Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej

asterix27 11 Gru 2011 20:29 52147 175
  • #91
    panam
    Poziom 29  
    Nie pokaże usterki bo nadal jest podłączony, pokaruje usterkę tylko jak jest rozłączony( open circus)
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #92
    asterix27
    Poziom 19  
    panam napisał:
    Nie pokaże usterki bo nadal jest podłączony, pokaruje usterkę tylko jak jest rozłączony( open circus)


    Zgadza się :)
  • #93
    panam
    Poziom 29  
    Wię zajmij się podmianą czujnika albo sprawdzeniem szczelności dolotu,n ale stawiam na to pierwsze.
  • #94
    ociz
    Moderator Samochody
    Jak dla mnie pudło z tym MAP-em. Wysokie obroty, małe otwarcie przepustnicy to i czemu nie miało by być niskie ciśnienie w kolektorze.
  • #95
    panam
    Poziom 29  
    asterix27 napisał:
    5 APP Sensor 2 0.47 V
    6 Calculated Pedal Position 0 %
    7 APP at Idle Position Active
    8 TP Sensor 1 0.55 V
    9 TP Sensor 2 4.41 V
    10 Calculated Throttle Position 6 %
    11 Throttle Position Idle
    asterix27 napisał:
    Calculated Pedal Position 15 %
    7 APP at Idle Position Inactive
    8 TP Sensor 1 0.96 V
    9 TP Sensor 2 4.00 V
    10 Calculated Throttle Position 16 %
    11 Throttle Position Partial Load
    12 Engine Speed 2364 RPM
    13 MAP Sensor 0.80 V
    14 MAP Sensor 25 kPa
    15 8-)ant Temperature 2.01 V
    16 8-)ant Temperature 92 °C
    .komp milczy bo sobie poradzi zadając temperaturę potrzeb ną do pracy silnika, sprawdź faktyczne podciśnienie w kolektorze.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #96
    asterix27
    Poziom 19  
    Z odpowiedzią czy to map sensor będę musiał niestety jeszcze poczekać. Nie mogę nigdzie kupić nowego oryginału, wszędzie pustki. Zamiennika i używki się obawiam.
  • #97
    ociz
    Moderator Samochody
    A po cholerę chcesz go od razu wymieniać. Najpierw podepnij analogowy vacuometr i porównaj wskazania z tym na kompie.
  • #99
    fuelinyourblood
    Poziom 35  
    Chociaz bys napisal co który kolor oznacza?
  • #100
    asterix27
    Poziom 19  
    Przecież wszystko widać.
  • #102
    asterix27
    Poziom 19  
    fuelinyourblood napisał:
    oswiec mnie


    Teraz żartujesz czy mówisz poważnie ? Nie zaniżajmy poziomu tego forum bo zaraz temat poleci do kosza. Masz wszystko czarno na biały co jest co, co tu opisywać ?
  • #103
    ociz
    Moderator Samochody
    Nie widziałem na filmiku żebyś wcisnął gaz do dechy nagle z niskich obrotów, po za tym można też zobaczyć na zgaszonym silniku czy pokaże ciśnienie atmosferyczne.
  • #104
    asterix27
    Poziom 19  
    Nagle nie wcisnąłem, na zgaszonym atmosferyczne.
  • #105
    asterix27
    Poziom 19  
    Niestety to nie Map sensor. Nie mam już pomysłów. Lewe powietrze ? Tylko gdzie go szukać ? Uszczelka kolektora ssącego do silnika a może w miejscu złożenia kolektora na 2 części ? Obroty stabilne.
  • #106
    Mariusz O
    Poziom 17  
    Kolega Asterix27 wymienił praktycznie cały osprzęt.
    Skupiłbym się głównie na mechanice np jeszcze raz na kompresji.
    Ciśnienie sprężania jest duże, jak na silnik z przebiegiem 200tyś km.
    17 Barów jest prawidłowe ale dla nowego silnika.
    Najprawdopodobniej olej doszczelnia pierścienie/cylindry i stąd tak duże ciśnienie sprężania.
    Jak dużo oleju zużywa silnik.?
    W praktyce wygląda to tak.
    Kompresja przy pomiarach jest duża jak w nowym aucie, ale gdy silnik pracuje gazy przedostają się przez pierścienie do komory silnika – to jest nad ciśnienie. Ciśnienie to wędruje do kolektora ssącego zakłócając podciśnienie w kolektorze ssącym. Objaw to losowe szarpnięcia, im cieplejszy silnik tym szarpnięcia stają się częstsze, ponieważ więcej gazów przedostaje się przez pierścienie na skutek rozszerzalności cieplnej.
    Sprawdzenie - odłączyć odmę od kolektora ssącego, otwór w kolektorze ssącym zaślepić. Jeżeli będzie poprawa w kulturze pracy silnika to występują tzw. przedmuchy na pierścieniach czyli zużyte pierścienie.
    W najlepszym przypadku uszkodzony jest zawór odmy, lub nieszczelny korek oleju lub uszczelnienie na bagnecie oleju albo na uszczelniaczu wału korbowego ale tutaj były by wycieki oleju.

