Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak wzmocnić sygnał nadajnika do helikoptera RC (27MHz)

Aldoro Draxy 20 Nov 2011 00:25 9030 30
Computer Controls
  • #1
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Witam. Czy sygnał antenowy z nadajnika do helikoptera mógłbym podłączyć do wzmacniacza CB aby uzyskać korzystny zasięg (3-5km).
    Czy może ktoś ma lepszy pomysł?


    Pozdrawiam
  • Computer Controls
  • Helpful post
    #2
    mple
    Level 14  
    W skrócie mówiąc, potrzebny przedwzmacniacz który zamieni mW na około 1W i wtedy powinno się udać wysterować wzmacniacz CB, z tym że wtedy koniecznie idealnie zestrojona antena bo uszkodzisz wzmacniacz.

    Helikopter będziesz obserwował przez lornetkę czy lunetę ? :)
  • Helpful post
    #3
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.
    Aldoro Draxy wrote:
    Czy sygnał antenowy z nadajnika do helikoptera mógłbym podłączyć do wzmacniacza CB

    Teoretycznie tak.
    Jednak musisz zwrócić uwagę na to co napisał mple .
    Quote:
    aby uzyskać korzystny zasięg (3-5km).

    Zapomnij o sterowaniu czegokolwiek na taką odległość w paśmie 27MHz.
    Quote:
    Czy może ktoś ma lepszy pomysł?

    Inne sterowanie na innym paśmie oraz inne anteny w części odbiorczej.


    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #4
    płetwa
    Level 32  
    A jak chcesz zobaczyć ten helikopter z takiej odległości?
  • #5
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Poprzez video (kamera + nadajnik telewizyjny micro)

    Więc czy bardziej polecacie abym wykonał samodzielnie sterowanie do helikoptera (433MHz - nadajnik TTL/RS-232 o zasiegu 4km) czy wzmacniać obecny sygnał?
  • Helpful post
    #6
    płetwa
    Level 32  
    Nie wydaje mi się że by ta zabawka cokolwiek podniosła.
  • Computer Controls
  • #7
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Nadajnik bez obudowy waży 60g
  • #9
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Niestety nadajnik video będzie pracował na częstotliwości 2,4GHz.

    Do helikoptera zestawiam bezprzewodową transmisje TLL (RS-232) do wysyłania informacji sterowania kamerą a w drugą strone napięcie, temperatura i pobór prądu. Może wykorzystać to samo połączenie i do sterowania tymi 3 silnikami?
  • Helpful post
    #10
    płetwa
    Level 32  
    Pokaz to cudo, próbowałeś podnieść nim te 60g, poza tym to waga nadajnika z kamerą i baterią.
  • #11
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    60g to waga nadajnika
    20g waga kamery (płytkowa)

    Podniosłem 280gram, bo wywaliłem cały syf taki jak miliony diód. Ogólnie helikopter zabawka raczej ale siłę ma niezłą, w razie czego będę mógł wymienić silniki na mocniejsze.
    Wstyd pokazywać, ale co można kupić za 400zł... Długość 95cm.
  • Helpful post
    #12
    płetwa
    Level 32  
    To zmienia postać rzeczy, twój helik to coś w rodzaju LAMY, tylko ta częstotliwość jest zabroniona dla modelarstwa lotniczego. Poczytaj sobie o FPV ( wystarczy że to wpiszesz w przeglądarkę) dużo się dowiesz i zaoszczędzi Ci to zbędnego pisania.
  • Helpful post
    #13
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.
    Aldoro Draxy wrote:
    Więc czy bardziej polecacie abym wykonał samodzielnie sterowanie do helikoptera (433MHz - nadajnik TTL/RS-232 o zasiegu 4km) ...

    To pasmo również jest do niczego.
    Bardzo dużo innych transmisji cyfrowych w całej Polsce.

