Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania 124 , 360KM 1996rok. ABS- lewy tylny modulator

24 Lis 2011 23:48 6884 28
  • Poziom 16  
    Witam. Tym razem mam problem ze Scania 124 z roku 1996, jest to scania z ukladem ABS 18 . Hamulce na bębnach. Podpinam komputer i wyskakuje mi bład numer 183 o treści tylny lewy modulator. Wymieniłem modulator, przejrzałem instalacje, zmieniłem kasete ABS , posprawdzałem przekaźniki, bezpieczniki. Naprawde zrobiłem chyba wszystko, a blad nadal jest. Jest to poważna sprawa, bo auto ściąga. Ściąga lewy tył. Pomożcie. Proszę o jakies rady.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    4 manometry do ręki, auto na rolki, wcześniej sprawdzić samoregulatory luzu, a nie wymieniać wszystko co nie ma wpływu na różnicę hamowania.
    PS. Są 2 identyczne posty w którym ten temat jest poruszany.
  • Poziom 16  
    Ale koło prawe tylne podczas mocnego hamowania nie blokuje, a lewe tylne blokuje, wiec to sprawa z ABS a nie ze sprawami mechanicznymi, na dodatek komputer pokazuje wprost ,,tylny lewy modulator- zwarcie lub przerwanie obwodu." A czesci zeby upewnic sie czy sa dobre , czy nie , podmieniam na drugie, bo mam , wiec nic mnie to nie kosztuje, tylko mój stracony czas. Proszę o wiecej propozycji rozwiazania problemu
  • Poziom 30  
    witam kolego Rzexxnik napisałeś że podpisza kompa i wyskakuje błąd 183 układ ABS 18? z tego co wiem to stosowano ABS CP12 w scanii na bębnach oprócz tego ABS D1 błąd 183 występuje w liście systemu ABS CP12 i dotyczy czujnika prędkości oś numer dwa lewa strona a nie modulator może sprawdz czujnik abs na początek.Jaki ten sprzęt podpinasz do tej scacanki

    Dodano po 1 [minuty]:

    podeslij numer vin tego statku zobaczę co tam siedzi
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Ja tez zerkalem w SD2 i rowniez znalazlem jako opis bledu 183 w ABS CP12 "czujnik lewe kolo osi 2 (zwarcie lub otwarty obwod)"
  • Poziom 39  
    Auto ma hamować równo, nawet przy niesprawnym ABS.
    Trzeba ocenić na ile wysuwa się siłownik przy tym kole, jeśli dużo, to grzechotka nie podciąga i jest do wymiany (przeważnie), bo są jeszcze okładziny, wrobiona tuleja rozpieraka, rozpierak, zużyty bęben i uszkodzony siłownik (popękane sprężyny)
    Bywa też uszkodzenie uszczelniacza i olej na okładzinach- ten jednak widać na wewnętrznym kole gołym okiem.
    Kontrola ciśnienia manometrem nie zaszkodzi.
    Potem możesz szukać ABS możesz odczytać kody błyskowe ABS i porównać z komputerem rodzaj usterki.
    Przeważnie do wymiany czujnik lub przetarty kabel, zgnita wtyczka.
  • Poziom 16  
    Witam. Ten bład pokazał Jaltest podobno najnowsza wersja. I to że łączył sie z ABS 18 to widziałem na własne oczy i bez problemu połączyło. A z CP nie chciało. Ale posłucham Waszych propozycji i sprawdze jeszcze ten czujnik ABS oraz sprawdze to koło pod kątem luzów, okladzin, uszczelniaczy itd. Dziękuję za porady. Jak wykonam te czynnosci , poinformuję o rezultacie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    VIN mojej SCANI: YS2R4X20001227388
  • Poziom 18  
    Twój numer VIN wskazuje na to , że masz tam system ABS Bosch CP 12 , a błąd 183 to nic innego jak ; Obwód otwarty lub zwarcie w czujniku lewego koła osi 2.
    Więc może faktycznie od tego zacząć . A kod błyskowy sprawdzony , bo mi niegdyś Jaltest okrutne głupoty podpowiadał :D .