    Kolejna alternatywa.
    Jeżeli silnik nie bierze oleju, to najprawdopodobniej do oleju dostaje się paliwo przez niesprawne wtryskiwacze. Raz poprawnie dawkują, raz trochę za dużo lub za mało.
  • #107
    asterix27
    Poziom 19  
    Od nowości jeżdżę na oleju 5W30. Zawsze brał go w okolicach 0,5l/1000 km, co nie przeszkadzało silnikowi pracować idealnie przez blisko 180 tys. Jakiś czas temu zaczął go brać ok. 0,8l/1000 km, więc zmieniłem na 5W50, którego bierze obecnie 0,4l/1000 km.

    Zwiększona kompresja, jest tak jak piszesz, spowodowana tym że olej doszczelnia cylindry. Tą kwestię bym jednak zostawił, mając na uwadze to co napisałem powyżej o spalaniu oleju przez 180 tys.km oraz że to zwiększenie kompresji nie jest aż tak bardzo duże. W tych silnikach są słabe uszczelniacze zaworowe, także większość oleju tędy się dostaje do komory spalania.

    Przedmuchy jakieś tam ma na pewno, jak każdy silnik. Z odłączoną odmą już jeździłem, poprawy żadnej nie było. U mnie odma wchodzi do rury dolotowej powietrza, zaraz przed przepustnicą, a nie do kolektora ssącego. Te otwór właśnie zaślepiłem.
    Także tu ewentualne przedmuchy "wchodzą" przed przepustnicą a nie bezpośrednio do kolektora ssącego, więc wykluczam kwestię że zakłócają podciśnienie w kolektorze ssącym.

    Kolejną sprawą która odwodzi mnie od mechaniki jest marzec 2011 - wtedy to, jak już pisałem, silnik na około 15 km odzyskał ideał pracy. Stało się to po wymianie czujnika położenia wału korbowego i świec. Nie od razu, lecz po przejechaniu ok. 50 km od ich załozenia. Zapewne zupełny przypadek. Pewnie sterownik "ucząc się" parametrów nowego czujnika, trafił na taki moment ze wszystko zgrało się idealnie.
    Coś się takiego stało że to było własnie to, "szedł" jak za dobrych czasów.

    Sprawdzałem archiwalne wydruki z opelscannera, jak jeszcze silnik pracował idealnie. Wtedy podciśnienie w kolektorze ssącym wynosiło na rozgrzanym silniku i wolnych obrotach także ok. 27 kPa. Nie wiem czy tu szukać. Powinno być 35.

    Co jest jeszcze bardzo ciekawe, mój znajomy ma także silnik Z16XE. Ma także podciśnienie w ssącym 27 kPa. Ma także takie buczenie w kabinie jak ja, także mu poszarpuje, z tym że mam wrażenie że nieco mniej. Ma trochę mniejszy przebieg, ale juz robił remont silnika, bo uparł się że chce żeby mu silnik nie brał oleju. Miał 2 razy ściąganą głowicę, bo raz uszczelniacze puszczały, później jeden
    z uszczelniaczy był wadliwy, więc jeszcze raz. Oczywiście pierścienie też nowe założone. Buczenie i poszarpywanie jednak pozostało. Cel osiągnął, bierze mu teraz ok. 0,2l/10000 km. Z tego co mówił kolektor ssący tez miał czyszczony i uszczelki wymienianie. Więc chyba nie tędy droga.
    Jedyne co, to ani on ani ja, nie wymienialiśmy jeszcze pompy paliwa. To jedyna rzecz wspólna łącząca nasze samochody i jedyny trop.