    Moduły te są dość często stosowane do wszystkich sterowań a helikopter pracujący w górze - słyszy je o około 15dB lepiej co za tym idzie o te kilka razy jest większe prawdopodobieństwo, że odbiornik w tym "latającym" zastaje wytłumiony/zablokowany/przesterowany innymi sygnałami Tobie zakłócającymi.

    Jak koledzy radzą - pasmo modelarskie i sprzęt z wyższej półki.

    Co do kamery - to zasięg na 2,4GHz z mocą 500mW i z odbiornikiem o czułości 10uV/50Ω - NIE zapewni Ci łącza nawet na 1 km.
    Przewidywane łącze przy już słabym obrazie to około 700m w linii prostej (air - ziemia) [anteny 0dBd dookólne].


    Pozdrawiam.
  • #14
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Posiadam samolot spalinowy który samodzielnie zbudowałem i właśnie jest to coś w rodzaju fpv.

    Interesuje mnie tylko czy ktoś opracował w jaki sposób sterować płynnie silnikami wysyłając tyllko dane w postaci np liczb?

    Dodano po 3 [godziny] 47 [minuty]:

    A częstotliwość 868MHz ? Czy na tym paśmie będzie bezpiecznie?
  • Helpful post
    #15
    mkrysz8
    Level 20  
    Aldoro Draxy wrote:
    Niestety nadajnik video będzie pracował na częstotliwości 2,4GHz.


    Mam podobną konfigurację, aparatura 2,4Ghz i kamerka 2,4Ghz, nie mogę Ci powiedzieć jak to wpłynęło na zasięg, ale wnioskuję, że nic się nie stało, nie tracę panowania nad robotem, obraz video bez różnicy z włączoną jak i wyłączoną aparaturą.
    Chociaż gdy trochę pokręcę potem od odbiornika video, to mogę złapać jakieś zakłucenia od aparatury, ale nie są one na tym paśmie gdzie jest widoczny obraz, więc po części miałem szczęście, że trafiłem na nie.

    Masz już tą kamerę? Są też takie pracujące np. w 1,2GHz, wtedy problem się rozwiązuje.
  • Helpful post
    #16
    Madrik
    moderator of Robotics
    Aldoro Draxy wrote:
    Witam. Czy sygnał antenowy z nadajnika do helikoptera mógłbym podłączyć do wzmacniacza CB aby uzyskać korzystny zasięg (3-5km).
    Czy może ktoś ma lepszy pomysł?


    Pozdrawiam


    1 - Wzmacnianie toru nadawczego, to złamanie rozporządzenia o urządzeniach radiowych, które mogą być używane bez zezwolenia.

    2 - Aparatura nadawczo odbiorcza, w helikopterku-zabawce, na 27MHz jest tak słabej jakości, że nawet 200m to marzenie ściętej głowy. Bo zasięg to nie moc nadawcza, tylko czułość i selektywność odbiornika. A tu jest kompletna kicha.

    3 - Nikt, powtarzam - nikt, jeszcze nie zdołał polecieć śmigłowcem RC dalej niż 2km. Nie ten czas lotu, brak możliwości regulacji prądu napędu - po prostu non-stop na full obrotach. Policz sobie szybkość modelu, pobór prądu i czas potrzebny na pokonanie i powrót danej odległości. A potem wylicz jakie musiałbyś mieć źródło zasilania i ile by ono ważyło. I mówimy tu o modelach, a nie o zabaweczce która w dodatku ma tak spore obciążenie powierzchni nośnej, że dodatkowe wyposażenie FPV tylko ją uziemi na dobre.

    4 - Są konkretne częstotliwości, po których wolno nadawać obraz A/V i sterować zdalnie pojazdami. Tak więc wymyślanie sterowania opartego na modułach GSM lub paśmie krótkofalowym, to mówiąc niezbyt dosadnie - głupi pomysł.

    5 - Budowa platformy latającej FPV nie jest sprawą prostą. Nadajnik Video wprowadza liczne zakłócenia do toru sterującego, a sam jest zakłócany przez np. regulator czy serwomechanizmy. Trzeba się nieźle namęczyć żeby wszystko ładnie ze sobą pracowało.

