Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oferta telemetryczna do monitoringu

mctel 22 Lis 2011 08:54 12411 64
  • #1 22 Lis 2011 08:54
    mctel
    Poziom 12  

    Witam
    Przy realizacji projektu monitoringu firma zaproponowała nam ofertę telemetryczną za kartę 1 kartę SIM:
    40zł aktywacja
    5mb/50sms - 20zl/mies
    karta nolimits 100zl/mies
    sms poza limit 0,30zł
    dane poza limit - 1MB/4zl
    skrócenie okresu użytkowania - 750zł

    W umowie którą przesłali transmisja poza ich APN niedozwolona.

    Oferta wydaję się trochę droga.
    Nie znam się dokładnie na tej tematyce - Czy możemy wykorzystać karty sim od któregoś operatora ? Który posiada najbardziej opłacalną ofertę cena/jakość ?

    pozdrawiam

    0 29
  • #2 22 Lis 2011 10:30
    Pawel2420
    Poziom 30  

    Musisz określić co i w jakiej ilości chcesz przesyłać.
    Czy chodzi o SMS, czy o małe ilości danych przez GPRS czy może chcesz przesyłać obraz z kamery przez GSM.
    Istotne jest też czy potrzebujesz dostępu do specjalnego APN.

    1
  • #3 22 Lis 2011 12:04
    mctel
    Poziom 12  

    Firma wygrała przetarg na monitoring stanu maszyn.
    Dokładnie co i w jakiej ilości zależy od nich. SMS informacje o awarii, sprawdzanie stanu,monitoring gprs

    0
  • #4 22 Lis 2011 13:33
    Pawel2420
    Poziom 30  

    Zwykle urządzenia do monitoringu przez GSM komunikują się przez SMS lub przez GPRS. Użycie jednego i drugiego jednocześnie jest dość skomplikowane.

    mctel napisał:
    [...]sprawdzanie stanu,monitoring gprs

    To może ale nie musi wymagać dostępu do specjalnego APN.
    Jeśli ten APN nie jest potrzebny to bezpośrednio od operatora zapewne dostaniesz korzystniejszą ofertę.

    0
  • #5 22 Lis 2011 20:10
    JALA
    Poziom 28  

    strasznie drogo wychodzi, telemetria w Orange czy play wychodzi 10zl netto/miesięcznie, w Orange jest 20mb do wykorzystania w play 15mb i 100sms.... Aktywacja 1zl , umowa na 12m-cy - to standardowe oferty, jak potrzebujesz jakieś większe ilości to sa też indywidualne ale to na priv...

    0
  • #6 23 Lis 2011 08:50
    mctel
    Poziom 12  

    Dowiedziałem się więcej i to jest podłączone w sieci orange do ich apn, dostępu z reszty internetu nie ma. Cena jako tako adekwatna?

    0
  • #7 06 Gru 2011 10:30
    test-automatyka
    Poziom 16  

    Witam, należy jeszcze pamiętać, że wspomniane karty telemetryczne w Orange w cenie 10zł miesięcznie prawdopodobnie mają zmienne IP, stałe IP to dodatkowy koszt 20-25zł.

    Pozdrawiam

    0
  • #8 06 Gru 2011 10:31
    JALA
    Poziom 28  

    Pytanie po co do wysyłania danych stałe IP...?

    0
  • #9 06 Gru 2011 13:43
    test-automatyka
    Poziom 16  

    Stały adres IP będzie potrzebny, żeby sprawdzić "na żądanie" stan maszyny.

    Pozdrawiam

    0
  • #10 06 Gru 2011 14:01
    JALA
    Poziom 28  

    jak jest nawiązane połączenie i podtrzymane to komunikacja powinna być dwustronna więc z poziomu serwera można sprawdzić w danej chwili czy nawet wysłać cokolwiek do urządzenia...