    Alternatywę z niesprawnymi wtryskiwaczami wykluczam (wymienione na nowe oryginały), nie wykluczam natomiast jakiejś usterki która powoduje że niepoprawnie dawkują paliwo (dają go za mało, lub źle rozpylają). Tylko co ?

    Co do nowego map sensora, to też trzeba pewnie sterownikowi dać troche czasu na "nauczenie" się jego parametów, nie sądzę jednak że coś się zmieni.

    Chyba ciężki przypadek, albo ja się uparłem ;)
  • #108
    panam
    Poziom 29  
    asterix27 napisał:
    Co do nowego map sensora, to też trzeba pewnie sterownikowi dać troche czasu na "nauczenie" się jego parametów, nie sądzę jednak że coś się zmieni.
    , tego akurat sterownik się nie uczy tylko odczytuje. czy sprawdziłeś szczelność kolektora i wszystkich rurek podciśnieniowych.
  • #109
    asterix27
    Poziom 19  
    panam napisał:
    czy sprawdziłeś szczelność kolektora i wszystkich rurek podciśnieniowych.

    Jeszcze nie. To będzie trochę więcej roboty. Najlepiej wyciągnąć cały kolektor, wyczyścić i założyć nowe uszczelki. Co do rurek podciśnieniowych to chyba ich tam za wiele nie ma. Pod przepustnicą jest nowa uszczelka, pod EGR też już kilka różnych było, więc zostaje opcja że któraś z uszczelek pod kolektorem. Tak bez rozbierania chyba ciężko sprawdzić bo słaby dostęp jest. Mówisz trzymać się tego zbyt niskiego podciśnienia w dolotowym i tu szukać ? Te kilka kPa może powodować takie efekty ?
  • #110
    ociz
    Moderator Samochody
    asterix27 napisał:
    Powinno być 35.

    Maksymalnie 35, jak jest mniej to raczej dobrze świadczy o kondycji silnika i na 99% można wykluczyć lewe powietrze. Kiedy w końcu sprawdzisz to ciśnienie paliwa na drodze?
  • #111
    Mariusz O
    Poziom 17  
    Obecne zużycie 0,4L na 1000km nie jest duże, ale zużycie na poziomie 0,8L na 1000km jest bardzo niepokojące.
    Przy takim zużyciu oleju ciężko o idealną kulturę pracy silnika.

    Jeżeli te uszczelniacze czasem przepuszczają tak dużą ilość oleju to również przez uszczelniacze trochę ucieka kompresja do komory silnika a następnie do kolektora ssącego i nie ma znaczenia czy odma podłączona jest przed czy za przepustnicą. Efekt będzie taki że podciśnienie w całym kolektorze będzie mniejsze z powodu przedmuchów z uszczelniaczy. Dodatkowo przepustnica może być brudzona olejem co też wpłynie na kulturę pracy.

    Jeżeli u znajomego silnik jest po remoncie, zużycie oleju i przedmuchy są na minimalnym poziomie a silnik zachowuje się tak samo, to można chwilowo przymknąć oko na mechanikę, jeżeli cały osprzęt jest sprawny to musi się dziać coś z mechaniką, cudów nie ma.

    Istotne jest uszczelnienie kolektora dolotowego jak i wydechowego.
    Prace przy uszczelnianiu dobrze jest zrobić samemu lub u zaufanego mechanika, trzeba to zrobić dokładnie.

    Czy w silniku znajduje się zawór DISA?
    Zawór po dużym przebiegu lubi głośno hałasować. Hałasująca klapka potrafi buczeć, stukać i wydawać różne zwodzące dźwięki. Nieszczelność tej klapki wpływa na kulturę pracy silnika oraz na dynamikę i moc silnika.
  • #112
    asterix27
    Poziom 19  
    ociz napisał:
    Kiedy w końcu sprawdzisz to ciśnienie paliwa na drodze?

    Już przecież sprawdzałem, w tym wątku są wyniki.

    Mariusz O napisał:
    Dodatkowo przepustnica może być brudzona olejem co też wpłynie na kulturę pracy.

    Przepustnicę czyściłem, wypolerowana na lustro. Żadnych zmian nie było.