    6 - Modele spalinowe nie są najlepszym wyborem do FPV. Ogromne drgania, brak możliwości odpalenia silnika po jego zgaśnięciu (i brak możliwości wyłączenia go na jakiś czas), obecność agresywnego paliwa i oleju.

    7 - Nie kombinuj sam. Zajrzyj na polskie forum FPV:
    http://rc-cam.pl/

    I poczytaj trochę o budowie takiej platformy.
  • Helpful post
    #17
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Aldoro Draxy wrote:
    Posiadam samolot spalinowy który samodzielnie zbudowałem i właśnie jest to coś w rodzaju fpv.

    Interesuje mnie tylko czy ktoś opracował w jaki sposób sterować płynnie silnikami wysyłając tyllko dane w postaci np liczb?

    Dodano po 3 [godziny] 47 [minuty]:

    A częstotliwość 868MHz ? Czy na tym paśmie będzie bezpiecznie?


    Z tego co piszesz wynika że nie masz zielonego pojęcia o technice radiowej i transmisji cyfrowej, ale masz zabawkowy helikopter na 27MHz i samolot sterowany nie wiadomo czym.

    Kolega wyżej dobrze pisze - zamiast kombinować, zacznij od podstaw sterowania modelarskiego, poczytaj o FPV i dowiesz się z czasem co i jak.

    Najtaniej będzie kupić gotowe wyposażenie, zrobić czegoś takiego w domu nie masz szans, pomijając że mogłoby to być śmiertelnie niebezpieczne.
  • Helpful post
    #18
    Taenia_Saginata
    Level 31  
    Madrik wrote:

    3 - Nikt, powtarzam - nikt, jeszcze nie zdołał polecieć śmigłowcem RC dalej niż 2km. Nie ten czas lotu, brak możliwości regulacji prądu napędu - po prostu non-stop na full obrotach. Policz sobie szybkość modelu, pobór prądu i czas potrzebny na pokonanie i powrót danej odległości. A potem wylicz jakie musiałbyś mieć źródło zasilania i ile by ono ważyło. I mówimy tu o modelach, a nie o zabaweczce która w dodatku ma tak spore obciążenie powierzchni nośnej, że dodatkowe wyposażenie FPV tylko ją uziemi na dobre.


    Tak ogólnie to racja ale z tym punktem bym się nie zgodził. W większym modelu pakiet powinien na ponad 5 minut naprawdę ostrego latania wystarczyć. W miarę spokojny lot do przodu, nawet z dodatkowym obciążeniem nie powinien być bardziej prądożerny niż akrobacja.

    Tutaj t-rex 450 robi ponad 2km pod wiatr.



  • Helpful post
    #19
    Madrik
    moderator of Robotics
    Może faktycznie przesadziłem z tym "Nikt". Nie mniej to, co dla samolotu z odpowiednim wyposażeniem i zdolnego do szybowania, jest w miarę proste, w przypadku modelu śmigłowca staje się mocno skomplikowane i bardzo kosztowne.
    Stąd bardzo mała wręcz obecność modeli śmigłowców jako platform FPV, zaś modele profesjonalnie przeznaczone do filmowania z powietrza, to koszt wielu tysięcy - dolarów.

    Z tym, że trudno porównywać T-rexa, klasy 450 czy jakiegoś Raptora, z najlepszym nawet helikopterkiem na 27MHz. ;)
  • #20
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Niekoniecznie musi być tak źle, jeżeli będą problemy z ciągiem zamontuje 2 identyczne silniki z ciągiem 700g (bezszczotkowe) i jakiś duży pakiet (widziałem pakiety 5000mAh 11,1V o masie 243gram). Masa mojego helikoptera bez zamontowanego pakietu to 567gram, malutka kamera obrotowa 540TVL waży tylko 65 gram z kablami!, odbiornik TTL i nadajnik video to masa łącznie ok 100g z kablami więc mysle że helikopter sobie poradzi bez problemu, a może nawet uniesie to, z tymi zamontowanymi silnikami (chińskie, szczotkowe, 1-fazowe...)

