Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wszystko o stroboskopie Jabla J-23. FAQ!

cikol 16 Lut 2008 15:54 127698 609
  • #541
    oj
    Poziom 42  
    R2 i R3 powinny mieć 10Ω z 0,5W a są wstawione na płytce 22kΩ 0,25W.

    Trzeba bezpiecznik wstawić szeregowo z 230V o wartości 1A typu WTA-T.

    Tan naprawdę to będą same kłopoty z tym J-23, z uwagi na rezystor R1
  • HelukabelHelukabel
  • #542
    djdinitro
    Poziom 25  
    Ok to teraz bym prosił po koleji jak i co bo od czytania tylu postów i rad juz zgłupiałem jak to zrobic jakie elementy dac by było to jakos standartowo dobrane i sie nie jarało co chwile.A wiec tak jesli mozna to tabela elementóww z oznaczeniami lub ich odpowiednikami jakie kondensatory(MKT,Foliowe,Elektrolity,Ceramiczne, czy inne jakies) rezystory to ok wiem mniej wiecej co i jak ale najodpowiedniejssze ich wartosci by sie przydało podac, no i moja bolączka-Tyrystory i diody zupełnie mam pustke co i jak.Aha i rysunek sciezek na płytce jak by ktos miał.
  • #543
    majorin
    Poziom 10  
    elos mam proźbę czy tak i stroboskom można zrobić na p.łytce uniwersalnej czy terz trzeba na zamówienie ??????????????????????????
  • #544
    djdinitro
    Poziom 25  
    A wiec tak: Zebrałem juz wsio elementy i teraz takowe posiadam. oporniki R1 500ohm 5W , R2 i R3 10ohm 1wat(troche wiekszy od cwiartki) chyba bedą pasiły. C1 i C2 4,7uF/100V-350V(ceramik albo elektrolit?) C3 1uF/100V ceramik-Tak mysle co by wszystkie jednak dac ceramiki albo MKT ale tego to niewiem. Potencjometr mam 470kOhm , diaki DB3, Tyrystor TIC106D , palnik IF120 standart. Trafo impulsowe takie jakie mi polecił koles w sklepie TZ-1. Wiec tak chce zrobic tego strobka cos na standarcie zalezy mi by sie nie jarał co chwile mrygac ma normalnie nie za mocno moze nawet nie regularnie jak mu sie chce niewazne to byle wytrzymał 15-30min błyskania i potem go odłacze na pare min i dalej. Co jest ok a co niejest Ok prosze o jakies proste podpowiedzi.
  • #545
    oj
    Poziom 42  
    Kolego potem nie zadawaj pytań "dlaczego po 15sek. płonie mi stroboskop"

    A dlaczego, to się chwilę zastanów.



    Na płytce uniwersalnej nie powinno się robić
  • #546
    Saroyan
    Poziom 10  
    Złożyłem i działa
    Użyłem do tego płytki uniwersalnej, gdyż to mój pierwszy układ, ale nie polecam. Nie polecam, gdyż jak ktoś ma lutownicę powyżej 40W to może rozgrzać laminat i ścieżki nie będą się układać. Zasilanie użyczyłem sobie ze starego zasilacza ATX plus szybkozłączka. Tyrystorka użyłem TIC106, diaki 2xDB3 jako zamienniki i wszystko chodzi jak należy. Ktoś pytał, czy ma znaczenie, jak podłączy się ten palnik IFK - odpowiedź brzmi, nie, tylko środkowe odejście musi być przyłączone do trafa. Przy zakupie pamiętajcie, że C3 musi być koniecznie 1uF/100V.
    Pozdrawiam:)
  • #547
    oj
    Poziom 42  
    IFK120 trzeba podłączyć zgodnie z jego polaryzacją
  • #548
    tomsa19
    Poziom 1  
    jak moge naładowac kondensator rubycon 330v 180uf przy urzyciu 3.6v schematy
  • #549
    oj
    Poziom 42  
    Podłączasz do aku. 3,6V i po chwili (zgodnie z wzorami) będziesz miał naładowany; uzyska ładunek (zgodnie z wzorami)


    A chodzi bardziej o pytanie:
    Jak naładować kondensator o pojemności 180uF/330V do napięcia znamionowego tj . ok 325V z napięcia 3,6V? w czasie 30 sek.

    Odp. Z przetwornicy jedno tranzystorowej.

    http://www.kellerstudio.de/repairfaq/sam/kflashf.gif
  • HelukabelHelukabel
  • #550
    marcelek93
    Poziom 15  
    cikol napisał:
    Jeżeli ma mrugać non-stop należy zastosować kondensatory ceramiczne. Ich grzanie jest praktycznie znikome. Ich łączna pojemność odpowiada za siłę błysku. Ja zastosowałem 2*2,2uF na stronę.