    Mariusz O napisał:
    Istotne jest uszczelnienie kolektora dolotowego jak i wydechowego.

    Dolotowy będę czyścił, ale nie prędko, musi być ciepło, bo trochę roboty z tym jest.
    Wydechowy jest nowy (tzn. używka), ale w bdb stanie, wszystkie uszczelki tez nowe założone (do bloku silnika i za katalizatorem). Wymieniałem go bo mi poprzedni pękł i tu jeszcze jedna sprawa którą sobie teraz przypomniałem, może mało istotna ale napiszę. Właśnie problemy zaczęły się po pęknięciu kolektora wydechowego. Najpierw nie wiedziałem co to jest bo nieszczelność była mała. Później zacząłem dociekać co to jest i poczułem spaliny właśnie z okolic kolektora wydechowego. Myślałem że uszczelka, ale po zdjęciu pokrywy okazało się że pęknięcie. Kiedy pękł zaczęła się ta głośniejsza praca silnika, trochę szarpanie. Jakiś czas z tym jeździłem bo nie miałem czasu tego zrobić, ale po wymianie na nowy + nowa sonda + nowe złącze elastyczne, kultura pracy już nie wróciła i tak do dzisiaj. Może zupełny przypadek że „to coś” co powoduje teraz te lekkie drgania silnika, wówczas doprowadziło do pęknięcia kolektora na skutek drgań. (może był już na tyle słaby).

    Mariusz O napisał:
    Czy w silniku znajduje się zawór DISA?

    Niestety nie wiem, ale nie słyszałem jeszcze żeby ktoś mówił o usterce tego zaworu w oplu. Przewijają się w kółko znane powodu szarpania i spadku mocy, wśród nich nie ma zaworu DISa.

    Panowie, a czujnik położenia wałka rozrządu ? Czy komp zawsze sygnalizuje jego nieprawidłową pracę ? Czy może być tak że pracuje nieprawidłowo a komp nie pokaże jego usterki, a pokaże tylko przerwę w obwodzie lub pracę poza zakresem ?
    W jakim stopniu współpracuje on z czujnikiem położenia wału korbowego ? (tu trzymam się tropu z marca 2011, kiedy to po wymianie CPWK silnik przez chwilę pracował idealnie).

    Co by się stało gdybym go odpiął na chwilę i spróbował tak jechać ?
  • #113
    Mariusz O
    Poziom 17  
    Pęknięty kolektor wydechowy lub sam wydech przed sondą lambda wpłynie na kulturę pracy.
    Przez pęknięcie/nieszczelność sonda źle odczytuje ilość tlenu w spalinach i na rozgrzanym silniku albo pojawi się falowanie albo lekko zaniżone obroty oraz lekkie szarpnięcia, efekt podobny do wypadnięcia zapłonu.
    Najważniejsze jest to aby wydech był szczelny do sondy.
    Czy sonda to zamiennik czy oryginał ?

    Zawór DISA to taka „klapka” która do pracy włącza większy kolektor dolotowy.
    Prawdopodobnie w Oplu nie ma tego zaworu.

    Jeśli chodzi o czujnik położenia wałka rozrządu to sterownik zawsze zgłosi błąd jeśli czujnik jest uszkodzony lub wystąpi problem z synchronizacją.
    Czujnik ten poprawia moment obrotowy w niskim zakresie obrotów silnika.
    Możesz go odłączyć i praca silnika nie zmieni się, silnik będzie trochę słabszy w niskim zakresie obrotów. Po odłączeniu czujnika komputer zarejestruje kod usterki.
  • #114
    asterix27
    Poziom 19  
    Mariusz O napisał:
    Czy sonda to zamiennik czy oryginał ?

    Nowy oryginał BOSCH, mam dwie nówki, na obu to samo.

    Z czujnikiem położenia wałka rozrządu mówisz żeby dać sobie spokój ?