    Pozdrawiam - powodzenia
  • Poziom 16  
    Jutro prawdopodobnie zajmę sie znów tym problemem , wiec sprawdze ten czujnik ABS i cały jego obwód, byc może , że jaltest wprowadza mnie w bład. Ale to że łączył się z ABS 18 a nie z CP 12 to widziałem na wlasne oczy. Dziekuję za wskazówkę.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Przewody z lewego czujnika osi tylnej ida na 44 i 45 styk jednostki sterujacej.
  • Poziom 13  
    Kolega Jannaszek ma rację. Nawet przy niesprawnym abs-ie hamulce biorą równo. Różnice powinny zaczynać się dopiero na etapie zablokowania kół.
    Pod względem mechanicznym proponuję Ci sprawdzać prawe koło. Skoro lewe potrafi zablokować to znaczy że mechanicznie wszystko jest na nim ok. Moim zdaniem na lewym kole szukaj przyczyny wyświetlenia się kodu, natomiast po prawej stronie szukaj przyczyny ściągania na lewo. Piszę po prawej stronie dlatego że nie dokońca jestem przekonany czy na pewno chodzi o tył. To twoje auto to koń czy solówka? Koniami nie jeździłem, więc się nie wypowiadam, natomiast jeśli chodzi o solówki to jeżeli brakuje hamulca na jednym z tylnych kół to ściąganie jest raczej słabo wyczuwalne. Jeżeli w ciągnie Cię słabo to szukaj na tyle, natomiast jeśli obawiasz się że hamując z zaskoczenia wylądujesz na przeciwnym pasie to raczej obstawiam przód. Przód czyli przednie prawe - bo Twój problem to za słaby hamulec na prawej stronie. Błąd ABS jest w tym przypadku drugorzędny.
  • Poziom 26  
    Witam, sprawdź czujnik oscyloskopem, omomierzem lub woltomierzem 1450 omy (choć nie jestem pewien co do wartości omów) jeśli będzie stwierdzone uszkodzenie czujnika to go wymień. Jeśli chodzi o ściąganie przy hamowaniu to nie wiązał bym tego z balansem na 2giej osi bo jest to bardzo słabo wyczuwalne.
    Sprawdź: czy nie ma oleju na bębnie, czy grzechotki działają prawidłowo oraz mocowanie samoregulatora (czasem jest ułamana na wskutek nadmiernego luzu rozpieraka) dotyczy to też 1szej osi, skok grzechotki po jej uprzednim wyregulowaniu oraz jak odpuszczają po zwolnieniu hamulca (czy w jednakowym czasie), rolki na szczękach, dobrze było by też sprawdzić ciśnienie na zegarach
    Możliwe powody ściągania:
    wyrobiona tuleja metalowo-gumowa na półresorze (jak ciągnie w lewo to prawa strona)
    taka sama sytuacja z mocowaniem resoru na 1szej osi, zwróć uwagę też na nity uchwytu dla resoru na lewej stronie.
    Pozdro
    P.S
    Piszesz że auto było sprawdzane Jaltestem z najnowszym softem choć nie wiem jakie to ma znaczenie dla auta, które niedługo będzie obchodzić osiemnastkę. Dziwne jest to że owy mechanik co to sprawdzał nie zrobił testu podczas jazdy by móc na bierząco obserwować prędkości poszczególnych kół, pewnie na swoje usprawiedliwienie wcisnął Ci kit o najnowszej wersji programu oraz kilka razy powtarzał ile wydał kasy na sprzęt.
  • Poziom 16  
    Witam. Wszystko znów posprawdzalem tak pisaliście wczesniej, czujniki ABS również srawdziłem, luzy i siłowniki tak samo. Tam nie ma sie do czego przyczepic. Wszystko działa jak nalezy, a bład nadal wyskakuje i brak mi juz na to pomysłów.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    w takim razie nie pozostaje nic innego jak podlaczyc SD2 i sprawdzic czujniki w czasie jazdy
  • Poziom 16  
    A co to jest to SD2? Na jalteście sprawdzano czujniki prędkości i na każdym były jednakowe prędkości.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    SD2 to Scania Diagnos 2 czyli program do Scania 3 i 4 serii.
    Dziwne jest ze na jaltescie byly sprawdzane predkosci czujnikow i wszystko jest ok skoro nr bledu wyraznie wskazuje na czujnik. Poza tym z tego co pamietam to Jaltest wskazywal na zupelnie inny sterownik niz jest zamontowany. Moze Jaltest cos nie bangla z ta Scania??
