Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)

jozefg 25 Lip 2005 16:47 1039062 2574
  • #121
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    mieszko I napisał:
    Jak najszybciej ustawić próg?
    Ładować i ponownie rozładowywać akumulator jest bardzo czasochłonne.
    Może ktoś zna inną szybszą metodę?
    Podłączyć równolegle do akumulatora żarówkę 12V ... :)
    Akumulator musi być podłączony , inaczej układ nie działa!
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Zasilacze UPS
  • #122
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Jeśli zrobi się zwarcie opornika R2 (100 omów między katodą i bramką tyrystora),
    to układ nie będzie ładował (bo tyrystor się nie włączy), ale układ sterujący będzie
    normalnie działał, i sygnalizował świeceniem LED-a, że powinno być ładowanie.
    Z tym, że wtedy na wejściu (od strony zasilania) trzeba podać napięcie.

    Można również - nie podłączając zasilania - zrobić zwarcie tyrystora. Wtedy układ
    z LED-em dostanie zasilanie z akumulatora (lub lepiej zasilacza regulowanego,
    który należy podłączyć zamiast akumulatora), i będzie można ustawiać progi.

    Proponuję tylko zwiększyć oporność R7 i/lub PR1, bo jak to ma dawać napięcie
    odpowiednie do trybu buforowego, to potrzebna jest mniejsza różnica między
    napięciami włączania i wyłączania (np. wyłączać przy 13.75V, włączać przy 13.50
    - a tak, jak jest na schemacie, to różnica między nimi będzie co najmniej 0.55V).
  • Zasilacze UPS
  • #124
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Marek__ napisał:
    Jakiej mocy ma być transformator?
    A to już zależy od tego jaki prąd potrzebujesz...
    U x I = ......
  • #125
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #126
    karol3
    Poziom 25  
    Witam .
    Wystarczy , jednak w zależności od pojemności akumulatora może to potrwać dość długo . To czy naładuje do pełnej pojemności zależy od tego czy po wzroście napięcia na akumulatorze pow. 15V , prostownik będzie jeszcze dawał odpowiednio duży prąd .
    Pozdrawiam .
  • #127
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Napięcie końcowe 14.4 V jest w zupełności wystarczające, więcej ładować nie trzeba,
    przy bardzo długim ładowaniu wystarczy 13.8V, a prąd C/1000 powinien wystarczyć
    do naładowania akumulatora - tylko wtedy to potrwa kilka miesięcy...
  • #128
    13robert13
    Poziom 9  
    Cześć! Mam pytanie do RSP dotyczące jego projektu. Czy po zapaleniu się diody LD1 następuje i osiągnięciu określonego napięcia na akumulatorze przerwanie prądu ładowania?
  • #129
    _jta_
    Specjalista elektronik
    13robert13 napisał:
    Cześć! Mam pytanie do RSP dotyczące jego projektu. Czy po zapaleniu się diody LD1
    i osiągnięciu określonego napięcia na akumulatorze następuje przerwanie prądu ładowania?


    Zdaje się, że RSP chwilowo jest nieobecny, więc odpowiem: tak.

    Z tym, że odrobinę poprawiłbym ten układ, bo tak, jak jest, to w miarę jak napięcie
    na akumulatorze rośnie, układ ogranicza prąd, co powoduje grzanie się MOSFET-a
    - można by dodać opornik 100k do 200k między kolektorem T2 a bazą T3, żeby tego
    uniknąć; z tą modyfikacją dioda powinna mrugać jak będzie prawie naładowany.