    Czyli w miejsce oryginalnego wstawić dwa 2,2uF tylko czy tak jak na rysunku je tam wpiąć i na jakie napięcie powinny być :?:
    Wszystko o stroboskopie Jabla J-23. FAQ!

    Dodano po 54 [minuty]:

    Czy może tak :?:
    Wszystko o stroboskopie Jabla J-23. FAQ!
  • #551
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Tak jak na drugim rysunku - równolegle. Napięcie 400V
  • #552
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Pierwszy odpada bo jest elektrolityczny trzy następne stosuj śmiało, choć ze względu na cenę proponuję trzeci ;).
    Pozdro.

    PS: Oczywiście im więcej tym lepiej - (mocniej)

    Tak na marginesie - to wcale nie muszą być 2,2uF, jeśli dorwiesz takie o pojemności nawet 10uF/400V to będzie duuużo lepiej niż te co są w zestawie. Z resztą cały zestaw J-23 to tylko przykład jak zrobić stroboskop. Nie nadaje się do poważniejszych celów i nie oszukujmy się, ale to na prawdę tylko przykład choć według tego schematu można wykonać całkiem porządne strobo!
  • #553
    marcelek93
    Poziom 15  
    A jeżeli (z uwagi na cenę) bym zastosował kondensatory elektrolityczne 10szt po 1uF 400V lub 5szt po 2uF 400V (te na 105C) na stronę to będą grzać się :?:

    P.S.
    Jeszcze jedno pytanie:
    Nie ważne jakie kondensatory ceramiczne czy elektrolity i jaka ich ilość mam zawsze tak zsumować żeby wyszło max 10uF :?:
  • #554
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Jak by nie było, to zawsze elektrolit. Te na 105*C działają dłużej niż zwykłe elektrolity, ale też potrafią wystrzelić. Powiem szczerze, że rekord elektrolitów 22uF/350V i 85*C to 6h ciągłej pracy w J-23 (opór ok 50W), ale to żadna reguła. Nawet (niby) specjalne elektrolity do pracy w układach impulsowych nie są NIC warte jeśli chodzi o strobo. Tylko i wyłącznie kondensatory stałe MKS, MKT itp. Żaden elektrolit nie wytrzyma ciągłego ładowania i rozładowywania do kilkudziesięciu Voltów.

    Co do pytania 2, to nie jest to żadne ograniczenie, ale ze wzrostem pojemności oprócz mocy wydzielanej w palniku rośnie prąd ładowania kondensatorów a co za tym idzie prąd płynący przez rezystor. Stąd też dokładając pojemności musimy stosować rezystor o coraz to większej mocy i tak można śmiało (prawie) w nieskończoność, aż do osiągnięcia maksymalnej mocy palnika.

    Pozdrawiam
  • #555
    marcelek93
    Poziom 15  
    A i jeszcze jedno kupiłem 4 szt takich kondensatorów po 2 szt na stronę i czy one są jakoś spolaryzowane czy nie ma znaczenia jak je wlutuje :?:
    Wszystko o stroboskopie Jabla J-23. FAQ!
  • #556
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Nie ma znaczenia.
  • #557
    CompFan
    Poziom 13  
    Przerobiłem niedawno swój stroboskop J-23 na większą moc. Przede wszystkim zastosowałem większy palnik (pisałem o nim w innym temacie). Ma również wygląd spirali ale większe gabaryty i daje większą moc. Włożyłem go do obudowy od halogenu do oświetlenia domu która daje większy odblask i wytrzymuje dużą temperaturę. Zamiast opornika sieciowego który się okrutnie gotował zastosowałem malutką żarówkę halogenową 230V 300W (im większa moc żarówki tym lepiej). Żarówka grzeje się o wiele mniej niż opornik, poza tym ma mniejszą oporność. Nie zauważyłem wpływu wzrostu oporności żarówki w trakcie świecenia na częstą zmianę częstotliwości błysków. W efekcie ładowanie dwóch kondensatorów następuje bardzo szybko co pozwala na zwiększenie ilości błysków na sekundę (nawet większej niż w niektórych profesjonalnych stroboskopach). Kondensatory wymieniłem na takie od urządzeń przemysłowych 80 µF 400V~ Są to kondensatory które w przeciwieństwie do zwykłych elektrolitów nie grzeją się prawie w ogóle przez co stroboskop może trochę dłużej pracować. Dorobiłem również włącznik bistabilny do wyzwalania ręcznego na pełnej częstotliwości błysków oraz dodatkowy włącznik do włączania trybu wyzwalania ręcznego. Wszystkie elementy które znajdują się poza płytką drukowaną połączyłem grubymi przewodami. Przewody do kondensatorów musiałem lutować ponieważ przy zastosowaniu "wsuwek" z racji dużego napięcia i prądu występowały mikroprzerwy. Tylko większego transformatora impulsowego TZ-1 nigdzie nie dostałem. Z tej racji zastosowałem zwykły, mały, prostokątny transformator impulsowy TZ-2 który (jak na razie) radzi sobie przy pracy na większej mocy. Jakby co to w zapasie posiadam jeszcze jeden transformatorek impulsowy bez obudowy wyglądający trochę jak kontaktron z nawiniętą nań cewką. Podobno ma trochę większą moc niż TZ-2 ale któż to wie.