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #21
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Źle robisz że z kiepskiej plastikowej zapewne maszyny próbujesz wyciągnąć więcej niż się da. Wmontujesz lepsze silniki to problem pokarze się w łopatach, przekładniach i w końcu wszystko się rozleci siejąc w okolicy zniszczenie, a nawet jeśli nie, to się okaże że wydałeś więcej niż na coś bardziej adekwatnego.

    Lepiej zainwestuj w coś bezpiecznego - jakiś motoszybowiec z EPP i NORMALNY NADAJNIK MODELARSKI! - żadne spalinowe i wirujące łopaty itp - które po utracie zasięgu na kiepskim radiu mogą spowodować spustoszenie w okolicy!

    Tak dla przemyślenia:
    http://www.youtube.com/watch?v=tzXyYX7hZvw&feature=related

    Tak jak chcesz to zrobić się po prostu nie da i tylko wyrzucisz kasę w błoto, a na koniec i tak kupisz normalny sprzęt modelarski.
  • Helpful post
    #22
    Madrik
    moderator of Robotics
    Aldoro Draxy wrote:
    Niekoniecznie musi być tak źle, jeżeli będą problemy z ciągiem zamontuje 2 identyczne silniki z ciągiem 700g (bezszczotkowe) i jakiś duży pakiet (widziałem pakiety 5000mAh 11,1V o masie 243gram). Masa mojego helikoptera bez zamontowanego pakietu to 567gram, malutka kamera obrotowa 540TVL waży tylko 65 gram z kablami!, odbiornik TTL i nadajnik video to masa łącznie ok 100g z kablami więc mysle że helikopter sobie poradzi bez problemu, a może nawet uniesie to, z tymi zamontowanymi silnikami (chińskie, szczotkowe, 1-fazowe...)

    Pozdrawiam


    Nie rozumiesz. Masa modelu musi być proporcjonalna do powierzchni, wytwarzającej siłę nośną. Przeciążenie konstrukcji sprawia, że traci ona własności lotne i tu nie pomoże żaden silnik. Poza tym, silniki nie mają ŻADNEGO ciągu. Ciąg ma śmigło lub wirnik, obracające się z określoną mocą. Twój wirnik już osiągnął swoje możliwości.
    Żaden silnik nic więcej z tego układu nie wyciśnie.
    Dokładając masy sprawiasz, że cały model potrzebuje więcej energii niż poprzednio, więc układ pobiera większy ciąg, szybciej zużywa energię. A ponieważ potrzeba więcej energii niż wynosi przyrost masy - w pewnym momencie (niezbyt odległym) model przestaje latać.

    Jeżeli model już waży ponad 500g, czyli zapewne mówimy o udawanej konstrukcji 3-kanałowca z aluminiową ramą, to przeciążenie go o 100g, zwiększa jego masę o 20%. To bardzo dużo. Powiedzmy, że z pakietem zasilającym do toru wideo, wyjdzie 200g. To prawie połowa masy więcej!!!

    Są fizyczne granice do jakich można rozpędzić wirnik śmigłowca. Już jesteś blisko nich. Nie ważne co władujesz do środka - po prostu nie uzyskasz wystarczającej siły nośnej.

    W dodatku mówimy o czymś, co tylko krok dzieli od tandety. Jaka jest jakość i niezawodność takiego sprzętu? Bardzo niska. Wystarcza to by latać "koło nogi".
    Ale do dalszych lotów, to jak wystrzelenie granatu z procy i liczenie, że nikomu nie zrobi krzywdy.
  • #23
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Dziękuje za odpowiedź.
    Nie chciałem zadać tego pytania, ale czy za 600zł można kupić coś co to podniesie?

