Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektryka w motorowerze, zmiana instalacji Ogar 205.

olllos 25 Nov 2011 22:12 3642 16
  • #1
    olllos
    Level 9  
    Posiadam motorower Ogar 205 i chce wprowadzić pewne zmiany w tym jakże ubogim układzie elektrycznym. Chcę zamontować akumulator 6V 11Ah i zrobić do niego ładowanie. Ponieważ jestem zielony w tych sprawach nie jestem pewny czy 2 cewki bez masowe które mają po 3V i 10W są wstanie ładować akumulator który będzie zasilał cewkę zapłonową , przednią i tylną żarówkę. Jeżeli ktoś ma pomysł na taki układ , lub inny ale również z akumulatorem i ładowaniem proszę o odpowiedź. Z góry dzięki.
  • Helpful post
    #2
    sandal7
    Level 21  
    dowiń troszke do każdej cewki zwojów aby podnieść napięcie tak do ok 7,5 V ,następnie daj ten zmienny prąd na mostek prostowniczy i minus na mase i bdzie hulało. robiłem tak w wsk 175 gdzie było 6V napięcia stałego na postoju i zgaszonym silniku do świateł pozycyjnych i stopu a 12V zmiennego po uruchomieniu tylko do swiatła przedniego.
  • Helpful post
    #3
    kdvc
    Level 24  
    W czeskiej wersji ten silnik lata tylko z uklkadem prostowniczym i jakoś doładowuje spokojnie 6V
  • #4
    olllos
    Level 9  
    Ilu amperowe dać te mostki, myślę o mostkach Graetza?
  • #5
    sandal7
    Level 21  
    daj dla pewności z 10 A
  • #6
    jack63
    Level 43  
    A powiedzcie mi panowie co koledze sandal7 pomogą rady z typu: "Dowiń drutu i zamontuj mostki Greatz'a, choćby i 100A"???
    Prądu jak było mało tak dalej będzie mało... Od mieszania herbata nie stanie się słodsza!
    Temat był wałkowany na wielu forach, ale wraca jak bumerang. Z pustego i Salomon nie naleje! Prądnica miała (bo już na 100% nie ma) 30W i jedynie wymiana magnesów wirnika mogłaby coś dać. Wszystko inne to ślepa uliczka...
  • #7
    sandal7
    Level 21  
    jacku63 , jasne że generatorem to to nie będzie ale te kilka amper przy 6V uzyska i będzie miał "mocne" światło niezależnie od obrotów silnika, to chyba jedyna zaleta zakładania aku
  • #8
    jack63
    Level 43  
    To tylko twoje pobożne (naiwne) życzenia... Niestety nie do zrealizowania.
    Nie masz pojęcia o elektryce. Baw się dobrze. Może cie to doświadczenie czegoś nauczy...
    A prądnica zawsze jest generatorem. To tylko kwestia nazewnictwa. Od tego jak się coś nazywa NIE zależy ile prądu wyda...
  • #9
    sandal7
    Level 21  
    pisząc generator miałem na mysli większe urządenie o mocy 40 MW na których pracowałem, dla ścisłosci w elektryce siedze sporo ponad 20 lat.
    pozdrawiam
  • #10
    jack63
    Level 43  
    40 W czy 40 MW zasady są takie same. Teoria nie rozróżnia. Inne są tylko warunki pracy i trudność przeciążenia... Zmienne RPM i stałe (z resztą bardzo słabe) wzbudzenie.
    Jak się znasz na elektryce (zależy co kto ma na myśli...) to napisz jaką stratę mocy da sam mostek greatz'a , a jaką w połączeniu z aku? Zastanów się jak taki układ działa? O ile mniej strat jest przy obciążeniu czysto rezystancyjnym?
    Jak potrafisz, to zrób sobie symulację w jakimś Spice'ie. Zasil transformator ze szczeliną źródłem prądowym i podłączaj do niego różne obciążenia przy różnej częstotliwości.
    Podaj wyniki. Będzie o czym dyskutować.
  • #12
    jack63
    Level 43  
    Forum nie jest ogólnodostępne! Wymaga logowania.
    Mógłbyś streścić lub zacytować powołując się na autora (to nie jest niezgodne z prawem!) główne tezy aby każdy mógł się do nich odnieść.
    Quote:
    Od razu zaznaczam że nie testowałem bo nie widzę sensu pchania się w 6V instalacje.

