Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Instalacja gazowa 2 generacji bez silnika krokowego

22 Nov 2011 20:56 4856 15
  • Level 17  
    Witam. Od niedawna mam Daewoo Lanos 1.5 DOHC. Jest w nim zamontowana fabryczna instalacja gazowa. To chyba jakiś przestarzały model bo auto ma 12 lat. Sterownik jest oddzielnie z emulatorem wtrysku. Nie można odczytać jak się to ustrojstwo nazywa. Posiada dziwne złącze do komunikacji. Tzw. "piątka" jak stosowana w starych wzmacniaczach stereo. Rozebrałem sterownik i widać śniedź na płytce. Wyczyściłem ile mogłem... Ale do rzeczy. Irytuje mnie urządzenie które jest zamontowane na wężu doprowadzającym gaz do miksera. Nie jest to silnik krokowy. Jest to taka gruszka z dwoma wyprowadzeniami. Po podłączeniu pod 12V coś w środku zadrży. Jak by elektromagnes. Domyślam się że ma to za zadanie regulować przepływ. Ale mocno mi się wydaje że to więcej robi złego niż dobrego. Samochód jak na 1,5 16V dławi się.. Szczególnie jak dam gaz do dechy... Jak by mieszanka była za uboga.. I teraz pytanie. Czy mogę ten pseudo regulator przepływu wywalić i zastąpić zaworem jak w instalacji 1-szej gen? Jestem przekonany że wtedy auto pracowało by lepiej. Parownik mam nowy wiec on jest ok. Czy wywalenie tego ustrojstwa nie zaszkodzi ?
  • Moderator of Cars
    Po pierwsze to instalacja nie jest fabryczna tylko dealerska. Po drugie ciekawe jak zestrojono instalację podciśnieniową w silniku z systemem VIS... czyżby sam dealer zablokował działanie tego systemu?

    Zastępując attuator registrem przerobisz instalację II generacji na instalację I generacji, co z kolei powinno skutkować niemożliwością przejścia corocznych badań technicznych.
  • Level 17  
    Kolego dzięki za odpowiedź. Cieszyłbym się gdy byś opisał jaśniej co to jest system VIS i dlaczego instalacja LPG podciśnieniowa nie może z nim pracować/zestroić się. A co do zastąpienia attuatora registrem czy to ma jakieś szkodliwe działanie na silnik? Czytałem gdzieś że może się uszkodzić katalizator. Silnik jest zadbany. Dopiero co przejechał 120 000 km. Może mi kolego poradź co zrobić, bo mój gazownik to tylko potrafi pokręcić przy parowniku i skasować pieniądze. I na tym się kończy.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A co do przeglądu to gość u którego go robię nie umie rozróżnić generacji instalacji gazowych. Sprawdza tylko czy jest szczelna.
  • Moderator of Cars
    scalak4 wrote:
    Cieszyłbym się gdy byś opisał jaśniej co to jest system VIS i dlaczego instalacja LPG podciśnieniowa nie może z nim pracować/zestroić się.
    System VIS (VGiS) to system zmiennej długości kanałów dolotowych. Przestawienie się długości kanałów wpływa na zmianę parametrów pracy miksera.

    scalak4 wrote:
    A co do zastąpienia attuatora registrem czy to ma jakieś szkodliwe działanie na silnik?
    Instalacja I generacji nie zapewnia żadnej kontroli nad składem mieszanki i może łatwo doprowadzić do uszkodzenia katalizatora, choć w/g mnie instalacja II generacji też tylko udaje, że zapewnia odpowiedni skład.

    scalak4 wrote:
    A co do przeglądu to gość u którego go robię nie umie rozróżnić generacji instalacji gazowych. Sprawdza tylko czy jest szczelna.
    Dlatego napisałem, że nie powinna przejść, a nie że nie przejdzie. Niekompetencja pracowników OSKP (nie tylko w dziedzinie instalacji LPG) jest wręcz przerażająca i potem jeżdżą różne wraki po drogach.
  • Level 17  
    No co do VGiS To jest taki kolektor w moim silniku. Kolektor się skraca przy wysokich obrotach (ponad 4,500 obr/min) aby poprawić parametry silnika. Lanosami jeżdżą zazwyczaj dziadki i nie przekraczają takich obrotów wiec działa im dobrze:) Zapewne zmiana długości kolektora wpływa na zmianę wartości podciśnienia. Może dealer miał nadzieje że po zmianie długości kolektora, sterownik LPG skoryguje inne działanie parownika i miksera... :) Ale przejdźmy już do konkretów. Znalazłem na allegro sterownik STAG-150 wraz z silniczkiem krokowym(cały zestaw) za 230 zł. Czy warto to kupić i zainstalować zamiast istniejącego sterownika? Czy po prostu zamontować registr i się nie przejmować ...
  • Moderator of Cars
    W/g mnie z dwojga złego warto założyć STAGa-150 ale gdyby to było moje auto to bym przerobił na IV generację na STAGu-300.
  • Level 17  
    Też sie nad tym zastanawiam. A Co powiesz na STAGa 200-4 z allegro za 690 zł cały komplet z reduktorem.
  • Level 35  
    Stag 200 też dobry, tylko trzeab zamontowac tak aby nie zamókł.
    Lanos nie jest wdzięcznym autem dla sekwencji -> krótkie czasy wtrysku. Nakłada to wymagania na wtryskiwacze gazowe. Na byle czym nie zrobisz.
  • Level 17  
    A co byście powiedzieli na AC STAG 300 4 PLUS ISA2 ALASKA VALTEK 136KM Link . Valtek da rade współpracować z lanosem? Od razu piszę że będzie mnie interesowała praca na gazie od możliwie najniższej temperatury. Wiadomo oszczędność. Teraz pytanie nr 2. ISA2 Jest to system który przed przełączeniem na gaz zbiera informacje o pracy silnika na benzynie. Jak długo (średnio) trwa takie zbieranie informacji gdy powiedzmy zatrzymuje się na stacji benzynowej, zapalam silnik i jadę dalej?
  • Moderator of Cars
    Czerwone Valteki nie dadzą rady, są za wolne.