    Wszystko oczywiście nadal jest zamontowane w niemetalowej obudowie "oldskool" pochodzącej od induktora telekomunikacyjnego. Z racji niedawnej krytyki wyglądu przez wielu użytkowników elektrody nie zamieszczę zdjęcia :)
  • #558
    grzechu19
    Poziom 10  
    jaką temp. może osiągnąć ten palnik który jest oryginalnie w zestawie (IFK 120)???
  • #559
    pol102
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Taką, że jeśli wlutujesz go bezpośrednio w płytkę to możesz szykować się na trawienie następnej.
  • #560
    ahabich
    Poziom 10  
    Witam!
    Czy w J-23 zamiast Diaków, Tyrystora, i 3 rezystorów mozna użyć.... zwykłego tranzystora? Kondensator foliowy o pojemności 1uF naładowany do 300 V; rozładowywany przez tranzystor. Elementem kluczującym pracę tranzystora miałby byc NE555.
    Pozdrawiam!
  • #561
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #562
    mchojecki4
    Poziom 12  
    Jestem początkującym elektronikiem, chcę złożyć tytułowy stroboskop, czy ktoś mógłby dać dokładny schemat tego stroboskopu z dokładnymi opisami elementów. Byłbym bardzo wdzięczny. I jeszcze jedno na czym mam zmontować ten stroboskop czy na płytce uniwersalnej czy może jakoś inaczej? Ile mogą kosztować poszczególne elementy? Czy lutownica, cyna i miernik wystarczą do budowy? Trochę dużo tych pytań ale dopiero zaczynam przygodę z elektroniką a to będzie mój pierwszy projekt.
  • #563
    LuckyDj
    Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Cytat:
    to będzie mój pierwszy projekt


    To może zrób sobie najpierw coś na ledach, bo 600V stałego może zaboleć. Twoją rodzinę oczywiście, bo Tobie będzie już wszystko jedno.
  • #564
    Marcin061991
    Poziom 1  
    Siema, mam dwa pytania.

    Jak podłączyć palnik IFK120, ponieważ na schemacie jest napisane + -, i jak rozróżnić z której strony jest ten + a z której -.

    Skoro tego palnika nie wolno lutować to jak mam go wmontować? Jakie to jest te połączenie owijane?
  • #565
    Dawid90u
    Poziom 23  
    I Powiedz mi jeszcze że przeczytałeś cały temat, i nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania?
  • #566
    ozzman
    Poziom 26  
    Marcin061991 napisał:
    Siema, mam dwa pytania.

    Jak podłączyć palnik IFK120, ponieważ na schemacie jest napisane + -, i jak rozróżnić z której strony jest ten + a z której -.

    Skoro tego palnika nie wolno lutować to jak mam go wmontować? Jakie to jest te połączenie owijane?


    Co do + i - palnika to według mnie jest to dla niego obojętne.
    Połączenie owijane robi się tak że owijasz drutem/linką druciki wychodzące z palnika a drugi koniec druta/linki lutujesz do płytki. Na połączeniu z palnikiem ma to wyglądać mniej więcej jak nawijanie cewki.
  • #567
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #568
    msichal
    Poziom 20  
    Witam, ostatnio złożyłem lekką przeróbkę J23 ze strony myzlab.pl Kondensatory zamieniono na 47uF. Jest tylko jeden problem, stroboskop miał być na dyskotekę szkolną, niestety jest on IMO za małej mocy.

    Jakby ktoś był tak pomocny i napisał czego potrzebuje żeby oświetlić tym sale co najmniej 10x10m (nie znam dokładnych wymiarów).

    Kondensatory jakie moge zastosować to co najmniej tak ze 100uF/350V (Elwa 2x47uF/350V z tv:D ) Wydaje mi się że są one dość solidne i powinny to wytrzymać.

    Dodatkowo prosiłbym o podanie symbolu jakiegoś ogólnodostępnego palnika o mocy wystarczającej na taką salę. (w elektroniku chyba widziałem te "świńskie ogonki" - może wystarczy?)
  • #569
    Johan93
    Poziom 16  
    Witam! Czy można zastosować w tym układzie inną lampę błyskową? Np z aparatu foto. I czy lampa błyskowa ma bieguny? Jak to rozpoznać?
  • #570
    rafcio363
    Poziom 30  
    Można ale poco ,palnik ifk można kupić za 5zł.A z tego co pamiętam na lampie od aparatu efekt będzie o wiele gorszy.