    0
  • #11 06 Gru 2011 14:15
    test-automatyka
    Poziom 16  

    W przypadku zerwania komunikacji (zdarza się to dosyć często) będzie trzeba wpisywać adres IP na nowo. Takie rozwiązanie byłoby bardzo kłopotliwe i zawodne.

    Pozdrawiam

    0
  • #12 06 Gru 2011 14:26
    JALA
    Poziom 28  

    no nie całkiem, wystarczy determinować, aby moduł urządzenia łączył się z serwerem po zerwaniu a nie serwer z urządzeniem.... i raczej to rozwiązanie jest praktykowane...

    0
  • #13 06 Gru 2011 14:47
    test-automatyka
    Poziom 16  

    Czyli serwer będzie miał stałe IP:)

    0
  • #14 06 Gru 2011 14:49
    JALA
    Poziom 28  

    ewentualnie nazwe hosta i urządzenie będzie wysłać na host a nie IP...

    1
  • #15 06 Gru 2011 14:59
    test-automatyka
    Poziom 16  

    Zgadza się. Dodatkową zaletą wykorzystania kart SIM ze stałym IP byłaby możliwość wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi obiektami. Nie wiem czy jest to przydatne w omawianym projekcie, ale przedstawiam to jako ciekawostkę, która czasami się przydaje :)

    Pozdrawiam

    0
  • #16 09 Maj 2012 11:39
    fomadron
    Poziom 12  

    Stałe IP w Orange kosztuje 15zł. Opłacalne jest dla 1-5 kart SIM. Powyżej tego robi się APN, gdzie dostajesz pulę 65535 adresów IP i robisz z nimi co chcesz. Oczywiście APN kosztuje - standardowo 1000 zł ale to też można negocjować.

    Standardowy abonament to 10 zł ale pakiet wartościowy w nim zawarty to 20zł na dane, smsy i połączenia CSD. W przeliczeniu na GPRS to 20MB. Taryfikację masz co 10KB, więc jest to dobra oferta.

    Jeżeli kart potrzeba więcej, to można wynegocjować lepsze warunki zarówno dla oferty krajowej jak i roamingowej. Do tego dostajesz wzmocnione karty SIM, dedykowane do zastosowań przemysłowych.

    W razie czego to proszę na priv. Jestem Partnerem m2m Orange :-)

    0
  • #17 09 Maj 2012 12:15
    JALA
    Poziom 28  

    Zdecydowanie NIE polecam Orange pod żadnym względem. Posiadałem tam bardzo dużo kart telemetrycznych, firma ma dość ciekawą praktykę, lubi sobie kilka kart w każdym cyklu rozliczeniowym policzyć za ilość połączeń nawiązanych a nie za ilość faktycznie przesłanych danych.

    Nie było by większego problemu, ale policzcie sobie ilość danych 100 bajtów na minutę, a ilość danych rozliczonych według połączenia, czyli dalej wysyłanie 100 bajtow co minutę ale rozliczenie 10kB co każdą minutę... Z 10zł o których pisze wyżej fomadron, robili się 20-50 razy więcej. A jeśli kiedykolwiek składaliście reklamację u operatora, to tego typu zgłoszenia są traktowane z automatu "proszę sprawdzić ustawienia sprzętu" , "firma nie odpowiada za konfigurację sprzętu" , "nie mamy możliwości weryfikacji" bla bla bla i nie trafia do wiadomości, że dana karta jest w tym Samszyc modemie od `zawsze - operator może sprawdzić IMEI a nawet lokalizacje, pod która się znajduje... nie ważne, że są wysyłane tylko dane tekstowe. Zdaniem Orange fakt, że nagle urządzenie zamiast 5MB miesięcznie wysłało (ich zdaniem) pół GIGA to orange, nie znajduje w tym nic dziwnego... ot, ich zdaniem urządzenie wysłało pół giga tekstu... a próbował ktoś kiedyś z Was stworzyć tyle tekstu, żeby zajęło to 500MB? W ciągu 1 miesiąca? :)