    I jeszcze jedno: RSP pisze, że jego układ ma taką wadę, że nie ogranicza prądu,
    i dlatego nie nadaje się do ładowania mocno rozładowanych akumulatorów - można
    to poprawić dodając zwykłą żarówkę szeregowo z pierwotnym uzwojeniem trafa,
    pewnie ze 150W/230V będzie w sam raz żeby ograniczyć prąd ładowania.
  • #130
    13robert13
    Poziom 9  
    Wielkie dzięki jta! Tak myślałem, ale zawsze lepiej się upewnić. Sprawdzę jeszcze twoją modyfikację. A co powiesz na sterowanie prądem z uzwojenia pierwotnego za pomocą układu KDSF04. Występuje tam dławik o wartości 300mH, którego zdobycie graniczy z cudem. Czy opuszczenie go wprowadzi jakieś zakłucenia do układu?
  • #131
    Azjatos
    Poziom 2  
    Witam. moj Pierwszy post na tym forum.
    No mam taka dygresje. Po co tak komplikować aplikacje zwykłego prostownika, wprowadzać róznego rodzaju układy nadzorujace skoro sama istota działania prostownika przykładowo trafo toroid 12V ( U Szczyt 15-16 V w zalezności od napięcia sieci ) + Mostek jest juz sama w sobie "samokontrolująca"?

    Stosuje taki prostownik i tak jak na starcie dla aku wyładowanego do zera dostaje 4 A ktore dość szybko spada do 3 Które do następnie w przeciągu kilku godzin stabilizuje sie na poziomie 100 mA który to prąd w żaden sposób nie moze zaszkodzić akumulatorowi. No może gdy sie zapomni wyłaczyć aku przez tydzień czasu. Tylko że wychodze z załozenia ze samochodowy akumulator ładuje sie w domu tylko awaryjnie i chodzi raczej o czas mozliwie krótki potrzebny do Naładowania Aku.

    Niestabilność prądu ładowania jest znaczna Widać choćby przy startującej windzie, prąd spada na 1-2 sekundy o 0.5A przy 3 A Co i tak niczego nie wnosi. Aku sie po prostu laduje a jak juz sie " Nałyka" to po prostu przestaje. Nawet amperomierza nie potrzeba Bo gdy ładuje to mostek jest goracy a jak juz naladuje to przy 100 mA Wszystko jest zimne.

    Pozdrawiam. Jesli kogoś uraziłem to uprzedzam ze nie miałem takiej intencji.
  • #132
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Napięcie w sieci pływa +-10% (przed zmianą napięcia +5-10%), a akumulator
    toleruje napięcie końcowe przy ładowaniu np. w zakresie 13.5-13.8V, czyli nawet
    przy idealnym dobraniu parametrów zaledwie nieco ponad 1% tolerancji.

    Długotrwałe ładowanie małym prądem nie jest za dobre - przyśpiesza
    tworzenie się połączeń zwierających cele akumulatora.

    A zależność prądu od napięcia w takim prostym układzie powoduje,
    że ładowanie trwa co najmniej dwa razy dłużej, niż w układzie, który
    cały czas daje prąd odpowiedni do ładowania, a na koniec przestaje
    - porównaj całkę od 0 do 1 z 1-x i z 1, zmierz zależność napięcie-prąd...
  • #133
    Azjatos
    Poziom 2  
    Można w to wierzyć lub nie ale takim prostownikom powierza sie akumulatory warte 15-20 tyś złotych które nie są ładowane okazyjnie jak to jest w przypadku akumulatora samochodowego lecz codziennie - akumulatory wózków widłowych 600 Ah 24-80 V. 2-3 dniowe ładowanie wskutek niedbalstwa też sie zdaży. Zapewniam :)

