Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spawarka nadaje się na prostownik rozruchowy min.200A

rafik@ 04 Sty 2012 10:26 19794 44
  • #31 04 Sty 2012 10:26
    rafik@
    Poziom 14  

    Witam cię mareczek222 , nawijałem rdzeń po wyliczeniach ,więc tak uzwojenie pierwotne 92 zwoje i dalej nawijałem uzwojenia do 141 zw odczep i dalszy ciąg aż do 160 zw , 160 zw wyliczone na napięcie 400 V ale drut mi się skończył na 141zw więc zrobiłem odczep i dalej skończyłem pierwotne i nawijałem wtórne od czepy zrobiłem tak
    1-odczep 5 zw
    2-odczep 7 zw
    3-odczep 10 zw
    4-odczep 13 zw
    napięcia mam takie po podłączeniu 230 pod odczep 92 zw, wtórne mam tak odczep 5 zw 12 V
    7 zw 17 V
    10 zw 24 V
    13 zw 31 V
    próbowałem trafo na przepalenie przewodu 1mm2 i po podłączeniu pod sieć B16 wywala esa pod B20 przepala bardzo szybko ale próbowałem podłączyć pod uzwojenie 141 pierwotne 230V i tak według obliczeń trafa to prawie uzwojenie między fazowe 400V pomyślałem że uzwojenie ma nie pełne napięcie więc kicha ale próby były ,więc tak napięcia mi wyszły takie
    odczep 5zw 8V
    odczep 7zw 11,4V
    odczep10zw 16,3 V
    odczep13zw 21,1 V
    po podłączeniu przewodu na zwarcie też 1mm2 przepalił znacznie szybciej jak poprzednio i przy bezpieczniku B16 dodam że w tym czasie działały jeszcze inne urządzenia oświetlenie warsztaty kotłownia i dom telewizor dwie zamrażarki oświetlenie itp. po prostu mam jeden bezpiecznik na wszystko i przy próbie drugiej się zdziwiłem że wtórne ma taką moc przy nie pełnym pierwotnym uzwojeniu i teraz mam pytanie jak drugie podłączenie jest bardziej efektowne to mogę tak zrobić , wiem że po podłączeniu nie pełnego napięcia rdzeń jest mniej nasycony ale jak po takim podłączeniu mam napięcia jakie chciałem czyli 11,4V i 21,1 V i lepsze efekty to mogę tak podłączyć ,czy transformator będzie się męczył i będę go przeciążał , ale dodam że do odpalenia jest potrzebne parę sekund on nie będzie chodził nawet 1 minuty
    Proszę o odpowiedz wszystkich co się na tym lepiej znają .

  • Sklep HeluKabel
  • #32 07 Sty 2012 15:59
    mareczek222
    Poziom 13  

    rafik@ napisał:
    Witam cię mareczek222 , nawijałem rdzeń po wyliczeniach ,więc tak napięcie pierwotne 92 zwoje i napięcie wtórne 160 zw ale drut mi się skończył na 141zw więc zrobiłem odczep i dalej skończyłem ........
    Proszę o odpowiedz wszystkich co się na tym lepiej znają .

    Czegoś tu nie rozumiem - uzwojenie wtórne ma więcej zwoi niż pierwotne??? Jeżeli tak to podwyższasz napięcie zamiast obniżyć. Jaki przekrój drutu zastosowałeś dla obu uzwojeń.
    Napisz wyraźnie ile wyliczyłeś zwoi/volt.
    Dla uzwojenia wtórnego i pierwotnego stosunek zwoi/volt jest stały z tym, że można wyliczoną ilość zwoi zmniejszyć o 10% dla uzwojenia pierwotnego a zwiększyć o 10% dla uzwojenia wtórnego. Przekrój drutu nawojowego przyjmujemy 2A/mm2. dla pracy ciągłej. z tym, że u Ciebie będzie praca dorywcza i wyliczony przekrój można zmniejszyć na połowę.
    Jeżeli stosunek zwoi / volt znacznie zmniejszysz to rdzeń będzie się "mocno magnesował" - będą w nim znaczne straty i trafo będzie głośno buczało. Innych niepożądanych oznak nie będzie.

  • #33 07 Sty 2012 18:23
    rafik@
    Poziom 14  

    Witam poprawiłem poprzednią odpowiedz z nieuwagi napisałem nie tak jak zrobiłem , po poskładaniu całości robiłem próby odpalania samochodu , więc tak podłączyłem pod napięcie 230V uzwojenie pierwotne ale pod liczbę zwojów 141 zw czyli z wyliczenia pod uzwojenie o napięciu 400V , napięcie wtórne miałem 15V , samochód do odpalenia odłączyłem akumulator podłączyłem tylko rozruch i efekt był taki że auto odpalało jak z bajki kręcił tak jak akumulator był by po naładowaniu spodobało mi się , pojechałem do próby odpalenia coś większego bo moje autko to COLT nie wiem jaki jam jest rozrusznik mocny , więc próba odpalenia samochodu ciężarowego TATRA i co kicha nie dał rady , w poniedziałek będę próbował podłączyć rozruch pod napięcie 400V zobaczymy jak nie da rady to będę próbował coś innego .