    Oczywiście, wprowadzenie opcji blokady, np kwotowej, nie wchodzi w grę, po prostu taka opcja nie został przewidziana (wtedy pewnie nie dało by się naciągnąć klient) ... gdyby to jeszcze było jednorazowe zdarzenie to kij tam, zdarza się... ale co miesiąc na każde 100 kart przypadło kilka, które tak właśnie były rozliczane. Oczywiście dla Orange nie było tez w tym nic dziwnego, że w jednym okresie dana karta "wysłała" ich zdaniem 500MB, a w kolejnym już normalnie, 5 czy 10MB... to dla nich też nic nienormalnego :) gdzie występowała dalej ciągłość danych (więc modem nie mógł być nawet naprawiony). Ot, samo się zepsuło, samo naprawiło...

    Pomijam fakt, że rozliczenie danych za każde połączenie odbywa się w ofertach na kartę jakiś, a telemetrie bierze się po to, gdy potrzebujemy wysłać mała ilość danych ale często, żeby właśnie operator rozliczył za ilość danych a nie połączeń...

    No i na koniec tego przydługiego postu - o zmianie kart na pewną radosną sieć o nazwie PLAY - problem jak ręką odjął... Kolejne cuda, nagle żadne urządzenie nie odważy sie wysłać 500MB tekstu miesięcznie :) no ale i tak profilaktycznie, w PLAY zablokowałem kwotowo limity... jak by jakie.s urządzenie nabrało odwagi i zachciało wysłać sobie 500MB to nie wyśle, bo jest zablokowane do określonej kwoty. Widać PLAY nie chce mnie naciągnąć i umożliwia taka funkcję - która swoją drogą i tak jest niezbędna właśnie na wypadek awarii, albo utracenia karty, żeby ktoś sobie jej nie zaczął używać do np youtuba... Widać PLAY wsoli zarabiać uczciwie, nie musi liczyć na potknięcie użytkownika a tym bardziej na "dziwny" zbieg okoliczności ;)

    P.S. Niestety opisana sytuacja nie dotyczy tylko mnie :(

    0
  • #18 09 Maj 2012 13:10
    Pawel2420
    Poziom 30  

    Urządzenia jakie użyłeś zapewne za każdym razem nawiązywały nową sesję GPRS. Płaciłeś więc za jednostkę taryfikacyjną na nie za fizyczne przesłane dane. Z tego powodu rachunki były wyższe niż przewidywane.

    0
  • #19 09 Maj 2012 13:12
    JALA
    Poziom 28  

    nic podobnego ;) wszystkie urządzenia jednakowe, a problem byl prawie za każdym razem z czymś innym. Podtrzymanie transmisji GPRS to podstawowa funkcja od której zaczynamy rozmowę z modemem przy projektowaniu urządzenia...

    0
  • #20 09 Maj 2012 14:35
    fomadron
    Poziom 12  

    co ja mam powiedzieć? Trzeba umieć projketować aplikacje i znać specyfikę sieci GSM. Nie chcę się tu czepiać, czy podważać ale ja sam mam telefon w ERZE, czyli T-Mobile aktualnie. Od jakiegoś roku uzywam Nokia Mail for Exchange i było OK. Pewnego dnia zabił mnie rachunek, bo coś "poprawili" w bilingu i za niecałem 30MB faktycznej transmisji, zostałem policzony za 230MB. Na bilingu było, że taryfikacja jest co 1KB, a faktycznie płaciłem za każde 100KB. Aktualnie mam tartfę, gdzie opłata jest za 100MB - bez limitu sesji. Więc to kwestia ustawienia systemu billingowego.

    Co do PLAY, to przepraszam - ale to jest sieć roamingowa i do telemertii się nie nadaje. Po pierwsze roaming wewnetrzny; gdzie prirytet mają abonci sieci. Jeżeli więc na BTSie wiszi 100 na 100 mozliwych połaczeń i pojawia się 10 abonentów rodzimych, to 10 playków wylatuje z BTSa. Dwa, jezeli PLAY znajdzie swojego BTSa to będzie się trzymał go wbrew wszelkiej logicie i próbował robić transmisję danych przy poziomie sygnału -90dbm, pomimo faktu, że obok ma BTSa np. ERY gdzie sygnał jest -40dbm czyli 5 kresek.