    Takie akumulatory przez 2.5 do 3 lat nie mają zauważalnych spadków pojemności a średni czas użytkowania to 5-6 lat.
  • #134
    [-wojas-]
    Poziom 19  
    a ja zadam pytanie odnośnie samego układu
    otóz niewiem dlaczego ale na mostku gretza mam spadek napięcia około 4V !! :| mam trafo TS12/006 to jest 2x9V-0,62A a prostownik ma dobrane oporniki do ładowania prądem 0,5A ( aku w motorze 5Ah)
    jakpatrze napięcia to przedstawoają się tak na wyjściu trafo jest 18,6V (oczywiście wszystko przy 0,5A) czyli tak jak powinno być a po wyprostowaniu na mostku jest ledwo 15V :| a za opornikiem ograniczającum prąd jest już 13,5V :(
    i niewiem dlaczego tak sie dzieje ze na mostku jest taki spadek napięcia ??
  • #135
    Azjatos
    Poziom 2  
    Zakładam że mostek jest sprawny. Jakim miernikiem mierzysz?
    Bo te "najtańsze" Cyfrowe lubią fiksować przy odształconym przebiegu.
  • #136
    [-wojas-]
    Poziom 19  
    mostek jest na 100% sprawny bo zakładałęm nawet drugi na 5 A i to samo się działo :| a miernika mierzyłem dwoma takim "najtańszym" ale mierzyłem też takim duzym za 150zł i to samo a pytam się dlatego bo z trafo 18V na akumulato mam podawane ledwo 13V :| i ponad 3V znikają na mostku chyba że żle połączyłem połówki tronsformatora ale myśle że to nie powinnno mieć zadnego wpływu skoro z trafo wychodzi mi 18,6V
  • #137
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Proponuję do pomiaru podłączyć jakieś obciążenie - np. żarówka 24V/50mA.

    A poza tym kwestia, że chyba używasz różnych zakresów - "V zmienne", jak
    mierzysz napięcie z trafa, i "V stałe", jak mierzysz za mostkiem - może ten
    miernik ma uszkodzony któryś zakres? Ale dwa mierniki to raczej nie...