  • Poziom 16  
    Własnie też mnie to zastanawiało, i połaczyliśmy się z drugą scania ale taka samą , nawet sprawdziliśmy numer kasety ABS czy jest taki sam i również jaltest łączy tylko z ABS 18. Mało tego jaltest wykrył w tej drugiej scani lewy przedni czujnik ABS, wymienilismy i jest super, a z tą scania co pokazuje lewy tylny modulator nie wiemy co jest .
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Wiesz, ja tam nie mam nic do Jatesta ale nie wiem skad wzial ABS 18. Ja nie widze takiego ukladu w spisie. Sa tylko takie jak na foto:
    Scania 124 , 360KM 1996rok. ABS- lewy tylny modulator

    Nie jezdzisz gdzies w okolice Bydgoszczy?? Mozna by sprobowac SD2
  • Poziom 16  
    W jaltescie tez jest do wyboru CP12 jest jeszcze ABS D i ABS 18 i z tym ostatnim łaczy, też jest cos w rodzaju takiej listy jak u Ciebie. Chyba bedzie na prawde trzeba podjechac na konkretny program , w okolice Bydgoszczy nie jeżdzę, ale w Plocku jest serwis Scani wiec podjade moze do nich.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Moze w tym przypadku Jaltest po prostu sie myli. A ty recznie wybierasz system?? I ABS 18 jest jedynym z ktorym sie laczy?? A SD2 system wyszukiwany jest automatycznie i dzieki temu jeden probem z glowy. Kolega Szaman z tego co pamietam sprawdzal ci po VIN i powinien byc CP12 wiec dziwie sie ze Jaltest sie z nim nie laczy.
    Podjedz do serwisu na diagnostyke i niech podadzac nr bledu. Laski nie robia.
  • Poziom 16  
    No dokladnie, ja musze sam wybrać ten system , bo z innymi nie chce się polączyć. Po tym co mi piszecie to cos wlasnie wydaje mi się ze jaltest sie myli, ale teraz pytanie czemu w innej scani pokazuje na bład czujnika , robie to i jest ok czyli sie nie pomylił. No ale nie ma juz chyba co gdybac tylko jechac na serwis i niech sami swoim podepna . Jak pojade i sprawdze to napisze co mi powiedzieli. Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Ileż to roboty, aby ustalić sprawność czujnika, oraz ciągłość okablowania?
    Zazwyczaj na tym kończy się naprawa ABS.
    Zapewniam, że można to zrobić woltomierzem i omomierzem.
    Jeśli to się sprawdzi, to można wydziwiać z testerami do wszystkiego i niczego.
    Czujniki mają rezystancję cirka 1180Ω, oraz 1800Ω bodaj, są po prostu 2 rodzaje i jaki nie włożysz będzie działał- sprawdziłem.
    Ważna jest też odległość od tarczy nadajnika.
  • Poziom 16  
    Jannaszek , to to akurat wiem , że podstawa to mierzyć oporność i czy dochodzi prąd. Już miałem nadzieje, że któryś czujnik będzie miał złą oporność, ale niestety mają dobrą i czujniki są w dobrym stanie. Myśle że to jest broblem typu ,, niespotykane zjawisko".