    Targania się co jest lepsze nie ma sensu. Do mnie przechodzą np. Klienci z ERY. Każdy ma to co lubi. Orange aktualnie buduje sieć do szybkiej transmisji danych, ogólnokrajową, razem z T-Mobile.

    Pozdr,

    0
  • #21 09 Maj 2012 14:55
    JALA
    Poziom 28  

    fomadron napisał:
    co ja mam powiedzieć? Trzeba umieć projketować aplikacje i znać specyfikę sieci GSM.


    Oczywiście, że trzeba ale kilka faktów jest niepodważalnych:
    1. Zdarzenia opisane w orange miały miejsce tylko w niektórych przypadkach, nie występowały dla wszystkich kart cały czas (wszystkie w tych samych modemach, dla tej samej aplikacji)
    2. po przejściu do PLAY problem zniknął całkowicie

    Niech orange i inni budują sieci szybkiej transmisji danych - extra niektórzy chętnie wywalą neostradę i polatają na LTE, ale co to ma wspólnego z telemetrią? Pomijam całkowite niedopracowanie systemu i brak np możliwości kwotowej blokady, co mają powiedzieć firmy, które wkładają do np lokalizatorów czy innych modemów, a jakiś wredny klient znajdzie, wyciągnie, i zacznie używać do Youtube?

    Jeśli natomiast chodzi o działanie PLAY i priorytety nadajników, to odpowiem Ci tak... Poużywaj, wtedy możemy dyskutować :) Moim zdaniem PLAY działa LEPIEJ niż każda inna sieć, bo ma zasięg wszędzie (play, plus, orange). Taka mała ilość danych (tekst) z powodzeniem może być wysłana przy bardzo słabym zasięgu... Uwierz, że zanim przeszedłem do play testowałem WSZYSTKIE rozwiązania każdej sieci, play jest najbardziej dopracowany technicznie - działanie (zasięg) wszystkich oceniam na zbliżony...

    Ja nie mówię, że orange jest złe, na pewno znajdą swoich zwolenników, i na pewno mają niektóre fajne usługi. Natomiast MOIM ZDANIEM do tych "fajnych usług" zdecydowanie nie należy telemetria :)
    Sam system reklamacji to jest żenada, choć tutaj nie wiem jak na tym tle wypadły by inne sieci, bo nie miałem tej nie-przyjemności sprawdzać... I mam nadzieję, że nie będę musiał. Natomiast traktowanie klienta jak idioty, i na każdy argument odpisywanie "to nie nasz wina, proszę sprawdzić ustawienia modemu" lub jak się kogoś przyciśnie to stwierdzenie "takie jest nasz stanowisko reklamacji może Pan odwołać się do sądu" wiele mówi na ten temat...

    I nie trafia, że ustawienia modemu są bez zmian, nie trafia prośba, żeby szanowny działa reklamacji wyjaśnił, jakie ustawienia sprawdzić (jak wszystkie sa ok) nawet chęć przesłania jednego egzemplarza na testy... Za każdym razem odpowiedź "to nie leży w naszej gestii" , "my nie odpowiadamy za to" , bla bla bla ;) W gestii orange leży wystawić sobie fakturę na wyimaginowaną kwotę, jak by to był dokument na wagę decyzji wydanej przez urząd skarbowy ;) nie podlega dyskusji, można ew zaskarżyć do sądu.

    Oczywiście zdaje sobie sprawę, że kwota np 10zl miesięcznie w tym ileś tam mega danych, nie jest kwota oszałamiającą, i nawet dla 100 takich kart to daje 1000zł, tyle ile niektórzy wydają na 1 telefon. Ale czy na pewno dobrym sposobem jest takie traktowanie klienta, które w moim przekonaniu, ma za zadanie zwiększenie zarobku na telemetrii?