    scalak4 wrote:
    Jak długo (średnio) trwa takie zbieranie informacji gdy powiedzmy zatrzymuje się na stacji benzynowej, zapalam silnik i jadę dalej?
    Trochę źle rozumiesz działanie tego systemu... kalibrację robisz raz, trzeba przejechać kilka km, najlepiej tę samą trasę raz na benzynie raz na LPG. Potem już system działa autonomicznie.
    http://www.ac.com.pl/pl/produkt/362/stag-300-isa2

    W/g mnie najniższą rozsądną temperaturą przełączania jest 60*C... jak masz odpalać auto, żeby przejechać 2 km to lepiej iść na piechotę - zdrowiej i taniej (a niekiedy i szybciej).
  • Level 17  
    Ja myślałem że system za każdym razem po odpaleniu mimo wzorcowej mapy wgranej w pamięci zbiera dodatkową mapę. Jeżeli ją zbierze to następuje dopiero przełączenie na gaz. A prawda jest taka iż sterownik przełącza od razu na zasilanie gazu (jeżeli oczywiście temperatura jest odpowiednia i nie ma błędów) Byłbym jeszcze wdzięczny jak byś mi kolego podał jakie najlepiej wtryskiwacze kupić do lanosa. Gdzieś czytałem że matrix są dobre. Czy to prawda?
  • Moderator of Cars
    Matrixy jakimś cudem techniki nie są ale są dość szybkie i wystarczające do tego silnika.
  • Level 23  
    tzok wrote:
    Czerwone Valteki nie dadzą rady, są za wolne.

    scalak4 wrote:
    Jak długo (średnio) trwa takie zbieranie informacji gdy powiedzmy zatrzymuje się na stacji benzynowej, zapalam silnik i jadę dalej?
    Trochę źle rozumiesz działanie tego systemu... kalibrację robisz raz, trzeba przejechać kilka km, najlepiej tę samą trasę raz na benzynie raz na LPG. Potem już system działa autonomicznie.
    http://www.ac.com.pl/pl/produkt/362/stag-300-isa2

    W/g mnie najniższą rozsądną temperaturą przełączania jest 60*C... jak masz odpalać auto, żeby przejechać 2 km to lepiej iść na piechotę - zdrowiej i taniej (a niekiedy i szybciej).


    Co do STAG 300 SIA2 to jest nowy system i nie działa jeszcze poprawnie i w większości aut robi więcej szkód niż pożytku po prostu rozjeżdża mapę PB.

    Zamiast Matrixsów proponuję wtryski Hana H2000 wyjdą kilka naście zł drożej ale nie mają problemów przy niskiej temp przełączenia tak jak Matrixy.

    Nie słyszałem nigdy żeby ktoś miał ustawioną temp przełączenia na LPG 60*C a jeśli tak mają ustawioną temp to później się chwalą że auto im spala 8 l LPG na 100km a nie liczą tych 4 l PB na 100km kture auto spali podczas rozgrzewania .
    Przeważnie gazownicy ustawiają temp przełączenia na ok 30*C ,ja osobiście mam ustawione 15*C,odpalam auto na PB wyjeżdżam z garażu zamykam garaż wsiadam do auta i jadę na LPG,instalację zakłada się po to żeby jeździć na LPG a nie na PB.
  • Level 17  
    Więc jeżeli STAG 300 ISA2 jest Twoim zdaniem niedopracowany, to jaki sterownik proponujesz? Chce kupić coś i do końca miesiąca zamontować bo czeka mnie daleki wyjazd. Więc był bym wdzięczny gdy byś coś doradził.
  • Moderator of Cars
  • Level 23  
    scalak4 wrote:
    Więc jeżeli STAG 300 ISA2 jest Twoim zdaniem niedopracowany, to jaki sterownik proponujesz? Chce kupić coś i do końca miesiąca zamontować bo czeka mnie daleki wyjazd. Więc był bym wdzięczny gdy byś coś doradził.

    Nie sterownik jest nie dopracowany tylko opcja ISA2.
    STAG 300+ ISA2 różni się od STAG 4+ tylko opcją ISA2 więc niema sensu płacić za coś co nie działa, proponuję STAG 4+ i do tego wtryski Hana H2000 kolor w zależności od mocy .