Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spadki i wzrosty napięcia w instalacji 180-270 V blisko trafa

22 Lis 2011 10:27 12042 31
  • Poziom 14  
    Witam. Na początku powiem, że niby po którejś tam szkole jestem z zawodu elektrykiem, więc z jednej strony proste instalacje nie są mi obce, ale z drugiej to bardziej robiłem z elektroniką, a teraz z komputerami. I w nietypowych sprawach - a o taką się aktualnie potykam - nie mam doświadczenia.
    Dom 20-letni, instalacja 3-fazowa. Bez wyłącznika różnicowoprądowego, uziemienie doprowadzone jak zeznał właściciel "tam gdzie kazali", czyli niestety tylko do łazienki i kuchni. Druty w puszkach skręcane, kostek brak.
    Mam dwa problemy - na pierwszy z nich energetyka ponoć zamontowała na krótki okres jakieś urządzenie monitorujące napięcie na wejściu do budynku (napowietrzne), ale nie wykryli problem. I nie mogli, bo:
    1) Napięcie wzrasta z ok. 230V do 278V, głównie w godzinach wieczornych. W dzień tak się nie dzieje. Owszem, skacze z 228 do 255V tak sobie, w zależności od mocy włączanych urządzeń. Ale załóżmy, że to jakaś norma.
    Z tym że trafo jest dosłownie za płotem.
    (W innym mieszkaniu też jest trafo za płotem, ale jak byk sztywno cały czas stoi 240-242V, cokolwiek by się nie włączało. Mimo że cały blok podłączony.)
    A tutaj napięcie wzrasta do blisko 280V na max. 1-2 min. Energetyka twierdzi, że ich urządzenie ma interwał ok. 15 min., więc NIE MOGŁO tego wykryć z zasady!

2) Ostatnio pojawił się inny problem. Gdzie mogę zmieniam połączenia w puszkach na kostki, wymieniam puszki, ale to proces długotrwały i zwykle kosztowny (no bo coś przy okazji zawsze trzeba wyremontować).