  • #34 07 Sty 2012 19:53
    archanoid
    Poziom 25  

    Witam . A czy kolego ta TATRA nie ma czasem instalacji 24V ?. Jeśli tak to te 15V to troszkę za mało . Polecam do instalacji 24V napięcie 26-28V.

  • #35 07 Sty 2012 20:13
    rafik@
    Poziom 14  

    Cytat:
    Witam . A czy kolego ta TATRA nie ma czasem instalacji 24V ?. Jeśli tak to te 15V to troszkę za mało . Polecam do instalacji 24V napięcie 26-28V.

    Witam oczywiście że ma instalacje 24 ja pisałem że 15V to próbowałem osobówkę a tatrę to podłączałem na 24V i nic później podłączyłem pod 31 V i też nic ale to było podłączone bez akumulatorów , w poniedziałek spróbuję z akumulatorem mocno rozładowanym niech by był w 30 procentach sprawny plus mój rozruch może coś wyjdzie w końcu tatra ma akumulatory a rozruch jest potrzebny do pomocy w zimę jak akumulator jest słabszy przez mróz , tak sobie myślę ile od tatry ma moc rozrusznik 15KW gdzieś czytałem ale nie wiem jak tak jest to potrzebuje jakieś ok 700A nie realne żebym to z rozruchu wyciągną ale moje myślenie jest takie akumulatory niech w zimę dadzą jakieś 50 procent swojej wartości to resztę pomorze rozruch , dam znać o swoich próbach .

  • Sklep HeluKabel
  • #36 07 Sty 2012 21:18
    archanoid
    Poziom 25  

    Witam. Przy rozruch takiego silnika jaki ma tatra mogą płynąć takie prądy. Musisz liczyć się z tym że zimą przy silniku chłodzonym powietrzem ( a taki spotykałem w tatrach u nas ) olej jest dość gęsty i opory są ogromne przy obracaniu silnika. Przytoczę ci przykład . Pojazd BWP1 podczas rozruchu w ciepłej hali z dobrych akumulatorów , pobór prądu przez rozrusznik powyżej 600A . A silnik jest tam tylko 6 cylindrowy. Zimą uruchamianie takiego sprzętu bez podgrzania silnika z 4 dodatkowych akumulatorów kończy się wypaleniem stycznika rozruchowego. A stycznik jest na 600A prądu ciągłego. Jeśli chcesz zrobić porządny rozruch to rozejrzyj się za spawarką SPB315 . Trafo z takiej spawarki idealnie nadaje się na rozruch .
    Spawarka nadaje się na prostownik rozruchowy min.200A

  • #37 09 Sty 2012 21:05
    rafik@
    Poziom 14  

    Witam panowie mam takie pytanie a mianowicie ten mój rozruch , chciał bym go przerobić na trzy fazowy czyli trzy kolumnowy ale nie wiem jak mam obliczać takie trafo szukałem po forum i piszą że jak na pojedynczej kolumnie , troszkę będę kombinował z rdzeniem bo trzy kolumnowego nie mam i chcę przerobić ten co mam , wstawię obrazek co kombinuje.nie mogę wstawić , ale z środkowej kolumny wytnę kawałki blach z dwóch stron i w ten sposób utworzę trzy kolumny o szerokości 6cm , grubość będzie 13 cm co da mi 78 cm2 długość kolumny będzie 17 cm , okno między kolumnami będzie długość 17cm grubość 13cm , szerokość 9cm , więc chyba się zmieszczę z uzwojeniami , ale przy takiej przeróbce jest dużo pracy więc przed przystąpieniem do przeróbki potrzebuje kilka odpowiedzi .
    1-Jak wyliczyć takie trafo , trzy fazowy
    2-Czy po stronie wtórnej mogę sumować prądy zakładając że obliczam jak przy
    jedno kolumnowym transformatorze zakładając z wyliczeń 200A po sumowaniu
    będzie 600A
    3-w jaki najlepiej połączyć pierwotne uzwojenie ,w gwiazdę czy trójkąt

    4-Moje wyliczenia trafo są takie.
    Napięcie pierwotne 400V
    napięcie wtórne 24V 180A
    0,57zw na 1V
    Liczba zwojów uzwojenia pierwotnego 205zw
    Liczba zwojów uzwojenia wtórnego 15zw

    5-Najwrzniejsze czy te 180A mogę z sumować i w tedy wyjdzie 540A
    6-Ilość zwojów mam dzielić na trzy kolumny bo mi się wydaje że nie czyli
    każda kolumna 205 zw
    Proszę o podpowiedz na moje pytania .

