włączonym zapłonie tez pokazywał -2%,-1%,0%,1%,2%
  • #142
    ociz
    Moderator Samochody
    Dobrze myślisz tylko źle to nazywasz, bo piszesz o ciśnieniu absolutnym a nie podciśnieniu.
  • #143
    wopor
    Poziom 32  
    Napisałem koledze że podejżewam efekt spalania stukowego ale trzeba podpiąć osylopek pod czujke i zapalić silniczek i obejrzeć w całym zakresie pracy silnika w funkcji temperatury, te odczyty sa wtórnym objawem, sprawdż jeszcze raz kompresje ta wartość w silniku po 200kkm jest NIENORMALNA,podepnij wakuometr do kolektora i też sprawdż zachowanie podciśnienia , możliwe że jak nabierze temperatury wypadaja zapłony ale tak subtelnie że objawia sie to lekkim falowaniem obrotow i pulsowaniem podciśnienia w kolektorze, niepełne otwieranie zaworów? to cisnienie sprężania powinno w tym silniku (200kkm) być na poziomie 13-13,5 bara, powodzenia.
  • #144
    asterix27
    Poziom 19  
    Nie wiem czy to spalanie stukowe, jak widać stuki w normie. Nie widzę też powodów dla których silnik po przebiegu 200kkm nie może mieć nadal książkowej kompresji 17. To nie jest samochód sprowadzony z Niemiec z cofniętym licznikiem z 400kkm na 130kkm, którym Polak pojeździ jeszcze kolejne 100kkm. Przebieg jest oryginalny i wcale jeszcze nieduży. Samochód mój od początku więc zadbany, nie katowany i wszystko jeszcze oryginalne.
  • #145
    Mariusz O
    Poziom 17  
    Można chyba sprawdzić czy to wina kompresji.
    Celowo przestawić rozrząd.

    Dodano po 37 [minuty]:

    Na kulturę pracy silnika ma również wpływ ładowania akumlatora, nie chodzi o to czy jest prawidłowe napięcie ładowania i prąd ale czy są nadmierne skoki napięć, objawia się to najczęściej migotaniem żarówek.
  • #146
    asterix27
    Poziom 19  
    Mariusz O napisał:
    Na kulturę pracy silnika ma również wpływ ładowania akumlatora, nie chodzi o to czy jest prawidłowe napięcie ładowania i prąd ale czy są nadmierne skoki napięć, objawia się to najczęściej migotaniem żarówek.


    No i właśnie dzisiaj zauważyłem dokładnie to o czym napisałeś. Podczas skręcania kierownicą (wspomaganie), czy też podczas gdy opuszczam lub podnoszę szybę do końca i jeszcze chwilę przytrzymam - czyli duże zapotrzebowanie - następuje migotanie żarówek - przygasają światła, zegary. Pomierzyłem napięcia i tak:

    - akumulator przy niepracującym silniku - 12.6 V
    - akumulator przy pracującym silniku - 14.3 V
    - gdy pokręcę kierownicą, lub gdy przytrzymam chwilę przycisk podnoszenia szyby, gdy ta już jest podniesiona, silnik pracujący - potrafi spaść do ok. 13.0 V - przygasają światła, oświetlenie tablicy.

    Jakie są możliwe przyczyny takiego stanu rzeczy ?
  • #147
    robert199
    Poziom 21  
    masz dobre ładowanie, a spadki napiecia mogą byc nawet poniżej 12v nic niezwykłego. Zły trop
  • #148
    asterix27
    Poziom 19  
    Zjawisko przygasania się nasila, wcześniej aż tak mocno nie przygasały, choć trochę też. Zauważyłem to dosłownie od 2 dni. Dodatkowo podczas jazdy mam wrażenie że momentami inaczej się prowadzi, jakby coś ze wspomaganiem na skutek zbyt dużych spadków napięć - też dopiero od dwóch dni to obserwuję.
  • #149
    robert199
    Poziom 21  
    chyba sam sobie szukasz problemów
    chcesz miwc spadki napiecia to włącz ogrzewanie tylnej szyby, wentylator na maxa i krec kierownica
    z takim szarpaniem to najczesciej, była winna cewka zapłonowa i tez sie zdarzało,że po wymianie było tak samo, przykrec mase do cewki i spryskaj cewke preparatem do konsewacji styków np isol, jak pomoze na jeden dzien tzn. ze masz cewke do wymiany
  • #150
    asterix27
    Poziom 19  
    Sorry ale za długo już z tym walczę i nie mam już siły czytać takich odpowiedzi. Poczekam na inne.