    Kiedyś jak znajdę chwile poskanuje kilka dokumentów i wrzucę, tak żeby był lepszy obraz sprawy.

    To tak jak ja bym swojemu klientowi wystawił fakturę na 10tyś za coś tam, a jak si.e nie podoba niech idzie do sądu :)

    0
  • #22 09 Maj 2012 15:01
    fomadron
    Poziom 12  

    Z jednym sie zgodzę. Reklamacje w Orange od zawsze były zmorą ;-) Ten dział powinni teraz ludzie z TP przejąć, bo jako klient TP (NEO, DSL, ISDN, PSTN) jestem zadowolony z ich obsługi. Choć z tymi reklamacjami to ja mam trochę lepiej - mogę iść z nimi osobiście ;-))

    A co do PLAY to panowie, którzy zawodowo montuja i produkują alarmy - mówią zupełnie co innego. Prawda zawsze leży gdzieś po środku. Z sieciami GSM czasami dzieją się różne rzeczy ale na to nie mamy wpływu.

    0
  • #23 09 Maj 2012 15:06
    JALA
    Poziom 28  

    więc może tu jest problem.. każdy popełnia błędy, orange też mózg coś źle naliczyć itp , ale zamiast skulic ogon i pochylić się nad problem, odpowiada stałym stwierdzeniem "bla bla bla" i tyle...

    więc albo:
    1. nalicza to celowo żeby zwiększyć opłacalność telemetrii
    2. nalicza błędnie ale ma to gdzieś
    3. nalicza błędnie + ma kijowy dział reklamacji

    Nie mnie jednak oceniać, w którym dziale orange ma problem i na jakim etapie. Ot moja luźna opinia na temat telemetrii w orange (a nie ogólnie całej sieci) na podstawie długich doświadczeń. A każdy oceni to juz według własnego uznania.

    0
  • #24 09 Maj 2012 15:07
    fomadron
    Poziom 12  

    yyy... ale ja mam telefon w Erze :-) Na temat T-Mobile mogę powiedzieć tyle, że jest to wg mnie najbardziej przyjazna sieć użytkownikowi. Nigdy nie miałem z nimi problemu, nawet jak zdarzyło mi się zapomnieć o płatności dwóch faktur, bo o jednej zapomniałem, a druga poszła na zły adres? Jakaś blokada? Zapomnij - zadzwonił Pan, zapytał, wyjasniłem i wysłał duplikaty. W plusie po takiej akcji miałem po telefonie, a z Orange zrezygnowałem po 30 dniach. Tylko wtedy była IDEA ;-)

    0
  • #25 09 Maj 2012 15:07
    JALA
    Poziom 28  

    a ja też :) ale to nie ma znaczenia ;) mowa jest o telemetrii

    0
  • #26 09 Maj 2012 15:11
    fomadron
    Poziom 12  

    Od siebie dodam, że się zmienia u pomarańczowych na lepsze tylko trzeba jeszcze poczekać. Oni mają straszne lagi.. jak coś ma ruszyć za miesiąc, tzn. że będzie za trzy. A jak za trzy, to miłego półtora roku i jeszcze nie ma ;)

    1
  • #27 09 Maj 2012 15:14
    JALA
    Poziom 28  

    teraz jak połączyło się z TP to wogóle juz będzie komunistyczny monopolista ;)

    Ale zobaczymy...

    0
  • #28 09 Maj 2012 18:31
    fomadron
    Poziom 12  

    Jest to wspólna marka, bo spółki są powiązane udziałowo. Więc dalej będzie TP, PTK Centertel, etc. ORANGE to tylko nakładka na to wszystko ;-)

    0
  • #29 14 Maj 2012 10:19
    fomadron
    Poziom 12  

    JALA napisał:
    fomadron napisał:
    co ja mam powiedzieć? Trzeba umieć projketować aplikacje i znać specyfikę sieci GSM.