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #24
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.
    mkrysz8 wrote:
    Masz już tą kamerę? Są też takie pracujące np. w 1,2GHz, wtedy problem się rozwiązuje.

    Bez obrazy ale widać, że na częstotliwościach i tzw. Bandplan wogóle się nie wyznajesz.

    Podpowiem tylko, że przestrzegam przed tymi częstotliwościami, ponieważ w tych wycinkach pracują satelity komunikacyjne a całkiem niedaleko pracują satelity systemu GPS.


    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #25
    McRancor
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Aldoro Draxy wrote:
    Dziękuje za odpowiedź.
    Nie chciałem zadać tego pytania, ale czy za 600zł można kupić coś co to podniesie?

    Pozdrawiam


    Samolot - jak najbardziej - za 200zł model z EPP, wyposażenie 200zł i aparatura 200zł - przy założeniu że kupujesz po kosztach w ChRL (hobbyking)

    Helik - nie - poza tym trzeba tym umieć latać i krety są bardzo kosztowne - liczyłbym apka 200zł, kit modelu klasy 450 - 200zł, wyposażenie więcej niż 200zł, a części zapasowe dużo więcej i może i nawet jeśli koszt początkowy nie jest dużo większy, to po pierwszym krecie sytuacja się diametralnie zmienia. A 450 lata się o rząd wielkości trudniej niż helikiem typu Lama (coaxial) - krety są nieuniknione na początku.

    Quadrocopter - nie - tanieją, ale jeszcze muszą dużo stanieć.

    600zł to jest dobry budżet, ale trzeba kupować perspektywicznie - nie warto kupować tandety, bo kupisz potem drugi raz to samo itp.

    Rozsądne minimum jeśli chodzi o radio to Turnigy 9x, z ChRL można ściągnąć za <60$ (z wysyłką wliczoną!) - nie jest to mercedes, ale jest to nadajnik modelarski z działającym radiem i konfiguracją na miejscu. Silniki, baterie i silniki najlepiej kupować też w chinach - na wysyłkę się czeka, ale przy cenach jakie są u nas opłaca się po trzykroć.
  • Helpful post
    #26
    Madrik
    moderator of Robotics
    Zainteresujsię modelem Beta 1400". To nieco ulepszony klon popularnego "Easy Star-a". Model taki, w wersji ARF (częściowo wyposażony, w napęd i serwomechanizmy) kosztuje ok. 300zł. Do tego potrzebujesz odbiornik i nadajnik oraz pakiet zasilający.
    I oczywiście zmontować model.

    Model jest na tyle udany i popularny, że już doczekał się kilku kopii, np. Bixler ze wspomnianego sklepu Hobby King. Co oczywiście obniża koszty zakupu.

    Z tym, że na razie nie polecam zakupu osprzętu FPV. Raczej zadowolić się warto jakąś malutką kamerką HD 30fps z nagrywaniem na kartę pamięci. Np. bardzo jest ciekawa kamerka "HD Wing Camera" za 30$. Są też za ledwo kilka $ kamerki firmy "Turnigy", co prawda nie HD.
    Taką kamerką nagrasz obraz z modelu, co już będzie ciekawe i pozwoli zebrać materiał do obróbki i tworzenia pierwszych filmów.

    Natomiast, będziesz musiał się niestety przez kilka miesięcy (co najmniej kilkanaście godzin nalotu w różnych warunkach), nauczyć latać takim modelem.
    Model jest skonstruowany tak, że całkiem nieźle się nadaje dla początkujących.
    Z tym zatem nie będzie problemów.

    To niestety będzie konieczne, bo loty FPV mają to do siebie, że sprawiają wrażenie łatwych. Ale kiedy coś się przydarzy - zniknie sygnał, wysiądzie osprzęt - musisz umieć pilotować model klasycznie. A nie raz trzeba go sprowadzić z granicy zasięgu wzroku czy dużej wysokości. Dla w/w modeli wysokość kilkuset metrów nie jest niczym nadzwyczajnym. A z tej odległości model, wielkości prawie 1,5m jest tylko kropką. Rozmiary kątowe są mniejsze niż widok samolotu pasażerskiego na wysokości przelotowej.