    Też bym się nie pchał. Tym bardziej że dla 12V straty na "elektronice" są o procentowo o połowę mniejsze.
  • #13
    maras52
    Level 14  
    Obrazek z podanego forum (sorry zapomniałem że trzeba się tam logować ;) )

    Elektryka w motorowerze, zmiana instalacji Ogar 205.

    Marcek z www.motomaniacy.com wrote:
    Potrzeba:
    - akumulator 6V 5-10Ah
    - opornik kilka Ohm o mocy min. 2W
    - dioda prostownicza (np. powszechnie dostępna 1N4007)
    - kable z odpowiednimi końcówkami


    Jeżeli już się pchać w 6V to imo najlepszym wyjściem jest montaż zapłonu z silnika 027 (Romet Chart) zyskujemy :
    -zapłon elektroniczny
    -większą moc prądnicy
    -źródło ładujące akumulator

    Lub jeszcze inna opcja dobrać zapłon (dokładniej to magneto) z czajnabajka i mamy i 12VAC/DC i elektronika i "ludzką" moc.

    Moderated By Rycho T:

    Proszę zamieszczać zięcia i obrazki, zgodnie z zasadami forum.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html

  • #14
    jack63
    Level 43  
    maras52 i co to ma dać??? Układ jak WSK 125 tylko tam w oryginale nie było kierunkowskazów (prawdopodobnie autor tematu chce je zamontować) a moc prądnicy była większa.
    I po co ten rezystor ? W Simsonach z "tamtych lat" był dławik! Dużo lepsze rozwiązanie a i tak prądnica była mocniejsza.
    Rozwiązanie sprawdziło by się w jazdach poza miastem i BEZ świateł, które obecnie muszą być włączone !
    W mieście lub na krótkich trasach aku będzie notorycznie niedoładowany i szybko się zasiarczy. Chyba, że ktoś montuje aku i kierunkowskazy tylko po to aby były. Czyli choinka. Dobra na okres świąteczny jaki mamy, ale nie na stałe!

    Nikt nie bierze pod uwagę bezpieczeństwa! Jak są kierunkowskazy, to muszą ZAWSZE działać. W przeciwnym razie grozi to wypadkiem lub nawet śmiercią kierowcy w razie niezadziałania kierunkowskazu a przez to niepoinformowania innych kierowców o zamiarze manewru!
  • #15
    maras52
    Level 14  
    Quote:
    W Simsonach z "tamtych lat" był dławik!


    Dla przyszłych poszukiwaczy informacji potocznie zwany tyrystorem ;)

    Quote:
    Nikt nie bierze pod uwagę bezpieczeństwa! Jak są kierunkowskazy, to muszą ZAWSZE działać. W przeciwnym razie grozi to wypadkiem lub nawet śmiercią kierowcy w razie niezadziałania kierunkowskazu a przez to niepoinformowania innych kierowców o zamiarze manewru!


    Jeśli coś jest w wyposażeniu lub jako akcesorium (montowane wieczorem w garażu) to musi to działać, czasy migaczy odwróconych w dół minęły. U mnie koszą za to równo w ten sezon 4 kolegów od braciszka odjechało bez dowodu z kwitkiem. Jak miśki znajdą haczyk to już grzebią do upadłego i bardzo dobrze wyeliminują "gołstrajderów" na pierdzikółkach. To tak gwoli oftopicu.

    Co do metody Marcka pisałem wyraźnie że nie testowałem. Wszelkie pytanie proszę kierować do autora "projektu". Dodam tylko że tylną lampę zamienił na pakiet LED niby coś tam prądu się uzyska, ale jak napisałeś w mieście akumulator dostanie nieźle po tyłku.
  • #16
    suchy 222
    Level 9  
    Witam mam takie pytanie jaki masz silnik , w internecie widziałem typy z silnikiem który ma magneto jak i z silnikiem jawki (ten czeski) czeski według mnie jest o wiele prostszy do przerobienia tylko powiedz który to silnik (czeski czy polski) jeśli czeski to podeśle wzór instalacji na którym sam jeżdżę i spisuje się doskonale .

    Ps.Sam mam akumulator 6v 11Ah i ładuje go bardzo dobrze.
  • #17
    maras52
    Level 14  
    Kolego suchy 222 pisze w temacie "Ogar 205", a ten posiada polski silnik 023. Ogar 200 posiada silnik produkcji czechosłowackiej 223. Fakt, faktem że nieco łatwiej w 223 "podkręcić" moc prądnicy zmieniając cewki świetlne 10W na zapłonowe 15W, z resztą Czesi w nowszych wersjach robili tak już w fabryce stąd dwa typy prądnic 20W i 30W.