    Chyba najbardziej prawdopodobne jest to, że miernik ma za duży opór.
    Użyj żarówki. Jak nie masz na 24V, to daj jak najmniejszą na 230V.
  • #138
    [-wojas-]
    Poziom 19  
    niewiem jak to siedzieje ale pomimo tego dziwnego spadku napiecia na mostku prostownik naładował aku ale ...
    niemoge teraz wyregulować dobrze wyłączania i włączania się prostownika :| w pewnym punkcie wyłącza na 13,7 a przezune poł milimetra dalej potencjometr i juz wyłączan na 14,6 :| a jak juz ładowania się wyłączy to punkt załączenia przy max wychylonym potencjometrze jest gdzies koło 12,9 :| i niemoge tego zmienic
  • #139
    _jta_
    Specjalista elektronik
    [-wojas-], a jakiej wersji układu użyłeś, bo w tym temacie jest mowa o kilku różnych?
  • #140
    [-wojas-]
    Poziom 19  
    złożyłem układ z tych linków na samym początku tematu i niewiem dlaczego niechce działać bo wg opisu powinno sie dać wyregulować wyłączanie na 14,4-14,6 a włączanie na 13,6 V a umnie układ włącza się na 12,9 przy max wychylonym potencjometrze :|
  • #141
    _jta_
    Specjalista elektronik
    To wygląda na to, że dioda Zenera ma trochę niższe napięcie, niż założyl
    projektant układu. Możesz spróbować zwiększyć R10, ale chyba lepiej dać
    diodę Zenera na napięcie o 1V większe - lepsza będzie stabilność.
    I można jeszcze spróbować diodę D2 (BYP401) zastąpić jakąś o wyższym
    napięciu przewodzenia - np. typową diodą krzemową przełączającą - być
    może trafiłeś na egzemplarz diody o większym niż typowy prądzie wstecznym.
  • #142
    [-wojas-]
    Poziom 19  
    hymm niewiem czy to ma znaczyenie ale jak byłem w sklepie to gość niemiał akurat tych diód BYP401 a że niewiedziałem co to za diody a on powiedział mi że to zwykłe prostownicze diody to dał mi jakieś inne na 1000V i może to w tych diodach leży problem ??
  • #143
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Może to być problem z tymi diodami - daj zwykłą przełączającą. Odpowiedniki
    BYP401 to 1N4001-1N4007; problem może być w tym, że diody miewają różne
    parametry, których producenci za dokładnie nie pilnują, takie jak prąd wsteczny,
    i związane z nim napięcie przewodzenia - a zmiana tego napięcia o parę dziesiątych
    wolta wystarcza, żeby zakres regulacji przesunął się prawie o wolt.
    Można jeszcze przenieść diodę z bazy do emitera tranzystora (między emiter
    a plus akumulatora), opornik R9=2k2 powinien wtedy być połączony z emiterem.
  • #144
    [-wojas-]
    Poziom 19  
    thx za podpowiedzi :] zrobiłem tak jak napisałeś za pierwszym razem i zwiększyłem r10 o 500ohm i zakres regulacji maximum przesunoł się idealnie na środek potencjometru :) ale mimo to dalej niemogłem ustalić minimum więc też dołorzyłem oporu do tego opornika 27k, po dołorzeniu dodatkowych 5k ( czyli zakres potencjometru) w sam raz regulacja także przesuneła się na środek potencjometru :)
  • #145
    darioosh
    Poziom 14  
    Witam. Mam "transformator Ochronny typ TO 160" (U1=22V, U2=24V, moc 160A). Chciałbym zrobić z tego prostownik 12V. Czy moge zastosować mostek prstowniczy KBPC 3502? I jakie napięcie na wtórnym muszę uzyskać?
  • #146
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Możesz na tym zrobić prostownik na prąd około 6A, tylko musisz jakoś ograniczyć prąd, na przykład
    włączając szeregowo żarówkę (trafo daje napięcie ponad 2x większe, niż trzeba), i pewnie warto
    zrobić jakiś układ wyłączający ładowanie, jak akumulator się naładuje (inaczej trzeba pilnować).
  • #147
    darioosh
    Poziom 14  
    Chodzi mi o prostownik do szybkiego podładowania aku, bez żadnych układów - TRAFO-MOSTEK-AMPEROMIERZ. A gdyby odwinąć parę zwoji na wtórnym żeby zmniejszyć napięcie z 24V na .... No właśnie Ile musi być V na wtórnym by po przepuszczeniu przez mostek było napięcie odpowiednie do ładowania aku 12V?
  • #148
    _jta_
    Specjalista elektronik
    To lepiej podłącz żarówkę szeregowo, i woltomierz równolegle do akumulatora.
    Odwijanie zwojów jest dość niewygodne, musiałbyś odwinąć połowę, żeby można
    było podłączyć mostek bez żarówki, a nie pozwoli uzyskać dużo większego prądu.
  • #149
    rudzik6
    Poziom 14  
    Witam,
    co koledzy doradzą?
    Potrzebne ładowarki do ładowania akumulatorów 4x12V/100Ah , ładowanie co nocne po 8 godzin max. Zastosowanie w pojeździe akumulatorowym zasilanym 48V, ale wydaje mi sie, że lepiej ładowac każdy akumulator odzielnie czterema ładowarkami w celu maksymalnego oszczędzania akumulatorów. Chodzi o to aby akumulatory nowe przezyły jak najdłużej, a ładowarki były jak najsprawniejsze. Chodzi o koszty energii i zakupu akumulatorów. Pojazd bedzie codziennie wyładowywał akumulatory do ich maksymalnej dopuszczalnej możliwości. Ale może sie tez zdarzyc że nie bedą w pełni wyładowane.
    Mam nadzieje, że wytrzymaja 5 lat takich ok 300 cykli rocznie, przy wielkiej dbałości o nie :)
    Pytanie rozciagam na dwa typy akumulatorów, żelowe i rozruchowe...a może trakcyjne, może sa tu fachowcy od wózków widłowych?

    pozdrawiam

    Wiesiek
  • #150
    darrrrek
    Poziom 22  
    Mam pytanie w związku z układem ktory przedstawił jozefg...ten układ ma wejscie +18 i -18 czyli jaki transformator powinienem zastosowac ??? z tego co rozumiem to 2x9V czyli -9;0;+9 ?? jak sie orientuje to jesli wyprostujemy to mostkiem prostowniczym to napięcie wyniesie +18V i -18V ?? czy 1.41*18V ??

    Pozdrawiam :)