  • #38 11 Sty 2012 20:42
    mareczek222
    Poziom 13  

    Jeśli myślisz o odpalaniu dużych diesli bez akumulatorów to raczej trudno będzie wykonać taku rozruch.
    A jeżeli twój rozruch ma wspomagać uruchamianie silnika podczas np dużych mrozów z akumulatora to twój rozruch powinien się sprawdzić. Pozostałbym przy wersji jednofazowe i poobserwował. Tak jak pisałem wcześniej: nawet bardzo kiepski aku dużo pomoże przy rozruchu jednofazowym.
    Osobiście nie wyobrażam sobie jeździć pojazdem bez akumulatora.

  • #39 11 Sty 2012 22:34
    rafik@
    Poziom 14  

    Witam co do twojej wypowiedzi

    Cytat:
    Jeśli myślisz o odpalaniu dużych diesli bez akumulatorów to raczej trudno będzie wykonać taku rozruch.
    A jeżeli twój rozruch ma wspomagać uruchamianie silnika podczas np dużych mrozów z akumulatora to twój rozruch powinien się sprawdzić. Pozostałbym przy wersji jednofazowe i poobserwował. Tak jak pisałem wcześniej: nawet bardzo kiepski aku dużo pomoże przy rozruchu jednofazowym.
    Osobiście nie wyobrażam sobie jeździć pojazdem bez akumulatora.

    Poczekam jak będzie zima bo teraz na razie wszystkie odpalają , próby były bez
    akumulatora i odpaliły prawie wszystkie maszyny stara koparka zwana wędka silnik diesla 4-cylindrowy rozrusznik nie wiem jaki tam jest duży , na pierwszym podejściu ledwo kręcił posprawdzałem co jest przyczyną tak słabego kręcenia okazało się duży spadek napięcia na zasilaniu rozruchu , był tak duży że stycznik nie miał siły i puszczał napięcie spadało do 134V w sieci , odpaliłem agregat 35KW i poszło sam rozruch obracał silnikiem bardzo szybko napięcie na przedłużaczu 20mb spadało do 180V cieniutki przedłużacz ale odpalił po długim kręceniu ok 7min łącznie bo były oczywiście przerwy silnik dwa lata stał bez odpalania , jest tam stara linia i na samym końcu a po drodze dwie wielkie firmy nieraz telewizor się wyłącza bo taki spadek napięcia , już nie długo energetyka ma postawić nowe trafo obok mojej działce i rozdzieli więc ja będę pierwszy mam nadzieje ze wtedy takich spadków nie będzie więc lepsze wyniki na rozruch , aha jednego samochodu nie dał rady nawet obrócić to jest stary auto ciężarowe o nazwie tatra chyba 6 albo 8-cylindrów nie martwię się bo zimą ma akumulatory więc powinno zadziałać chociaż są obawy akumulatory dwie 12V 125Ah o rozruch każdy 1050A łącznie 2100A sprawdziłem rozrusznik od niego zapasowy to się zdziwiłem piszę na nim 54KW 24V czyli potwór ale zobaczymy.

    Dodano po 22 [minuty]:

    Panowie mam jeszcze parę pytań , co do rozruchu na transformatorze trzy fazowym co pisałem wcześniej proszę jakieś odpowiedzi przydadzą się na przyszłość i jeszcze jedno pytanie które wyszło przy moich próbach odpalania przez rozruch a mianowicie to był ciągnik chyba 60 nie znam się modelach sprawa polega na tym że nie chciał odpalić akumulator był ale tylko elektromagnes walił podłączyłem rozruch odpalił ale kiepsko znowu te spadki napięcia przełączyłem na inne uzwojenia i próba odpalił i poszedł dym z okolic aku. pierwsza myśl spalił się ale nie okazało się że w klemie plusowej był luźno zapresowany przewód i poszedł dym dlaczego dopiero pokazało się to na rozruchu a nie przy próbie odpalenia z aku. czy ładowania prostownikiem tylko jak podłączyłem rozruch zaczęło się tam smażyć taki duży prąd pobierał aku. dodam że rozruch ledwo obracał więc napięcie na pewno za wysokie nie było bo ja podejrzewam coś takiego słabe połączenie klemy spowodowało że traktor nie odpalił bo elektromagnes nie zdołał połączyć rozrusznika jak ja podłączyłem rozruch to elektromagnes zwarł styki rozrusznika i obracał ale bardzo słabo ale wtedy rozrusznik pobierał duży prąd z akumulatora i wtedy zaczęło się smażyć bo w rzeczywistości akumulator był naładowany , po poprawieniu połączenia kabla z klemą pali jak nowy czy ja dobrze myślę że to była ta przyczyna .