    Co mi się nie podoba to czasy otwarcia wtrysków, są chyba trochę za małe.
  • #115
    Mariusz O
    Poziom 17  
    Dla spokojniejszej głowy można odłączyć czujnik położenia wałka rozrządu ale otwór trzeba czymś zaślepić, np. korkiem od wina.
    Czasy otwarcia wtrysków - trudno coś powiedzieć, ale skoro są krótkie to silnik dostaje mniej paliwa ponieważ sonda w spalinach wykrywa dużo tlenu.
    Auto mało pali i jest ekonomiczne.
    Pisałeś że auto było sprawdzane pod kątem składu spalin i że skład wyszedł wzorowo, przypomniało mi się jak w moim starym BMW miałem nieszczelny wydech, również na badaniu skład spalin wyszedł wzorowo, po uszczelnieniu wydechu wynik mocno się pogorszył.
    Możliwe że nie tędy droga, ale ja bym sprawdził wydech jeszcze raz.
  • #116
    asterix27
    Poziom 19  
    Nie bardzo wiem jaki otwór mam zaślepiać, myślałem że czujnik położenia wałka rozrządu to jest ten przy jednym z górnych kół, tam nie ma co zaślepiać.
    Wydech sprawdzany 2 razy, 3 raz już mi się nie chce :(
    Powoli się poddaje. Masz rację, mniej teraz pali, bo dostaje za mało paliwa, paliwo drogie, kryzys, więc po cholerę szukać przyczyny ;)

    Pali teraz 7,2l/100 km, cykl mieszany - miasto + autostrada, a zimno jest, więc wynik super jak na ten silnik.
  • #117
    julian1505
    Poziom 10  
    Witam, ja bym zaślepił EGR i wtedy sprawdził, często pomaga przy wymienionych objawach
  • #118
    asterix27
    Poziom 19  
    Panowie jakie mogą być przyczyny tego że kąt wyprzedzenia zapłonu po gwałtownym dodaniu gazu spada poniżej 0 (max. -7, -8 – wtedy następuje to szarpnięcie) później wzrasta w miarę wzrostu obrotów do 30 (a nie do 40), ale zmienia się to chaotycznie, raz poniżej 0, raz mocno na plusie ?
    Wygląda to tak jakby kąt wyprzedzenia zapłonu był przesunięty o wartość 10. Powinien być od 0 do 40, u mnie jest od -10 do 30.


    Na filmiku pokazałem jak słychać to buczenie w kabinie. Jak schodzi z wyższych obrotów (z obrotów powyżej 2000) to w okolicach 1300-1400 obrotów przechodzi w stan tego buczenia, mruczenia (widać i słychać to na filmiku). Wtedy właśnie są ujemne kąty wyprzedzenia zapłonu (w momencie przejścia w stan tego mruczenia, buczenia – kąt wyprzedzenia zapłonu skacze do -8 i jak już obroty są spadną do tych 775 to kąt wyprzedzenia zapłonu oscyluje wokół 7-9 na plusie na wolnych obrotach i jest to buczenie). W okolicach 3:40 przeniosłem nagrywanie w okolice schowka pasażera. Mam wrażenie że stamtąd słychać jeszcze wyraźniej to buczenie. Trzeba oglądnąć uważnie cały filmik.

    http://www.youtube.com/watch?v=IIqCO8zeB_o&feature=youtu.be
  • #119
    ociz
    Moderator Samochody
    asterix27 napisał:
    Panowie jakie mogą być przyczyny tego że kąt wyprzedzenia zapłonu po gwałtownym dodaniu gazu spada poniżej 0 (max. -7, -8 – wtedy następuje to szarpnięcie) później wzrasta w miarę wzrostu obrotów do 30 (a nie do 40), ale zmienia się to chaotycznie, raz poniżej 0, raz mocno na plusie ?

    Identycznie miałem w nieco starszym ale prawie identycznym Y16XE dopóki cewko-modułu nie podmieniłem. Im większe obciążenie tym mocniej szarpał, tylko z górki szło normalnie jechać.
    Tylko bez buczenia i falowania obrotów.
  • #120
    asterix27
    Poziom 19  
    U mnie jest buczenie, falowanie bardzo delikatne jak widać, więc można uznać że go nie ma. Na dwóch cewkach to samo (jedna nówka oryginał DELPHI w oryginalnym opakowaniu z hologramem ale z allegro, druga moja oryginał DELPHI fabryczna, samochód z nią był kupiony.
    Poczekam, może jeszcze się ktoś wypowie.
    A połączenie między cewką a sterownikiem ? Czy tam coś można sprawdzić ?
    I dodatkowe pytanie - co jeszcze oprócz cewki i czujnika położenia wału korbowego ma wpłw na kąt wyprzedzenia zapłonu ?