  • Poziom 30  
    witam, kolego jezeli pokazuje ci blad modulatora, ja na poczatku sprawdzil bym ten czujnik abs rozpial bym wtyczke wsadzi miernik to ze pokazuje 1800 om nie znaczy ze jest sprawny, patrzysz na wskazania miernika druga osoba kreci kolem musi sie zmieniac wartosc np. 1800-2000-1788-2022 czyli-przeskakiwac na wiencu jezeli skacze to masz czujnik dobry- odleglosc dobra.(pamietaj ze aby ocenic wieniec musisz zdjac benben, chyba ze masz 100% pewnosci ze jest nie uszkodzony(zardzewialy, brak 2 zebow,krzywy itp). dalej ide do komputera (czytaj modulatora) jezeli wiazka jest ok i nie zasniedziale polaczenie wewnatrz (pewnie sprawdzone) wina tkwi w srodku uszkodzony modulator ( chociaz nie zawsze)czyli po podlaczeniu sprawnego czujnika(czytaj ukladu wieniec plus czujnik- itp. dobra odleglosc pomiedzy elementami!), jezeli jak mowisz masz czesci zmienil bym ten modulator na sprawny, tak na podmianke, jezeli dalej jest blad, szukam polaczenia modulator- wiazka (zwarcie do masy)-komputer ebs(czy jak sie tam nazywa urzadzenie sterujace)-jezeli masz podmieniasz-lub sprawdzasz na wyjsciu w innej scanii wartosci. jezeli dalej jest blad, biore kabel i robie dobre polaczenie-(brak masy) z ramy do mostu- taki przypadek mialem w tga opadaly rece wszystko ok zero bledow na mancats gosc jedzie wraca po tescie blad, masa, wyczyszczenie bledow, aku na 10 minut- bledu nie ma. milej pracy. pozdrawiam. p.s. podlaczony musi byc komplet przewodow cisnienia a nie same elektryczne przy podmiance.
  • Poziom 39  
    Rezystancja nie ma się zmieniać, tylko ma pojawiać się napięcie- to są czujniki indukcyjne.
    Jeżeli ktoś będzie błędnie mierzył na zakresie omów, to taki efekt będzie, trzeba mierzyć na zakrersie 2 V.
  • Poziom 26  
    temat zaczyna mnie drażnić, masa ludzi chce Ci pomóc a Ty napisałeś że sprawdziłeś wszystko. Pozwolę sobie podsumować wszystko jeszcze raz; 15 letnia scania z błędem abs dla czujnika indukcyjnego, różnicą siły hamowania oraz ściągania przy hamowaniu. Pisałem Ci we wcześniejszym poście że warto sprawdzić tuleje metalowo-gumowe na półresorach bo jeśli są zużyte to ta strona z uszkodzonym silentblokiem będzie ciągnęła w tył przez co osie nie będą do siebie równoległe (stracą właściwą geometrię i auto będzie samoczynnie skręcać) podobna sytuacja na 1szej osi ale nie będę się powtarzał. Odnośnie uszkodzenia elektroniki to fajnie to opisał kolega kakibara (pominąwszy zmienną rezystancję ale o tym później)
    Jestem przekonany że słabsze hamowanie koła na ciągnącej nie jest spowodowane błędem abs jeśli mi nie wierzysz wyłącz abs przejedź się i zahamuj. Jeśli masz podejrzenie że uszkodzony jest czujnik to go wymień koszt to około 90-100zł nawet jak będzie tobry ten stary to przyda Ci się na przyszłość do podmianki.
    PS1
    W motoryzacji są 2 podstawowe typy czujników halla i indukcyjne; ten pierwszy daje sygnał w prostokącie a 2gi daje sinus z zerem po środku. Mierząc rezystancję czujnika sprawdzamy najsłabszy punkt czujnika czyli uzwojenie wynoszące ~ 1,5k oma jest to wartość stała tak jak pisze jannaszek ale podłączając omomierz i kręcąc kołem czyli przy wzbudzaniu powstaje napięcie, jaki to ma wpływ na omomierz znajdziemy na elektrodzie ale w innym dziale.
    PS2
    Szacun i pozdrowienia dla kakibary i jannaszka
  • Poziom 16  
    Mnie tez drażni , bo to co piszesz i pisaliście wczesniej, za co jestem wdzięczny, naprawde sprawdzałem i robiłem tak jak trzeba . I nie ma opcji , żeby były luzy na silentblockach , czy na ropierakach. Jutro auto bedzie na serwisie , wiec czekam na ich diagnoze. Pozdrawiam
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Myslalem ze juz byles na serwisie. Ale czekamy na diagnoze. Pozdrawiam i powodzenia
  • Poziom 16  
    Witam. Auto było na serwisie i przyczyna jest usunięta . Problem polegał w instalacji. Powiedziano mi, że nie było przejścia między kasetą ABS, a jakims komputerem , który znajduje się z prozdu kabiny. To jest jak sie podniesie przednia antrapę i zaraz po prawej stronie kabiny, tam sa takie kostki. To tam cos pocudowali . I bład znikł i auto zaczeło hamowac poprawnie, czyli nie sciąga. Dziekuje wszystkim za podpowiedzi i rozwiazania.