  • #40 12 Sty 2012 16:28
    mareczek222
    Poziom 13  

    Taka pierwsza myśl:
    Myślę, że na rozruszniku zapasowym do Tatry jest napisane 5,4 kW , a nie 54 kW. Rozrusznik 54 kW nie potrzebowałby silnika spalinowego - sam by dał radę.
    Druga myśl:
    Z twojego opisu wynika, że pięknie ci się udało.
    Pozdrawiam.

  • #41 09 Lut 2012 08:33
    rafik@
    Poziom 14  

    Witam ponownie, ostatnio mój rozruch odmówił pracy, nie dał rady odpalić samochodu ciężarowego tatry, jest tam rozrusznik o mocy 6KW właściciel się wkurzył i powiedział że wydał pieniądze więc dał do naprawy ten mój rozruch jakiemuś facetowi, powiedział po sprawdzeniu go, że jest ok. tylko inaczej połączy trafo, więc tak ja zrobiłem go na 230V i 400V i jak podłączyłem 400V nie dał rady ale ten facet podłączył 400V międzyfazowe napięcie pod uzwojenie 230V i powiedział że będzie chodził to ja jak tak powiedział to niech sam to testuje, wczoraj była próba tatra bez baterii odłączone, odpalamy i tatra kręci jak latem i odpala miernik pokazał w danej chwili ponad 600A, co myślicie o takim podłączeniu trafa czy dobrze wykombinował, aha dodam że nie wiem jakie jest napięcie na wtórnym bo nie miałem czasu sprawdzić a na pewno jest bardzo wysokie bo ja na normalnym podłączeniu miałem 12V i 24V a teraz pewnie 24V i 48V przypuszczam, powiedział że tak może być, bo ten rozruch chodzi dorywczo więc nic mu się nie stanie, a ja do niego a auta z elektroniką można odpalać? Odpowiedział mi że tak ale jak 24V to napięcie max.30V przy rozruchu spadnie, nie wiem co o tym myśleć czas nam pokaże.

  • #42 09 Lut 2012 19:40
    kidu22
    Poziom 35  

    Kolego jaki masz przekrój rdzenia?

  • #43 09 Lut 2012 20:27
    rafik@
    Poziom 14  

    Witam przekrój rdzenia to 110cm2.

  • #44 09 Lut 2012 21:45
    kidu22
    Poziom 35  

    Kolego masz 0.31zw/V przy 1T w rdzeniu. Więc przy obciązonym odczepie 230V dla Twoich obliczeń 0,57zw/V można podłaczyć 400V chwilowo bo i tak spadnie do przy tej mocy.

    I 12kW ciagłej mocy czyli x5 na zwarciu,, hoho jest czym kręcić

  • #45 11 Lut 2012 17:40
    rafik@
    Poziom 14  

    Witam dzisiaj rano ciężarówka scania nie chciała odpalić więc rozruch podłączyłem start i po zawodach męczenia się na mrozie z ładowaniem aku. odpalił jak latem kręcił bardzo szybko więc rozruch uważam za dobre rozwiązanie ,dodam że tam jest pełno elektroniki i nic się nie stało a napięcie na wyjściu rozruchu bez obciążenia to 26,4V prąd na uzwojeniu pierwotnym jak mierzyłem też bez obciążenia to 25A

    Dodano po 52 [minuty]:

    Witam cię kidu22. Możesz mi napisać jakimi ty danymi się posługujesz bo to co napisałeś czyli ilość zwoji na V ,przy 1T przy rdzeniu 110 cm2 , to nie chce mi wyjść jak obliczałeś te dane

    Cytat:
    Kolego masz 0.31zw/V przy 1T w rdzeniu. Więc przy obciązonym odczepie 230V dla Twoich obliczeń 0,57zw/V można podłaczyć 400V chwilowo bo i tak spadnie do przy tej mocy.

    I 12kW ciagłej mocy czyli x5 na zwarciu,, hoho jest czym kręcić

    Jak obliczałeś te dane i te 12KW bo ja nie kumam , aha mogę tak podłączyć uzwojenie trafa nawinięte na jakieś 130V a podłączę 230 V oczywiście na pracę chwilową jak masz jakieś wzory typu moich sposobów podłączeń to możesz podać chodzi mi o takie wyliczenia że uzwojenie pierwotne o danej liczbie zwojów np 100 pobiera prąd 3A na pracy bez obciążenia przy napięciu 230 a ile będzie pobierało jak podłączymy 400V i jak wyliczać takie połączenie trafa bo przy moim trafie podłączone 400V pod uzwojenie 230 ,i teraz zmieniły się napięcie wtórne jak to obliczać przy nawijaniu transformatora żeby później nie poprawiać od trzepów bo po tej zmianie muszę wyciągnąć 12V bo najmniejsze to mam 19,7 V troszkę za duże.