    A dalsze loty wymagają nie tylko ogromnej praktyki i nauki nawigacji VFR (uwierz mi - można się pogubić oglądając okolicę z wysokości kilkuset metrów), ale też dodatkowego osprzętu:
    - OSD wyświetlający obraz na monitorze podglądowym z parametrami lotu i wskazaniami czujników.
    - Modułu GPS z pomiarem szybkim aktualnej pozycji.
    - Oprogramowania wyliczającego kurs powrotny do bazy. prędkość, wysokość.
    - Pomiar siły sygnałów RSSI
    - Pomiary podstawowych wielkości parametrów napędu i zasilania.

    Koszt platformy do dalekich lotów, łącznie z odpowiednią do tego aparaturą ( nie każda się nadaje) to blisko 2000zł w minimalistycznej wersji.

    Loty takimi modelami to naprawdę nie jest zabawa, którą można porównać z zabawą 3-kanałowym helikopterkiem, który nawet nie lata tak, jak prawdziwy śmigłowiec.

    Wysłanie modelu na odległość kilku kilometrów, to spore przedsięwzięcie i wymaga nabycia sporej praktyki i doświadczenia. Jak myślisz, że to będzie jak w grze komputerowej - to się grubo mylisz.
  • #27
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Serdecznie dziękuje za pomoc. Dane i informacje które podajecie naprawdę są mi wielce pomocne.

    Jeszcze raz dziękuje, pozdrawiam.

    Dodano po 2 [godziny] 6 [minuty]:

    Po testach z użyciem odważników: Heli uciągnie spokojnie 200g więc licze na to że wystarczy na zasilenie video oraz silników.

    Mam jeszcze teoretyczne pytanie. Serwo cyfrowe 0,5kg, 150 stopni, mikro - o wadze tylko 4 gram. Jaki prąd może pobierać pod obciążeniem? zasilane napięciem 5V

    Wiem że ciężko jest przypuścić ile, ale chodzi mi o to czy jeden stabilizator 800mA wystarczy do zasilenia dwóch takich serw jednocześnie?
  • #28
    Madrik
    moderator of Robotics
    Może i uniesie... Ale pytanie - jak lata z takim obciążeniem?
    Ja już wiem, że strasznie opornie.
    Po drugie, z większym obciążeniem napęd pobiera więcej energii. Więc mimo zwiększenia np. pojemności akumulatorów, nie polatasz dłużej, a do tego jeszcze możesz usmażyć silniki.

    Już pomijam to, że silniki szczotkowe w takich modelach tracą kondycję z lotu na lot.
    Po ok. 50 lotach, wymagają solidnego remontu.
    Natomiast przegrzane od większego obciążenia, tracą swoje własności i moc.
  • #29
    Aldoro Draxy
    Level 19  
    Dziękuje. A czy wiecie gdzie odczytać dane serwa takie jak częstotliwość i wypełnienie?

    Tylko tyle danych było na aukcji:

    002279 - Serwo cyfrowe 4g -=RC4MAX=-
    
    E sky - serwomechanizm Digital 4G.
    
    Dane techniczne:
    
        napięcie zasilania 4-6V
        prędkość - 0.12s/60º
        moment obrotowy - 0.5kg/cm(5V)
        maksymalny kąt obrotu - 150º
        zakres temperatur - -20℃~75℃
        masa - 4g
        wymiary - 19.7 x 8.2 x 17.8mm
    
    
    
  • #30
    Madrik
    moderator of Robotics
    Z serwa nic nie odczytujesz. Do serwa doprowadzasz stałe zasilanie i odpowiedni sygnał PPM/PWM.
    Specyfikacja sygnału jest ogólnodostępna - wystarczy zapytać wujka G.
    Resztę załatwia samo serwo i jego elektronika.