    Ja nie mówię, że orange jest złe, na pewno znajdą swoich zwolenników, i na pewno mają niektóre fajne usługi. Natomiast MOIM ZDANIEM do tych "fajnych usług" zdecydowanie nie należy telemetria :)
    Sam system reklamacji to jest żenada, choć tutaj nie wiem jak na tym tle wypadły by inne sieci, bo nie miałem tej nie-przyjemności sprawdzać... I mam nadzieję, że nie będę musiał. Natomiast traktowanie klienta jak idioty, i na każdy argument odpisywanie "to nie nasz wina, proszę sprawdzić ustawienia modemu" lub jak się kogoś przyciśnie to stwierdzenie "takie jest nasz stanowisko reklamacji może Pan odwołać się do sądu" wiele mówi na ten temat...



    Wracając do tematu to musiałeś coś pokręcić. Sprawdziłem temat dokładnie i wychodzi na to, że musiałeś coś pokręcić na tych modemach. Domyslną teryfikację masz co 10KB. Każde rozpoczęcie sesji to nowa paczka, która schodzi z pakietu. Potrzymanie transmisji może być zrywane przez połączenia głosowe, np. ktoś dzwoni na kartę m2m. Dlatego dobrze jest zablokować połączenia przychodzące. Dwa, to taryfy internetowe są inaczej traktowane i raczej nie będą korzystne dla telemetrii. Trzy, to dlaczego nie poprosiłeś aby włączyli Ci taryfikację co 1KB? Żaden problem...

    A co do blokady kosztów, to są już w sprzedaży karty M2M przedpłacone: 10 zł za 30 dni i 20MB i 100 zł za 365 dni i 200MB. Jak braknie można doładować choćby zdrapką ;-)

    0
  • #30 14 Maj 2012 10:36
    JALA
    Poziom 28  

    fomadron napisał:
    Potrzymanie transmisji może być zrywane przez połączenia głosowe, np. ktoś dzwoni na kartę m2m


    I co minutę ktoś dzwonił przez cały miesiąc? Powtarzam... Karta w miesiącu np listopadzie była rozliczana poprawnie, w miesiącu grudniu - rozliczana za ilość połączeń co 1 minutę (częstotliwość wysyłania danych) 10KB, w miesiącu styczniu - znów poprawnie. W praktyce, dostaje rachunek w styczniu i widzę, że jest problem, loguję się do menadżera floty - i widzę, że wszystko jest ok i nie ma czego naprawiać. I jak mówię, na każde 100 kar przypadało 2-5szt które właśnie były rozliczane za ilość połączeń.

    fomadron napisał:
    10 zł za 30 dni i 20MB i 100 zł za 365 dni i 200MB. Jak braknie można doładować choćby zdrapką


    Świetnie, gorzej jak 100zł braknie po tygodniu używania, bo Orange postanowi sobie rozliczyć dane za częstotliwość wysyłania a nie ilość danych danych ;) W odpowiedzi usłyszymy standardową odpowiedź i tyle...

    fomadron napisał:
    dlaczego nie poprosiłeś aby włączyli Ci taryfikację co 1KB? Żaden problem...


    Pierwsze słyszę, nigdy nikt mi nie powiedział, że jest taka możliwość. Taryfikacja, która mam wynika bezpośrednio z regulaminu m2m. Ale pewnie, po co ktokolwiek miał mi to mówić, czytając co miesiąc moje reklamacje, lepiej było czekać do następnego okresu rozliczeniowego i znów wystawić fakturę na wyimaginowaną kwotę :) W ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiałem telefonicznie z wieloma technikami w orange i innymi konsultantami, wymieniłem dziesiątki pism, nigdy NIKT mi nie zaproponował takiego rozwiązania. Widać nie miał w tym nikt żadnego interesu. Bardzo ładnie to świadczy o orange...

    0